|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h i r d e t é s
|
Már láttunk róla képeket, ahogy készül, de igazából csak most beszéltünk róla Budai Bélával, a versenyzővel, aki a kilencvenes évek elején ment az egyetlen magyar gyári VFTS-el. Bélával régóta ismerjük egymást, az interjút egy telefonbeszélgetésből készítettem, sokat nem akartam színezni rajta, talán így adja vissza a legjobban... Kicseng... Szervusz DuEnkém! Jó napot Béla Bátyám! Rosszkor hívlak?
Dehogy! Te sosem! Épp csináljuk a paripát!
Ilyen fiatal, feltörekvő versenyzőkkel szoktam néha interjút csinálni… Szánsz rám pár perc időt?
Az öreganyádat… :D :D Te hányas vagy?
…
Beszélhetünk… Legalább addig leülök :)
Mikor mentél utoljára és mivel?
Hááát…
Talán a Celicával, 2000-es évek elején. Pécsen talán. A rosseb tudja. Olyan 2001 környékén. Megnézed? Te könnyebben meg tudod nézni… :)
Már annyi mítosz lengi körül a VFTS-ed… Milyen autó is ez tulajdonképpen?
Brundzától hoztam 1986-ban. Nem olvastad a könyvet?
Három évig intéztem és végül 1986-ban került hozzám. Akkor itthon a mezőnyben volt talán három ’nyugati’ kocsi. Két Renault 5 turbo és talán egy Golf.
Te mennyit mentél ezzel az autóval?
Olyan sokat nem. :( Két-három évet. Aztán 1992-ben kezdtük a vállalkozásunkat Kaposváron, a Fiat kereskedést. Se pénzünk nem volt rá, se idő, hogy menjek tovább az autóval.
Azért amikor ezt behoztam 86-ban, ez nagyon nagy szám volt!
Most is az! Úgy néz ki, hogy két darab ilyen autó maradt meg épen. Az egyik bent áll a múzeumban, Brundza mester vigyáz rá, a másikat meg most rakjuk rendbe. :)
28ezret mutat a kilométer órája. Ennyit is mentünk vele, versenyben, etapon…
Sosem felejtem el, amikor a vadonatúj Punto S1600 autódba először beülhettem és amikor kiszálltam, izgatottan kérdezted: naaa, milyen? Akkor azt kérdeztem: Ez is egyhatos, mint a Lada, nem? Akkor kicsit haragudtál rám, joggal :) Most újra megkérdezem: Ez is egyhatos?
Sajnos az eredeti motorok már kilehelték a lelküket, elkoptak. Bajor Zoli csinált bele nekem egy 1.6-os motort. Az orosz alapokra! A vezérműtengely, a rugók még a SHCRICK cuccok, nyolcvanhatból.
Amikor ezt hoztuk, akkor nagyon sok volt vele az ügyintézés. Az oroszok összeírtak egy listát, hogy mit kell nekünk megszerezni a dollár-elszámolású országokból. Ezeket a nyugati alkatrészeket nekünk kellett kiszállítanunk Moszkvába! A MOGÜRT-höz jártunk be. Egy cég hozta be ezeket. A SACHS kuplungot, a karburátort, a SCHRICK tengelyeket, rugókat. Aztán ezt vittük ki és ezt szerelték be. Még Ikarusz alkatrészként papírozták le. Addig nem is álltak neki, amíg ezek meg nem érkeztek.
Amit mondtak, leírták, hogy mi kell bele, azt kellett beszereznünk.
Akkor ezt az autót személyesen Neked építették?!
Igen. A design is úgy jött, ezt még az oroszok csinálták meg nekem. Az eredeti gyári VFTS-eken is hasonló volt a mintázat, kékben. Az enyémet megcsinálták magyar színekre.
Milyen váltó van benne, milyen diffi?
Kapott egy tolókerekes váltót, amiben rövid az egyes fokozat, a diffi pedig egy sperr kombi diffi.
A kerekek?
13as, szigorúan! ETS felnikkel.
Csináljuk már egy hónapja. Nem csak felújítjuk, hanem próbáljuk restaurálni.
Ezeket a modern alkatrészeket, amik a mai magyar VFTS-ekben vannak, azokból nem engedtem semmit sem beletenni. Próbálom minden porcikájában megtartani, ahogy az oroszoktól elhoztam.
Az, hogy 16 évig állt a garázsban, az nem tett jót neki, sok mindent fel kellett rajta újítani. De az autó szerintem gyönyörű! Küldünk Brundzának, hogy újra összeállt ez a paripa.
Sokan próbálták már megvenni korábban, de nem adtam el…
Emlékszem rá, mikor 15 éve a műhely hátsó részén állt letakarva… szarul nézett ki, de mondtad, hogy akkor is volt rá érdeklődő…
Sokan kérték, sokszor voltak megnézni.
És mik a tervek? Győzni fogsz?
Áááá, dehogy! Nem nekem kell megnyerni és a mi időnk nem is lesz mérve! (A Mecsek Classic mezőnyben indul – a szerk.) Gondolom, sokan kíváncsiak lesznek az autóra, hiszen egy igazi kuriózum. Azért szeretnék vele egy jóízűt közlekedni. A vejem, Czakó Janek ül majd mellettem, de azt mondja Sipi (Sipos Kálmán), hogy Ő is menne egy picit… Már én is nagyon régen ültem versenyautóban, de gondolom, ha megyek vele pár kilométert, tizet-huszat, akkor majd újra összeszokok vele. Nem akarjuk megváltani a világot!
De azért veszek új gumit… :)
Ígérd meg, hogy vigyázni fogsz rá! És Magadra is!
Hát persze! Magamra is! Köszönöm, hogy hívtál!
Ez a hír most jelenik meg 13329. alkalommal
címkék: Budai Béla, VFTS
2016.10.07-08.
|