A Kspeed műhelyében vagyunk, beszélgetőpartnerem Gódor István és Bedő Ákos.
A versenyautó építésről beszélünk…
Meséljetek az alapokról!
G.István: Huszti Kristóf alapította a céget. Tragikus motorbalesete után úgy gondoltuk, hogy azzal tudunk a legjobban adózni az Ő munkásságának, hogy nem hagyjuk abba amit elkezdett és folytatjuk a profilt, a versenyautó építést. Megpróbáljuk az Ő szellemiségében végezni a dolgunkat.
A versenyzők a csapatnál maradtak, minden autó amit építettünk továbbra is nálunk van szervizelés alatt. Asi autója mellett itt van Turán Frici és Herter Guszti Mitsubishije is.
A tavalyi évet már teljes mértékben úgymond egyedül csináltuk, és azt gondolom eredményesen sikerült zárni az évadot.
Mitsubishire specializálódtatok, vagy ez most csak így alakult, hogy a háromcsillagosból áll itt néhány remekmű a műhelyben…
G.István: Azt gondolom, képbe tudnánk lenni más típussal is, de mi inkább Mitsubishikre specializálódtunk, a kapcsolataink erre vannak leginkább kiélezve.
Mit jelent egy autó hűtőmaszkján a Kspeed felirat?
Mennyi pluszt tudtok adni mellé?
B.Ákos: Mindent saját magunk csinálunk, nem adunk ki semmilyen munkafolyamatot. Itt marunk, esztergálunk, heggesztünk, az elektromos munkákat is itt végezzük. Csak fényezésre és ha szükséges, homokfújásra kerül ki a műhelyből egy-egy autó, minden más itt készül.
Ezáltal mindenre jobban oda tudunk figyelni. Megszokott, hogy egymás után is ellenőrizzük az elvégzett feladatokat. Ez nem a bizalom hiánya, hanem nagyobb biztonsággal tudjuk azt állítani, hogy az autó kellőképpen fel van készítve.
A versenyzők megbíznak bennünk maximálisan. Ha valamit úgy látunk, hogy ki kell cserélni, azt ki is cseréljük, és ők tudják, hogy ez nem azért történt, hogy nagyobb számot tudjunk a számlára írni, hanem az autó megbízhatóságát tartjuk elsődlegesen szem előtt. Igénylik is ezt a versenyzőink.
Adja magát a kérdés: nem szeretnétek WRC-t szervizelni?
B.Ákos: Szeretnénk, nem szeretnénk. Arra tudjuk elmondani, hogy szerettük volna, ha kipróbálnánk.
Az biztos, hogy jól néz ki egy WRC, csúcstechnológiát képvisel. De annyira elérhetetlen a háttere, hogy az már már misztikus.
Ha leveszek egy WRC-ről egy váltót, azt az elmondások szerint, be kell dobozolni és ki kell küldeni.
Talán nagyobb kihívás egy itthon épített autó. Egy gyári autó nagyon jó, nagyon szép, szeretné is csinálni az ember, de igazából egy sima betanított munkát tudsz rajta végezni. Meghúzhatod, kilazíthatod a csavarokat. Ha valami komolyabb gond van, akkor csak nézzük egymást.
G.István: Egy WRC-nél nem lehet sok mindent improvizálni, ötleteket megvalósítani, természetesen a technikai szabályok maximális betartása mellett. Ha a WRC-ben valami elromlik, akkor azt vagy ki tudod cserélni, vagy vége a versenynek…
Nekem az szimpatikus, hogy itt áll a műhelyben két olyan, egy kategóriájú autó, akik harcolnak a gyorsaságikon a másodpercekért egymás ellen, mikor bemennek a szervizparkba, akkor egymás melletti sátor alá állnak és ugyanazok szervizelik őket…
B.Ákos: A kapcsolatuk baráti, ami nekünk is jó dolog.
Asi autójának a fejlesztése előbbre van, hiszen sok minden már kész van rajta. Ezeket a fejlesztéseket Asi nagyon szívesen megosztja Fricivel, oda is adja, és ez fordítva is így van, ha Fricinél sikerül valamit jól megoldani, akkor azt beépíthetjük a másik autóba is. És ugyanez a helyzet a Guszti autójával, számtalanszor volt például, hogy kölcsönadta a féket tartalékba a versenyre.
Mekkora a különbség a két A8-as autó között?
B.Ákos: Súlybeli különbségek vannak, ami nagyjából abból adódik, hogy a Friciében több minden van.
Például az Asiéban csak 6dugattyús fék van, Frici ragaszkodott a nagyobb, nehezebb 8 dugattyúshoz. Frici kért a fékre vízhűtést, Asi nem kért rá.
Ezekkel a plusz felszerelésekkel némi súlykülönbség adódik. És talán az is számít, hogy a Fricié egy régebbi, többször törött autóból lett építve, több rajta a gitt, több a heggesztés. És a versenyzők súlya sem egyforma… :)
Mi a szereposztás a csapaton belül?
G.István: Igazából nincs kiemelt pozíciója senkinek. Három autószerelő dolgozik, van egy lakatos szakemberünk és én, akinek a beszerzési feladatok elintézése a dolgom. A papírmunkákat, a hétköznapi dolgokat próbálom intézni.
B.Ákos: Én sem mondanám, hogy főszerelő vagyok. Én vagyok itt a legrégebben. Én csinálom a legrégebben a Mitsubishiket, de a többi fiú is ugyanannyira rálát már a feladatokra.
A műhelyben próbálom koordinálni a dolgokat és tartom a kapcsolatot a külsősökkel, ezért van rámterhelve az, hogy elosszam a feladatokat.
Itt látom Szajky Pisti féle Mitsubishit is...
B.Ákos: Markovics Gyuri fog vele menni, egyelőre még a felkészítésről van megállapodásunk, ennek az egyik fázisát láthatod.
Hétvégén versenyzés?
Igen, Frici indul a szombati tesztversenyen.