35 éve a világ legjobb pályái között
2022. május 21-22-én újra rallycross Európa-bajnoki futam
2022-05-10
sajtóanyag • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
763374004
Napi oldal:
111461
Jelenleg:
832
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 2.futam után
1. Balassa Balázs
398
2. Suborits Péter
396
3.
Horváth Levente
380
4. Gönczi Dániel
370
5. Végh Krisz
337
6. Kasza Kristóf
322
7. Gách Bence
304
8. Bíró-Ambrus Roland
301
9. Somogyi Máté
291
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 4.futam,
a Rally Islas Canarias után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
109
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
66
3. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
59
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
58
5. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
57
6. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
44
7. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
39
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
19
9. Grégorie Munster
Ford Puma Rally1
16
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
az 1.futam után
1. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
2. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
26
3. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
24
4. Jose Suarez
SKODA Fabia RS Rally2
22
5. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
20
6. Pepe López
Hyundai i20N Rally2
15
7. M.Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
13
8. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
11
9. Stefan Lefebvre
Hyundai i20N Rally2
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
35
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
25
3. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
24
4. Trencsényi V.
Skoda Fabia R5 Evo
21
5. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
19
6. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
17
7.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
13
8.
Vida Szabolcs
SKODA Fabia RS Rally2
11
9. Ifj.Fogarasi A.
Ford Fiesta Rally4
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Hevesi Norbert
BMW E36
35
2. Hinger Dávid
Lada VFTS
28
3.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
23
4. Molnár Attila
Lada 2107
20
5.
Bencs Zoltán
Honda Civic
17
6. Petróczy Péter
Mitsubishi Lancer Evo IX
16
7. Hulmann Gábor
Lada VFTS
15
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
2. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
10
3. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
7
4.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
5
5. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
0
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
35
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
22
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
21
5. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
17
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
14
8. Simon György
Lada 2105
11
9. Borbély Nándor
Lada 2105
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Nagy István
Volkswagen Golf 1 GTi
30
2. Müller Roland
Lada VAZ 2101
27
3. Rácz Tibor
Lada 21011
25
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
30
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
27
3. Kulcs Márk
Lada 2107
25
teljes táblázat

35_eve_a_vilag_legjobb_palyai_kozott_4

2022. május 21-22-én újra rallycross Európa-bajnoki futamot láthatunk Nyirádon - azon a versenypályán, amelyről az elmúlt 35 évben versenyzők és nézők egyaránt úgy nyilatkoztak, hogy a világ legjobb rallycross pályái közt a helye.
 
A történet a nyolcvanas évek végén kezdődött. A Tapolcai Bauxit SE ralikrossz-szakosztálya a Bakonyi Bauxitbánya Vállalat támogatásával építette meg a nyirádi versenypályát a rekultivációra váró kavicsbánya területén. Az egyik ötletadó a későbbi tulajdonos, Legeza Miklós volt, aki rengeteget tett azért, hogy Nyirád bekerüljön a hazai autósport vérkeringésébe.

 
„Még a kilencvenes években is folyamatosan épült a pálya. Persze nem úgy, ahogy manapság. Akkoriban sok versenyző kijött hétközben, vagy azokon a hétvégéken, amikor nem volt verseny. Hoztak egy földmunkagépet, és fejlesztették a nyomvonalat, alakították a környezetet” – idézi fel a kezdeteket Tápai István, a Nyirád Racing Center biztonsági főnöke, aki a kilencvenes évek eleje óta részese a versenypálya történetének.
 
Nyirád egyik titka, hogy a természetes szintkülönbségek miatt nem csak jól belátható a nézők számára, hanem a versenyzőknek is élmény itt a versenyzés. Klasszikus win-win szituáció. Tudta ezt az akkori magyar autósport elit is, így már a kilencvenes évek elején sem csak a rallycross és autócross versenyzők számára volt biztos pont a nyirádi futam, hanem a rali nagyjai is rendszeresen megfordultak itt. Ranga László és ifj. Tóth János is szívesen versenyzett a pályán, sőt, 1993-ban Janika elvitte egy körre az akkoriban a világsztár labdarúgók közé tartozó Détári Lajost is. 

35_eve_a_vilag_legjobb_palyai_kozott_2
 
Jelenleg is két nyomvonal található Nyirádon. Májusban természetesen az 1220 méter hosszú kör lesz a főszereplő, amely 1290 méteresre nő, amikor a versenyzők a futamok során egy alkalommal kötelezően választandó Joker kör felé kanyarodnak. A talaj 48 százaléka murva, 52 százaléka aszfalt, ami ma már ritkaságnak számít, hiszen még a szintén ikonikus svédországi Höljes, vagy a norvégiai Hell pályáin is nagyobb az aszfalt aránya, az újabb rallycross helyszíneken pedig egyre kevesebb a murva. Ráadásul Nyirádon nem is akármilyen murva található, a bauxit által vörösre színezett talaj az egyik oka a Vörös Katlan elnevezésnek.
 
16 évvel ezelőtt azonban nem csak országos bajnoki futamoknak adott otthont Nyirád, hanem a Rallycross Eb is megérkezett. Ekkor már Jőrös István volt a versenypálya tulajdonosa.
 
„Legeza Miklóshoz hasonlóan Jőrös István is versenyzett, hobbija volt az autósport és emiatt hatalmas lelkesedéssel dolgozott. Rengeteg pénzt fektetett a pályába, és 2006-ban már Eb futamot rendeztünk. Természetesen nagy ugrás volt ez, de azt kell mondanom, hogy a sportszakmai rész nem okozott gondot, hiszen komoly rutinunk volt már a versenyrendezésben. A nagy feladat az volt, hogy a pályát alkalmassá tegyük az Eb szintjére. Most is ezen dolgozunk, az aszfaltréteget újítottuk fel, és a murvás részekkel is foglalkozunk” – árulja el Tápai István.
 
A pálya további történetében közös pont, hogy mindig az autóversenyzés iránt elkötelezett versenyzők váltották egymást tulajdonosként; Révész Bálint és Mózer Attila után Kárai Tamás vásárolta meg a létesítményt. A négyszeres magyar bajnok, állandó Eb és vb résztvevő Kárai Tamás hatalmas lendülettel fogott a fejlesztésbe, aminek köszönhetően a Nyirád Racing Center újra rallycross Európa-bajnoki futamot rendezhet. Ráadásul nem is akármilyen eseménnyel tér vissza a nemzetközi elit Magyarországra, 2022-ben a szezonnyitó forduló helyszíne lesz Nyirád!
 
Kárai Tamás a kétezres évek közepén versenyzett először Nyirádon, akkor még autocrossban, de ahogy oly sok pilóta, ő is azonnal a szívébe zárta a pályát.
 
“Egészen különleges a hangulata, ami egyrészt a szintkülönbségeknek köszönhető, másrészt a tempó váltakozásának. Vannak gyors és lassú részek, és remek a ritmusa. Az elmúlt években bejártuk a kontinens jelentősebb versenypályáit, így joggal állíthatom; ott a helye a legjobbak között” - mondta Kárai Tamás, majd azt is elárulta, milyen indíttatásból vállalt tulajdonosi szerepet. “Olyan sokat kaptam a rallycrosstól, hogy úgy éreztem, ebben a formában vissza tudok adni valamit. A szurkolók is megérdemlik, hogy újra a régi fényében tündököljön a nyirádi pálya. Hatalmas lendülettel kezdtünk bele a munkába, mára megújult az aszfalt, kicseréljük a szalagkorlátokat, megújul a lelátó, gyakorlatilag minden részlethez hozzányúltunk vagy hozzányúlunk a jövőben. Nagyon boldog vagyok, hogy az eddigi munkánknak is volt eredménye a sikeres országos bajnoki futamok megrendezésével, de az igazán nagy öröm az, hogy májusban hazai szurkolók előtt versenyezhetünk az Európa-bajnokságon.” 
 
A május 21-22-én rendezett Eb futam olyan esemény lesz, ami a korábbi nyirádi rallycross Eb versenyekhez hasonló élményt kínál majd. Aki ott volt azokon a futamokon, azóta is örök élményként tekint rá, aki kihagyta, azóta is sajnálja, hogy lemaradt róla. Most itt a lehetőség, hogy egy újabb történelmi versenyt lássanak a szurkolók, amit vétek lenne kihagyni. Ebben az évben az Euro RX1 600 lóerős Supercarjai és az Euro RX3 Super-1600-as versenyautói kezdik Nyirádon a szezont. Ha pedig valaki a májusi időjárás miatt hezitálna a jegyvásárlással, annak is van egy jó hírünk: a Nyirád Racing Centerben bármilyen időjárási körülmények között remek versenyek zajlanak.
 
„Régebben nekünk a Balaton közelsége jelenítette a konkurenciát, hiszen a nagy melegben voltak, akik a strandot választották. Májusban még nem lesz igazi strandidő, és ha száraz pályán versenyeznek az Eb résztvevői, akkor a vörös por teremt egyedi atmoszférát. Amennyiben gyenge eső esik, az kifejezetten jó, mert olyan, mintha locsolnánk a murvát. A vízelvezetésnek köszönhetően a nagyobb eső sem okoz gondot, megvárjuk míg elfolyik a csapadék nagy része, és máris mehet tovább a verseny” – mondta Tápai István.

35_eve_a_vilag_legjobb_palyai_kozott_3
 
Aki ott volt az idei autocross futamon, az tudja, hogy ez pontosan így van. Április elején nagyon látványos esős versenyen csaptak össze az autocross pilóták. 
 
A Vörös Katlan több mint 30 éve folyamatosan bizonyító adottságai nem csak a nézőknek kínálnak majd remek szórakozást és felejthetetlen élményeket, hanem a versenyzők sem akarják kihagyni. Hatalmas volt az érdeklődés, az állandó Eb résztvevők mellett sok magyar és számos külföldi élversenyző bízott abban, hogy belefér a korlátozott versenyzői létszámba, elfogadják a nevezését, és ott lehet a nyirádi Eb futamok újra kezdődő történetében. 
 
Ez a hír most jelenik meg 1305. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
141516 17 181920
212223 24252627
282930 01 020304
05 06 07 08 091011
12 13 14 15161718

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k