LCH Tavaszi LADA találkozó
A szabályzatról - szabadon
Pénzes Zsolttal beszélgettünk a most elkészült RVSZ-ről
2013-02-03
interjú • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
684775048
Napi oldal:
7014
Jelenleg:
1929
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

Autószöv Gyöngyös

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

K&H SIM Liga powered by HUMDA
Hungarian Virtual
Dirt Rally 2.0 Championship 2023
a bajnokság végeredménye
1. Molnár Alex
1298
2. Kasza Kristóf
1284
3.
Fónagy Kristóf
1241
4. Martinák Balázs
1222
5. Martin Márkó
1215
6. Bíró-Ambrus Roland
1210
7. Budai Csaba
1188
8. Péntek Ádám
1093
9. Juhász Ferenc
1081
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a Croatia Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
86
2. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
80
3. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
59
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
53
5. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
45
6. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
45
7. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
31
8. Esapekka Lappi
Hyundai i20 N Rally1
23
9. A. Mikkelsen
Hyundai i20 N Rally1
14
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
az 1.futam,
a Rally Hungary után
1. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
33
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
29
3. Csomós Mixi
Škoda Fabia Rally2 Evo
25
4. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
19
5. Erik Cais
SKODA Fabia RS Rally2
17
6. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
15
7. A.Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
15
8. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
12
9. Simon Wagner
Ford Fiesta MkII Rally2
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia R5 Evo
50
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
39
3. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
4. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
30,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
25,5
6. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
22,5
7. László Zoltán
Skoda Fabia RS Rally2
19,5
8.
Bertalan M.
Peugeot 208 Rally4
16,5
9. Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
13,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
50
2.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
39
3. Nagy Gábor M.
LADA 2107
30,5
4. Szlovák Ferenc
SEAT Ibiza
26,5
5. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
19,8
6. Tárkányi Sándor
LADA VFTS
11,3
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
18
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
14
3. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
12
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
4,75
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a bajnokság végeredménye
1. Ronavolgyi E.
Honda Civic
15
2. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
12
3. Baksai László
Lada VFTS
11
4. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
10
5. Simon György
Lada 2105
9
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
8
7. Tellér Antal
Peugeot 208 R2
7
8. Jóna Gábor
Lada 2107
6
9. Borza Balázs
Lada 2107
5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2023
a bajnokság végeredménye
1. Lenkey Ákos
Lada 2101-3
121
2. Péter Pál
Honda Civic
121
3. Tamás Gyula
Lada 2107
104
4. Békési Richárd
BMW 320
100
5. Rácz Gábor
Lada VFTS
73
6. Oberling Krisztián
Suzuki Swift
72
7. Borza Balázs
Lada 2107
64
8. Takács István
BMW E36
56
9. Mogyorósi Zoltán
Lada 2101
55
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2022
a bajnokság végeredménye
1. Kárai Tamás
Audi S1
159
2. Benyó Máté
Ford Focus
131
3. Koncseg Zoltán
Audi A1
117
4. Antal István
Mitsubishi Colt
101
5. Ales Fucik
Volkswagen Polo
58
6. Alois Höller
Ford Fiesta RX
40
7. Z. Staniszewski
Ford Fiesta RX
37
8. Roland Rohrer
Mitsubishi Evo
34
7. Marek Joura
Mirage EVO
25
teljes táblázat

Sok minden változott a korábbi évekhez képest. Pénzes Zsolttal, az újdonsült szakágvezetővel beszélgettünk:

a_szabalyzatrol_-_szabadon_1


Elkészült az RVSz, a Rallye Versenyek Szabályzata. Az új felállású RSB első igazán komoly, kézzel fogható munkája.
Igen, ez egy nagyon nagy munka volt, hiszen nem a tavalyin kellett csak az évszámot átírni, hanem sok változás van benne. Nagyon sokan segítettek abban, hogy létrejöjjön, mind az RSB-ből, mind a külsős tanácsadók, illetve a Szövetség részéről is a jóváhagyóknak is szerepe van abban, hogy meg tudott jelenni a 2013-as Rallye Versenyek Szabályai. Fontos volt, hogy ez minél hamarabb kikerüljön, hiszen ebből láthatják a versenyzők, csapatok, hogy milyen irányban indultunk el.

Kezdjük talán a rendezvényekkel, a versenyekkel. Ott milyen változások várhatóak?A versenyekkel kapcsolatban az egyik legfontosabb változás, hogy próbáljuk három napba belesűríteni a pályabejárástól a verseny végéig a rendezvényeket. Ettől persze külön engedéllyel el lehet térni, de nem ez a cél, hanem az, péntek reggeltől vasárnap estig lebonyolódjon minden, ami a rallyval kapcsolatos. Azt gondolom, hogy ebben a mai világban az jó dolog tud lenni, hogy ne vegyen el senkinek az életéből egy hetet egy-egy futam.

Változtak a nevezési díjak is és nem növekedtek.
Igen! Amikor az RSB vezetői posztra pályáztam, akkor volt egy programom, aminek része volt, hogy szeretnénk ösztönözni a versenyzőket, hogy minél többen induljanak. Idén az ORB mezőnyre kétfajta nevezési díj érvényes, összkerekes, illetve kétkerék meghajtású autók részére állapítottunk meg különböző díjakat. Azt gondolom, ezek az összegek vállalhatóak. Azt be kell látni, hogy ingyen nem lehet versenyezni, de ha szétnézünk a környező országokban a hasonló díjtételek között, akkor a miénk abszolút versenyképes.
A Rallye2 nevezési díja maradt a tavalyi mértéken és a Historic nevezési díjat is csökkentettük.

Ami talán még szintén fontos a díjtételeknél, hogy majdnem harminc százalékkal csökkentettük a rallyval kapcsolatos egyéb díjakat. Gondolok itt a licensz és egyéb díjakra, ami, ha jól tudom, akkor a következő IB ülés után fog megjelenni hivatalosan is.

Szeretnénk a technikai bizottságban is egy megújulást kezdeményezni, ami arra vonatkozna, hogy ez egy szolgáltatás és ennek megfelelően kezeljék a versenyzőket. Természetesen a technikai szabályok maximális betartatását várjuk el Tőlük, de szeretnénk, ha úgy beszélnének, úgy kommunikálnának a versenyzőinkkel, hogy azt mondhassuk, hogy korrekt, versenyzőbarát, de mégis szigorú technikai ellenőrök dolgoznak a rallyban.

A kiírás szerint nyílt idén a nemzeti bajnokságunk. Hogy látod, elképzelhető, hogy külföldi versenyzőket ez ösztönzően érinthet és magyar bajnoki címre törhetnek valamilyen kategóriában, vagy akár abszolútban?
A lehetőség adott. Tényleg jöhetnek külföldi versenyzők és akár abszolút magyar bajnok is lehet bárki. Mi mindent el fogunk követni azért, hogy jöjjenek. Komoly marketingbe fogunk kezdeni a környező országokba. Egy picit késésben vagyunk, hiszen addig ezt nem lehetett hivatalosan publikálni, amíg az RVSZ nem jelent meg. Azt gondolom, hogy mindenkinek csak jót tenne, ha jönnének új versenyzők, függetlenül attól, hogy nagy kocsival, vagy kis kocsival.

Ha már ösztönzés, akkor beszéljünk a Rallye2-ről, ahol két új kupa is kiírásra került, amitől talán egy kicsit nagyobb létszám várható.
A Rallye2 mezőnye nem volt túl népes, amiről természetesen nem azok tehettek, akik itt indultak. Szeretnénk, ha növekedne a számuk és ezt talán segítheti az újonnan kiírt Lada Kupa és a BMW Kupa is. Bízom benne, hogy lesznek olyanok, akiket ez ösztönöz majd és ezáltal növekedni fog az indulói létszám. Ezáltal egy kicsit egészségesebb verseny indulhat az indulókért az alsó osztályok között. Nem egymás kárára, hanem úgy, hogy több bajnokságban is el tudnak indulni azok a versenyzők, akiknek ilyen autóik vannak. Ha éppen nincs ralitúra futam, vagy nincs Rallye2, akkor át tudnak menni a másik bajnokságba is, megmérettetni magukat és egy jót versenyezni.

Tudjuk jól, hogy kötődésed van a Rali-túrához. Idén szorosabbá válik-e az RTE és az MNASz kapcsolata, azáltal, hogy Te lettél az RSB vezető?
Ez egy új helyzet, amit mindenkinek tanulnia kell. Nem titok, hogy Mészáros Ivánnal több, mint 10 évig dolgoztunk együtt. Azt gondolom, hogy mindenképpen javulni fog az együttműködés az RSB és az RTE között. És azok a döntések, amiket próbálunk hozni, azok nem a rali-túra ellen vannak, hanem a Rallysportért, hogy ez a sport visszakerüljön a méltó helyére.

A múlt héten volt egy értekezlet, ahol a Sprintbajnokságok rendezőivel ültetek le és beszéltétek át, hogy hogyan is képzelitek az idei évet. Mit lehet tudni ezekről a rendezvényekről?
Sok helyen jeleztük már az irányú szándékunkat, hogy csökkenteni szeretnénk az idei évben a megrendezett amatőr versenyek számát. Azóta az Elnökség is kiadott egy nyilatkozatot, amiben azt írták, hogy támogatják ezen törekvésünket.
35 az a szám, amelyet meghatározott az Elnökség és az RSB a rallyversenyek számát illetően, 2013-ban. Ebben benne kell lennie az ORB futamoknak, a Rali-túra versenyeknek, a Sprint futamoknak, és az év végi két meghívásos versenynek. Ezt a számot nem lehet meghaladni.
Nyilvánvalóan voltak a múltban is már olyan rendezők, akik próbálták kikerülni az MNASz regisztrációt, azáltal, hogy például óriás-szlalomnak, vagy egyéb másnak nevezték a versenyüket, próbálva ezzel kikerülni az engedélyeztetést. Idén erre nem lesz lehetőség. Sikerült a szlalom-bizottsággal is megállapodnunk abban, hogy a 3 kilométernél hosszabb, két versenyzős rendezvények a rallyhoz tartoznak.

Három régióra osztottuk fel az országot, déli, nyugati és északi régióra. Mindegyik régióban 6-6-6 futam kerülhet megrendezésre. A déli és a nyugati régióban tulajdonképpen azokkal a rendezőkkel dolgoznánk, akik hosszú évek óta rendezik a versenyeket. Az északi régióban részben új, részben már bizonyított rendezők kapnak lehetőséget.

Elsősorban az északi régió esik át egy nagy változáson. Azt mindenkinek meg kell értenie, hogy nem lehet azt csinálni, hogy minden hétvégén egy autóverseny van ugyanabban a megyében, vagy ugyanabban a körzetben.
A Sporttörvény egyértelműen fogalmaz: mindenféle autós rendezvénynek a közútkezelőtől és a rendőrségtől engedélyre van szüksége, ami engedélyt csak akkor adhat ki, ha az Autósport Szövetség is beleegyezik. Ezt már elmondtuk többször. Ha valaki ezzel szembe megy, azzal nem tudunk mit csinálni, de azt be kell látni, hogy nem tudja megrendezni a versenyét az adott Szövetség engedélye nélkül.

A Sprint futamokon próbáljátok egységesíteni a versenyek és az autók biztonságát is.
Ennek az első lépése volt a rendezőkkel való megbeszélés, amit már nagy lépésnek tartok, hiszen évek óta nem sikerült őket egy asztalhoz leültetni.
Próbálunk olyan versenynaptárt összeállítani, hogy ne üssék egymást a rendezvények. Persze ezt nagyon nehéz, most is lesznek olyan versenyek, amik egy dátumra kerültek, de a szándék mindenkiben meg van.

Mivel korábban is több bajnokság volt, nem volt egységes iránymutatás a biztonsági berendezésekkel kapcsolatban. Próbáltunk összeállítani egy kisebb műszaki szabályzatot, amiben szerepelnek -  elsősorban a bukócső, a két ülés és a biztonsági övekre , valamint a tűzoltó berendezésekre -  a vonatkozó elvárások.
A turbószűkítőre is megszületett az egységes szabály, 32mm-ben állapítottuk meg a méretét.

Voltak olyan bajnokságok, ahol csak az számított, hogy a versenyző befizesse a nevezési díjat, ezért szeretnénk, ha ott is minden autó az alapvető biztonsági követelményeknek megfelelne.

Próbáljuk műszakilag felmérni, hogy mi kell ahhoz, hogy ezek az autók is megfeleljenek az elvárásoknak. Ezt segítendő, három időpontot írtunk ki az északi régióban,  ahova teljesen ingyenesen elhozhatja a versenyző az autóját és ott meg tudjuk nézni, hogy megfelel e ezeknek a minimális feltételeknek és tanácsokkal látjuk ezzel azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudná biztonságossá tenni autóját. Három szombaton, kétszer Miskolcon, egyszer Vác mellett várjuk a versenyzőket. Mindenképp javaslom ennek a régiónak a versenyzőinek, hogy hozzák el autóikat és beszéljük át, hogy mi az, amit esetleg változtatni kell. Azért szeretnénk ezt minél hamarabb, hogy mindenkinek legyen ideje az esetleges változtatásokat végrehajtani az első versenye előtt.
Az északi régióban versenyzők számára az első ilyen dátum február 9. Miskolc (Twin93 kft.). A következő február 16. Vác mellett (régi 2-es út, 30.kilométer, volt Toyota szalon), majd február 23. újra Miskolc. (Ezeket a dátumokat és a pontos helyszíneket majd közzétesszük a honlapunkon - a szerk.) Itt elsősorban a bukóketrec, ülésrögzítések, biztonsági övek és a kézi tűzoltó berendezések felmérése folyik majd, felmérés jelleggel.
A déli és nyugati régióban is lesz ilyen lehetőség.

Évek óta gond volt a Sprint rendezvényeken induló autók biztosítása.
Igen, és elmondhatom, hogy sikerült ezt is megoldani. Idén minden Sprint futamon, függetlenül attól, hogy az autónak van e rendszáma, vagy nincs, versenyenként négy ezer forintért kötelezően meg kell kötni a biztosítást, ami az adott versenyre szól. Azt gondolom, hogy ez vállalható összeg, már csak azért is, mert ha valaki kárt okoz egy házban, másban, akkor ez fedezi azt. Ez egy valós biztosítás, ez nem olyan, mint amit korábban például az északi régióban szedtek a versenyzőktől, mindenféle biztonságot nyújtó szerződés nélkül.

Korábban sok versenynek nem volt rendezvénybiztosítása sem, ami szintén törvényellenes és ezt is idén megoldjuk, hasonlóan, mint a rescue kérdést, amit szintén központilag szeretnénk megoldani. Ugyanaz a jól felkészült rescue csapat fog minden Sprint versenyen dolgozni, a biztonság és a megfelelő szakemberek garantálva lesznek.

Azt gondolom minden néző álma, hogy WRC-k versenyezzenek. Sok ellenlábasa volt ennek az elképzeléseteknek, miszerint újra lehet az abszolút bajnoki címért ilyen autóval harcba szállni.
Olyan döntést nem tudunk hozni, ami mindenkinek tetszik. A WRC kérdés egy lehetőség. Hogy fognak e élni vele versenyzők, ezt nem tudhatjuk előre. Szükségünk van a nézőkre, szükségünk van a látványra. Ezek az autók mind olyan autók, melyek megdobogtatják minden rallykedvelő szívét.

Az idei RVSZ-ben benne foglaltatik, hogy ilyen autóval is lehet bajnoki pontokat gyűjteni. A WRC-ken kívül azok az A8-as autók is újra előkerülhetnek, amik mindenben megfelelnek a homologizációs szabályoknak. Ezek az autók szép számmal futottak itt Magyarországon is. Reméljük, hogy jó pár autót felújítanak és ebben a kategóriában fognak majd vele indulni. Ezt megint csak egy olyan lehetőségnek tartjuk, hogy a versenyzők anélkül, hogy komolyabb vagyonokat ruháznának be új autók vásárlására, a már meglévő technikákkal újra csatasorba állhatnak.
Megújult a kétkerék meghajtású kupa is. Kettéválasztottuk a szekvenciális és a nem szekvenciális váltóval rendelkező autókat, így nagyobb esélyük van az olcsóbb autóval indulóknak is kupát nyerni.

Még biztos sok kérdés merül fel, szerintem fogunk még róla beszélni.
Állok elébe :)

  

Ez a hír most jelenik meg 5392. alkalommal
címkék: Pénzes Zsolt, RSB
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
15 16 17 18192021
22232425 26 2728
29 30 0102030405
06 07 08 09 10 1112
13 14 15 16 17 1819

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k