Új szakágvezetés, új lendület jellemzi idén a rallycrosst, remélhetőleg ez a szakág fellendülését is jelzi majd és a méltánytalanul kicsit kevesebb megjelenést kapó, de ugyanakkor nagyon küzdelmes csatákat adó versenyágról egyre többet információt és képet tudunk majd mi is közölni.
Fodor Györggyel, a szakágvezetővel beszélgettem, témánk pedig nem volt más, mint a rallycross "kisgyereke", a DIVÍZIÓ 9.
Mi ez a divizió 9 és hova lett a rallycross másodosztály??
A DIVÍZIÓ 9. létrehozásának az volt a célja, hogy újraélesszük a másodosztályt (de nem ezen a néven!).
Ennek azért van jelentősége, mert sokan vannak, akik szívesen kipróbálnák magukat az Országos Rallycross Bajnokságban, de eddig nem tehették meg annak - sokak számára - jelentős anyagi vonzata miatt. Bizonyára olyan "versenyzőjelöltek" is voltak, akik azért nem vágtak a versenyzésbe, mert nem akartak olyan dologba pénzt rakni, amiről nem tudták előre eldönteni, hogy versenyzői szemmel tetszene-e nekik.
Erre az évre a szakág-vezetés megpróbálta a DIV. 9. műszaki, biztonsági szabályait úgy összeállítani, hogy - a biztonságot azért szem előtt tartva - "kis" pénzből" is lehessen versenyezni.
Mi kell ahhoz, hogy valaki kipróbálhassa mi is az a rallycross?
Az általános szabály szerint az válthat versenyzői licencet, aki rendelkezik érvényes vezetői engedéllyel. Div.9.-ben csak olyanok versenyezhetnek, akik az előző két évben nem rendelkeztek bármely szakágban, első osztályú vezetői licenccel! ) Ha pedig "menet közben" rájön, hogy mégsem tetszik (de ezt kötve hiszem), miután nem kellett nagy összeget az év eleji kezdésbe beruháznia, időben ki tudjon szállni belőle.
Menjünk egy kicsit bele a technikai részletekbe!
Ok. Kezdjük az elején:
A versenyautó:
Az érvényes vagy lejárt "A" és "N" csoportba tartozó, illetve a lejárt de az FIA által meghosszabbított "A" és "N" csoportos homologizációval rendelkező gépkocsik, két kerék hajtással, max. 2000 cm3-es normál feltöltésű motorral, a gépkocsiknak mereven zárt, nem felnyitható tetejű modelleknek kell lenniük, de a 279. cikkely 2. és 3. szakaszában fel-sorolt módosítások megengedettek, és lehetnek homologizációval nem rendelkező gépkocsik is. (tehát gyakorlatilag bármilyen két kerék hajtású, max. 2000 cm3-es szívómotorú autó!)
Fontos, hogy a homológ eszközök és védőfelszerelések beépítése-használata nem kötelező, de ajánlott mindenkinek a saját biztonsága érdekében!
Mik a minimális biztonsági előírások?
Autó szélessége: FIA előírás
Bukócső: Lehet a régi FIA előírás szerint építeni, de nem kell homologizáltatni. Elegendő a gépátvételi lapon nyilatkozni, hogy mind az anyag-, mind a hegesztés minősége, valamint a beépítés módja megfelel az FIA előírásoknak.
Katalizátor: Felszerelése nem kötelező
Üzemanyagtartály: Ha nem az eredeti üzemanyagtartály van beszerelve, vagy nem az FIA által homologizált, min. FT3 1999 biztonsági üzemanyagtartály, akkor 30 liternél kisebb tér-fogatú, egyedi gyártású üzemanyagtartály beszerelése engedélyezett.
Visszacsapószelep: nem kell.
Ülés: Fejtámlás versenyülés
Öv: 4 pontos FIA, vagy "E" jelű
Ruházat: Versenyoverál jellegű, zárt ruházat(nehezen éghető)
Fejvédő szivacs: Szivacs(lehetőleg éghetetlen)
Oldalháló: FIA előírás szerint
Cipő: Zárt, magasszárú, nehezen éghető
Maszk: Homológ
Kesztyű: Zárt, 5 ujjas, nehezen éghető
Sisak: "E" jelű
Gumi: "E" jelű (Mint tudvalévő, ettől az évtől a gumimelegítés a rallycrossban tiltva van.)
Beszéljünk kicsit a számokról.
Mivel kell számolnia annak, aki bele akar vágni a rallycross-ba?
Kiadások:
- éves licenc "C" : 11.000,- Ft
- szabályismereti minimumvizsga : 5.000,- Ft
- éves gépkönyv : 14.000,- Ft
Ez összesen: 30.000,- Ft /év
- versenyenkénti nevezési díj : 10.000,- Ft
A fentiekből is látható, hogy minimális anyagi ráfordítással szeretnénk lehetőséget teremteni minél több "amatőr" versenyző számára, hogy kipróbálja magát a Magyar Rallycross Bajnokság futamain!
Mi az, amit a szakág részéről mint lehetőséget kapnak az OB futamain induló versenyzők, így a DIV 9-esek is?
- a legjobbak (az első három helyezett kategóriánként) futamonként serleg díjazás
- a legjobbak év végi serleg díjazása
- valamennyi licencet kiváltott versenyző év elején bemutatásra kerül a Rally&Racing autós (sport) magazinban
- az OB eredményei és eseményei rendszeresen megjelennek a különböző írott mé-diákban (Nemzeti Sport, Rally&Racing, Motorsport Magyarországon, Vmax, Autó Modell Sport, stb.)
- az OB valamennyi futama rögzítésre és sugárzásra kerül a különböző országos tele-víziós csatornákon (RTL Klub, ATV, Sport Televízió, Viasat, stb.), valamint a regio-nális televíziókban (Nyíregyháza, Debrecen, Tapolca, stb.).
- lehetőséget kívánunk teremteni arra, hogy a divíziók, géposztályok elsősorban leg-eredményesebb versenyzői minél nagyobb média megjelenést kapjanak.
Folynak még a tárgyalások arról, hogy egy gumi-beszállító által egységesen mindenki egy-forma gumival versenyezzen, ezáltal is csökkentve a költségeket!
Továbbá valószínű el tudjuk intézni, hogy a ruházatot és egyéb verseny felszereléseket, amik kellenek a versenyzéshez, a kezdő versenyzők nagyon jelentős kedvezménnyel vásárolhassák meg ( 40-80% ).
Mik a Div.9 kategóriái?
A Div. 9. abszolút bajnokságban még további kategóriákat díjazunk:
- 1600 ccm. géposztály
- 1400 ccm. géposztály
- a géposztály pontok alapján díjazzuk az úgynevezett "Lada" kategóriát
- az 1993. dec. 31. után született, úgynevezett "Junior" versenyzőket.
Lesz holnap egy nyílt szakági értekezlet is, ha jól tudom…
Igen! Kérjük, ha felkeltettük bárkinek is az érdeklődését, azt szeretettel várjuk 2006.03.03.-én 18 órakor Máriapócson a Rabócsiringen ( ilyen nyílt szakági értekezletet kívánunk tartani több régióban is a közeljövőben ) tartandó nyílt szakági értekezletünkre, ahol valamennyi felmerülő kérdésre választ fogunk adni.
Ha valaki most nem tud elmenni Máriapócsra, akkor területileg hol tud érdeklődni, kinél teheti fel a kérdéseit?
Az alábbi elérhetőségeken kereshetnek bennünket:
Fodor György(RC Szakágvezető): fodorracing@tvnetwork.hu - 1221 Bp. Krajcár u. 8.
Répási Róbert(Nyugati régió): repa@vstart.hu - 06309-461-960
Pető T. Gábor(Budapesti régió): petogabi@peto-motorsport.hu - 06309-009-125
Határ István(Északi régió): hms-st@freemail.hu - 06309-480-583
Gál Gergő(Keleti régió) geri@tomi-motorsport.com - 06302-281-805
Amit pedig mi (mármint a duen.hu) ígérhetünk:
Az egész évben folyamatosan információkkal látjuk el a rallycross iránt érdeklődőket és reményeink szerint minden versenyről lesznek képeink a fotóalbumunkban…
Hisz itt is csöves autókkal kocsiznak… :)