Takács Attila
Született: 1968.07.07.
Nős, 2 gyermek édesapja
Első verseny: 1992.Salgó rally
Legjobb eredmény: Kétszeres magyar bajnok A6-os kategóriában
20 perccel korábban érkeztem a megbeszélt találkozóra, Attila munkahelyére.
Egy vitrinben számtalan modellautó...
Amíg várakoztam, végignéztem a polcokon a csillogó serlegek sokaságát - a falon több mint tíz év terméséből 1-1 fénykép sorrendbe rakva.
Megpróbálom felidézni melyik év melyik autóhoz tartozik…Huberth, Katona, Cigány, Nagy Zoli, Bárdos, Keso, Szabó G., Szeleczky..
Egy pasas bejön az üzletbe, Attila sógora kiszolgálja. Közben ő is rápillant a képekre, serlegekre és megkérdezi: - ki rallyzik itt? -mert én mindenkit ismerek...
Attila arcán egy rezdülést se látok, szeme kifejezéstelen...
-sógora helyette válaszol. -Hát az Attila.
-Hogy hívják? -hangzik a következő kérdés...
-Takács Attila.
Aha...hümmög a pasi.
Közben váratlanul megjelenik Ferjáncz Attila, int, hogy mindjárt bejön. Pakolnak a fiúk tovább - nem telik el 5 perc és előkerül Szabó Gergő - ő is integet, hogy befejezi a telefonját és jön. A pasason semmilyen feleszmélés nem látszik...
Ati megkérdezi tőle : - kit ismersz a rally-ból?
- én mindenkit...
Ati gondolkodik, még mindig kifejezéstelen arccal közli:
- érdekes... pont most sétáltál el 2x is Ferjáncz Attila és a Szabó Gergő mellett...
A pasas felkapja a fejét, és körbe néz....HOL????
Hogyan kerültél a rally-ba, ki által?
A legelső amire emlékszem 6 évesen a Ferjáncz Attila bácsit vágtam ki az újságból és ragasztottam a falamra.
Huberth révén kerültem bele, együtt jártunk autóért Svájcba. Gyakorlatilag onnan, hogy megtudtuk mindenki szereti a rallyt, kijártunk autózni a hóba, és már akkor kitaláltuk, hogy én navigátor leszek. Ez 91 tele volt.
Barátságok vagy a tapasztalataid révén kerültél az autókba?
Az elsőbe biztos nem. Szerepet játszottak az anyagiak a Huberth Pistinél, de minimális szinten, mert ez még nem volt ennyire eldurvítva, még nem ennyibe került, és vele segítettük egymást anyagiakban, de a mai összegeket nézve bomba kis üveggolyók voltak. Még az első Szabó Gergős év volt, ami elég komolyan megviselte a pénztárcát, de minek után már elversenyeztem egy családi házat - úgy gondoltam, hogy innentől vagy kelljek a tehetségemért vagy nem versenyzek.
Mit jelent számodra a rally?
Most már nem olyan sokat - de ez butaság így, mert így nem igaz, de ahhoz képest amilyen fanatikus voltam... - mára az a baj, hogy ha nagyon mélyen benne vagy és nagyon sokat tudsz róla, és látod az állandó hajszát a pénz után, és látod, hogy azok az emberek, akiket nagyon szerettél egyszer csak 180fokos fordulatot vesznek és a gerincüket elhagyva olyan dolgokat művelnek ami se egy baráti, se egy emberi kapcsolatba nem fér bele, akkor ezt át kell értékelni magamban. Ha úgy kérdezed, azt válaszolom: szeretem a rally-t, de ami körülötte van, azt már kevésbé.
Mennyire veszik emberszámba a navigátorokat?
Ma Magyarországon 2 fajta navigátor van. Az egyik az, aki anyagi lehetőségeinél fogva próbálja magát bevásárolni egyre jobb és jobb helyekre - más kérdés, hogy pénz függvényében meddig van rá szükség - ha megtanul navigálni, előbb-utóbb nyilván el fog kelni ingyen is, mert nem a tehetség számít, nyilván, hanem a pénz, mivel ez marha sokba kerül - ezt az évek folyamán nem értettem meg, most már elfogadom, hogy sajnos így van. Hiába jó navigátor valaki, ha egy adott helyre nem tud bevinni pénzt, akkor jöjjön az akinek pénze van, mert a sport menjen előre.
A másik fajtánál a szakmai dolgok számítanak, hogy ki mennyit tud. De a navigátoroknak nincs elég megbecsülése - egy-egy személyre lebontva így nem igaz, de globálisan én azt mondom, hogy még mindig nem vagyunk megbecsülve.
Aztán év végén nem a legjobbak kapják a díjat, hiszen az év navigátora is mindig az aktuális bajnok navigátora nem pedig a legjobb navigátor. Bár vannak szövetségi szinten változások jó irányba.
Kudarcok, sikerek milyen pluszt ill. mínuszt adtak?
Megtanulsz alkalmazkodni, de azt nagyon vagy kiesel belőle, ha beleszólsz. Akár a sofőr vezetési stílusába vagy tanácsot adsz, hogy mit hogy kéne csinálni csapaton belül, és ez nem tetszik, akár a csapatvezetőnek, akár a sofőrnek akkor nagyon hamar partoldalon lehet állni. Pedig lehet, hogy jót mondasz, de nehezen fogadják el. Hangsúlyozom ez nem mindenkire igaz. Nagyon nehezen fogadják el, hogy össze szednek 10-20 milliót és vannak dolgok amiket nem jól csinálnak, ezen te változtatni akarsz, de ők a saját fejük után menve azt mondják hogy nem hajlandóak változtatni és akkor vagy félre kell állni vagy eltávolítanak, de mese nincs, ez megint navigátorsors.
Mi a rallyversenyzői pálya csúcsa?
Magyarországon? Mem tudunk külföldben gondolkodni -az a baj hogy én se tudok. 20 évesen azt mondtam, hogy irány a vb. és ide nekem az oroszlánt, és ha még idő van angolul is megtanulnék, ha szerződést kapnék, de erre egyre kevesebb a sansz. Magyarországon az a navigálás csúcsa, amikor 3 sofőr beszélget, és szóba jön x.y. és azt mondják, hogy ő... ja igen, az egy jó navigátor. Nem az hogy hányadik vagy, hanem hogy elismerjenek.
Magyarországon kit emelnél ki?
Nehéz kérdés. Kiemelhetjük Dr.Tandarit, aki sajnos nincs közöttünk, mert ő bejárta Európát Ferjáncz Attilával és rengeteg kiemelkedő úgy mond nagy eredményük volt, de ugyanakkor nem tudom meghatározni. Azt tudom mondani, hogy ki tetszik nekem. Nézem a belső videókat, de nem akarok felsorolni senkit. 1 nevet mondok talán, a Kazár Miki, ha nézem a videóját mindig élvezem. Egy jó kedélyű bohókás de ugyanakkor pontos. Az ő navigációja tetszik. Idézőjelbe téve Magyarországon jó navigátor 20 van.
Szoktál rallyról álmodni?
Hát persze ki nem? Álmodom rallyval, de ritkán. Ha álmodom, akkor… Mindenki olyanokról álmodik, ha egyszer bejön a mesebeli autó, mesebeli összeg… Vannak ilyen álmok, de ezek inkább rövid menetű gondolatok. Amikor 1-1 rally vb után az ember leül emészteni és azt mondja, hogy hát igen egyszer egy ilyenbe itt vagy ott vagy amott beleülni és egy teljes versenyt menni…. Hála istennek ez már egyre több magyarnak nem csak álom, hanem valóság.
Mi lennél ha nem versenyző?
Akkor versenyszerelő… Nem tudom… Biztos azért vagyok talán szerencsésebb, mint a többiek, mert még nem volt semmilyen autós múlt, olyan szinten hogy apukámnak még jogosítványa sincsen, nem is volt kocsi a családban. Aztán olyan iskolába kerültem ahol a Kanyik Antinak volt a műhelye 3 házzal arrébb, olyan szakmunkás képzőbe jártam ahol a Ferjáncz Attila lakatosa dolgozott. Végig mindig ott volt egy ember, aki a rally tüzet táplálta. Addig is érdekelt, de ők mindig rádobtak kicsit a parázsra és ettől jó 15 évig ment, hogy a rally a minden.
Mi a véleményed a hazai közönségről?
Amíg kimész egy vb-re, látod, iszonyatos pénzeket költenek el arra, hogy síppal, dobbal, nádi hegedűvel, sárga trikóban 200m-ként állnak és figyemeztetnek a veszélyre és rádió összeköttetés van közöttük. Addig itthon nem várhatunk nagy fellendülést a sportbíróktól amíg a második mondatra az a válasz hogy mindjárt szájba b…lak te köcsög..- most bocsánat… Ahhoz képest a magyar közönség igenis fegyelmezett, nagyon szakértő. Egyre kevesebb, aki a balhé kedvéért megy ki vagy talán el is tűnnek az ilyen "régiókból buli szinten oda vedlett helyi emberek", akik a tüzet csinálják, de egyébként a közönség szenzációs és fegyelmezett.
Mi volt, ami megindított, hogy beülj jobbra?
13 évesen a volt barátnőm apukája kivitt rally-ra, ő ismerte a Toppor Kálmánt és ő kezet fogott velem, beülhettem az autóba. Megláttam egy ilyen órás műszert, a taposót, az övet, a tollakat és én azt mondtam, hogy nem is kell nekem a másik oldal, ha ide egyszer beülhetek nekem az már elég. Ehhez jött mondjuk úgy 8 év múlva a Huberth Pistinek az ismertsége és nem is volt kérdés, hogy versenyző leszek.
Ha nem rally akkor…?
Snowboard, az nagy kedvenc... Sportként kiemelném a Playstation2 agyon verését… azt mindenképpen, mint szoba sportágat. Egyébként futok, kondizok, kerékpározok stb. Sokan csak nyilatkozzák, hogy nem csak mentálisan, hanem fizikálisan is készülni kell a szezonra...
Van kihívás az életed más területein is?
Hogyne… Csak kihívásokkal küszködök egész életemben. Mindig volt valami, aminek meg akartam felelni, és ha nem tudok megfelelni, azt nagyon nehezen tűrőm, ezért vagyok egy kicsit makacs és önfejű, de azt megtanultam sajnos az életben, hogy ha én nem intézek el valamit, akkor másra nemigen számíthatok.
Melyek voltak a legemlékezetesebb pillanatok pályafutásod alatt? Sorolhatom a neveket?
Cigány: Pécsen felborultunk 800m után.. az szenzációs volt. Egy piactéren, ahol se egy kanyar, se egy domb, egy egyszerű körforgalomban… röhögő görcsöt kaptam fejjel lefelé lógva a kocsiban.
Katona: Azt mondta nekem egy verseny után azzal együtt, hogy ő is egy furcsa pali mint én, akaratos, harcos: "Nagyon megvoltunk együtt az autóban, ha még az autó nem is volt 100%-os de autózható volt... hogyha nem te ülsz mellettem felborultam volna..."
Ezt pozitívnak értelmeztem. Jól kijöttünk volna, de a vele töltött idő rövid volt.
Nagy Zoli: 2 vészes hang után félre gurultunk, mert tudtuk hogy a váltó. Röhögtünk szintén. Aki Mazdával megy, az megtanul veszíteni. Egy pillanat alatt minden átmenet nélkül széthullik. Nem kell hozzá sofőrhiba.
Kesó: Ő egy más dolog volt, mert Kesó a pályafutásom legszebb éve volt köszönve ezt az akkori Citroen Hungáriának, a Janó édesapjának, az akkori csapatnak. Egyetlen egy év, amikor nem csapatban, hanem családban versenyeztem. Mindenki családtag volt. Szenzációsak voltak a fiúk. Összejártunk, nagy bulik voltak, nagy kaják, ugyanakkor mindenki profi volt. Az talán a legszebb és legprofibb évem volt. Abban is, hogy lehet őt megbélyegezni, mert mindenkire mondanak mindent.. És ne vegyék a többiek ezt rossz néven, de maximálisan kiemelném, mint embert a sofőrök között.
Szabó Gergő: Extrém pali nagyon. Ő vele igazából annyi rumlis helyzetünk volt... Amit talán kiemelnék: egy szombathely rallyn volt egy futómű elhagyás, amikor én azt mondtam neki, hogy menj tovább és ő gondolkodás nélkül tovább ment... Annyira jó egy navigátornak hogy az történik, amit ő szeretne... És kiment, és megcsinálták, és folytatni tudtuk a versenyt.
Bárdos: Nem könnyű gyerek. Tőle talán az alkalmazkodó készséget tanultam meg. Neki is az a baja, hogy borzalmasan maximalista volt... És ha végignézem a pályámat.. és megint nem akarok senkit megbántani, akikkel eddig mentem vagy ez után fogok... belőle koránál és akaratosságánál fogva bármi lehetett volna. Talán az egyik legnagyobb tehetség volt, de már sajnos évek óta nincs a rally közelében sem.
Szeleczky: Tamás az az ember, akit meg kell ismerni. Én sem ismertem. A véleményem teljesen megváltozott. Semmivel sem könnyebb vagy nehezebb, mint bárki más. Az mondjon róla véleményt vagy egy adott sofőrről, aki már vele izzadt egy autóban egy versenyen, vagy vele lakott egy hétig.
Vannak babonáid?
Nincsenek. Nem hittem benne sosem. Olyannyira, hogy Szabó Gergővel egyszer egy Mecsek rallyn kikértünk egy 13-as rajtszámot. Pénteken rajtoltunk el és kiestünk 2 és fél km után vadonatúj váltóval... Ezzel együtt nem vagyok babonás.
Meddig lehet ezt csinálni?
Jelen pillanatban is félárbocón csinálom ezt igazából. Ezt nagyon sokáig lehet folytatni, hiszen a versenyző társak, haverok, sportbarátok veled öregednek. Addig akarom ezt csinálni, amíg ez nem megy a családom és munkám rovására. Ha rámegy, akkor kell abba hagyni, mert annál fontosabb nekem már nincsen.