Topp Zoli interjú
a rally.hu-n
Topp Zoltán
Hogyan kerültél kapcsolatba a ralival?
A Pécsi Volánnál, a taxi javítóban kezdtem dolgozni, autóvillamossági műszerész tanulóként 1978-ban. Abban az időben még ott készültek a versenyautók is. Később a Pécsi Volán autósport szakosztálya létrehozott egy külön műhelyt, onnantól kezdve csak versenyautókkal foglalkoztam. Ebben a műhelyben dolgozott még Hóman Tibi, és Gulyás Imre. Simor Gyula, Szuhanyik Laci, Kákonyi Attila és Ranga Laci alkották a csapatot. Tartottunk egy szakosztályi ülést, ahol szegény Papával (Grünwald László, aki a szakosztály vezetője volt) úgy döntöttünk, hogy Laci lesz az elsőszámú versenyző, onnantól kezdve már csak a Lacival kellett foglakoznom. Ranga Laci, akkor kapott először vállalati autót, és abból egy Gruppe 1 B-s autót építettünk neki, ez egy 1300 kereklámpás Zsiguli volt.
Te a motor tuningban is részt vettél?
A kaposvári Kiss Laci csinálta a motorokat, a blokkot, a vezérműtengelyt, tehát a nagy részét, én csak a befejező részben segítettem. A VFTS-t teljes egészében én építettem, persze a motort kivéve. Utána Ferjáncz Attila műhelyébe kerültem, ahol az Audit építettük, ott majdnem egy évet töltöttem. A következő évben jött az első Lancia, amit szintén mi építettünk. Vettünk egy utcai autót, a Wittman-nak a szerelőjével voltunk kapcsolatban, nála lefényképeztük a gyári versenyautót és az alapján építettük a mi gépünket. Amikor elkészült a karosszéria, akkor kivittük hozzájuk, és ott tettük be a motort és a váltót, ezek ugyan gyáriak voltak, de már a Wittman használta őket egy évig.
Hogy sikerült ez a 8 szelepes Lancia?
Mint említettem a motor és a hajtás gyári fejlesztés volt, talán a mi autónk egy kicsit nehezebb lett, ami a lemezek vastagsága közötti különbségből adódhatott. Később szerencsére volt alkalmam közelebbről is megismerkedni a gyári autóval. A következő évben egy Alessandrini-féle 16 szelepes Lancia-t vettünk az MHB támogatásával. A motor sokkal jobb, a futómű még szélesebb lett, egy újabb fejlesztés volt. Mivel nagyon sikeres autó volt a VB-n, így nagyon sokat fejlesztették az olaszok. Sokat jártam Olaszországba és próbáltam követni a fejlesztéseket. 1992-ben megalakult a Lancia Elite hivatalos Lancia importőr és az ő révükön kerültünk Mauro Noccentini-hez. Mauro közelebb volt a tűzhöz, emiatt akkor volt a legjobb autónk.
Ez már bérelt autó volt. Mi a szereped egy bérelt autó esetén?
Nagyon szeretem az autóépítést, a szerelést is, ha volt rá lehetőség, akkor mindig kimentem segíteni. Sokat voltam az Alessandrini-nél, a Mauro-nál is és most rendszeresen kijárok a Ciltisport-hoz. Nem nézelődni mentem, hanem reggel én is beöltöztem és dolgoztam, ha épp nem a mi autónkat építettük, akkor másnak segítettem. Abban az évben Laci ment ralikrosszban, így a 16 szelepest itthon én készítettem fel versenyekre."