Historic, de hogyan?
A Historic versenyautó megfelelősége alapvetően három FIA szabályon alapszik:
1. "K" függelék
"K" függelék ez a mi"Bibliánk" :
"A "K " Függelék alapgondolata szerint minden Historic-autó maradjon abban a formában, ahogy ezen rendelkezések szerint versenyzett, hacsak biztonsági okból módosítás nem szükséges."
Angol nyelvű frissített változat: http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/2013_Annexe%20K_web_def.pdf
2. "J" függelék
a). "J" függelék érvényes aktualizált változatának 253. cikkelye (a "K" függelék a biztonságnál többször hivatkozik rá)
http://www.mnasz.hu/letoltes/253%20(2013)%20magyar.pdf
b). "J" függelék korabeli változata, ami érvényben volt akkor, amikor a típust homologizálták.
angol nyelven: http://www.fia.com/sport/Regulations/histrally.html
német nyelven: http://www.youngtimer.de/index.php?id=53
3. FIA Sportkódex.
http://www.mnasz.hu/letoltes/FIA%20Nemzetkozi%20Sportkodex_20120308_netre.pdf
Hogyan kezdjek hozzá?
1. Az autó kiválasztása
1.1 Az Országos Historic Rallye Bajnokság futamain elfogadott autó kiválasztásának alapfeltétele, hogy 1986.12.31-ig homológizált (nem a gyártási idő számít) típus legyen.("K" függelék)
FIGYELEM!
Az EB-n 2012-től csak az 1985.12.31-ig homológizált és HTP-vel rendelkező autók vehetnek részt. ("HTP"- Historic Technical Passport-> LÁSD "K" függelék)
1.2 A Replica Kupa futamaira az RVSZ „P” csoportjába sorolt gépkocsik nevezhetők hengerszám és hengerűrtartalom megkötés nélkül azzal a megkötéssel, hogy csak az 1990.12.31-ig homológizált gépkocsik karosszériája használható fel. Homológizációs lappal nem rendelkező gépkocsik karosszériája esetén, az alapdokumentum a gépkocsi javítási kézikönyve, feltéve, hogy az alaptípust 1990. december 31. előtt gyártották.
Hol találom homológizált típusoknak a listáját?
Az FIA honlapján: http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/HomologatedForms-SortedByMake%26Model-2010.pdf vagy a mellékelt Excel táblában.
A kiválasztott homológlapok munkapéldányai az (MNASZ titkárság vagy az ATB) 1-10db-ig, 2500 forintért megvásárolhatók elektronikus formában (CD).
MNASZ:
Gerlei Sándor ügyintéző
Telefon: 06-30-696-0371
E-mail: mnasz@mnasz.hu
ATB elérhetőségei:
Telefon: +36/20 919 1325 és +36/30 696 0377
E-mail: atb@mnasz.hu. , techbiz@mnasz hu
2. A homológizáció (1981.12.31-ig homlógizált autók esetében)
A homológizáció szerint lehet egy Rallye autó 1,2,3 vagy 4 csoportba (group) sorolt jármű. Minden 1. csoportosból lehet 2. csoportost és minden 3. csoportosból lehet 4. csoportos autót építeni a korabeli "J" függelékek és a mostani "K" függelék szabályai szerint. Fordítva nem igaz, tehát egy 2. vagy 4. csoportba homológizált járművet, pld. 131 Abarth Gr.4.nem lehet visszaalakítani 3. csoportos autóvá. Jellemzően, ritka kivételtől eltekintve a gyártók mindig a széria modellt (gruppe1 és 3) homológizáltak, tekintettel arra, hogy a mindenkori "J" függelék lehetővé tette bizonyos módosítások elvégzését, aminek következtében egy magasabb, pld. Gr.1-ből, Gr.2 -es ill. Gr.3-ból ,4-es csoportba sorolódott, amit külön a homológizációs lapon felesleges lett volna rögzíteni nem beszélve a költségekről, ami egy ilyen lap elkészítésénél felmerül. Amennyiben a gyártó valamilyen alkatrésznél eltért a már említett "J" függelékben engedélyezett módosítástól akkor azt a homológlapon variánsként (V vagy VO) engedélyeztette esetleg olyan megjegyzéssel, hogy "valid for Group.2.only" azaz ez csak a 2. csoportos autóknál használható.
2.1.Az 1982.01.01-1986.12.31 között homológizált autókra az alábbi szabályok vonatkoznak:
Alapvetően abban van a különbség a 2.pont és 2.1.pont között, hogy itt csakis a homológlap szerint lehet egy autó N, A vagy B csoportos, azaz amennyiben egy típust csak "N" csoportban homológizálták akkor azt nem építhetem meg "A" csoportosra csak abban az esetben, ha abban a csoportban is homológizálták.
A homológizációs lap értelmezéséről és használatáról itt bővebbet megtudsz. http://www.mnasz.hu/letoltes/J251_2012A4_Hun.pdf
3. A periódus és „J” függelék
A homologizáció dátuma meghatározza a periódust, ami a csoport besorolás alapja lesz és továbbá azt is, hogy melyik korabeli "J" függelék szerint módosíthatjuk vagy építhetjük az autónkat. A homológizációs lapot tüzetesen át kell vizsgálni, mert a módosítások dátumai miatt, amit majd használni fogunk átugorhatunk egy másik periódus ill. "J" függelék hatálya alá. Ez első nekifutásra bonyolultnak tűnik, de ha megértjük a "J" függelékek felépítését akkor könnyen érthető. Közben a "K" függeléket is figyelnünk kell, főleg a biztonsági előírások kapcsán.
A korabeli "J" függelékek általános részében a definíciók találhatók, azt követően a csoportok(group 1,2,3 stb) sorban követik egymást leírva azt, hogy mit lehet csinálni ill. módosítani. Nagyon fontos szabály, hogy csak azt lehet módosítani, amit kifejezetten megengedett és nem fordítva. Sokan úgy értelmezik ezt az alapszabályt, hogy ami nincs tiltva az engedélyezett, ez ÓRIÁSI TÉVEDÉS !!!!!
3.2 Periódusbeosztás:
D) 1931.1.1. – 1946.12.31.
E) 1947.1.1. – 1961.12.31.
F) 1962.1.1. – 1965.12.31.
G1) 1966.1.1. – 1969.12.31. homológizált túra- és GT-autóknak.
G2) 1970.1.1. – 1971.12.31. homológizált túra- és GT-autóknak.
H1) 1972.1.1. – 1975.12.31. homológizált túra- és GT-autóknak.
H2) 1976.1.1. – 1976.12.31. homológizált túra- és GT-autóknak.
I) 1977.1.1. – 1981.12.31. homológizált túra- és GT-autóknak.
J1) 1982.1.1. – 1985.12.31. homológizált túra- és GT-autók.
3.2.1 A periódusra vonatkozó korabeli "J" függelék
1999-es vagy 2000-es Vredestein Rally Garadna-Mályinka szakaszról kérnék infókat, főleg térkép, lassítók érdekelnének, de egy belső videó lenne a legjobb, amit én nem találtam sehol.
Oroszlánék Evo6-osa gyakorlatilag a teljes 99-es szezon alatt épült. Elekkel voltak csapattársak, s talán a Veszprém rally előtt a 6-osból ki kellett kölcsönözni a kormányművet, mert Elekék 5-ösében a verseny előtti teszten megsérült (ha jól emlékszem).
Hideg Lancere Rosenberger 1999-es VB-s autója volt, pl. az osztrák pilóta azzal indult Argentinában.
Bubor autója Nocentini-s Mitsubishi volt (2001).
99-ben ezüst S2-es Audival indult a Rallycross-ban. 2000 nyarára lett kész ez evo.
Sziasztok! Látom itt többen is foglalkoznak a régi dolgokkal. Abban kérném a segítségetek, hogy a Farkasgyepü - Bakonybél és Farkasgyepû - Huszárokelõpuszta gyorsasági szakaszok nyomvonalát valaki ismerri? Esetleg képen térképet vagy google mapon vagy bármilyen útvonaltervezőn készített nyomvonalat tudna mutatni?
Előre is köszönöm!
Ez a cikk 2000 márciusa körül volt az újságba. OMV teszt rally után, de még Esztergom előtt.
Pedig hideg már 99 mecseken meg aztán Semperiten is ment a kék szürke evo5el. Rallymániába(mecsek 99) azt mondták hogy az az ÚJ kocsira szeretne vigyázni hogy ne kelljen sokat javítani rajta semperitig.
Mondjuk olyat is mondta hogy oroszlánékra sokat kellet várni hogy elinduljanak az új kocsival egy evo5el és persze a képen fordul egy evo6os :D. De ahogy utána néztem csak az OMP miskolc rallyt (1999) hagyták ki az utolsó előtti fordulót. Nem értem mi miatt, mert ha készült is az evo6osuk a evo3 még meg volt.
Sőt pont az említett magazinba láttam. hogy a 2000res OMW teszt rallyn is még az evo3al indultak.
De volt még más érdekesség is, Bubor Zoli egy evo6al valami külföldi rendszámnak nézem. Rallycrossba már neki volt szerintem 99-be is lancere nem? Szóval nemigen ebből építették a rallycrossos kocsiját.
Abban nem lennék olyan biztos.
Végre bekerült a gyűjteményembe a 34-es sorozatszámú motorsport magyarországon magazin, köszönet érte autosportfan-nak! A 8-as számra még mindig vadászok!
És találtam benne ezt a képet.
Ez nem volt szokatlan abban az időben. Előszór a FIAT 131 Mirafiori Abarth csinálta a jobb súlyelosztás miatt csak azután szóltak nekik, hogy ez nem F****ó és vissza alakították.
Itt egy link ezen 05.05-nél lehet látni amikor hátulról mutatják a Fiatot, hohgy a navigátor hátül és középen ül FIAT 131 ABARTH
Keresek lada N-csoportos homlóg lapot vagy Gruppe 1 est!
Ha valakinek van akkor szívesen fogadnám az új projekt megvalósulásához!! Előre is köszönöm a segitséget!!
Az e-mailomra jöhetnek az infók!!
imrekrisztian@gmail.com
Köszönöm! Akkor a hazai vonatkozást nézve nem ismert az autó. Biztosan külföldről bérelte, több, raliautót hirdető oldalon találkoztam olyan hirdetéssel pl. hogy valamilyen autó bérbeadó konkrét futamra.
Volt egy oldalsó képem valahol róla talán képes autósportból, de nem tudom hol van.
A múltkorában megjelent az ewrc-n egy kép, amiről azt hittem hogy hát ilyen volt hideg designja is, csak az egyel újabb volt már rajta a hátsó szárny mikor hideg ment vele. Pech Subaru 1999
Az évkönyvek sikertelen átlapozása után a csatolt képet leltem a Motorsport Magyarországon magazin egyik számába.
Laptop webcamjával készült a kép de nagy szárny van rajta 4 ajtós és új orrácsos. L 149 HWL rendszámú autó, nemtudod honnan bérelte.
A legjobb az hogy néhol nem csak A-s subarunak irják, és abba a csoportba rangsorolják, de néhol még subi wrcként is láttam :D
Sziasztok! Hideg Krisztián első, 1999 korzikai vb-s fellépéséről maradt fenn képanyag valahol?
N-es Subaruval indult: melyik csapattól származott az autó?
A hírekből is csak nagyon sovány infókkal találkoztam.