" 1973-ban Yugoszláviában úgy lettek másodikak, hogy a verseny alatt 11 gumidefektet kaptak. Az utolsó gyorsaságikon már mind a négy keréken más gumi volt, mert az összes tartalék kerék elfogyott. Persze az is ide tartozik, hogy a győztes Tominz-Mamolo-Fiat 124 Abarth triónak - félreértés ne essék a páros mindkét tagja nő, akik egyébként Eb dobogós helyeket produkáltak abban azidőben - szóval a már akkor cb rádióval dolgozó, seregnyi szervízautóval rendelkező csapat nagy szégyenére a lányoknak a cél előtt 50 km-el elfogyott a benzinük. A mögöttük másodikként érkező Ferjánczék segítették ki őket némi üzemanyaggal amivel célbaértek és megszerezték e győzelmet - teremészetesen Ferjánczék előtt. "
Tomi! Ezt inkább el sem merem mondani,mert akkorára dagad a keble,hogy nem tud majd dolgozni a kis műhelykéjében . Amúgy a magyar-lengyel barátságot csak megerősíteni tudom,hiszen én is egy lengyel sráccal lakom együtt,és nem azért,mert ki nem állhatom . Olvasva a rajd polskis neveket,a múltkor mikor csevegtem vele telefonon,ezeket a neveket csak úgy nyomta,tehát nem kamuzik,képben van,hiányzik ez neki is.Akárcsak nekem például a 80-90-es évek varázslatos hangulata. Rengeteg ember,nagy csapatok,rajtlista,stopper,ki jött,ki nem jött,pipálás...kár,hogy ezek múlófélben vannak...
'73 Rajd-Polski, mellette áll Jean Luc Thérier illetve 3-as rajtszámmal Paganelli Fiat-124Abarth-ja látszik még.
A kockás ing is nyilvánvalóan gyári tartozék volt
Egyedül a Tar-Simon párosról sikerült kideríteni, hogy motorhiba miatt álltak ki, ha vaki tudja mi történt a többi magyar indulóval a '73-as Rajd-Polskin, ki vele
Ugyanott készült fotó, előtérben Augustin Béla Zsigulija, mögötte Gaál Skodája - balra fehér trikóban Iriczfalvi Ferenc látszik még - és a háttérben Szenttornyaiék Zsigulija.
A fotón jobbról balra:
Balatoni Mihály, Rudolf Huber, Horst Hohlheimer, Sándor István...
A kép Andrzej Nytko műhelyében készült a versenyt megelőzően.
Szerintem érdekes története van annak, miként került hozzám a fotó, akit az ilyesmi nem érdekel, lapozzon
Két évvel ezelőtt E-mail-ben megkeresett egy lengyel úriember, bizonyos Lukas Nytko és megkérdezte nincs e fotóm az édesapjáról Andrzej Nytko-ról, aki a 70-es években többször is járt Magyarországon. Találtam néhány megbarnult papírképet, amelyek a '73-as Taurus-Rallye-n készültek Nytko Skodájáról a Pécs környéki gyorsaságikon. Szkenneltem, elküldtem neki E-mail-ben, majd postáztam az eredeti papírképeket is. Nagyon megörült a harmincöt éves fotóknak, fizetni akart érte stb...mondtam - majd inkább alkalomadtán hívjon meg egy vodkára. Szokásos udvariasság, ha bármikor a jövőben úgy gondolom hogy ő az aki bármiben segítségemre lehet, keressem bátran. Ennyiben maradtunk.
Nem mellesleg Kanadában tuningcéget üzemeltet a fivérével:
Néhány hónap múlva eszembe jutott, hogy a '73-as Rajd-Polski-n a francia Thérier ment az Alpine-nal, megpróbálhatna keresni róla fotókat nekünk Lengyelországban.
Kérésemet megírtam neki E-mailben, még válasz sem érkezett...
Közben aranyáron sikerült vennünk két ilyen fotót a 'lengyel MTI'-től, és ezzel ki is merült a 'tudományunk', nem találtunk másik lengyel forrást, pedig nagyon akartunk volna képeket Ferjáncz Alpine'os szerepléséről is a '75-ös Rajd-Polskin.
Tavaly Szeptemberben jött egy levél Nytko-tól, hogy átutazóban útba esik neki a műhely, beugorhatna e megnézni az Alpine-okat ? Mondtuk persze, 'why not?'.
Ember megérkezett, csomagtartót kinyit, böszmenagy kartondobozt elővesz - ipari mennyiségű régi fotó a '70-es évek versenyeiről, közte nagyon sok a mi Alpine-unkról is, eredeti rallye-táblák a '73-as Rajd-Polski-ról, az Alpine gépátvételi lapja, részletes(eredeti '73-as) eredménylista a versenyről, gyorsasági idők, többszáz dia, negatívok...és persze az üveg vodka
Régen csodálkoztam ekkorát, mifelénk ez a világ valahogy nem így műkszik mostanság. Azóta ez az egyik aktuális 'tanmese' a családban a kiskorúak részére, próbálva megértetni mi minden van amit nem kapsz meg pénzért...
És ennyit a lengyelekről, részemről azt kell mondjam továbbra is él a történelmi lengyel-magyar barátság:
' Lengyel, magyar – két jó barát, együtt harcol, s issza borát.'
' Polak, Węgier, dwa bratanki, i do szabli, i do szklanki "
Szia! Édesapád oly' köztiszteletben álló személy a környéken,hogy a tavalyi blueskocsma bulin az énekes az Országút blues c. számot("Jó nekem a Trabant...") édesapád trabantos tanításával vezette föl. Ilyet azért kevés rallye-s mondhat el magáról.
" Ami a többit illeti,sajnálatos módon én Londonban tartózkodom jelenleg,úgyhogy nem tudok hozzáférni az értékekhez "
Hasonló a helyzetem, Húsvétig én is csak azokból az anyagokból szemezgethetek amik már a laptopomon vannak, illetve hoztam magammal némi szkennelnivalót a hosszú téli estékre. A feldolgozott fotók nagy része 'külső hardrive'-okon otthon van, de ha 20-30 évig ráért, gondolom ez a pár hónap már nem számít
" Én azt kérdezném a hozzáértőktől, hogy ki indult először VB futamon "
Hasonló kérdések felmerülésekor nem árt egy kis egészséges nacionalizmus, elvégre a magyarok mindig ott voltak a nagy dolgok születésénél, legyen az olyan 'csekélység' mint az atombomba, a helikopter...vagy akár a Rallye-Világbajnokság
A VB-t hivatalosan 1973-ban írtáki ki először, habár akkor még csak a gyártók számára.
Abban az évben a Július közepén megrendezett Rajd-Polski volt a bajnokság hetedik futama. Mai szemmel brutális még az útvonal hossza is - 3920km-en 720km-nyi gyorsaságit írtak elő a rendezők(!) melyeknek csupán a töredéke szerepelt kétszer a programban, ezeknek már a tréningje sem lehetett gyerekjáték:
Mint a cikkben is olvasható a magyarok ott voltak ezen a versenyen, szóval én őket tartanám a 'legelsőnek'.
Nevezetesen:
Tar András - Simon Ferenc Polski-Fiat 125p
Gaál Pál - Iriczfalvi Ferenc Skoda-Rallye
Balatoni Mihály - Sándor István Skoda-Rallye
Szenttornyai György - Szenttornyai László Vaz 2101
Augustin Béla - Farkas Elek Vaz 2101
Sajnos mindannyian kiestek már az első etapon, de ott 'voltunk' !
Akkoriban már sajnos nem ő navigált,hiszen voltunk neki elegen otthon,akivel foglalkozhatott,meg a többi okot nem tudom :) Mindenesetre az autó gyönyörű(nekem legalábbis). Kérdeztem,hogy hogy tudtak ilyen pazar dizájnt kitalálni,erre azt tudta reagálni,hogy nem volt más matricájuk. És így belenyúltak :). Ami a többit illeti,sajnálatos módon én Londonban tartózkodom jelenleg,úgyhogy nem tudok hozzáférni az értékekhez,de nem kizárt,hogy ki tudom adni alvállalkozásba,hiszen van testvérem :). Amúgy meg a lexikális tudás nálad,ezért merészeltelek Téged szólítani :).