Mégis ifjú Rangáé a pécsi arany

2009. február 24. kedd 21:01

Mégis ifjú Rangáé a pécsi arany
Már legutóbbi tudósításunkban is fordulatokban gazdagnak neveztük a még őszi Allianz Rallye utóéletét, ám az emlékezetes N4-es kizárások (lásd csatolt írásainkat, jobbra) óvásai, elutasításai, fellebbezései, majd a „jogerős" ítéletek után egy még újabb, elnökségi felkérésre készült szakbizottsági állásfoglalás a legutóbbi időkben is többször oda-vissza átírta az eredménylistát. Most állítólag végeredményként közölhető, hogy az eredeti kizárások maradtak érvényben, így a pécsi ifjabb Ranga Lászlót mégis géposztály- és csoportbajnoki cím illeti meg. Közben (néhány cserével...) véglegessé vált az idei autós versenynaptár is, amelynek újdonsága, hogy a korábban mindig kora nyári, tavaly elmaradt Mecsek-hegyiversenyt szeptemberben rendezik meg Orfűn, míg a hagyományosan őszi Mecsek-rali a nyár derekára került.

Az autósport-szövetség (MNASZ) honlapjára kurta dokumentum került föl a napokban, amely arról szól, hogy a még tavaly szeptemberi Mecsek-rali kizárásainak ügyében az elnökség minden saját korábbi testületének döntéseit felülvizsgálandó felkért egy eseti bizottságot a körülmények tisztázására, amely el is végezte a munkát.

A megállapításokat tartalmazó teljes dokumentum eléréséhez: KLIKK IDE! 

A grémium állásfoglalása meglehetősen érdekes, hiszen egyrészt úgy szól, hogy az N4-es géposztályban a futam végén történt ellenőrzések nyomán a technikai felügyelők teljesen szabályszerűen döntöttek úgy, hogy a két éllovas párost kizárják (így lett a pályán 3. ifj. Ranga László, Benkő András kettős papíron először aranyérmes. Miután egyikük fellebbezett, a másik viszont elfogadta a kizárást, a pécsi fiatalember időlegesen másodiknak is tudhatta magát...).

Ugyanakkor azt is tartalmazza, hogy az illetékes testületek kommunikációja az indoklások, majd az óvások elbírálása során több kívánnivalót is hagyott maga után, jelentésében gyakorlatilag „megdorgálja" a folyamatban a szövetség oldaláról részt vevőket, egyben garanciákat (szabálypontosításokat) kér a jövőbeli hasonló anomáliák elkerülésére.

Markó Tibor: az amatőr ralitól az év versenyéig

Az előzőekben, a Nyirád-rali szervezőjeként egyszer már előkerült Markó Tibor (képünkön, a navigátori ülésben) neve. Amely (illetve cége, a Marco Racing Team) azonban ennél kicsit többször előfordul a rali-versenynaptárban.
Ahogy a 33 esztendős komlói fiatalember a tíz esztendővel ezelőtti indulásra visszatekint, ő valóban a szamárlétra teljes megjárása után érkezett el a sportág hazai élvonaláig. Az autók iránti vonzalmáról már a gépjárműtechnikusi végzettség is igazol valamit. Ám ha azt is tudjuk, hogy a ralipályákra már kisgyerekként kivitt Markó Tibor az akkor fénykorát élő Kákonyi Attila látványos száguldásának az egyszerű nézőin túl unokatestvéri „minőségben" is szurkolt, nem szorul további magyarázatra a ralis véna.
Az egyke amatőr versenyeket az országos elismertségű sorozattá váltó (Balatonyi Árpáddal közösen megvalósított) ralisprintbajnokság követte, majd újabb lépcsőként a rali III. OB következett. A túraversenyek (RTE) kétségtelen sikerén fölbuzdulva hamarosan rali II-es futam házigazdájává avanzsált Komló.
Első rali I-es futamán, 2007-ben Nyirádon, saját bevallása szerint nagyon izgult - mint utóbb kiderült, fölöslegesen, hiszen a remek szervezés nyomán a pilóták és a nézők is csak dicsérő jelzőkkel illették. Mint mondja, abban már a véletlen is közrejátszott, hogy 2008-ban már a hirtelen gazda nélkül maradt Szombathely-ralit is végül ő hozta tető alá. Ma pedig már részben saját futamként, részben Lakatos Róbert cége mellett társrendezőként négy futamnál is a szerepel a Marco Racing Team rendezőként.
Markó Tibor - ahogy a profi rendezők - a futamok sikeréért alkalmanként közel ötszáz fős csapat élén száll csatába, és bizonyítottan jó érzékkel, hiszen rendezvényei már többször kiérdemelték az év versenye kitüntető címet.
Terveiről faggatva kiderül, hogy az OB messze nem a végállomás, hiszen a Mecsek-rali mellett éppen az általa társrendezőként jegyzett veszprémi futam kacsingat még a nemzetközi porond felé. Jövőre ugyancsak IRC-futamnak adna otthont, de mint mondja, ennél is jobban érdekli az új ERC-sorozat, ahol a sportág „erőgépei", a WRC-k dominálnak. A magyar élmezőny ugyanis e katagóriában mindössze 6-8 autóra szűkül, és szerinte igencsak nézőcsalogató lenne a legjobb magyar pilóták tehetségét a külföldi menők között tesztelni.
Márpedig Markó Tibor elmúlt tíz éves rendezői pályáját ismerve, és tudva, hogy tavaly (Holczer Dániel navigátoraként) már a legendás Monte Carlo-rali életébe is belekóstolt, nem nehéz megjósolni, hogy a jövőben rangos nemzetközi futam gazdájaként is hallhatunk még felőle.

Amint a dokumentumból kiderül, a kizárt páros csapatának óvásait végül formai hibákra hivatkozva utasították el. Mivel az idézett közlemény szerint az MNASZ e megállapításokat véglegesnek tekinti, így a szövetség honlapján megtalálható éves ralibajnoki ponttáblázat is hivatalos végeredménynek tekinthető - annak ellenére, hogy frissítés híján még „óvás alattinak" tünteti föl a kérdéses párosok pontszámait.

(Megtekintéséhez KLIKK IDE!)


Mecsek-hegyi, Mecsek-rali:
nyári-őszi helycsere

Ugyancsak tartalmaz baranyai vonatkozású módosításokat a szintén a közelmúltban véglegesített idei versenynaptár - mind a rali-, mind a gyorsasági szakágban.

(A szakágankénti bontásban készült teljes naptárért KLIKK IDE!)

Az utóbbi évtizedben mindig a szezon vége felé (emlékezhetünk idényzáró, havas, valamint szeptemberi futamokra is) sorra kerülő Mecsek-rali most kissé előreugrott a naptárban.

A nyár közepére (július 31. - augusztus 2.) előrehozott viadal a pécsi főszervező egy sportszerű gesztusát is magában hordozza. Szintén szeptemberre volt időzítve ugyanis a (különben a komlói Markó Tibor által rendezett) Nyirád-rali is, márpedig a Balaton-felvidéken ebben az időszakban természetvédelmi okokból csak egy futamhoz járultak hozzá az illetékes hatóságok. Az ütközés elkerülése, illetve az ügymenet felgyorsítása érdekében Jelen István önként előrehozta saját viadalát.

Érdekesség, hogy menet közben (aki január végén tekintett bele a versenynaptárba, még így láthatta) az ugyancsak általa rendezett Mecsek-hegyiverseny időpontja is változott: a hagyományosan nyár eleji (és sajnos, tavaly, elsősorban anyagi okokból elmaradt) futamon szeptember 11-13. között randevúzhat a mezőny Orfűn.

E változás hátterében prózaibb okok állnak: miután a Közútkezelő Kht. ígérete szerint a versenynek a korábbi évtizedben otthont adó Abaligeti úti szerpentint (Szentkút és Remete-rét között) éppen a tavaszi-nyári időszakban felújítani tervezik, az autóverseny szervezői el akartak kerülni az útlezárásokkal kapcsolatos minden kényelmetlenséget, így későbbre tették a dátumot.

A Mecsek-ralihoz (mind a mögöttünk hagyotthoz, mind az előttünk állóhoz) további egy-egy friss hír is kötődik. A 2008-as kiérdemelte az esztendő „zöld" versenye címet - azaz a természetvédelem területén tett hathatós erőfeszítéseiért elnyerte a Környezetvédelmi Minisztérium vándordíját.

A 2009-es pedig a nemzetközi szövetség honlapján az IRC támogató-viadalainak katergóriájába került - ez gyakorlatilag az előszobája a rangos sorozatnak, amelyre a pécsiek különben 2010-re (EKF-társrendezvényként is) pályáznak.

Sz. Zs., mnasz.hu - Fotó: duen