SUMMER FESTIVAL - 2025.07.12-13. - RabĂłcsiRing
A reformok útján
Cselényi Balázs
2009-08-05
interjú • RallyRacing
h i r d e t é s
Összes oldal:
773648180
Napi oldal:
50465
Jelenleg:
1482
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 4.futam után
1. Bíró-Ambrus Roland
677
2. Balassa Balázs
608
3. Suborits Péter
586
4. Végh Krisz
578
5. Gönczi Dániel
556
6. Rási László
556
7.
Varga Zalán
477
8. Kasza Kristóf
475
9. Krokavecz P.
466
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
az 5.futam,
a Rally Italia Sardegna után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
133
2. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
114
3. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
113
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
108
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
83
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
63
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
44
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
31
9. Grégorie Munster
Ford Puma Rally1
18
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
az 5.futam, a Rally di Roma után
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
107
2. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
85
3. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
76
4. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
5. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
60
6. Jon Armstrong
Ford Fiesta Rally2
54
7. Mile Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
42
8. Martins Sesks
SKODA Fabia RS Rally2
35
9. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
100
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
78,5
3.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
64
4. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
56,5
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
53,5
6.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
52
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
48,5
8. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
9. Ranga Péter
Skoda Fabia R5
22
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
74
2. Hulmann Gábor
Lada VFTS
64
3. Hevesi Norbert
BMW E36
63
4. Hinger Dávid
Lada VFTS
49
5.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
39
6.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
35
7. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
8. Molnár Attila
Lada 2107
20
9. Oroszi Zsolt
Mitsubishi Lancer Evo IX
17
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
46
2. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
17
3. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
16,5
4.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
5. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
10
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
a 2.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
70
2. Molnár Zoltán
Citroen C2
48
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
37
4. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
28
5. Baksai László
Lada VFTS
25
6. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
7. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
8. Lakatos Tamás
Peugeot 208 R2
17
9. Kerekes Bence
Lada VFTS
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
a 2.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
D géposztály
1. Rácz Tibor
Lada 21011
52
2. Auszmann Gy.
Polonez
37,5
3. Csukovics István
Lada 21013
30
E géposztály
1. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
52
2. Kelemen Csaba
Lada VFTS
44
3. Szombathelyi P.
Lada VFTS
36
F géposztály
1. Kaufmann M.
Toyota Celica
30
2. Oláh Zoltán
Seat Ibiza
27
3. Bolya Tamás
Opel Corsa GSi
25
teljes táblázat

Mi a munkád, feladatköröd, mint sportszakmai alelnök?
Röviden az Intéző Bizottság vezetése és az elnökségben a sportszakma képviselete.

Amikor elvállaltad az alelnökséget, ilyen feladatokra gondoltál, mint amiket most végzel?
Vannak olyan részei, amire gondoltam, de nagyon sok olyan van, amire nem számítottam. Mint például, amiket az elnökség megpróbál az intézőbizottság tudta nélkül, vagy kihagyásával megoldani a sportszakmában. (például: Forma 1 szerződés, GT szerződés) Bízom benne, hogy az idő előrehaladtával bíznak bennem majd annyira, hogy nem próbálják a sportszakmai részt kihagyni.

Ha jól tudom ezek a rendezvények nem szerepeltek idén az MNASZ versenynaptárába. Mi ennek az oka? Miben különbözik, mondjuk egy GT futam a Mecsek Rallyetól, hogy ne kelljen előre bejelenteni és kelljen naptári bejelentési díjat se fizetnie?
A naptárbejelentés feltételei ezen rendezvények esetében picit eltérnek a többi versenyétől. A Forma 1 rendezvényre a Hungaroring Sport Zrt.-vel a szerződés a Miskolc Rallye idején került aláírásra, az utolsó pillanatban. Így a Forma 1 csak azután került a naptárba. A GT versenyt, úgy került hozzánk, hogy a romániai rendező lemondta a versenyét, és a sorozat azon futamát a hungaroringen fogják megrendezni. Így azt előre nem tudtuk a naptárba beletenni. Bejelentés és a befizetések folyamatban vannak, és reméljük hamarosan az MNASZ  naptárban is láthatjuk a rendezvényt. 
Nekem illetve az Intéző Bizottságnak egyetlen kérése van csak, hogy az MNASZ és a Rendező között folyó egyeztetések közben ne felejtsenek el azon két rendezőnk részére valami "kárpótlást" jutatni, akik arra a hétvégére bejelentettek időben Országos Bajnoki futamokat, és most sportszakmai személyzetben, sportbírókban, technikai ellenőrökben, médiában, nézőkben osztozkodniuk kell a GT versennyel is. 

Mi az amiben hozzá tudsz tenni a dolgokhoz, itt nem csak szakértelemre gondolok?
Mivel Te vagy a legfiatalabb a csapatban, így érdekelne, hogy hallgatnak-e rád?
Én azt hiszem, hogy az Intéző Bizottságban tudunk együtt dolgozni, most a cél az, hogy a 2010-es év előkészületeit sokkal előbb megtegyük, mint ahogy az eddigi években ez történt. Gondolok itt arra, hogy ne májusba legyen versenynaptárunk, ne márciusban legyenek szabályaink, hanem ez előző év november-december elején ismertek legyenek, a rendező, a versenyző és mindenki számára. Ez a legfontosabb most, hogy tervezhető legyen mindenkinek. Ebben a válságos helyzetben senkit nem kényszeríthetünk abba, hogy tervezzen, bejelentsen, autót vegyen, majd utána év elején azt mondjuk, hogy ezzel nem versenyezhetsz, vagy nem azokkal a feltételekkel versenyezhetsz, amivel eddig.

Nagyon remélem, hogy szeptember végén, október elején úgy tudunk a környező országok sportszakmai vezetőivel esetleg egyeztetéseket kezdeni, hogy majdnem végleges naptárunk és versenyszabályaink vannak. Tudom ez a múlt ismeretében lehetetlennek hangzik, de ezen kell dolgozni, ezzel tudjuk a közös versenyek, esetleg közös bajnokságok sorsát megalapozni.

Ha ezt kis lépésekben meg tudjuk valósítani, azt én sikerként fogom elkönyvelni, és azt mondom akkor sikerült az általam vezetett IB-nek valamit az asztalra letennie.

Nem mondom, hogy az eltelt fél évben mindent tökéletesen csináltunk, de szerintem vannak ötletek, látjuk a problémákat és meg kell próbálnunk javítani a dolgokon. Ha nem fog menni a változtatás, egy másik mentalitás előtérbe hozása, ahol a versenyzőkért tevékenykedünk, akkor le kell mondanunk és át kell adni a helyet másoknak, hátha ők majd tudnak változtatni.

Az IB-n kívül sok helyről azt érzem, hogy Cselényi Balázsra nincs szüksége a magyar autósportnak. Akadályokba, falakba ütközök, de egyenlőre nem áll szándékomba föladni, azt, hogy a kor követelményeinek megfelelő irányba vezessük autósportunkat.


Van néhány neoralgikus pont, amiben nem értetek egyet az Elnök úrral. Ilyen például a rendezői liga, az internetes körszavazások menete és értékelése, valamint a szakágvezetők megerősítésének kérdése. Te hogyan látod ezeket, és mi okozza a vélemény különbséget?
Véleményem szerint egy jól működő rendezői ligára szüksége van az autósportnak. Be kell látnunk, hogy nem mindegy, hogy 1-2 rendezvényt próbálunk eladni, vagy 1-2 rendezvény ügyében tárgyalunk, vagy esetleg ez a szám 40-50 rendezvény. Látni kell, hogy mentőszolgálatokkal, beavatkozókkal, biztositokkal könnyebb egyben tárgyalni, vélhetően minden egyes rendezőnknek könnyebb lesz így egy picit. Versenyző nélkül nincs rendezvény, de rendező nélkül sincs, ezt a Szövetség mindenkori vezetésének mindig szem előtt kell tartani. Emellet a nézők kiszolgálása is rettentő fontos. Terméket kell csinálni az autósportból, mely jól eladható, és ehhez azt hiszem vérfrissítésre van szükség minden szinten.

Az internetes körszavazások menetét én sajnos nem tudom elfogadni. Megértem, hogy szükség van rá, sajnos az IB is használja, ám csak minimális számban, és csak akkor, ha valami előkészített és jól körülírt, esetleg már egy IB ülésen egyeztetésre került.

Az internetes körszavazás legnagyobb problémája, hogy nem ismerjük meg egymás véleményét, illetve nem mindig pontos a tájékoztatás. A szakágvezetők megerősítésének kérdésében pedig az elnökség nem volt egységes…

Év elején több esetben a rallye rendezők nem írták alá a rendezői megállapodást, és kifogásolták, hogy az adott év közben kívánja az MNASZ egyoldalúan változtatni a játékszabályokat. Te hogyan látod ezt?
Teljes mértékben egyetértek velük. Nekik a 2008-as évben kellett bejelenteni a rendezvényüket. Be kellett nekik fizetni nem kevés összeget, majd folytatták rendben a verseny előkészületeit, a Szövetség - azaz MI - sajnos, pedig a verseny előtt pár héttel esetleg pár nappal kívántunk velük szerződést kötni, aminek a feltételeit nem ismerték a bejelentés pillanatában.

Akadt olyan eset is amikor a Rallye szakág vezetője törölni kívánta az egyik rendezvényt. Teheti ezt a rallye szakágvezető?
Véleményem szerint elhamarkodott lépés volt, szerencsére nem veszélyeztette a verseny lebonyolítását, bár ez is benne volt a levegőben.

Mi az oka a rallye szakág és a rendezők szembenállásának? Miért próbálta a rallye szakág vezetése megakadályozni a rendezői liga IB képviseleti jogosultságát?
Meg kell barátkozni nekik is ezzel az új helyzettel. Tudjuk, hogy a ligának több szakág rendezője a tagja, és bíznak abban, hogy előrelépés fog történni.

Nagyon sajnálom, hogy a versenyzői liga képviselője nem tud szavazati joggal ott ülni az IB ülésein, mert az ő szavukra is nagy szükség lenne döntéseink meghozatalakor, hiszen más szemszögből is megismernénk a problémákat. Ennek a ligának az előtérbe kerülése fontos ígéret volt egyes emberek részéről a Közgyűlés előtt, nagyon-nagyon sajnálom, hogy a mai napig nem történt előrelépés az ügyben.

Tavaly még a technikai bizottság vezetője voltál, gondolom most is figyelemmel kíséred a munkájukat. Láttál-e előrelépést, vagy fejlődést? Hogyan lehet pótolni a betegeskedő ATB vezetőjét?
Azt hiszem igen, visszalépés semmi esetre sem történt.  Lehet pótolni, bízom benne, hogy a Technikai Bizottság, és igazából a Szövetség legtöbb bizottsága nem a vezetőjétől működik. Amíg a bizottság vezetők nagy része nem kap az autósportban végzett munkájáért "fizettséget" addig látnunk kell, hogy ugyanolyan munkát várhatunk tőlük is, mint a bizottságuk tagjaitól. A közgyűlésen ugye fix létszámok és fix feladatkörök is kerültek a bizottságok működésével foglalkozó szabályokba. Bízom benne, hogy egy távoli jövőbben vagy minden bizottságvezetőt tud a Szövetség valamilyen formában bérezni, vagy egyiket sem tudja. Sajnos az előző vezetés egyik legnagyobb hibája szerintem, hogy egyes bizottságvezetőket kiemelt a sorból, és különböző jogcímeken, különböző "kasszákból" pénzhez jutatta őket.

Idén kevesebb technikai szabálytalanság volt mint tavaly?
Igen. Örüljünk neki, és főképpen annak, hogy a biztonság terén továbbra is minden rendben van. Sajnos a környező országokban sok baleset előfordul, szerencsére ezek minket egyenlőre elkerülnek, ezért nem szabad a biztonsági előírásokon enyhíteni, sőt…

Szerintem fordulnak elő mostanában is technikai problémák, ám a sporthíreknek nem erről kell szólniuk.

Az elmúlt időszakban több tag közérdekű bejelentéssel fordult az MNASZ elnökségéhez. Ezen közérdekű bejelentésekkel kapcsolatosan választ mind eddig a tagok nem kaptak. Mi ennek az oka?
A következő elnökségi ülésen utánakérdezek ennek… A panaszokat ismerem.

Az MNASZ és a Hungaroring Sport Zrt. között korábban létrejött megállapodás alapján, az MNASZ a Hungaroring Sport Zrt. külön kérésére 2008 novemberében kiállította a Forma 1 bejelentési díjára vonatkozó számlát. Tudomásunk szerint 2008. decemberében ezen számla az MNASZ részéről visszavonásra került. Felek között a korábbi szerződés lejáratát követően új szerződés jött létre, a korábbi szerződéshez képest az MNASZ számára jóval előnytelenebb feltételek mellett. Ez hogyan lehet?
Erről a történetről szerintem a Háború és Béke oldalszámával vetekedő művet lehetne írni. Hogy a szövetség örömmel vagy bánattal fogja nyugtázni a szerződést, annak lejártakor, azt majd a jövő megmutatja. Az elnökség e-mailes körszavazással úgy döntött, hogy a szerződést alá kell írni, a benyújtott és pár egyeztetésen átesett formában.

Mi a helyzet a szövetség pénzügyi helyzetével?
Látni kell, hogy a szövetség bevételei nem mutatnak olyan mértékű csökkenést, mint az a versenyek induló létszámában megmutatkozik. Viszont mindenféleképpen gondolkoznunk kell hogyan csökkenthetőek a költségek. Az IB nem látja biztosítottnak a szövetség gazdasági helyzetét, és bízunk benne, hogy az elnökséggel közösen sikerül majd a költségekből lefaragni.  

Kicsit más téma, de mint a technikai bizottság korábbi vezetője, vélhetően értesz hozzá…
Veszprém Rallye-n Herczig Norbi elhagyta a csomagtér tetőt a komplett szárnnyal, és e nélkül ment ki a szervizparkból, majd rajtolt el a következő gyorson. Szabályos ez?
Ezt mindig az aktuális technikai bizottságnak feladata eldönteni ott a versenyen, hogy egy versenyautó szabályosan vagy nem szabályosan hagyta-e el a szervizparkot. Én úgy gondolom, hogy a legfontosabbak a biztonsági követelmények, azok rendbe voltak a kocsin, és a közúti szabályoknak is megfelelt az autó, mikor elhagyta a szervizparkot.

Vonatkoztassunk el, ettől a konkrét esettől! A kérdésem az, hogy a versenyautónak a verseny minden pillanatában meg kell felelni az adott típusra vonatkozó homologizációnak?
A versenyautóknak a homológizációs lapjuknak és a technikai szabályoknak megfelelően kell lenniük a verseny minden pillanatában.

Amennyiben igen, akkor a Subaru S11 WRC homológ hátsó szárny nélkül?
S11-es Subaru homológlap nem létezik :).  Bár ha valaki az FIA vagy az MNASZ oldalán talál ilyet az jelezze, mi is had nézzünk bele…

A legutóbbi, július 14-i elnökségi ülésen, mint sportszakmai alelnök és mint IB vezető is érdekelt voltál. Mi történt ezen az ülésen?
Az elnökség a Szövetség 2008-as mérlegét elfogadta.
Az elnökségi ülésen meghallgatásra került az autocross szakág vezetője, aki a rallycross szakág megbízott vezetője is. Hosszú évek után eljutott arra a pontra a szövetség vezetése, hogy a nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan nálunk is "Off-Road" szakágat hozzon létre, amiben együttesen van jelen a rallycross és az autocross. Ez így van az FIA-n belül is, illetve így van a környező országokban is. Mindenkinek új helyzet lenne ez, mindenkinek izlelgetnie kell, de a versenyzők létszáma, a külkapcsolatok ápolása, a szakágak gazdasági helyzete mind-mind ezt indokolja. Nem kell egyik szakág megszüntetését sem vélelmezni-e mögött. Nem fog sérülni ebben egyik szakág sem. Van még az előkészületekben munka, de reméljük mire a 2010-es év előkészületeire kerül a sor, az elnökség meghozza döntését, és ki is nevezi a szakágvezetőt, a kiküldött levelek visszaérkezésének határideje a napokban járt le.

Ezután az elnökség jelenlévő tagjai beszélgettek a rallye szakágvezetővel, de mivel az elnökségi tagok egyéb elfoglaltsága miatt az elnökség már határozatképtelen volt, így a következő ülésen kerül sor a szakágvezető meghallgatására.

Szerinted melyik az az irány, amerre a hazai autósportnak mennie kellene? Értem ez alatt pl, hogy WRC, vagy WRC nélkül képzeled el a jövőt?
Be kell látnunk, hogy a magyar gazdaság és a versenyzői társadalom pénztárcája nem biztos, hogy elbírja a WRC-ket. Ezzel szemben sajnos azt kell látnunk a versenyzők, nézők szeretnének WRC-ket, és azt se felejtsük el, hogy a rendezvényeket gyakran támogatják WRC párosok szponzorai.

Nem könnyű a döntés, de a szövetségnek nem szabad az időt húznia. Remélem a rallye bizottság az általuk mondott július végi határidőig az IB elé terjeszti javaslatát, hogy azt mielőbb meg tudjuk tárgyalni, és ki tudjuk hirdetni.

A versenyzői létszám fogyásával lehet gondolkoznunk kell a lejárt homológ versenyautók továbbversenyzésének lehetőségén, illetve az amatőr versenyeken jelen lévő rengeteg "free" kategóriás autó láttán egy F csoport létrehozásán is.

A nemzetközi szabályrendszert figyelembe véve viszont az R csoportos autók előtérbe helyezését mindenféleképpen meg kell tenni. Az FIA jó irányba indult el a szabályrendszerének megalkotásával, várjuk kíváncsian tud-e a helyes irányba haladni, vagy netán úgy jár mint az S1600.


Ez a hír most jelenik meg 4034. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
300102 03 040506
070809 10 111213
14 15 16 17181920
21 22 23 24 252627
282930 31010203

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k