Roncsautók után is vagyonadót kell fizetni

Vágólapra másolva!
Ócskavasnak számító leharcolt személyautók után is vagyonadót fizettet a kormány jövő évtől. A sokak által bírált új törvény alapján előfordulhat, hogy néhány év alatt több adót kell befizetni, mint az öreg autó értéke, és lehet, hogy egy középkategóriás átlagautó és egy luxuskocsi éves vagyonadója között csak hatvanezer forint lesz a különbség. A bírálók szerint növekedik majd az adóelkerülés, miközben a jogszabály újabb ütést mér az amúgy is padlón lévő hazai újautó-értékesítésre, vagyis csökken az állam bevétele is. Egyedül az Aston Martinokat áruló kereskedő nem izgul: ő nem szokott piti tételekről beszélni a vevőivel.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

A Pénzügyminisztérium szerint "jelentős vagyoni értéket képviselnek" a 170 lóerő feletti autók. Az alábbi hirdetés szerint egy öreg Opel is tartozhat ebbe a kategóriába
(képünk illusztráció)


"1990-es Opel Omega eladó. 263 ezer kilométert futott, kaszni szép állapotban, motor felújításra szorul. Kopó alkatrészek már lassan cserések. Az ár minimálisan alkuképes. Ár: 445 ezer forint" - mindez egy online apróhirdetésben olvasható. Képeket nem mellékeltek a kocsiról, talán nem véletlenül. A hasonló évjáratú és futásteljesítményű húsz év körüli Omegák fotói meg a felújításra váró motor alapján feltételezhető, hogy eléggé leharcolt példányról van szó.

A Pénzügyminisztérium (PM) szerint ugyanakkor - ne szépítsük - ez a hosszú életre már nem számító kocsi olyan vagyontárgy, amely után a teljesítményadón túl is fizetni kell. A nemrég elfogadott vagyonadó-törvény személyautókra vonatkozó része ugyanis figyelmen kívül hagyja a megadóztatott autók állapotát, és ami a legmeglepőbb, az ebből következő értékét. Kizárólag a kilowattban megadott teljesítményt veszi az adó kiszámításának alapjául.

"Jelentős vagyoni érték"

"A nagyteljesítményű személygépkocsik jelentős vagyoni értéket képviselnek. A nagy értékű vagyontárgyak adója (nért) abból indul ki, hogy a nagyobb értékű vagyontárgyak tulajdonosai tehetősebbek, jobban hozzá tudnak járulni a társadalmi közös kiadások fedezetéhez" - érvelt a minisztérium az [origo] kérdésére a törvény mellett.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Az Audi Q7 mellett a Mondeo is jelentős vagyontárgy - legalábbis a PM szerint


A nemrég elfogadott jogszabály szerint a 125 kW teljesítményt (azaz 170 lóerőt) elérő autók után a tulajdonosaik évente egy meghatározott összegű adót kénytelenek lesznek fizetni, bármennyit is ér a jármű. A 125 és 175 kW (170-238 lóerő) közötti motorteljesítményű kocsiknál a járművek teljesítményadójának a kétszeresét, 176 és 200 kilowatt (239-272 lóerő) között a két és félszeresét, 200 kW felett pedig a háromszorosát kell majd fizetni, az összegből viszont levonandó az éves teljesítményadó összege (elkerülve a kettős adóztatást).

A vagyonadó alapja tehát az a teljesítményadó, amelyet minden egyes jármű után ma is fizetni kell, és amelynek a 2010-től hatályos összegét nemrég emelte meg a parlament. A 0-3 éves kocsik teljesítményadója 345 Ft/kW lesz jövőre (idén még 300 Ft), a 4-7 éveseké 300 Ft/kW (idén 260 Ft), a 8-11 éveseké 230 Ft/kW (idén 200 Ft), a 12-15 éveseké 185 Ft/kW, e felett pedig 140 Ft/kW (idén 120 Ft).

Vagyonadó az Opeltől az Aston Martinig

Hogy ne kelljen számológéppel bajlódni, az egyszerűség kedvéért összegyűjtöttünk egy táblázatba másféltucat autót, csupa olyat, amely után fizetni kell jövőre. Legfölül öreg, szinte értéktelen járművek vannak, aztán általunk átlagautónak gondolt járműveket sorakoztatunk, míg legalul egyértelműen a luxus világát alkotó szuperkocsikat. Feltüntettük a kocsik évjáratát, teljesítményét, az idei és jövő évi teljesítményadóját, emellett az árukat, valamint természetesen a jövőre fizetendő vagyonadót is.

Modell, évjáratTeljesítményTelj. adó idénTelj. adó 2010. jan. 1-jétőlVagyonadó 2010. jan. 1-jétőlÁrVagyon-adó az ár százalé-kában
Alfa Romeo 164 3.0 (1990)132 kW, 180 LE15.600 Ft18.200 Ft36.400 Ft219 ezer Ft16,62%
Opel Omega 3.0i (1990)130 kW, 177 LE15.600 Ft18.200 Ft36.400 Ft445 ezer Ft8,17%
Mitsubishi Sigma 3.0 (1993)130 kW, 177 LE15.600 Ft18.200 Ft36.400 Ft480 ezer Ft7,58%
BMW 750iL (1989)220 kW, 299 LE26.400 Ft30.800 Ft92.400 Ft729 ezer Ft12,67%
Audi A4 2.8 (1995)128 kW, 174 LE20.480 Ft23.680 Ft47.360 Ft1 millió Ft4,73%
Volvo S80 T6 (1998)200 kW, 272 LE40.000 Ft46.000 Ft115.000 Ft1,35 millió Ft8,51%
Honda Legend 3.5 (2002)153 kW, 208 LE39.780 Ft45.900 Ft91.800 Ft2,59 millió Ft3,54%
Volkswagen Passat Variant 2.5 TDI (2005)132 kW, 180 LE39.600 Ft45.540 Ft91.080 Ft3,59 millió Ft2,55%
Subaru Impreza WRX STI (2005)220 kW, 299 LE57.220 Ft66.000 Ft198.000 Ft4,65 millió Ft4,25%
Peugeot 207 RC (új)129 kW, 175 LE38.700 Ft44.505 Ft89.010 Ft5,35 millió Ft1,66%
Kia Sorento 2.5 CRDi (új)125 kW, 170 LE37.500 Ft43.125 Ft86.250 Ft 6,5 millió Ft, akciós ár1,32%
Renault Laguna GT 2.0 dCi (új)132 kW, 180 LE39.300 Ft45.195 Ft90.390 Ft7,59 millió Ft, akciós ár1,19%
Hyundai H1-Tour 2.5CRDi HP (új)125 kW, 170 LE37.500 Ft43.125 Ft86.250 Ft7,149 millió Ft1,2%
Ford Mondeo 2.2 TDCi (új)129 kW, 175 LE38.700 Ft44.505 Ft89.010 Ft8,3 millió Ft1,07%
Audi A4 2.0 TDI (új)125 kW, 170 LE37.500 Ft43.125 Ft86.250 Ft10,06 millió Ft0,85%
Lexus LS 600h (új)290 kW, 395 LE87.000 Ft100.050 Ft150.075 Ft26,6 millió Ft0,06%
Aston Martin Vantage V8 (2006)283 kW, 385 LE84.900 Ft97.635 Ft292.905 Ft28 millió Ft1,04%


Arra a kérdésre, hogy miért hagyták figyelmen kívül a vagyonadó megállapításánál a jármű értékét, a tárca azt felelte, hogy "az adót az adózónak kell bevallania, azonban a gépjárművek esetén (azok rendkívül sokfélesége és állaguk jelentős eltérése miatt) nehéz az érték meghatározása." De miért nem használja a PM is - például a VPOP-hoz hasonlóan - az Európában általánosan elfogadott Eurotax-árakat? "Az Eurotax adatbázis a magánszemélyek számára nem elérhető (fizetni kell a hozzáféréshez). A VPOP sem teheti közzé az Euortax adatbázist, hiszen ezzel jogsértést követne el" - szól a válasz.

Hibridek és nagycsaládosok előnyben

Több tulajdonosi réteg számára kedvezményt is biztosít a vagyonadóról szóló törvény. A befizetendő összeg felét kell csak átutalni az APEH részére a hibridek gazdáinak, úgy, hogy a kedvezményezett kocsi lehet akár egy 30 milliós Lexus is (lásd erről a táblázatunkat). Ugyanígy feleződik a kizárólag elektromos hajtású személygépkocsik vagyonadója is - tegyük hozzá, ebből jelenleg csupán 68 darab rendelkezik magyar forgalmival.

Szintén ötvenszázalékos kedvezményt kapnak - kizárólag egyetlen autóra - a háromgyermekes családok, vagy a három kiskorút nevelő szülők. Semmit nem kell ugyanakkor fizetni az egyházaknak, az önkormányzatoknak és az állami szerveknek a tulajdonukban lévő nagyteljesítményű autók után.