Spici egy dologban hibázott
Hamarabb kellett volna meghoznia a döntést és a rallycrossra váltani...
2018-03-11
interjú • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
467688066
Napi oldal:
29541
Jelenleg:
231
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Hyundai Budapest - AutoPalace Délpest
Opel Budapest - AutoPalace Délpest
AutoPalace Délpest

további partnereink :
COMPLEXPRESS - Futárszolgálat
Easy Wash - a kézi autómosó
LAMAX
AutoDekor
exceex online
Magyar Nemzeti Autósport Szövetség

World Rally Championship
a hetedik futam,
a szardiniai verseny után
1.
Thierry Neuville
Hyundai i20 Coupe WRC
149
2. Sebastian Ogier
Ford Fiesta WRC '17
122
3. Ott Tanak
Toyota Yaris WRC
77
4. Esapekka Lappi
Toyota Yaris WRC
70
5. Dani Sordo
Hyundai i20 Coupe WRC
60
6. A.Mikkelsen
Hyundai i20 Coupe WRC
56
7. Elfyn Evans
Ford Fiesta WRC '17
46
8. Kris Meeke
Citroen C3 WRC
43
9. J-M.Latvala
Toyota Yaris WRC
37
teljes táblázat
European Rally Championship
a negyedik futam,
a ciprusi verseny után
1.
Bruno Magalhaes
Skoda Fabia R5
98
2.
Alexey Lukyanuk
Ford Fiesta R5
83
3.
Herczig Norbert
Skoda Fabia R5
62
4.
S. Galatariotis
Skoda Fabia R5
50
5. Nikolay Gryazin
Skoda Fabia R5
30
6. Ricardo Moura
Skoda Fabia R5
30
7. Fabian Kreim
Skoda Fabia R5
26
8.
Hubert Ptaszek
Skoda Fabia R5
23
9.
E.Brynildsen
Hyundai i20 R5
23
teljes táblázat
World Rallycross Championship
a hatodik futam,
a svéd verseny után
1. J.Kristoffersson
Volkswagen Polo R
165
4. A. Bakkerud
Audi S1
125
3. Petter Solberg
Volkswagen Polo R
119
2. Sebastian Loeb
Peugeot 208
117
6. Timmy Hansen
Peugeot 208
116
5. Mattias Ekström
Audi S1
114
8. Kevin Hansen
Peugeot 208
77
7. Niclas Grönholm
Hyundai i20
73
9. Janis Baumanis
Ford Fiesta
51
teljes táblázat
Országos Rallye Bajnokság 2018
az ötödik futam,
a veszprémi verseny után
1.
Turán Frigyes
Ford Fiesta R5
145
2.
Hadik András
Ford Fiesta R5
108
3.
Vincze Ferenc
Skoda Fabia R5
87
4.
Kazár Miklós
Skoda Fabia R5
77
5. Velenczei Ádám
Hyundai i20 R5
73
6.
Balogh János
Skoda Fabia R5
50
7.
Bodolai László
Ford Fiesta R5
50
8.
Osváth Péter
Skoda Fabia R5
37
9.
Ifj.Kiss László
Skoda Fabia R5
35
teljes táblázat
Országos Rallye Challenge 2018
az ötödik futam,
a veszprémi verseny után
1.
Gyarmati Ariel
Mitsubishi Lancer Evo VIII
136
2.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX R4
127
3.
Matics Mihály
Mitsubishi Lancer Evo IX R4
100
4.
Hevesi István
Mitsubishi Lancer Evo VI
80,5
5.
Maricsek Miklós
Mitsubishi Lancer Evo IX R4
47
6. Csík Zoltán
Subaru Impreza WRC
37
7.
Friedmann Zsolt
Mitsubishi Lancer Evo IX R4
31
8. Órai Balázs
BMW M3
27
9. Berki Gábor
BMW M3
26
teljes táblázat
Országos Rallye2 Bajnokság 2018
az ötödik futam,
a veszprémi verseny után
1. Ráti Gergő
Ford Escort Mk2
104,5
2.
Trencsényi Vince
Ford Fiesta R2
93
3. Dudás Gergő
Citroen C2 R2
83
4.
Krehlik Nándor
Lada VFTS
70
5. Tim Gábor
Opel Adam R2
52
6.
Uveges Sándor
Lada VFTS
38
7. Várnai Dávid
Honda Civic
31
8.
Zsebe Gábor
Skoda Felicia KitCar
28,5
9.
Zagyva Lajos
Citroen C2 R2 max
26
teljes táblázat
Magyar Szlalom Bajnokság 2018
a harmadik futam után
1.
Simon Robin
Fiat X1/9
69
2.
Simon István
Fiat X1/9
57
3.
Söjtöri András
Toyota MR2
54
4.
Bognár Martin
Volkswagen Golf I
49
5.
Kovács Tamás
Speedcar GT
32
6.
Pintér Máté
BMW
25
7.
Vizkeleti János
Lotus Elise
24
8.
Pintér László
BMW
23
9.
Schebek István
Lotus Elise
21
teljes táblázat

spici_egy_dologban_hibazott_1

30 év telt el rallyval Spitzmüller Csaba életében. 2017-ben szakágat váltott és egy új közegben folytatta a versenyzést. Az előző évről és az idei tervekről szól a nagyinterjú Spicivel!

Év elején volt a nagy bejelentés, hogy a 31. szezonodat immár a rallycross szakágban folytatod…
Menjünk végig a versenyeken!
Szlovákia ringen kezdtetek. Nem volt könnyű verseny…
Hát valóban nem volt könnyű! önmagammal volt a legtöbb problémám… Én voltam a Joker Király… Szinte minden rajtomat elrontottam… Ha kellett összesen tízszer rajtolni, abból 8 biztos, hogy korai volt, aminek ugye a büntetése, hogy kétszer kell a joker körre menni…
Nem magyarázkodom, de az egész annak köszönhető, hogy az EB-n és a VB-n használt rajtlámpa kísértetiesen hasonlít a rallyban használt lámpákhoz, amire az utóbbi 8-10 évben rajtoltam. Pont olyan a lámpa működési elve, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy amikor a sárgáról átvált zöldre, akkor a rallyban rajtolni kell, itt pedig meg kell várni, amíg elalszik a zöld és akkor lehet indulni… Szerinted? Minden egyes zöldnél elrajtoltam… Jók voltak a reakcióidőim, csak nem jókor…
Cserébe majdnem mindig többet tudtál versenyezni a többieknél egy futamon belül… Legalábbis egy joker körrel biztosan… :)
Egyébként arra jó volt a futam, hogy tüzesen lehetett autózni és még így is fel tudtam jönni egy második és egy harmadik helyre.

spici_egy_dologban_hibazott_2



A verseny maga jó volt, az autónk kevésbé.
Rengeteg gyermekbetegsége jött elő. Beállítások nélkül rajtoltunk el, hiszen szinte a verseny napjára készült el. Ez a futam tesztnek jó lett volna, versenynek már kevésbé…
Aztán jött az első máriapócsi futam. Emlékszem, hogy nem nézett ki jól, amikor a motorod darabokban hevert az autó körül a döntőt megelőző este…
Nem ez volt a legjobb versenyünk… Tönkrement a motor, amit hatalmas összefogással és rengeteg külső segítséggel sikerült megcsinálni, bármilyen vicces is, de a sátor mellett, a füvön… De olyan elektromos problémák jöttek elő az autón, ami végül utólag megtudtuk, hogy a motort is kivégezte, amit nem tudtunk megoldani és a második nap fel kellett adnunk a küzdelmet. Nem volt töltésünk, összevissza mentek az áramok, minden rendszer meg volt őrülve… Pár pontot gyűjtöttünk, de ez volt a nullázható futamunk.

spici_egy_dologban_hibazott_3

Június elején újra a Rabócsi Ringen állt rajthoz a rallycross OB mezőnye.
Igen és mi is ott voltunk, de csak úgy tudtunk elindulni, mivel a mi autónk nem lett készen, hogy visszaültünk egy jó „erős” kis Mitsubishibe. Nem volt erős, de megbízható volt és működött. Voltak ugyan kisebb problémák, de meglepő módon rendkívül gyorsan tudtam vele közlekedni. Alig volt 500 lóerő, mégis partiban tudtam maradni a többiekkel. Egy apró technikai gond miatt nem sikerült olyan fényesen a döntő, de így sem szomorkodtunk.

spici_egy_dologban_hibazott_4

A svédek nem küldték időben az alkatrészeket. És ez a futam előtt döntöttük el végleg, hogy a Skodánkat ’magyarosítjuk’! Úgy éreztük, hogy a magyar szakemberek is alkalmasak arra, hogy egy megbízható autót építsenek nekünk.

KakucsRing, parádés győzelem!
Igen, mondhatnánk így is, ha nem tudnánk, hogy miért volt ez a győzelem. Igazából én már győzelemnek éltem meg azt a harmadik helyet is, ahol álltunk az utolsó kanyar előtt… A gigászok csatája (Kárai Tamás vs Kispál Tamás) folyt az orrunk előtt és én a nyakukon tudtam lihegni. Ez így, a magyarosított autóval mindenképp siker volt már önmagában is! Az, hogy végül ölembe hullott az első helyezés a kizárások okán… Nagyképűen mondhatnánk, hogy ott kellett lenni… De nem! Ahogy mondtam: a harmadik helyet is győzelemnek ítéltem meg! 

spici_egy_dologban_hibazott_5

Az, hogy az elsőnek járó pontokat vittük haza, az egy dolog…
Itt volt először gondmentes az autónk! Jók voltak a rajtok, nem volt komoly műszaki problémánk… Az autó még sosem volt ilyen jó! Ez már hasonlított egy jó kis rallycross versenyre! :) Jó erre visszaemlékezni!

Greinbach. Előtte azt mondtad, hogy ez nem igazi rallycross pálya, pontosabban: nem való a magas építésű versenyautódnak…
Ez így van! Ott szembesültünk az autó igazi problémájával: ez egy régi építésű rallycross autó és igaz, hogy a futómű szerkezete olyan, hogy mindene állítható, de a szezonban eddig a túlélésért küzdöttünk és nem volt időnk a futóművel foglalkozni. Miután ott három kanyart egyben ledrifteltem - ha akartam, ha nem – akkor éreztem, hogy a hátsó futómű egy bizonyos berugózás után óriásit széttart és így nehéz vezetni terhelt kanyarokban… Ez végigkísérte az évet, de már tudjuk az okát és sikerült orvosolnunk, úgyhogy 2018-ban sokkal gyorsabban leszünk. Tehát megszüntettük a hátsókormányzást! :)

spici_egy_dologban_hibazott_6

Októberben újra Rabócsiringen folytatódott a szezon.
Igen és itt már ment a matekolás! A bajnoki cím sorsa itt dőlt el és a harmadik helyért vívtunk többen is. Az látszott, hogy nekünk is van rá esélyünk, de a Mózer-Pucher-Vass hármast magam mögött kellett tartanom minden futamon.
Jó volt a verseny: jókat rajtoltam és volt két olyan futam is, ahol végig Kispál Tomi mögött tudtam loholni. Jók voltak a köridők is még a driftelés ellenére is, ami pedig 5-6 tizedet rádobott körönként az időnkre. Hoztam a pontszámokat!

spici_egy_dologban_hibazott_8

A SlovakiaRingen fejeztétek be az évet és tényleg a Ti csatátokról szólt már ez a verseny.
A harmadik helyért mentünk Pucherral. Tudtuk, hogy esni fog az eső, állítottunk az autón. Minden nagyon szép volt, minden nagyon jó. Aztán az egyik futamban, mikor odaálltam a rajthoz, akkor kiderült, hogy elszállt a főfékhenger. Kézifékkel abszolváltam a futamot és természetesen nem tudtam olyan időt menni, amit kellett volna. Hátrébb kerültem. Aztán a következő futam jól sikerült. A döntő előtt már csak egy ponttal vezetett Pucher, de végül a döntő elmaradt a nagy eső miatt, így az elődöntő eredményei alapján hirdették ki a végeredményt. Negyedikek lettünk így év végén.

spici_egy_dologban_hibazott_7

Ez elszomorított?
Dehogy! Hazudok, ha azt mondanám, hogy nem örültem volna a dobogó harmadik helyének, mert év végére nagyon odatettük magunkat, rengeteget fejlődött az autó is, én is. De a bajnokság nem a végén ment el, hanem az elején. És valóban ez a tanulóévünk volt!

spici_egy_dologban_hibazott_9

2018-ban már biztos jó lesz úgy odaállni, hogy például tudok rajtolni… :)
És az autót is sikerült összeraknunk úgy, hogy jobb legyen.
Sokat fejlesztettünk rajta! 
Alacsonyabb lesz, szélesebb, másabb. Mindene át lett tervezve.

Mégis autóváltáson gondolkozol…
És ez már több, mint gondolkozás! :)
Előre kell lépni, egy kicsit nagyobbat! Ennek az autónak látszódnak a korlátai, amit nem fogunk tudni átlépni csak iszonyatos költségekkel. Akkor inkább már célszerűbb egy új autót építeni...

Vásároltunk egy új R5-ös Skoda bódét és ebből fogjuk megépíteni az új autónkat. Reméljük év végére egy még gyorsabb autónk lesz majd. Az idei tapasztalatok is kellenek hozzá, hiszen van még mit tanulnunk.

spici_egy_dologban_hibazott_10

Nem vagyok műszaki zseni sem… Ez annyi, hogy az új bódéba átpakoljátok a meglévő cuccokat, vagy sokkal több ennél.
Sokkal nagyobb munka! A meglévő kocsink a klasszikus, skandináv pályákhoz épült. De a rallycross nem erre tendál. Elment az aréna jellegű pályákra és óriási tapadást nyújtó pályákon megyünk egyre nagyobb tapadással, kevesebb murvás résszel és egyre több aszfaltos szakasszal.
Eddig 80% murva volt 20% aszfalttal és ez most megfordult és talán még kevesebb lett a murva, mint 20%.
Olyan jellegű futóművet kell használni, amit az R5-ös autók vagy a WRC-k használnak. És így kell nekünk is megépíteni az autót.

Akkor már vannak konkrét elképzeléseitek, hogy milyen lesz az új autó… És azt sejted már, hogy mikor fogsz tudni vele legelőször versenybe szállni?
Nem kell elkapkodnunk! Nem is akarjuk elsietni! Meg kell nézni, hogy mi a trend az EB-n és a VB-n. Azt gondolom, arra kell figyelnünk. Sokat változtatnak ott is, próbálunk figyelni, hogy merre mennek el.

De 2018 számodra a magyar rallycrossbajnokságról szól, ugye?
Igen! Mindenképp!
Sajnálom, hogy Kispál Tamás nincs. Ő nagyon jó volt mércének! Hiszen ha az ember ki szeretne menni például az EB-re, akkor ha vele tudod tartani a lépést, akkor kint is  lehetsz… Most Kárai Tomi lesz a mérce! Ha el tudnánk jutni egy olyan szintre, hogy a Tomival is együtt tudunk menni és közben Tomi kint dobogóképes, akkor van tervben talán már idén is egy-két EB futam, de ehhez még sok mindennek kell összeállnia…

Zajlik a magyar rallycross élet így szezon előtt… Szerintem egy külön használtautó kereskedést létre lehetne hozni ’házon belül’, hiszen cserélődnek a kocsik... Hogy látod, kikkel fogsz jókat csatázni?
Az állóvíz nagyon fel lett kavarva. Igaz, hogy elveszítettük Kispál Tomit és ezek után könnyen lehetne legyinteni, hogy lefutott a szezon… 
De Kárai Tomi sokat fejlesztette új kocsiját és a régebbi Audiját pedig Mózer Ati hajtja majd idén… Biztos gyors lesz vele Ati, hiszen az egy komoly autó és a rajtkészsége félelmetes… Mivel ez a versenyág egyik fontos része a rajt, így ez mindenképp előny lesz. Vass Zoli átült Mózer Ati tavalyi Skodájába, ami egy nagyon ütőképes autó és ha Zolinak sikerül megszoknia, akkor  ő is gyors lesz vele. Szerintem gyorsabb, mint a Coltjával! És persze Kopaszról sem szabad megfeledkezni, hiszen koronázatlan királya ennek a sportágnak. Ha sikerül egy erős motort faragniuk a X-esbe, akkor ott lesz vele elöl. És persze senkiről sem szabad megfeledkezni, hiszen ebben a sportágban bármi előfordulhat…

Már az elején is feltehettem volna, de most is időszerű megkérdeznem: jól döntöttél, amikor a rallycrossra váltottál?
Jól! Úgy érzem, hogy jól döntöttem!
Egy dologban hibáztam: hamarabb kellett volna ezt a döntést meghoznom! :)
Nagyon jó közeg, nagyon nagyon jó emberekkel, iszonyatosan jó hangulatban, iszonyatosan erős autókkal nagyon jó versenyeken nagyon hálás nézőközönség előtt!

Amikor vége lett a WRC érának, akkor engem nem elégítettek ki az utána lévő R4-es, R5-ös autók nem eléggé erősek, nem eléggé gyorsak… Ezekkel is lehet jókat versenyezni, de nincs erejük. Ha megnézed a RallyVB-t, ott is csak a WRC-t közvetítik…
Ezekkel a rallycross autókkal óriási érzés elrajtolni, közlekedni és közben ott zörög, csörömpöl körölötted még 5 másik…
Azért kellett volna hamarabb meghoznom ezt a döntést, mert akkor hamarabb fel lehetett volna zárkózni és azok az évek, amik most telnek, azok hamarabb következnek be és akkor sokkal hamarabb lehetett volna az élhez felzárkózni… És talán most, ami jó is a sportágnak és nekünk talán kicsit rossz is: a gyártók özönlenek a VB színpadára és ezáltal olyan magasra teszk a lécet, amit privátként nem lehet követni.

A célunk az EB. Azért kellett volna hamarabb, hogy a lépéshátrányunk kisebb lett volna…
Ha megnézel egy EB-t… Olyan nézőszámok és olyan indulószámok vannak, amiken szívesen versenyezne az ember…
Visszagondolok a régi miskolci salakpályás prológok hangulatára… 2005-6-7 környékén, amikor egy szöget nem tudtál elejteni és gyertyák, fáklyák égtek és tényleg 10 ezren voltak kint… Na, most ez hatványozottan igaz egy rallycross EB futamra, ahol 80-90-100ezren vannak kint.

Szezon előtt lesz teszt?
Mindenképp szeretnénk! Ha lehet, akkor kétszer is! Nem feltett kézzel szeretnénk a csatába menni!

  

Ez a hír most jelenik meg 2973. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
10 11 12 13141516
17 18 19 20 212223
24 25 26 27 28 2930
01 02 03 04050607
0809 10 11121314
2018.09.21-23.

részletes infóink
2018.09.22.

facebook esemény
2018.09.22.

részletes infóink
2018.09.29.

részletes infóink
2018.09.30.

facebook esemény
2018.10.04-07.

részletes infóink
2018.10.06-07.

részletes infóink
2018.10.11-14.

hivatalos honlap
2018.10.12-14.

részletes infóink
2018.10.19-21.

részletes infóink

b a j n o k s á g o k
World Rally Championship 2017
European Rally Championship 2017
Országos Rallye Bajnokság 2017
Országos Amatőr Rallye Bajnokság 2017
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
LADARACING.hu - Őrület ez...
Félelem Nélkül...
Lakihegy Rádió - FM 107MHz
Útonállók
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
GYMKHANA
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k