Ralikrossz Európa-bajnokság
2008. június 8.
Greinbach, Ausztria
Ausztriában nem csak labdarúgó Eb-t rendeztek június 8-án, hanem a ralikrossz legmagasabb szintű versenysorozatának 2008-as negyedik fordulóját is. A ralikrossz Európa-bajnokság résztvevői közvetlenül a nyirádi hétvége után költöztek át a magyar határtól mindössze 40 km-re található pályára.
A greinbachi viadal volt a Magyar Nemzeti Ralikrossz Válogatott első külföldi szereplése. Az eredmények tekintetében vegyesen zárt a nemzeti csapat, a legjobb Bánkuti Gábor volt, aki a hazai ralikrossz történetében először megnyerte kategóriája utolsó előfutamát. Ennek nem csak az volt a jelentősége, hogy a B döntő harmadik rajtkockájából indulhatott, hanem ennél sokkal fontosabb üzenetértékkel is bírt. Az esőáztatta pályán Bánkuti az övénél sokkal erősebb és könnyebb autókkal induló vetélytársait tudta maga mögé utasítani, amivel nemcsak beírta magát a ralikrossz történelemkönyvébe, hanem jelezte ellenfeleinek, igenis számolniuk kell vele is. A Divizió 1a-ban végül a 7., 10 Eb pontot érő helyen ért célba.
A greinbachi hétvége végül örömtelien zárult számára, de ehhez kemény küzdelemre volt szükség. Egy héttel korábban, a nyirádi viadal hevében ugyanis meghibásodott a Peugeot 206-os 1,6 literes erőforrása, és a pótalkatrészt csak pénteken sikerült beszerezni. A beépítést követően indult útnak a csapat, így szombat hajnalban érkezett meg a versenypályára. A depó felépítését követően az időjárás tanulmányozása, és a megfelelő gumi-felni párosok összeállításával telt a nap. Az első kvalifikációs futam előtti eső miatt senki nem tudta, hogy a verseny vezető bírója, száraz, vagy vizes futamon fogja elrajtoltatni az indulókat. Ettől függ ugyanis, hogy milyen gumit lehet használni, és nem a pálya valós állapotától. Az idei esztendőben száraz gumiból ugyanis csak négyet lehet vásárolni versenyenként - kivéve az első futamot, ahol 6 db-ot - és azzal, illetve a használtakkal kell gazdálkodni. A bizonytalanság odáig fajult, hogy már a rajtelőkészítőben várakozó versenyzők autóin kellett volna kereket cserélni, amire már nem volt lehetőség, így Bánkuti Gábor számára az első kvalifikációs futam elúszott.
Másnap a változékony időjárás megint nem segítette a fiatal magyar versenyzőt. A hirtelen lezúduló esőben a száraz pályára való gumival a 10. pozíciót szerezte meg a második kvalifikációban, amit végül a vizes gumival teljesített harmadik kvalifikáció koronázott meg, ahol a Divízió 1a. abszolút legjobb idejével nyerte meg saját futamát, ezzel a B döntőben megszerezte a 3. rajtkockát.
Délutánra alábbhagyott az eső, és még a nap is kisütött. A B döntőben Bánkuti Gábor a rajtot ugyan rosszul kapta el, de ez a későbbiekben szerencsének bizonyult. Az első körben a mezőny eleje csúnyán összeakadt, így harmadikként fejezte be az kört. Az esőguminak köszönhetően a murvás, saras részén a pályának sokkal gyorsabb volt minden ellenfelénél, fokozatosan tört előre. Az utolsó körben a vezető pozícióban autózó belga Martint is utolérte, de megelőzni már nem tudta.
A válogatott másik három tagja számára, akik a Divizió 1-ben indulnak, kevesebb sikert hozott az osztrák futam.
Révész Bálint autója még a szombati, első kvalifikáció során szenvedett sérüléseket, amikor a helyi versenyző, Höller kilökte a pályáról. Az eset után a szervizcsapat - a válogatott több tagjának segítségével - ugyan rendbe hozta a
Mitsubishit, de Révész már nem tudott olyan időt futni, amivel a döntőbe kerülhetett volna. Hasonlóan jár Kotán Péter is. Őt a második kvalifikációs futamban tessékelték a pálya mellé, majd a harmadikban defektet kapott, így ő sem jutott be a döntőkbe.
Harsányi Zoltán kedvetlenül ugyan, de a C döntőig jutott. Az osztrák szervezők a magyar csapatok számára a pályától nagyon távoli depóhelyeket jelöltek ki, így hozzájuk az információk sem jutottak el. Ezért Harsányi például lekéste a vasárnapi bemelegítő edzést, ugyanis nem hallotta meg, hogy a rajthelyre szólítják. Mindezek ellenére hősiesen küzdött, a C döntőben végül a harmadik helyen ért célba, ami az Eb értékelésben a 13. helyet és 4 pontot ért.
Ez az eredmény azonban nagyon komoly munka gyümölcse. A kvalifikációs futamokban a ralikrossz nagyágyúival, Hansennel és Eklunddal is összekerült, míg a döntőben Tracy-vel vívott test test elleni csatát. Az Eb futamokon történő rendszeres részvétel meglátszik Harsányi versenyzési stílusán is, ugyanis egyre jobban otthagyja autóját ellenfelei mellett, amikor azok agresszívan próbálják megelőzni.
A Magyar Nemzeti Ralikrossz Válogatott tagjain kívül még három másik magyar versenyző is rajthoz állt Greinbachban. A Divízió 2-ben Kékesi Attila a 10. helyen ért célba, amivel 7 Eb pontot gyűjtött. Fodor György a Div 1-ben lett 21., míg Újházi Béla a Div. 1a-ban 12.