"Én már idegbajt kapok!" - autósok a parkolásitörvény-tervezetről

Vágólapra másolva!
Felháborodott, fásult és egy esetleges díjemeléssel is egyetértő autósokat is talált az [origo] riportere, amikor a Fidesz által benyújtott törvényjavaslatról kérdezett. A terv szerint a benzin átlagárának kétszerese lenne a parkolási díj maximuma, ami magasabb, mint a főváros legtöbb övezetében jelenleg érvényes tarifa, de a mostani csúcsárnál olcsóbb. A törvény türelmesebb lenne a jegyet későn vásárlókkal szemben, és csökkentené a pótdíj összegét, de ennél még nagyobb a jelentősége: ha nem fogadják el, júliustól nem lehet pénzt kérni a várakozásért.
Vágólapra másolva!

"A nyomortól alig lát az ember, és akkor még erre is kell fizetni" - kommentálta egy általunk megkérdezetett autós a Fidesz hétfőn benyújtott törvényjavaslatát, amely a benzin átlagárának kétszeresében határozná meg a parkolási díjak felső határát. Ez a tavalyi adat alapján 545 forint lenne, ami magasabb, mint amennyit a főváros legnagyobb részén most kérnek, de alacsonyabb a két legdrágább övezetben, a budai várban és a Citadellán fizetendő 640 forintos óradíjnál.

A díjak mértéke zónánként eltérő, a zónák kijelölésén és maximált összeghez viszonyított százalékos értéken múlik, hogy a gyakorlatban hol, hogyan változna a várakozási díj. Erről az önkormányzat dönt majd; az biztos, hogy ha elfogadják a törvényjavaslatot, a legdrágább övezetekben mintegy száz forinttal lenne olcsóbb a parkolás. Rogán Antal, a javaslat egyik beterjesztője bízik benne, hogy a főváros olyan rendelet hoz, amely minden zónában díjcsökkenést eredményez majd. (Több észrevételt kaptunk, hogy miért írunk díjemelésről, amikor minden médium díjcsökkentésről számol be. Ez a bekezdés reményeink szerint elolszlatja a félreértéseket. - a szerk.)

Bár sokan már a mostani díjakat is túlzottnak tartják, olyan autóval közlekedőt is találtunk, aki egy esetleges emeléssel is egyetért: "Nézd meg, hogy néz ki itt a forgalom!" - mondta egyikük riporterünknek a bedugult Vámház körúton állva.

A benzin árához viszonyított parkolási díj nem új ötlet: már januárban beszámoltunk róla, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium több tárca és hatóság bevonásával munkacsoportot hozott létre, jogszabálytervezetükben pedig javasolták, hogy a parkolási díjat a 95-ös benzin átlagára alapján kalkulálják ki. A leköszönő kormány már márciusban javaslatot készített a közlekedésről és a közúti közlekedés nyilvántartásáról szóló törvény módosítására, ám a döntést a következő kormányra hagyták.

Várható volt, hogy a Fidesz-kormány egyik első intézkedése lesz a parkolási helyzet rendezése, az erről szóló szabályozást ugyanis több pontot alkotmányellenesnek találta az Alkotmánybíróság (Ab), ezért megsemmisítette a fővárosi önkormányzat parkolási rendeletét. Az Ab szerint sem a törvények, sem pedig a fővárosi rendelet nem volt tekintettel a szolgáltatás és ellenszolgáltatás egyenértékűségének polgári jogi alapelvére, a fogyasztók kiszolgáltatottságára, illetve a szolgáltatást nyújtó társaságok monopolhelyzetére. Rendezetlen volt az, hogy a fővárosi közgyűlés és a kerületi önkormányzatok kivel és milyen feltételek szerint szervezhetik meg a parkolóhelyek üzemeltetését, illetve, hogy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó társaságokat milyen kötelezettség terhelik.


Félelmetes, sok, rendben - nézze meg, mit gondolnak az általunk megkérdezett autósok a parkolásidíj-tervről!


Az Alkotmánybíróság június 30-áig adott időt a parlamentnek és a fővárosi közgyűlésnek az alkotmánysértések orvoslására. Ha ez addig nem sikerülne, szabályozás híján nem lehetne pénzt kérni a parkolásért - ennek a valószínűsége azonban kicsi.

Míg a parkolási díj a törvényjavaslat szerint akár nőhetne is, a büntetés viszont csökkenne, az egy óránál tovább parkolók pedig tizenöt perc türelmi időt kaphatnának. (Erről bővebben itt olvashat.)