Bálint Ricsi legfrissebb információja alapján (még nem hivatalos, de már szárad a pecsét a levél alján) :
Mikko Hirvonen autóját a végső technikai ellenőrzésen megbontották és sem a kuplung, sem a turbó nem felelt meg az előírásoknak és elvették a győzelmet a finn pilótától.
A portugál futam a fogadó irodáknál is biztosan egy maradandó eseményként rögzül majd, hiszen ezek szerint három Ford Fiesta WRC állhatott a dobogóra és a sorrend sem az, amit a bukmékerek álmukban felébresztve is sorolnának:
1. Mads OSTBERG
2. Evgenyij NOVIKOV
3. Petter SOLBERG
Hirvonen megszerezte első győzelmét a Citroennél
2012-04-01 16:32:06
Kiegyensúlyozott, hibamentes versenyzésének , és a többiek hibájának köszönhetően Mikko Hirvonen megszerezte első győzelmét a Citroen DS3 WRC-vel.
A világbajnoki címvédő, Sebastien Loeb már a verseny első napján kénytelen volt feladni a küzdelmeket, hiszen hibázott, és megsérült az autó. A gyári Fordosok sem tudtak beleszólni az első helyért folytatott harcba, hiszen a pénteki heves esőzéseknek köszönhetően ők is rontottak, és mind a ketten, Jari-Matti Latvala és Petter Solberg is a verseny feladására kényszerült. Így Hirvonennek nem maradt más hátra, az addigi hatalmas előnyét a versenyben maradottakkal szemben be kellett osztani, ami sikerült is neki.
Okos és biztonságos versenyzéssel, az élmezőny hibáját kihasználva többen "szóhoz juthattak" a versenyen, amit Mads Ostberg és Evgeny Novikov tudott a legjobban kihasználni, így az övék lett a dobogó második és harmadik foka.
A versenybe visszaállva, Petter Solberg mentette a gyári Fordok becsületét, hatalmas autózással az abszolút 4.helyre tudott felzárkózni Fiesta WRC-jével.
Az utolsó 22.gyorsasági (Power Stage) első három helyezettje Sordo, Latvala és Tanak lett, így ők csípték el a megszerezhető 3-2-1 plusz pontokat.
Az SWRC értékelését Hayden Paddon nyerte Skoda Fabia S2000-el, második Oleksowicz lett Forddal Fiesta-val, a harmadik pedig Meireles Mitsubishi Lancer Evo X R4-el. A legjobb S2000-es Sebastien Ogier, az abszolút 8. helyen végzett Skodájával.
A Rally Portugal 2012 nem hivatalos végeredménye:
1.
2
M. HIRVONEN
M
4:19:24.3
0.0
0.0
2.
10
M. ØSTBERG
4:21:16.1
+1:51.8
+1:51.8
3.
6
E. NOVIKOV
M
4:22:49.3
+1:33.2
+3:25.0
4.
4
P. SOLBERG
M
4:23:11.7
+22.4
+3:47.4
5.
7
N. AL ATTIYAH
M
4:27:21.9
+4:10.2
+7:57.6
6.
21
M. PROKOP
4:27:25.3
+3.4
+8:01.0
7.
18
D. KUIPERS
4:28:03.4
+38.1
+8:39.1
8.
15
S. OGIER
4:28:25.1
+21.7
+9:00.8
9.
8
T. NEUVILLE
M
4:29:54.0
+1:28.9
+10:29.7
10.
16
J. KETOMAA
4:31:08.9
+1:14.9
+11:44.6
11.
17
P. VAN MERKSTEIJN (JR)
4:31:27.1
+18.2
+12:02.8
12.
37
D. SORDO
4:33:39.8
+2:12.7
+14:15.5
13.
9
D. OLIVEIRA
M
4:36:18.4
+2:38.6
+16:54.1
14.
3
J. LATVALA
M
4:38:18.7
+2:00.3
+18:54.4
15.
5
O. TÄNAK
M
4:38:31.2
+12.5
+19:06.9
Az utolsó kör okoz meglepetéseket
2012-04-01 15:29:05
Úgy tűnik, semmi nem dőlt még el, és az utolsó kör okozhat meglepetéseket a mezőny számára. Evgeny Novikovnak a 20-as gyorson elszakadt a gázbowdenje, Patrik Sandell a 21-esen bukott, Sordo kereket cserélt a szakaszon, Araújo leesett az útról, Al-Attiyah és Neuville pedig 1 illetve 2 defekttel jött le az utolsó előtti gyorsaságiról. Nem egyszerű ez a futam, de már csak a Power Stage van hátra.
Nem egészen úgy áll a Ford, ahogy kellene, és defektet is kapott az észt.
Változatlan az állás az első kör után
2012-04-01 12:17:54
A szombati naphoz képest nem történt jelentős változás az első kör folyamán, ami az összetettet illeti, továbbra is a Hirvonen-Ostberg-Novikov trió uralja a dobogót. Rögtön a mai első gyorson sikerült visszakapaszkodnia a 4.helyre Solbergnek, aki a tegnapi szervóproblémák után elvesztette azt.
Tanak és Ostberg is beért a szervizparkba, az észt Ott-nak a hátsó kerékfelfüggesztése tört el, Ostberg pedig 3 hengerrel, utcai üzemmódban teljesítette a későbbi Power Stage szakaszt.
A S2000-es autók között Ogier áll az élen a VW Skodával, ami abszolútban a nagyszerű 8.helyet jelenti, célja elkapni a WRC-s Kuipers-t. Mivel Sebastien nincs nevezve az SWRC bajnokságba, így ezt az értékelést a szerviz előtti utolsó gyorson generátorkábeljét elszakító Hayden Paddon vezeti, szintén Skoda Fabia S2000-el.
Egy nagyon hosszú, 31.04 kilométeres szakaszon van túl a mezőny. Többeknek nehézséget jelentett ez a táv, Ott Tanak-nak megsérült a futóműve, ezzel több, mint 3 percet veszített a gyorsaságin. A tegnapi nap után Ostbergnek ismét előjöttek a motorproblémák, a szakasz utolsó 3 kilométerét 3 hengerrel teljesítette, így át kellett állítani az autót utcai üzemmódba. Daniel Oliveria defektet kapott, és Al-Attiyah is úgy gondolja, bal első defektje lehet, hiszen vibrációt érzett a keréknél.
Ezt a szakaszt is a két gyári Ford teljesítette az élen, meglepetésre pedig Thierry Neuville végzett a harmadik helyen.
Tegnap még azt nyilatkozta a finn, 95 százalékon fog menni, hiszen pontot kell szerezni. Az elsőként rajtoló Fordos ma rögtön szakaszgyőzelemmel kezdett. Mögötte csapattársa, Petter Solberg végzett a saras szakaszokon. Nagyon fontos volt a gumiválasztás, aminél többen mellényúltak, de Latvala puha keveréket rakatott föl, így ennek is köszönhető a siker. A harmadik Sordo lett, akinek problémái vannak a kézifékkel, úgy érzi, mintha az első kerekeket fogná a "látványkar".
Biztonságos autózással, az előnyét tovább növelve Mikko Hirvonen áll az élen Portugáliában a szombati nap után, több, mint 1 perccel Ostberg előtt, akit Novikov követ 29.3 másodperccel.
A mai napi utolsó, 16.gyorsaságin az egész nap remekelő Petter Solbergnek hátul lógott a kartervédője, és már a szakasz előtt elment a kormányszervója, így visszaesett az 5.helyre. Ostbergnek is a földön lóg a kartervédője: "Egy vízátfolyás után egyre rosszabb lett, olyan volt, mint egy rock koncert." Latvalának üzemanyagnyomás problémái voltak, de most már minden rendben van, öntöttek egy kis vizet is a motorba.
Daniel Oliveira a változatosság kedvéért most a futóművét törte meg, elfolyt az olaj a gátlókból.
A holnapi, egyben utolsó napon a mai naphoz hasonlóan további 6 szakasz vár a mezőnyre.
A nap elején még a 13.helyen állt, de eddig egy gyors kivételével mindegyik gyorsaságit megnyerte Petter Solberg, aminek köszönhetően már a 4.helyen áll összetettben a 15.szakasz után a norvég Fordos.
Ezen a gyorson is jó pár versenyzőnek akadt gondja, Araújo elhagyta a Mini WRC kerekét, Oliveirának a differenciálművével vannak problémák, Ketomaanak pedig a bal hátsó féktárcsája fogyott el. Hirvonen továbbra is magabiztosan az élen.
Ostberg nyomokat látott a 14.gyors egyik kanyarjában, Patrik Sandellnek kitört a futóműve, nem tudják folytatni. Délelőtt még úgy nyilatkozott a Sweden World Rally Team pilótája, egyelőre a biztonságra törekednek, messze még a verseny vége, délután megpróbálnak gyorsulni. Talán ennek a gyorsulásnak köszönhetően hibázott, és kitört a MINI első futóműve, így a verseny feladására kényszerültek a mai napon.
Ezt a szakaszt is Petter Solberg nyerte, így egy gyors alatt három helyet javítva összetettben már a 6. helyen áll Mr. Hollywood. Elképesztő, amit művel!
Tanak furcsának találja az autót, Prokopnak elgyengült a motor, Ostbergnek 3 hengerezett a Fordja, Novikovnak pedig továbbra is gyújtásproblémák. Szerencséje jön a szerviz, ahol remélhetőleg orvosolni tudják a problémákat, hiszen Ostberg az abszolút második, Novikov a harmadik, Prokop pedig az ötödik helyen áll, így ők menthetnék meg a Ford becsületét.
A 13.gyorsot is Petter Solberg nyerte, úgy tűnik, Sordo után ez a nap az övé lehet a szakaszgyőzelmek tekintetében.
Az összetett állás a szerviz előtt változatlan: 1.Hirvonen, 2.Ostberg, 3.Novikov.
A sok kudarc után Jari-Matti talán elgondolkodott, és új taktikát állított fel. Nem szeretne nagyon sietni, meglátjuk, mennyire tudja tartani ehhez magát. A 12.gyorsaságit ennek fényében teljesítette, így a szakaszgyőztes csapattárstól, Solbergtől 9.1 mp-et kapott. Petternek nagyon tetszik az autó beállítása, nagyon boldogan jött le a célba. Sordo már nem volt ennyire jókedvű, a körülmények nem voltak megfelelőek az autója számára, rengeteget csúszkált a sárban.
Valószínűleg Martin Prokop sem lehet túl boldog, hiszen meg kellett állnia a gyorsaságin, de aztán tovább tudott menni. Ismét kezd elfogyni a motorjából az erő.
Novikov próbálja követni eddigi taktikáját, de az aszfaltos részen párszor lefulladt, gyújtásproblémára gyanakszik.
Az időjárás kegyesebb a versenyzőkhöz, mint tegnap volt, egy nyugodt gyorsaságin van túl az élmezőny. Ütőképesnek tűnik az új MINI WRC, hiszen Sordo ott folytatja, ahol tegnap abbahagyta. A mai első gyorsot is sikerült megnyernie, habár nem olyan sokkal, mint tegnap, de folyamatosan dolgozza le hatalmas hátrányát. A dobogó további helyeit a gyári Fordosok foglalják el, Latvala a második, Petter a harmadik lett. Hirvonen "csak" az 5. lett, de továbbra is vezeti a versenyt.
A tegnapi napon rengetegen kiestek, az autók nem nagyon sérültek, de az útra nem tudtak visszatérni. Ma Rally2-ben folytatja Neuville, Tanak, Latvala, Solberg és még sokan mások.
Thierry Neuville kapja a nyitó autó szerepét.
A pénteki napon történt baleseteknek és az időjárásnak köszönhetően törölték a komplett utolsó kört, így az összetett állás a 7.gyors óta nem változott.
Összetett állás a pénteki nap után:
1.
2
M. HIRVONEN
M
1:20:01.7
0.0
0.0
2.
6
E. NOVIKOV
M
1:20:38.0
+36.3
+36.3
3.
10
M. ØSTBERG
1:20:43.5
+5.5
+41.8
4.
52
P. SANDELL
1:23:08.9
+2:25.4
+3:07.2
5.
21
M. PROKOP
1:23:27.5
+18.6
+3:25.8
6.
7
N. AL ATTIYAH
M
1:23:48.6
+21.1
+3:46.9
7.
17
P. VAN MERKSTEIJN (JR)
1:23:52.5
+3.9
+3:50.8
8.
18
D. KUIPERS
1:24:42.8
+50.3
+4:41.1
9.
15
S. OGIER
1:25:46.8
+1:04.0
+5:45.1
10.
16
J. KETOMAA
1:25:54.0
+7.2
+5:52.3
11.
12
A. ARAÚJO
1:26:00.6
+6.6
+5:58.9
12.
4
P. SOLBERG
M
1:27:37.6
+1:37.0
+7:35.9
13.
37
D. SORDO
1:28:46.7
+1:09.1
+8:45.0
14.
3
J. LATVALA
M
1:31:26.3
+2:39.6
+11:24.6
15.
5
O. TÄNAK
M
1:31:42.0
+15.7
+11:40.3
16.
8
T. NEUVILLE
M
1:32:00.3
+18.3
+11:58.6
Az SWRC értékelést a 7.szakasz után Al Rajhi vezeti.
A mai napon is 6 szakaszt teljesít a mezőny, hamarosan érkeznek az első idők.
3 szakasz lett volna hátra a mai napból, de az időjárásnak és a baleseteknek köszönhetően törölték a 8-9-10.gyorsaságit. Hirvonen vezet.
A hetes gyors is Sordoé
2012-03-30 15:32:02
Dani Sordo a kedvező rajtpozíciójának köszönhetően a szerviz előtti utolsó gyorsaságit is meg tudta nyerni, a második Novikov lett, a harmadik helyen pedig a versenyt vezető Hirvonen végzett.
Sebastien Ogier folytatni tudja a versenyt, motorproblémái voltak az 5.szakaszon egy pocsolyának köszönhetően, körülbelül 1 percet vesztettek ott.
Ez tényleg hihetetlen, ami Portugáliában történik. Nem sokkal a hatos gyors célja előtt Solberg is megállt a szakaszon, állítólag ő is leesett az útról. Ezt a szakaszt is Sordo nyerte Prokop előtt, összetettben pedig így Hirvonen áll az élen. De itt már semmi sem biztos, bármi megtörténhet, és annak az ellenkezője is, úgy tűnik...
A heves esőzés rendkívül nagy fejtörést okozott a mezőnynek rögtön a mai első gyorsaságin. Ott Tanak és a versenyt vezető Jari-Matti Latvala is leesett az útról, de megállt a szakaszon Ogier, Breen, Neuville és Paddon is.
Sordo nyerte a szakaszt Martin Prokop és Petter Solberg előtt. Solberg is leesett az útról egy jobbos kanyarban, megsérült az autó eleje, de folytatni tudta, és jelenleg ő vezet a versenyben Hirvonen és Ostberg előtt.
Úgy tűnik, ma is esős, saras pályákra lehet számítani Portugáliában, a Rallymedia csapata úton a pályákra csinált pár képet. Ahogy a későbbi, második képen látszik, kicsit már javult a helyzet.
SMS hír
2012-03-30 11:22:00
Megvan a Prodrive WRC Team-nél a diagnózis. A legújabb fejlesztésű MINI-ben, amit Sordo hajtott, egy vezeték szakadt el a generátornál, így csökkent a feszültség, és automatikusan lekapcsolta a lámpát az autó, hogy tovább tudjon menni. De ugye ez nem sikerült...
Ma Sordo rajtol elsőként (rajtlista)
2012-03-30 10:11:40
A tegnapi technikai problémáknak köszönhető kiállását követően Dani ma Rally2-ben folytatja, és ő indul elsőként a pályákon, Latvaláék pedig hátulról rajtolnak.
A mai napon 6 szakasz vár a mezőnyre, magyar idő szerint 13:01-kor rajtol az 5.gyorson az első autó.
A második és harmadik szakasz bőven büszkélkedett izgalmakban, mint ahogy korábban beszámoltunk, sokan problémákkal küzködtek. Sordonak nem működött a lámpája, a harmadik szakaszon már el sem indult, Ostberg pedig defektet kapott. Ezen a szakaszon megtörtént az is, ami szökőévente egyszer szokott, Loeb hibázott. Nekiment egy sziklának, aminek köszönhetően felborultak, és annyira megsérült az autó, illetve a bukócső, hogy már Rally2-ben sem folytathatják a versenyt biztonsági okok miatt. Így talán eljött a Fordosok ideje, akik azt a taktikát válaszották, hogy hátrébbról rajtolnak. Úgy tűnt, az eső miatt ez jó döntés lehet, de túl sok előnyt azért nem tudtak kovácsolni ebből.
A negyedik szakasz már viszonylag nyugodtabb volt az események szempontjából, a szakasz elején nagyon szakadt az eső, de nem történt nagyobb említésre méltó esemény, Solbergnek volt egy kisebb forgása. Latvala vezet az első nap után.
A harmadik gyorson Sordo már el sem rajtolt, Loeb pedig eldobta a vasat. Prokopnak továbbra sem jó az autója, de a többiek is szenvednek.
Solberg tovább menetel
2012-03-29 22:22:50
Rengeteg izgalommal kezdődött a Rally Portugal első igazi szakasza, ahol az eső és a sötét sokaknak fejtörést okozott.
Dani Sordonak rögtön 100 méter után elektromos problémái adódtak, a műszerfalon semmi nem villant fel, az akksinak jó a töltése, de mégsem világít a lámpája. Araujo beesett, de tovább tudott menni, ám tetemes hátrányt szedett össze. Prokopnak elment az erő a motorból. Petter Solberg nyerte a szakaszt.
Sebastien Loeb: Nagyon csúszott néhány helyen, saras volt, nem könnyű a sötétben. Könnyebb dolgom volt, mert láttam Mikko nyomait. Túl puha beállítással megyek, kigyorsításnál az égbe néz az autó orra, fékezésnél meg túl nagyot bukik, így nem látok sokat, mert a lámpa nem az utat világítja.
Ott Tanak: Nagyon trükkös volt, sok helyen nagyon csúszott. Nem vagyok elégedett a tempós részekkel, de átjöttünk hiba nélkül, a kocsi irányíthatósága jó.
Jari Ketomaa: Nehéz sötétben menni egy WRC-vel, megpróbáltuk amit tudtunk, de nem egyszerű ilyen tempóval sötétben autózni.
Thierry Neuville: Nem túl rossz, de nem volt jó az itiner, sok helyen túl gyorsra írtuk, sok helyen túl lassúnak.
Armindo Araujo: A szakasz elején lecsúsztuk, bent ragadtunk az árokban, az itinerben volt egy hiba, ennek köszönhető a becsúszás. A kocsi hátulja sérült.
Nasser Al-Attiyah: Nagyon-nagyon nehéz, nincs por, de ilyenkor a távolságok teljesen mások, gyorsabban közelednek a kanyarok. :)
Daniel Oliveira: Jó volt, van egy kis problémánk a lámpával. Még van két gyors, megpróbálom nyomni neki, de talán nappal kicsit jobb lenne, nem élvezem az esti versenyzést.
Az év elején hozott az FIA egy új szabályt, mellyel az volt a cél, hogy az előnytelen rajtpozíció miatti taktikázást megszüntessék.
Ebben a formában a versenyzőknek a hivatalos tesztnapon futott időeredmények alapján nyílik lehetőségük a számukra legkedvezőbb rajtpozíciók kiválasztására.
Eddig az elmélet, de lássuk mindez hogyan működik a gyakorlatban. Az új regulának az aszfaltos versenyeken van a legkisebb jelentősége (a Monte Carlo kivétel), mert ezeken a pályákon csak az aszfaltra felhordott por és kavics befolyásolhatja az első autó után érkezők tapadását.
Havas versenyen már más a helyzet, mert itt egyáltalán nem mindegy, hogy az ideális íveket milyen vastagon borítja hó. A tudorok arra esküsznek, hogy ilyen körülmények között az 5. és 10. pozíció között kell választani. Az 5. rajtpozíció előtt még nincs elég tapadás, a 10. után pedig a szöges gumik nagyon gyorsan tönkreteszik a pályát. Ha olyan szelektív szakasszal találja szemben magát a mezőny amit szín jégen kell teljesíteni, ott értelem szerűen az 1-es pozíció megszerzésére kell törekedni.
Mexikóban csak murvás pályák voltak a forgatókönyv mégis nagyon hasonlított a havas versenyekhez. Az elsők takaríthatták a pályát, a hátul érkezők pedig kaphattak egy olyan követ maguk elé ajándékba, mint Latvala.
Ezzel akár le is lehetne zárni a témát, hiszen az éppen zajló Portugál Rally egy ízig-vérig murvás verseny. Azon sem csodálkoznék, ha valakiben már fel is merült volna a kérdés, hogy ez a csóka miért pont a negyedik versenyen kezd el értekezni ezekről a dolgokról?
Egyszerű a válasz: mert van itt egy kis bibi. Az oly egyszerűnek tűnő kész sablont nem lehetett ráhúzni erre a futamra, ugyanis két olyan változó került az egyenletbe, ami igencsak megnehezítette az optimális döntés meghozatalát.
Az egyik az időjárás, a másik pedig a mai napi programban szereplő három éjszakai gyorsasági szakasz. Nézzük mi szólt amellett, hogy valaki az elejéről induljon és milyen szempontok alapján lehetett logikusabb és egyben kifizetődőbb egy hátsó rajtpozíció.
Előnyösebb elölről (1-3)indulni ha a pálya száraz és szélcsendes az idő, mert igaz ugyan, hogy ebben az esetben nekünk kell takarítani a pályát, de nem érint minket ha a sűrű por nem oszlik el utánunk.
Előnyösebb akkor is elölről (1-3)indulni, ha megérkezik az időjósok által beígért hatalmas vihar és esőzés, mert még nem lesznek mély keréknyomok a sárban.
Biztonságos választás valahonnan középről (5-10) indulni ha száraz a pálya de erős szél fúj, mert ebben az esetben tiszta íveken és jó látási viszonyok között teljesítheted a szakaszt.
Nem igazán okos döntés száraz pályán hátsó pozíciót (10-) választani még akkor sem ha erős szél fúj, mert hiába tisztább a pálya amin támadunk mint az előttünk futottaknak, ha valaki bajba kerül (pl. egy defekt miatt), akkor nem csupán a szakaszt és a napot, hanem az egész versenyünket tönkreteheti egy olyan versenyző, akit az éjszakai porban lehetetlen megelőzni.
A keddi teszt után nagyjából mindenki ezeknek a lehetőségeknek az esélyeit boncolgatta és a választások ismeretében az eredmények nagyon érdekesek.
A teszten a két Ford, vagyis Latvala és Petter Solberg volt a leggyorsabb tehát választhattak először rajtpozíciót. Latvala a 17-es, Solberg a 16-os mellett döntött. Jött Mikko és szépen kiborította a bilit azzal, hogy lecsapott az 1-es sorszámra. Loeb szintén azokban a dolgokban hitt, amiben Mikko és gondolkodás nélkül mondta be a 2-es számot. A két gyári Ford gondolatmenetével Tanak nem értett egyet, ezért ő a Citroenek után vetette magát. A sorban Novikov következett, aki viszont Tanak logikáját érezte hibásnak és beillesztette magát közvetlenül Latvala és Solberg elé a 15-ös pozícióba. A többiek választása tulajdonképpen nem is igazán érdekes, egyedül Dani Sordo döntése érdemel még csöppnyi figyelmet, mert neki a csapat azt az utasítást adta, hogy a lehető leghátsó pozíciót válassza, ám a spanyol ezzel szemben Loeb és Mikko stratégiáját preferálta és a 4-es szám került a neve mellé.
Nem kérdés, hogy ezek a dolgok egy szurkoló számára kevés érdekességet rejtenek és nekem sem ez lesz a legkedvesebb írásom ebben az évben. De van itt egy helyzet, van itt egy komplex és bonyolult döntési folyamat, amit nem árt, ha kicsit alaposabban megismerünk, mert szerves része a jelenlegi bajnokságnak.
Az új szabálytól azt várták az alkotói, hogy kevesebb taktikázásra ad majd lehetőséget a korábbihoz képest, és a részvevők a tesztnaptól kezdődően sokkal nyíltabb küzdelemben harcolnak majd a jobb eredményekért. Végül a helyzet most az, hogy itt Portugáliában az új szabálynak köszönhetően olyan bonyolult és komplikált lett minden, mint eddig még soha.
Ha még mindezekhez hozzávesszük azt a tényt, hogy a csütörtök esti szakaszokra, szerdán délután kellett a megfelelő gumikat kiválasztani és feltenni az autókra, mert a Super Special szakaszra tréleren vitték a versenyautókat a több mint 250 kilométerre lévő Lisszabonba...
Nos halvány fogalmam sincs arról, hogy mit mondhatnék mindazoknak, akik erről az egész helyzetről azt gondolják, hogy jó a ralinak... A privát véleményem viszont megosztanám Veletek srácok! Azok, akik ezeket a feltételeket teremtették és ezeket a döntéseket hozták, olyanok a számomra, mint azok az arcok, akik korcsolyával a lábukon, tollaslabdával passzolgatnak a focipályán...
Bálint Ricsi
SMS hír
2012-03-29 20:20:51
Úgy tűnik, talán a Ford taktikája lehet a jobb választás, hiszen Portugáliában esik az eső.
SMS hír
2012-03-29 18:09:15
Petter Solberg kezdett az élen a versenyen.
A SzuperSpeciál végeredménye: 1.P.Solberg 2:57.1 2.Loeb +0.1 3.Latvala +0.7 4.Hirvonen +0.7 5.Tanak +2.8 6.Sordo +3.8 7.Araujo +4.3 8.Neuville +4.4 9.Al-Attiyah +5.5 10.Kuipers +6.4
Kevin Abbring: "A balszerencse megint üldöz. A második alkalommal a shakedownon megütöttünk egy elrejtőző sziklát egy 90 fokos kanyarban. A következő 400 méteren minden rendben volt, amíg el nem veszítettük a kereket néhány kanyarral később, és átdobott a pálya másik oldalára, leestünk az útról. A csapat meg tudta volna javítani az autót, de biztonsági okok miatt az FIA nem enged holnap elrajtolni."
Shakedown képek
2012-03-28 21:05:40
képek: TopSpeed / Bálint Ricsi
Kevin Abbring lerendezte a Skodát
2012-03-28 20:06:26
Forrás: facebook.com/WRC2012
A mai shakedownon annyira összetörte Fabia S2000-esét az ifjú holland, hogy a pletykák szerint nem tudja folytatni a versenyt.
Sebastien Loeb (Citroen Total WRT): Ez az első rally, ahol már tényleg képesek leszünk felmérni az erőviszonyokat. Mexikóban láttuk, hogy riválisaink jelentős előrelépést tettek a gyors és okos versenyzés terén, amit korábban nem igazán jól csináltak. Ha ugyan ez a helyzet Portugáliában, akkor egy igen szoros küzdelemben lesz részünk! Ami azt illeti, a versenyre való felkészülésünk során minden jól ment. A DS3 WRC gyors minden felületen a szezon kezdete óta, én úgy gondolom, nem lesz ez másként Portugáliában sem.
Mikko Hirvonen (Citroen Total WRT): Magabiztos vagyok ezzel a versennyel kapcsolatban. Mexikóban sikerült jó időket autózni, és fej-fej mellett voltunk Sebbel az első napon. Még dolgoznom kell, hogy át tudjam ültetni a vezetési stílusomat a DS3 WRC-re. Inkább túlságosan nyomom, és a végén túl sokat megyek keresztbe. A mérnökök is azt mondták, fontolóra vették, hogy eltávolítják a kéziféket! Amikor így megyek, mindig észreveszem, hogy az időim nem túl jók. Szóval ezen még dolgoznom kell, de azt hiszem, jobb lehetek Portugáliában.
Nasser Al-Attiyah (Citroen Total WRT): Mindenekelőtt örülök, hogy sikerült három napos versenyzést hiba nélkül teljesítenem. Amire most szükségem van, hogy minél több kilométert gyűjtsek az autóval, és tudjak alkalmazkodni az igényeihez. A Portugál Rally-t már felkészültebben kezdjük. Az első murvás verseny nagyon sokat segített, hogy tanuljam a DS3 WRC kezelését. Megpróbálok minél jobb lenni, és csökkenteni a különbséget köztem és az élmenők között. Ez nagy kihívás, de izgalmas, és nagyon eltökélt vagyok, hogy eljussak ide.
Thierry Neuville (Citroen Junior WRT): Ez a hétvége nagyon tanulságos volt számunkra. Meglepett, hogy versenyképes voltam az élmenőkkel a verseny elején. Amikor visszatértem a versenybe, én voltam a takarító az úton, hiszen elsőként indultam. Ez része volt a tanulási folyamatnak, hasznos volt számomra, hogy meg kellett tanulni az autót vezetni igazán csúszós körülmények között is. Remélem, ismét harcolhatok a top5 helyezésekért Portugáliában. De mielőtt a pontokról kezdenék el gondolkodni, jól kell kvalifikálni magunkat, és az úton kell maradni, hogy elkerüljük a Rally2 szabályainak köszönhető visszatérést. Mint mindig, most is a csapat tapasztalatára fogok hagyatkozni. Jari-Matti Latvala (Ford WRT): Ezen a héten sötétben is teszteltünk, hogy készüljünk az éjszakai szakaszokra. 48 kilométert vezettem szerdán, ez segíthet a verseny kritikus pontjában. Az időjárástól függ, de a megrekedt por kérdéses lehet, és nem biztos, hogy a három perces rajtoltatás elég lesz, hogy kitisztuljon. Ez a limit, de a szervezőknek fontolóra kell venniük a négy percet. Nehéz megmondani egyelőre, hogy elsőnek kellene lenni a rajtsorrendben, vagy bátrabbnak lenni, és hátulról rajtolni. Az első tisztább futást tenne lehetővé, de hátránya a csúszós laza talaj, ami tisztább lehetne, ha hátrébbról rajtolnánk. A lényeg, hogy jól teljesítsünk a kvalifikáción, és akkor mi leszünk abban a pozícióban, hogy erről dönthetünk. Ez a mi kezünkben van. Nehéz követni az utak ritmusát Portugáliában. Jó pár új pálya lesz a pénteki napon, nagyon oda kell figyelnünk, amikor az itinert készítjük a pályabejárás alkalmával. Fantasztikus érzésem volt az autóval kapcsolatban Mexikóban. Csalódást okozott, hogy nem tudtam befejezni a versenyt, így kicsit nagyobb a nyomás rajtam, de magabiztos vagyok a tempónkkal kapcsolatban és ez nagy lökést ad a murvás futamokra. Petter Solberg (Ford WRT): Portugália egy jó rally és nagyon éhes vagyok a sikerre. A harmadik vagyok a pilóták versenyében, ez mindenképpen pozitív, és volt egy jó tesztem Portugáliában ezen a héten. 220 km-t vezettem, és jónéhány változtatást eszközöltünk az autóm beállításain. Az utolsó fordulóról tudom, hogy a Fiesta RS WRC gyors murván, és remélem, ezektől a változtatásoktól még jobb lesz. Ez egy hosszú rally, és szeretnék az elején egy kicsit nyugodtabb lenni, mint Mexikóban voltam. Elkövettem néhány hibát az elején, ezt nem szeretném megismételni, szóval fontos, hogy ne akarjak mindent elérni hamar. Rengeteg kilométer lesz, haladni kell előre, és nem az első 40 kilométerben kell véghezvinni ezt.
Keddi atmoszféra
2012-03-27 23:01:47
fotók: TopSpeed / Bálint Ricsi
Szerdán kezdődik
2012-03-27 22:32:37
Fotó: facebook.com/rallydeportugal
114 nevezett párossal rajtol a Rally Portugal, amely a 2012-es Rally Világbajnokság második murvás futama. A WRC-s párosok mellett ismét az SWRC mezőny kap szerepet, hiszen ez a futam lesz a S2000-es bajnokság harmadik futama is.
A versenyre 19 WRC-s páros adta le a nevezését a top kategóriában, továbbá 8 db S2000-es, 1 db R4-es, 11 db N4-es és rengeteg kisebb kategóriás autó található a nevezési listán.
Portugáliában a program már a holnapi napon kezdetét veszi a shakedownnal, illetve a kvalifikációs szakasszal, amivel ezen a futamon is meghatározhatják a pilóták a rajtpozíciójukat. Az első mért gyorsasági, ami már a versenybe is bele fog számítani, azonban csak csütörtökön kezdődik a rajtceremónia után, ami egy Lisszabonban megrendezett szuperspeciál lesz. Ezt követően még 3 szakaszt teljesítenek a párosok. A folytatásban, pénteken, szombaton és vasárnap is 6-6 szakaszt írtak ki a szervezők a mezőny számára, majd az utolsó napon kora délután láthatják meg a szerencsés versenyzők a céldobogót.
Ezt a fiút (J-M Latvala) már nem csak az ág húzza. Loeb, Hirvonen és a többi rivális szurkolója csak mosolyog a történteken, és legtöbbjük egy fanyar megjegyzéssel intézi el Jari-Matti Latvala borulását. Csoda, hogy szinte az utolsó pillanatig a pályán maradt – szól a komment.
Nem szeretnék ezen a felületen a finn versenyző fogadatlan prókátora lenni, de lenne egy történetem, ami talán más megvilágításba helyezi a teljesen értelmetlennek és megmagyarázhatatlannak tűnő bukfencet. Vagy csak azt bizonyítja, hogy a karma egy létező dolog...
Az első domino akkor dőlt el, amikor Atkinson kiállt a versenyből, mert eltörött a lengéscsillapítója... És a sztorit innentől kezdve akár Quentin Tarantino is kézbe vehetné, mert maga a forgatókönyv egyedülálló.
Jöjjenek hát Atkinson és Latvala után az újabb szereplők és maga a cselekmény.
A vásznon Stephane Prevot (Atkinson navigátora) ugyan csak egyetlen pillanatra tűnik fel, én mégis inkább jelölném őt az Oscar Gálán a legjobb főszereplő, mint a legjobb mellékszereplő kategóriában. A tapasztalt navigátor tudta, hogy jeleznie kell az utánuk következő versenyzőknek, hogy minden rendben van, éppen ezért, egy kicsit feljebb sietett abból a kanyarból, ahol Atkinson letámasztotta a Fordot.
Amikor Novikov megérkezett „Padre Prevot” lelkesen integetett, de egy olyan egyezményes jelet használt (OK tábla és a hüvelykujjával 1-et mutatott), amit az orosz fiú félreértett. Számára ez ott és akkor nem azt jelentette, hogy épségben vagyunk és nincs szükségünk orvosi segítségre, hanem azt, hogy mehetsz pajtás szabad az út.
De az út nem teljesen volt szabad, mert Atkinson autója útban volt a teli gázzal érkező Novikov előtt, aki mivel nem lassított Prevot jelzésére egy extra manőverre kényszerült. Az orosz fiú abban a pillanatban amikor félrerántotta a kormányt önkéntelenül is főszereplővé lépett elő.
Az ütközést sikeresen elkerülte mert letért az útról, de közben átszakított egy drótkerítést, ami viszont nem adta ingyen magát és leborotválta az autó tetején található szellőzőt. Na bumm! Gondolhatta magában az orosz fiú, maximum kicsit megsüti a kobakunkat a nap mire célba érünk. A dolog azonban ennél kellemetlenebb következményekkel járt: A tetőn ugyanis hatalmas lyuk tátongott, amin azonnal ömleni kezdett a finom por az autóba.
Dennis Giraudet-nak is jutott egy apró epizód szerep: elvesztette a folytogató porban a fonalat és homokkal teli szájjal franciául káromkodott ahelyett, hogy az itinert diktálná. A pilótának ennél nem is volt többre szüksége, a pontos információk hiánya, valamint a rossz látási viszonyok kikényszerítették azt a hibát, aminek következtében Novikov egy hatalmasat bukott.
Az eset egy meglehetősen gyors, lejtős szakaszon történt, viszont a pályának már messziről is jól belátható pontján egy enyhe jobb kanyar kijáratában. A Novikov után érkezőknek nem okozott különösebb gondot a fejjel lefelé álló autó mellett elmenni. Araujo, Al-Attiyah, Tanak, Ostberg és Solberg stersszmentesen távozott a helyszínről. De mi történt Latvalával?
A finn versenyző ugyanerre a helyre kicsit szélesebben érkezett mint a többiek, amivel normális esetben nem lett volna semmi baj, mert a gázon állva az erő és a hajtás segítségével megoldotta volna a feladatot. Latvala azonban amikor kb. 200 méterről meglátta Novikov felborult autóját maga előtt, úgy tűnt neki, hogy lassítania kell, mert a tetőre borult Fiesta elzárja előle az utat. Egy pillanatra átlépett a gázról a fékre és a fizika törvényei máris működésbe léptek. Azok a kerekek, amik eddig tiszta erőből húzták-vonták az autóját, lecsúsztak az ideális ívről és felúsztak a laza, tiszta ív melletti köveken.
A következő pillanatokban minden szereplő kívülállóvá vált, és a látványé lett a főszerep.
Jari-Matti Latvala újabb emlékezetes bukfenccel gazdagította eddig sem szűkös alakításai sorát.
A verseny után a két fiú leült egymással megbeszélni a dolgot, mert főleg Novikovot bántotta, hogy ezen a hétvégén már másodszor tett keresztbe a Ford család első számú pilótájának. Hogy melyik volt az első? Nos Novikov az első napon úgy abszolvált egy kanyart, hogy a távozása után egy hatalmas szikla került az útra éppen az utána következő Latvala elé...
Ahogy Novikov autójában a por kavargott, úgy tódulnak nekem is a fejembe a kérdések:
- Chris Atkinson nem tudott volna még egy picit gurulni a törött gátlóval?
- Stephane Prevot miért nem Novikov fanclub zászlót lengetett a kezében?
- Dennis Giraudet miért nem próbálta meg fékezni az orosz csődört, ha már ilyen extrém körülmények közé kerültek?
- Evgeny Novikov vajon miben hitt, miközben taposta a gázt, de nem tudta milyen kanyar jön és még az ablakon se látott ki rendesen?
- És végül egy kérdés Jari-Matti Latvalához: Hogy a francba akarsz így világbajnok lenni???
PS: mindkét borulásról érdekes nézői video is készült, amit már láttam a sajtóirodában ugyanis az ALM Rally Team média referense megmutatta.
A sztori további érdekessége, hogy a videofelvételt a csapat úgy szerezte meg, hogy Novikov elcserélte az izzadt, poros kesztyűjét a kamerából kivett memória kártyára :)