Eldobhatom a dízelem?

Dízeltiltások és korlátozások Európában

2019.04.01. 06:14 Módosítva: 2019.04.01. 07:08

Nagyot fordult a világ az elmúlt években. Nem is olyan régen még voltak olyan országok, ahol kifejezetten támogatták a dízelautók vásárlását, most meg egyre-másra hallunk a kitiltásukról. Vajon mennyire égető a probléma, kell-e szabadulni ezektől a kocsiktól? És milyen jövőképük van az új dízeleknek?

Viszonylag friss adatok mutatják, hogy tavaly jelentősen visszaesett a dízelautók eladása az Európai Unióban az egy évvel korábbihoz képest, egészen pontosan 44 százalékról 35,9-re. A szemléletváltozásban nyilván jelentős szerepe volt a 2015-ben kipattant dízelbotránynak, és persze annak is, hogy egymás után jönnek a hírek, hogy éppen mely nagyvárosok tiltják ki a gázolajos járműveket. Abba most ne menjünk bele, mekkora részét adják az autók és motorok a világ károsanyag-kibocsátásának, nézzük csak a gyakorlati oldalt: mennyire van bajban, aki dízellel jár?

Németországban sok évig hagyományosan magas volt a dízelautók aránya, nem véletlen, hogy a nagy gyártóik kínálatában is rengeteg ilyen motorral szerelt modellt találunk. A németek most a szabályozásban is élen járnak, számos nagyvárosban vagy már érvényben is van, vagy a közeljövőben lép életbe valamiféle tiltás. Most az ADAC nyomán tekintjük át, hol mire lehet számítani, illetve egyáltalán kire, mire vonatkoznak a korlátozások. Végül pedig megnézzük, más európai országokban mi a helyzet.

Egy kis háttér

A német szövetségi kormány 2018 októberében fogadott el egy intézkedéscsomagot, amelynek célja bizonyos szinten az érintett autók számának csökkentése. Éppen ezért szoftverfrissítésről, hardveres fejlesztésekről (utólagos tisztítóberendezések) és flottacseréről is szó volt. Egy rendeletjavaslat értelmében mégsem vezetnék be a korábban ígért kék matricát: ezt csupán az Euro 6-os dízelek és az Euro 3-as, vagy annál jobb besorolású benzinesek kapták volna meg. Az újabb tervezet szerint nemcsak az Euro 6-os dízelek mentesülnének a tilalom alól, hanem minden olyan jármű, amelynek nitrogén-oxid-kibocsátása 270 mg/km alatti. Akkor is, ha ezt az értéket egy Euro 4-es vagy 5-ös autó utólagos átalakítással éri el.

Mik ezek a színes plakettek?

Németországban nem új keletű a környezetvédelmi zónák kialakítása. Ennek megfelelően 2007. január elsejétől vezették be a színes plaketteket, azaz a finompormatricákat. Piros, sárga és zöld színű is létezik, az adott jármű Euro-besorolása, évjárata, üzemanyagtípusa határozza meg, melyiket kaphatja. Természetesen be is jegyzik a papírjaiba.

Általánosságban az alábbiak szerint alakul, milyen autóra milyen színű plakettet adhattak ki.

Zöld plakett:

- LPG-s, CNG-s, elektromos és hibrid, bármely kategóriában
- Euro 1-6 közötti benzinesek 1993. 01. 01. utáni gyártással (személyautó, kisteher, teher, busz, lakóautó)
- Euro 4-6 közötti dízelek 2006. 01. 01. utáni gyártással (személyautó, 2,8 tonna alatti lakóautó)
- Euro 4-6 közötti dízelek 2006. 10. 01. utáni gyártással (kisteher, teher, busz, 2,8 tonna fölötti lakóautó)
- Euro 3-as, részecskeszűrős dízelek 2001. 01. 01. utáni gyártással (személyautó, 2,8 tonna alatti lakóautó)
- Euro 3-as, részecskeszűrős dízelek 2001. 10. 01. utáni gyártással (kisteher, teher, busz, 2,8 tonna fölötti lakóautó)

Sárga plakett:

- Euro 3-as, de részecskeszűrő nélküli dízelek 2001. 01. 01. utáni gyártással (személyautó, 2,8 tonna alatti lakóautó)

- Euro 3-as, de részecskeszűrő nélküli dízelek 2001. 10. 01. utáni gyártással (kisteher, teher, busz, 2,8 tonna fölötti lakóautó)

Piros plakett:

- Euro 2-es, 1997. 01. 01. után gyártott dízelek (személyautó, 2,8 tonna alatti lakóautó)
- Euro 2-es, 1996. 10 01. után gyártott dízelek (kisteher, teher, busz, 2,8 tonna fölötti lakóautó)


Nem kapnak plakettet az Euro 0-s benzinesek és az Euro 0-1-es dízelek egyik kategóriában sem. Vannak persze kivételek is, így például a minősített veteránok, valamint az uniós mozgássérült-igazolvánnyal rendelkezők.

Fontos, hogy a dízeltiltás alól a zöld plakett sem ad felmentést, amennyiben az adott autó nem felel meg a feltételeknek. Tehát egy zöld plakettes Euro 4-es például számos belvárosból kiszorulhat. Az új, kék matricát szánnák azoknak, akik behajthatnak a korlátozott zónákba is, de ennek jövője még kérdéses.

Mi a helyzet a németeknél?

A német példa több szempontból is érdekes lehet. Egyrészt előrevetítheti, hogy másutt mire számíthatunk a későbbiekben. Másrészt pedig az ottani utakon rengeteg dízelautó fut, amelyektől egy szigorúbb szabályozás esetén tulajdonosaik megszabadulhatnak. Nem kizárt tehát, hogy nyomott áron vándorolhatnak át az autók más országokba, pl. hazánkba, ahol egy Euro 4-5-ös dízel még évekig vígan szaladhat.

Nagyon sok a kérdés még Németországban is. Egységes szabályozásra nem számíthatunk, az egyes tartományokban eltérő mértékű lehet a korlátozás. Több nagyvárosnál már kész tervek, illetve időpontok is vannak, ezt zongorázzuk most végig a német ADAC autóklub adatait felhasználva.

Berlin: a német fővárosban legkésőbb idén júniusban vezetnék be azt a szabályozást, amellyel az Euro 1-5 közötti dízelüzemű autókat zárnák ki nyolc belvárosi utca tizenegy szakaszáról. Érintett lesz többek közt a Leipziger Strasse és a Friedrichstrasse. Külön elbírálás alá esnek majd az ott lakók, valamint a veteránversenyek. Berlin, mint tartomány esetében a közeljövőben 120 útszakaszra terjeszthetik ki a korlátozást.

Bonn: a két legzsúfoltabb útról zárják majd ki az Euro 1-4 közötti dízeleket és az Euro 1-2-es benzineseket. A bevezetés dátuma még nem ismert, ahogy a kivételek sem.

Darmstadt: bár pontos dátum itt sincs, 2019 közepétől lehet számítani az Euro 1-5-ös dízelek és Euro 1-2-es benzinesek kitiltására két forgalmas szakaszról, a Hügelstrasséról és a Heinrichstrasséról. Mentesülnek a mentők, a hulladékszállító autók, külön engedély alapján a helyi iparosok, valamint az utólagosan környezetbarátabbá alakított autók. A lakók számára hosszabb átállási időszakot rendelhetnek el.

Essen: Euro 1-4-es dízelekkel és Euro 1-2-es benzinesekkel kezdenek majd, és bár a határidőről még pontosat nem tudni, szeptemberben már az Euro 5-ös dízelekre is kiterjesztenék. Itt az eddigi zöld környezetvédelmi zónákból csinálnának kéket. A kereskedelmi célú forgalmat nem érintené a korlátozás.

Frankfurt: szintén az Euro 1-4-es dízelekre és az Euro 1-2-es benzinesekre vonatkozik majd a korlátozás, méghozzá a jelenlegi környezetvédelmi zónában, vagyis a várost körülölelő autópályák gyűrűjén belül. Szeptembertől az Euro 5-ös dízeleket is tiltják.

Gelsenkirchen: pontos dátum nincs, az Euro 1-5-ös dízelek lesznek érintettek, nekik a Kurt-Schumacher Strassét kell elkerülniük. A kereskedelmi célú forgalom itt is kivétel.

Hamburg: itt már nem jövő időben beszélünk, hiszen 2018. július 1-jétől érvényes az aktuális szabályozás. Az Euro 1-5-ös dízelek tiltásáról van szó. Érintett terület a Max-Brauer-Allee, amelyről a személy- és teherautókat zárják ki, míg a Stresemannstrasséról a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járműveket (kivételt képeznek a buszok). A bírság 25-75 euró közötti. Mentesülnek a lakók, a mentők és a kereskedelmi célú forgalom.

Köln: 2019. április elsejétől tervezik egy zónaalapú rendszer bevezetését a jelenlegi zöld zóna alapjain. Kezdetben az Euro 1-4-es dízelek és Euro 1-2-es benzinesek esnek áldozatul, szeptembertől az Euro 5-ös dízelek is.

Mainz: függőben van a döntés. Idén szeptembertől vezethetnek be korlátozást, amennyiben a 2019 első félévére előirányzott nitrogén-dioxid-határértékek nem teljesülnek. Teljes tiltás lépne életbe Euro 1-4 között, az Euro 5-ösöket pedig csak bizonyos szakaszokról zárnák ki.

Stuttgart: idén január elsejétől már érvényes a szabályozás, de az ott lakókra csak áprilistól terjesztik ki. Euro 1-4-ig minden dízelre vonatkozik, a város teljes területén, a jelenlegi környezetvédelmi zónában. A bírság 80 euró. Mentesülnek az áruszállítók, a mentők, a mozgáskorlátozottak. 2019 közepén szigorításról tárgyalnak majd.

Ebből is látszik, hogy Németország-szerte nagy különbségek vannak a szabályozásban. Érdekes ugyanakkor azon is elgondolkodni, hogy egyes területeken az áruszállítás, a kereskedelmi célú forgalom mentesül, holott egy nagyobb szerelvény még akkor is többet szennyez egy átlagos személyautónál, ha jobb az Euro-besorolása.

A kivételek

Egészen biztos, hogy a tiltás alól mindenhol lesznek kivételek. Van, ahol már konkrétumokról is beszélhetünk, ahogyan a fenti listából is kiderül. Másutt viszont még bizonytalan a helyzet. A korlátozott zónában élők mindenképpen számíthatnak könnyítésre, legalább türelmi idő formájában. Ezen kívül a súlyos fogyatékossággal élők, valamint a kereskedők is kaphatnak kedvezményt. Annak formáját általános rendelkezésbe foglalják, esetleg kiegészítő jelzést is kapnak az érintettek.

Hogyan ellenőriznek?

Hamburgban szúrópróbaszerűen ellenőrzik az autók papírjait, főként rendőrségi igazoltatások alkalmával. Hasonlóra lehet számítani a többi tartományban is. Rendszeresen felmerül az úgynevezett kék plakett bevezetése is, amelyet a tisztának minősített járművek kapnának. Ezt elsősorban a környezetvédők és egyes képviselők szeretnék elérni, de a bevezetés a szövetségi kormányon múlik. Márpedig Andreas Scheuer közlekedési miniszter nem rajong az ötletért.

A vén Európa

Beülnél az autóba, hogy bejárd Európát? Jobb, ha vigyázol, ma már ez sem annyira egyszerű. Szinte minden ország másképp áll a korlátozáshoz. Van, ahol már eddig is volt valamiféle tiltás, míg máshol 2019-ben vezetnek be újakat. A legjobban akkor járunk, ha indulás előtt tájékozódunk, mi a helyzet a célterületen. Mi most egy rövid áttekintést adunk az ADAC nyomán.

Ausztria: Bécsben, illetve Alsó-Ausztria, Burgenland és Stájerország egyes, főleg keleti területei érintettek. Forgalomkorlátozás az N kategóriába tartozó teherautók számára, tiltás az Euro 0-2-es besorolású gépjárműveknek. Az Euro 3-asoknak plakett. A plakettet kizárólag Ausztriában, autószervizekben, vizsgaállomásokon és az autóklubnál lehet beszerezni. További tilalmak érvényesek a 3,5 tonna, illetve 7,5 tonna össztömeg fölötti teherjárművekre Felső-Ausztriában, Stájerországban és Tirolban.

Belgium: Antwerpenben és Brüsszelben is környezetvédelmi zóna alapján működik a tiltás. Előbbi városban az Euro 0-2-es dízelek és 0-s benzinesek, utóbbiban ezeken felül az Euro 1-es benzinesek is a szabályozás hatálya alá esnek. Brüsszel egyébként éppen idén szigorított a rendelkezésen.

Csehország: Prága belvárosába nem hajthatnak be a 3,5 tonna feletti teherautók. A lakóautókat nem tiltja ki a szabályozás.

Dánia: Koppenhága (beleértve Frederiksberget), Aalborg, Aarhus és Odense városokban környezetvédelmi zónák vannak, amelyekbe nem hajthatnak be a dízelüzemű buszok és 3,5 tonna feletti teherautók. A 3,5 tonna feletti lakóautók (maximum kilencszemélyesig) kivételt képeznek.

Franciaország: számos városban és megyében vannak különféle rendelkezések, zónás rendszerben, változó mértékű korlátozásokkal. Hosszabb távra és átmeneti időszakokra is lehet úgynevezett CritAir plakettet váltani. Párizs környezetvédelmi zónájába például hétfőtől péntekig, reggel nyolctól este nyolcig nem hajthatnak be Euro 0-2-es dízelek és Euro 0-1-es benzinesek. Júliustól nagyobb területre terjesztik ki a zónát, a belvárosból pedig az Euro 3-asakat is kizárják. Egyes városokban csak szmogriadó idején vezetnek be tiltást.

Görögország: Athén környezetvédelmi zónáiba csak görög rendszámmal lehet behajtani. A bérautók a használat első negyven napjában kivételnek számítanak. A város központjába, vagyis a Daktylios-gyűrűn belülre az év nagy részében páros napokon a páros rendszámú, páratlan napokon a páratlan rendszámú autók mehetnek be. A nyári hónapokra ez nem vonatkozik.

Hollandia: városonként különböző a szabályozás. Rotterdam és Utrecht dízelből az Euro 0-2-eseket tiltja, Rotterdamba az Euro 0-s benzinesek sem hajthatnak be. Arnhemet a 2005 előtti dízeleknek kell elkerülni. Amszterdam az N1-es kategóriába tartozó, 2000 előtt gyártott lakóautókat zárja ki, valamint a 2011 előtti robogókat. Teherautókat kiutasító környezetvédelmi zónákkal találkozhatunk Bredában, Delftben, Den Haagban, Eindhovenben, Leidenben, Maastrichtban, Rijswijkben, 's-Hertogenbosch-ban és Tilburgban.

Málta: Valletta városában dugódíjat kell fizetni hétfőtől péntekig, reggel nyolctól este hatig. A hétvégék és ünnepnapok szabadok ebből a szempontból. Csak a hazai autókra vonatkozik a díj, a külföldiek mentesülnek. A máltai rendszámos bérautók után is csengetni kell.

Nagy-Britannia: London belvárosában egyfajta dugódíj van, ami valamennyi gépjárműre vonatkozik, leszámítva a motorkerékpárokat (oldalkocsival is) és a robogókat. Euro 0-3 között úgynevezett T-Charge pótdíjat szabnak ki. Mindez hétfőtől péntekig, reggel héttől este hatig érvényes, a hétvégék, ünnepnapok, valamint a december 25-től január 1-ig tartó időszak kivétel. Április nyolcadikától viszont változás lesz: Ultra Low Emission Zone (ULEZ) elnevezésű zónákat vezetnek be. Ez az Euro 0-5-ös dízeleket és a 0-3-as benzineseket, valamint az Euro 0-2-es motorkerékpárokat köti napidíj megfizetéséhez.

Norvégia: dugódíjat vetnek ki Bærum, Bergen, Bodø, Førde, Grenland, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo és Trondheim városokban. A díj mértéke napszakfüggő. Bergenben és Oslóban környezetvédelmi zónákat jelöltek ki, aminek szmogriadó esetén reggel hattól este tízig van tiltó hatálya. Bergenben ilyenkor a páros és páratlan rendszámok rendszere, valamint dugódíjemelés lép érvénybe, Oslóban ekkor semmilyen dízellel nem szabad közlekedni.

Olaszország: számos nagyváros belvárosa érintett, ezekben korlátozott forgalmú zónákat alakítottak ki, és vannak téli tilalmak is. Minden jármű érintett, kivéve az ott lakókét. A szállodák ideiglenes behajtási engedélyt állíthatnak ki a vendégek számára. Lombardia több területén egész éves korlátozások vannak, amelyek az autópályákra nem vonatkoznak. Ezek az Euro 0-2-es dízelekre és Euro 0-s benzinesekre vonatkoznak, a téli időszakban (október 1-től március 31-ig) az Euro 3-as dízeleket is érinti a szabályozás. Milánóban a város területének 72%-át érintő Area B zónában idén február 25-től lépett érvénybe új rendelkezés. Eszerint egész évben hétfőtől péntekig, reggel 7.30-tól este 19.30-ig el kell kerülniük a területet az Euro 0-3-as dízeleknek és Euro 0-s benzineseknek.

A téli időszakra vonatkozó tiltás van érvényben Emilia Romagna, Piemont és Veneto tartományokban. A 30 ezer főnél népesebb községek (comune) területére október 1-től március 31-ig nem hajthatnak be az Euro 0-3-as dízelek és Euro 0-s benzinesek. Az autópályák mentesülnek.

Fizetős övezetek vannak többek közt Bolognában, Milánóban és Palermóban is.

Portugália: Lisszabonban környezetvédelmi zónákat határoztak meg. Az 1-es zónába csak 2000. január elseje után forgalomba helyezett (így minimum Euro 3-as) járművek hajthatnak be. A 2-es zóna esetében 1996. január elseje a határdátum, vagyis Euro 2 a minimum. A korlátozás munkanapokon reggel 7-től este 9-ig érvényes.

Svédország: környezetvédelmi zóna van Helsingborgban, Lundban, Malmőben, Mölndalban, Umeåban és Uppsalában. Érintettek a 3,5 tonna fölötti össztömegű buszok, teherautók. A 3,5 tonnát meghaladó lakóautók (legfeljebb kilencszemélyesek) kivételnek számítanak. Göteborgban és Stockholmban minden gépjárműre vonatkozóan dugódíjat kell fizetni. Előbbi város esetében reggel hattól este fél hétig, a fővárosban reggel 6.30-tól este 18.30-ig.

Spanyolország: Madrid belvárosa környezetvédelmi zónának számít. Spanyol plakettre van szükség, az Euro 0-2-es benzinesek és az Euro 0-3-as dízelek nem mehetnek be. Külföldi rendszámra nem állítanak ki plakettet. Szmogriadó esetén ideiglenes korlátozást vezetnek be az agglomerációra is. Barcelonában csak szmogriadó esetén működik környezetvédelmi zóna, de akkor oda is spanyol plakett kell.

Akkor most mit érdemes venni?

Akinek elengedhetetlen az autóhasználat a korlátozással érintett területeken, érdemes körültekintően választani. Mivel dízelből a legtöbb helyen Euro 1-4 között érvényes a tiltás, de már az Euro 5-ösökre is kilátásba helyezték, leginkább a friss Euro 6d-TEMP normát teljesítő modellek jöhetnek szóba. Erről ezen a linken érhető el részletes, gyártónkénti lista. Ha pedig a kiszemelt típus nem kapható Euro 6d-s dízellel, ajánlatos másféle motor után nézni.

Magyarországon egyelőre nem kell nagyon félni. Budapesten ugyan a szmogrendelet már tavaly októbertől az Euro 3-as, 2019 októberétől pedig az Euro 4-es dízelek használatát is korlátozza, sőt minden motorkerékpárra és mopedre is kiterjesztették a tiltást, szmogriadó azonban évente mindössze néhány napig van érvényben a fővárosban.

A jogalkotó egyébként a járműpark átlagéletkorát is figyelembe veszi, így az Euro 5-ös dízelek akkor kerülhetnek sorra, amikor a korlátozások a forgalomban lévő járművek kevesebb mint 45 százalékára vonatkoznak - derül ki a Főpolgármesteri Hivatal 2017. novemberi közleményéből.

Mit tehetek, ha megtartanám a régebbi dízelt?

A rosszabb környezetvédelmi besorolású dízelek esetében megoldás lehet majd a szoftverfrissítés (legalábbis egyes esetekben), vagy utólagos tisztítórendszerek beépítése - ez persze egyelőre csak Németországra értendő. Ez azért is fontos, mert szeptembertől már Euro 5-ös autókat is érinthet a tiltás több városban, márpedig ezek még német mércével is viszonylag fiatalnak számítanak.

Tavaly decemberben a német közlekedési miniszter ismertette az átalakítás feltételeit. Eszerint Németországban az Euro 4-es és Euro 5-ös besorolású járműveknek a módosítás után nem szabad túllépniük a kilométerenkénti 270 milligramm nitrogén-oxid-kibocsátást. A rendszernek legalább -7 Celsius fokig működőképesnek kell lennie, és öt évig vagy százezer kilométerig biztosítania kell a határérték betartását. A megfelelést természetesen ellenőrzik is.

Az átalakítószettek még csak prototípusként üzemelnek, a tesztekhez külön engedélyt kapnak. A szériagyártásig még sok munka van hátra, és ahhoz, hogy egy-egy típushoz könnyen illeszthetőek legyenek a rendszerek, a gyártók segítségére is szükség lenne. Nekik ugyanakkor nem feltétlenül érdekük, hogy a régebbi autókat tartsák meg a tulajdonosok ahelyett, hogy újat vennének. A Volkswagen például kifejezetten lebeszéli ügyfeleit a külső cég által végzett átalakításokról.

A lehetséges átalakításokról, a prototípusokról hamarosan különálló cikkel jelentkezünk.

Az ADAC Ecotestjének idei eredményeit itt olvashatják:

Az egy évvel korábbi listát erre találják:

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.