Ha jobban belegondolunk, azért meg kell állapítsuk, hogy nincs könnyű helyzetben egyik top pilóta sem. 300 lóerős autókkal menni életre-halálra, nem kis feladat önmagában sem. Ha hozzávesszük, hogy mindezt 40 fokos melegben teszik irgalmatlan hosszú gyorsaságikon, akkor tényleg megemelhetjük a kalapunkat.
De mégis hogy nem kapnak hőgutát? Hogy tudják túlélni a vízveszteségeket? Hogy maradnak hidratáltak? Ezekre a kérdésekre adta meg a választ Dr. Paul Trafford, aki a Mitsubishi, a Ford és a Subaru pilótáit segítette korábban a túlélésben.

1. Nagyon sok folyadékot inni!
Azért ez nem meglepő információ. Ez a legegyszerűbb és legfontosabb dolog, ami segíthet egy pilótának, hogy hidratált maradjon. A legkevesebb, amit meg kell igyanak, az az 5 liter/napos mennyiség. Érdekesség, hogy a testük mind az öt litert fel is dolgozza. Erre nagyon jó példa Burns és Reid esete, akik 2003-ban a Ciprus-ralin küzdöttek hűtő problémákkal a 206-os Peugeoton. A jó navigátor úgy gondolta, hogy segít a csapaton és testnedveit megosztja a járművel. Azonban hiába erőlködött, egy csepp sem jött ki belőle, mert a teste már elfogyasztotta a bevitt folyadékot. Maradt tehát az üres hűtő és a kiesés.
2. Hűteni a testet olyan sűrűn, amilyen sűrűn csak lehet
Több féle módszer is létezik ennek kivitelezésére. Legyen szó különböző hűtő öltözetről, melyet a Forma-1-ből ismerhetünk vagy simán csak egy vizes törülközőt tekernek a nyakuk köré. Az egyik leghasznosabb azonban a hideg vizes fürdő: A Ford csapat egy korábbi Akropolisz-ralin találta ki, hogy telepít egy zuhanyzót a pilótáinak a szervizben. A napi szereléskor azonban 20 percük volt csak a hűtésre és egy darab zuhanykiállása volt a csapatnak. Ennek az lett az eredménye, hogy a pilóták nagyon közelről megismerték egymást...
3. Ne csak vizet fogyasszanak!
A víz nem tudja olyan gyorsan hidratálni a testet, mint egyes elektrolitos italok. Ennek eredményeképpen a pilóták többsége nem csak vizet visz az autójában, hanem különböző koktélokat, amelyek összetevői nátrium és kálium sóból készült italok. Ezek képesek testünk azon részeit is felfrissíteni, amire a víz már nem képes.
Egészen különleges íze van ezeknek a "löttyöknek". Sós és édes egyben. Megbízható információk szerint elég gusztusatalan. De ha szomjazol, akkor még a felmosó víz is igen csábító lehet. És, hogy még ízletesebb legyen ez a folyadék, jó esetben a pilóták mindezt forró állapotában szokták fogyasztani.

4. Maradjanak távol a naptól!
Ez egy olyan kézenfekvő dolog, amit a pilóták általában figyelmen kívül hagynak. Még ha nem is érzi a meleget vagy szomjúságot, akkor is célszerű távol maradni a naptól, mert az emberi test ezzel is képes tartalékolni folyadékot. Hiszen árnyékban kevésbé izzadunk, így nem kell folyadékot pótolni.
Korábban a csapatok próbálkoztak légkondival az autókban, de ez butaság volt, hiszen nehéznek bizonyult és nem túl hasznosnak. Ehelyett a legújabb módszerként bevezették a tükrös ablakokat az autókra, hogy visszaverjék a nap sugarait. Illetve ott van még a leegyszerűsített klíma, a kinyitott ajtó az etapokon. Vannak persze a tetőnyílások a versenyautókon, amik inkább hajszárítóként működnek a kegyetlen hőségben, semmint hűtőként.
5. Könnyebb overállok használata!
Ez már a 21. század vívmánya. Az M-Sport csapata Mexikóban egy olyan új Sparco overállt próbált ki, amely megtartotta minden tulajdonságát a korábbiaknak, de mégis harmada az előzőek vastagságának. Az új ruházat tehát nem csak hasznos, de még kényelmes is.
A fentieket nem csak WRC-pilóták alkalmazhatják, hanem mi magunk is a hétköznapokban, úgyhogy javasoljuk minden pont alapos átolvasását. Nyáron igyanak sok folyadékot, hidratáljanak, mert nem is hiszik, hogy milyen könnyen ki tud száradni az emberi test.
Forrás: Red bull