Mi is az a kalandrally, ki nevezhet, hogy lesz szurkolóból versenyrendező… Kalász Istvánt kérdeztük…
Mi az a kalandrally?
Erre a kérdésre a versenykiírásunk 1. pontját idézve válaszolnék:
„A verseny célja, hogy lehetőséget biztosítson tájékozódási autóversenyzésre az autózást, motorozást, túrázást, autóversenyzést kedvelő, amatőröknek, profiknak. Szervezett formában, megismertesse hazánk nevezetességeit. A verseny tájékozódási rali, ahol a KRESZ szabályai – különös tekintettel a sebességhatárokra és korlátozásokra – mindenkor betartandóak és ezekért a versenyzők felelnek. A verseny sikeres teljesítésének előfeltétele, az útvonal helyes megválasztása. A futamokon valamennyi GPS-pont teljesítése a KRESZ betartásával lehetetlen, ezért a csapatoknak ki kell választaniuk a teljesíthető és a kihagyható pontokat. A távot természetszerűleg rövidíthetik a csapatok. A futam célja, a futam időtartama alatt minél több pontszám gyűjtése. A futam időtartama a versenykiírásban szereplő szintidő, mely a rajtidőtől a célba érkezés, illetve a menetlevél sportbírónak történő átadása között eltelt idő. A szintidő kikésése büntetést von maga után.”
Röviden annyi a történet, hogy GPS koordináták alapján egy időintervallum alatt el kell jutni A-ból B-be rengeteg élményt, látnivalót és kalandot szerezve.
Honnan van a RALLY szeretet?
Már általános iskolában elkezdődött, amikor mindig azokat a tv műsorokat kerestem ahol ebből a technikás, improvizatív sportból láthattam képkockákat. A forma 1-et és a pályaversenyzést is csak azért követtem, mert ezekről sokkal többet lehetett látni és hallani a 80-as 90-es években a médiában.
Nem kerülte el a figyelmem semmilyen technikai sportág, de az igazán érdekes és szép mindig a rally volt számomra.
A RANGA LÁSZLÓ, IFJ. TÓTH JÁNOS, FERJÁNCZ ATTILA, ÉRDI TIBOR korszakban volt szerencsém először a pálya mellett állva beletekinteni a rallyba, amely egy igazán szép korszak valóban nagy nevekkel. A lakóhelyemhez közel eső Kassa Rally 1994 volt az első verseny ahol megcsodálhattam először testközelből a „vasakat”.
Ettől az évtől kezdve egyre több versenyre mentünk ki barátokkal, a 2003-2007-es időszakban az összes magyar bajnoki futamon ott voltunk. WRC áradat és rengeteg Mitsubishi Evo jellemezte ezt a magyar rally fénykorának is nevezhető korszakot, amelyet már egy csapat web-design szerkesztőjeként csináltam végig. Nagy lelkesedéssel szerkesztettem sajtóanyagokat, terveztem készítettem frissítettem a rally.tothesfiai.hu weboldalt a Tóth Tibor – Szabó József párosról szóló információkat, multimédia anyagokat. Mindezek mellett természetesen szurkoltam nekik, akik a Mitsubishi Lancer EVO VI, majd később EVO VIII versenyautóval harcoltak a nívós N csoport bajnoki címért.”
Szurkolóból hogyan lesz versenyrendező?
A weboldal munkálkodása mellett Hidasnémetiben a település népművelőjével -Ureczky Klára Tündével- és a helyi autós iskolával -Bárczi Gáborral- rendeztünk autós ügyességi versenyeket melyek a Hidasi napok – Felvidéki fesztivál keretein belül kerültek megrendezésre. Minden autós rendezvény szervezésében, amit Tündével közösen raktunk össze, a Hidasnémeti Önkormányzat végig partner volt.
A fesztivál programjaiba minden évben megpróbáltunk belecsempészni egy kis rallys programot. 2011-ben a tehetséges Velenczei Ádámot is sikerült meghívnunk, aki egy gumifüstölős - forgolódós show műsorral és közönségautóztatással szórakoztatta a nagyérdeműt Mitsubishi Lancer EVO versenyautójával.
Visszakerült a versenynaptárakba a Zemplén rally, így végre volt hazai versenyünk is, hiszen lakóhelyem, Hidasnémeti a zempléni pályák centrumában helyezkedik el. Mára sajnos nem rendeznek Zemplénben rally versenyt, de talán ez lehet az egyik oka, hogy 2011-ben először rendeztük meg Tündével (Hidasnémeti Művelődési Ház) az Észak-Abaúj Autós Túra – Kalandrally versenyt.
Ki nevezhet az Aranygombos rallyra? Kinek ajánlod a versenyt?
A versenyt rallyszurkolóknak találtam ki, hiszen az alapgondolat az, hogy komoly szervezést jelent, amikor arra törekszünk szurkolóként, hogy a nagy területen zajló versenyen a lehető legtöbb alkalommal láthassuk kedvenc versenyzőinket, a leglátványosabb helyeken. Mindezek mellett számolni kell B és C verziókat is, számítva a verseny rendezőjének biztonsági és egyéb okok miatt a gyorsasági szakaszok törlésére, vagy etap útvonallá minősítésére. A gyorsasági szakaszon keresnünk kell az elágazásokat, amelyekre legegyszerűbben GPS koordinátákkal tudunk eljutni, továbbá SMS vagy e-mail-ben küldeni tudjuk a koordinátákat a rally barátoknak.
A versenyünk tulajdonképpen erről szól, annyi különbséggel hogy nem elágazásokat kell megtalálni, hanem a térség nevezetességeit, amiből szerencsére kifogyhatatlan mennyiségben találunk minden kis településen. Idén szeptemberben már hetedik alkalommal rendezzük meg a versenyt, bízok benne, hogy a nevezői létszám az eddigi tendenciának megfelelően bővülni fog, hiszen van egy kialakult keménymag, akikhez társultak tavaly navigátorok, akik pilótaként versenyeznek a túrán. Idén motorosok is érdeklődnek a versenyről, és a nevezők között a profik is jelen vannak, akik Ázsia Túrát is megjárt versenyzők. A profik mellett ajánljuk versenyünket családoknak, akiknek természetesen továbbra is kedvezményt adunk a nevezésnél, mert nagyon szimpatikus számomra, amikor anya apa gyerekek túráznak és közben törekednek a jó szereplésre a versenyen.
Visszatérő versenyzőink például családanyák, barátok, barátnők, házaspárok, párok akik nem a rally szeretetéért, hanem az együtt töltött idő, a vezetés és a kaland élményért jönnek a versenyre már évek óta.
A verseny hagyományosan Hidasnémetiből rajtol, majd a térség látványosságait érintve ismét visszatér a versenyt rendező település határában található Nepomuki Szent János szoborhoz. Indulni bármilyen, közúti forgalomban részt vevő járművel lehet. GPS vevő szükséges! Amennyiben nem rendelkezik vele a nevező jeleznie kell a rendező felé, hogy bérléssel megoldja a készülék hiányát. Hála partnereinknek eddig úgy sikerült alakítanunk versenyünket, hogy az útvonalunk egyik pontján délben ebéddel várjuk az indulókat, majd a verseny végén együtt vacsorázik a versenyzői csapat az eredményhirdetés előtt. Ez a verseny arról is szól, hogy „autóversenyezhetünk” kis költséggel kis nevezéssel rendezett keretek között.”