A változáshoz idő kell
interjú az FIA Rally Bizottságának elnökével
2008-09-15
interjú • neomatsek
h i r d e t é s
Összes oldal:
765744787
Napi oldal:
53735
Jelenleg:
784
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 2.futam után
1. Balassa Balázs
398
2. Suborits Péter
396
3.
Horváth Levente
380
4. Gönczi Dániel
370
5. Végh Krisz
337
6. Kasza Kristóf
322
7. Gách Bence
304
8. Bíró-Ambrus Roland
301
9. Somogyi Máté
291
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 4.futam,
a Rally Islas Canarias után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
109
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
66
3. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
59
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
58
5. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
57
6. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
44
7. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
39
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
19
9. Grégorie Munster
Ford Puma Rally1
16
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a 2.futam, a Rally Hungary után
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
44
2. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
37
3. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
4. R.Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
31
5. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
26
6. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
24
7. Jose Suarez
SKODA Fabia RS Rally2
22
8. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
19
9. Német Gábor
SKODA Fabia RS Rally2
17
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
66
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
56,5
3. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
53,5
4.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
52
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
40,5
6.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
35
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
33,5
8. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
9. Kovács Antal
Hyundai i20 N Rally2
19,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Hulmann Gábor
Lada VFTS
55
2. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
50
3. Hevesi Norbert
BMW E36
35
4. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
5. Hinger Dávid
Lada VFTS
28
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
23
7. Molnár Attila
Lada 2107
20
8.
Bencs Zoltán
Honda Civic
17
9. Petróczy Péter
Mitsubishi Lancer Evo IX
16
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
31
2.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
3. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
13
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
7
5. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
6,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
5
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
35
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
22
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
21
5. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
17
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
14
8. Simon György
Lada 2105
11
9. Borbély Nándor
Lada 2105
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Nagy István
Volkswagen Golf 1 GTi
30
2. Müller Roland
Lada VAZ 2101
27
3. Rácz Tibor
Lada 21011
25
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
30
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
27
3. Kulcs Márk
Lada 2107
25
teljes táblázat

Beszélgetés Morrie Chandlerrel, az FIA Rally Bizottságának elnökével a világbajnokság jövőjéről, a várható változásokról.

Morrie Chandlernek nincs könnyű dolga. Egyrészt az új-zélandi világbajnoki futamért harcol, másrészt a bizottság elnökeként kell helyt állnia. A 67 éves volt pilóta 2006 eleje óta tölti be ezt a posztot, és már akkor is megmutatta, hogy ő bizony változtatni akar pár dolgon. Elnökként első intézkedéseinek egyike volt, hogy létre hozta a 2012 elnevezésű projekt csoportot, ahol többek között helyet kapott Armin Schwarz is. A csoport nem kisebb feladatot kapott, mint hogy kidolgozzon egy olyan koncepciót, amivel el lehetne kerülni a világbajnokság sokak által emlegetett hanyatlását. A széria újbóli felvirágoztatásához állandóságra van szükség, ebben most kivételesen egyetért mindenki a tisztségviselők, a gyártók, a versenyzők, de még a rajongók is. A kezdeti projektcsoportból az idők folyamán kivált egy kisebb társaság, mely a marketinggel, a reklámmal és a médiával kezdett el foglalkozni. Ez a társaság azóta magába foglalja a gyártók képviselőit valamint számos tévés és PR szakembert. Nem sokára Párizsban fognak összeülni Jarmo Mahonen, a finn világbajnoki futam főmenedzserének vezetésével, hogy új ötleteket dolgozzanak ki, és végre növeljék az elmúlt évek rossz mutatóit. Sajnos az alapvető reformokhoz idő kell. Idő, ami nincs. Ezt tudja Morrie Chandler is, aki szinte már csak a problémák megoldásának él, és egyszerre próbálja közös nevezőre hozni a gyártókat, a rendezőket és nem utolsó sorban a világszövetséget.

A rally világbajnokság arculata nem épp a legjobb. Miért van ez?
Én sokkal pozitívabban látom a világbajnokságot, mint teszi azt sok kritikus. Van egy rendes naptárunk, és futamaink négy kontinensen és van négy gyártónk, aki WRC-ékkel indul. Ez azért nem olyan rossz dolog. Ennek ellenére azért a részleteken még van mit javítani. Mindenek előtt kell egy stabil koncepció a jövőt illetően, és egy másik szintre kell helyezni a promóciót, alkalmazkodni kell a jelenlegi lehetőségekhez.

Mit jelent a stabil koncepció?
Nagyon egyszerű, egy olyan rendszert, amire mindenki a gyártók, a versenyzők, a rendezők és a rajongók is számíthatnak. Ehhez alapvető biztos pontok kellenek, mint mondjuk a szabályzat, a naptár és a reklám. Az elmúlt években ebből már sikerült megvalósítani egy s mást, és biztos vagyok benne, hogy a többi is sikerülni fog. Eredetileg 2012-től egy új korszakot akartunk elindítani, de túl nagy volt a nyomás. Így a rally világbajnokság már 2009-ben 12 futammal és kicsit átdolgozott arculattal mutatkozik, majd 2010-ben és 2011-ben jöhetnek a nagyobb változások.

Mi fog változni?
Rengeteg dolog. Manapság semmi nem megy egyik napról a másikra. Túl sok érdek játszik jelentős szerepet. Ha tehát valamin változtatni akarunk - tudatosan mondom azt, hogy javítani - akkor össze kell gyűjtenünk az összes adatot, ötletet majd mérlegelnünk, és ezekből egy új dolgot létrehozni, ami lehetőleg sok embernek tetszik. Csak egy vonzó szériának van jövője.
A szabályzat állandósága egyike a legfontosabb pontoknak. Az elmúlt 12 hónapban már sok folyamat indult el a jó irányba. De egy stabil koncepciót megbízható szabályokkal nem lehet egy nap alatt összedobni. Csak a gyártók tudják, hogy hogyan néznek ki a jövő autói, milyen technika lesz a nyerő, turbó, szívó, gáz vagy valami teljesen más. Hasonló volt a helyzet a marketing terén is. Először is meg kellett határozni, hogy kik adják a célközönséget, kiket kell elérnünk. A gyártóktól már kaptunk pozitív visszajelzéseket, és nem csak azoktól, akik aktívan részt vesznek a bajnokságban.

Mi a dolgok aktuális állása? Hogyan határozott az FIA?
Tavaly nyáron a németországi világbajnoki futam előtt egy két napos ülést tartottuk, ahol a gyártók képviselői is részt vettek. Az ottani ötletek közül végül rengeteg elhangzott az FIA októberi ülésén, ahol alaposan meg is tárgyalták azokat. Már akkor látszott, hogy nem mindenki elégedett a döntésekkel, gondolok itt többek közt a gyártókra. Maradjunk is az ő példájuknál, először ők maguk követelték, hogy csökkentsük a futamok számát, legyen csak 12, majd amikor a döntés megszületett máris jöttek reklamálni, hogy inkább legyen 14. Ez természetesen nem túl hasznos, de a világszövetségnél meghozott döntéseknél legalább 80 %-os az egyetértés a döntéshozók közt, és ez a fontos, a megfelelő konszenzus a sport érdekében. Amúgy pedig a 14 futamos naptár 2010-től újra téma lesz, így a gyártók érdekeit is próbálják minél inkább szem előtt tartani, tehát ők is megnyugodhatnak.

Vissza az eredeti kérdéshez, mi a dolgok jelenlegi állása?
Összefoglalva úgy, hogy mindenki kellően tud tervezni. A 2009-es naptár 12 futama megvan, Ciprus és Lengyelország is biztosan bekerült, valamint már megvannak a PWRC és JWRC futamai is. A technikai szabályokon egyelőre nem fogunk változtatni, majd 2010-ben valószínűleg egy átmeneti év fog következni. Ami még biztos, hogy 2011-től a WRC-ék bázisát a jelenlegi S2000-res autók adják majd. Már a részletekben is előrébb vannak, mint azt az eddigi sajtóközleményekben leírták.
Már azt is tudjuk, hogy nyolc szerelőnek két óra alatt át kell tudnia építenie egy S2000-res autót egy WRC-vé, és plusz két órát kapnak a hűtőrendszer beépítésére. Ezzel a technikusok már tudnak mit kezdeni. Sajnos vannak még olyan apróságok melyeket tisztázni kell, de az FIA technikusai folyamatosan dolgoznak ezeken, és megpróbálják a lehető legjobb megoldást megtalálni.

És mi a helyzet a központi kérdéssel, a marketinggel?
Jól állunk. Remélem mindenki tisztában van azzal, hogy az FIA nem fog azonnal egy marketingest kinevezni. De tény az, hogy az FIA utasította a bizottságait, hogy lassan fejezzék be az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat. Ez nem jelent mást, mint, hogy a napokban ezt a témát le fogják zárni és legkésőbb az októberi ülés után nyilvánosságra is fogják hozni a döntést. Pontosan ezért vagyok elégedett, nem csak a munkát illetően, hanem a világszövetség döntéseivel kapcsolatban is. Szerintem ez annak a jele, hogy kiállnak a rally sport mellett, és a helyes irányba történik a fejlődés.

Forrás: www.motorsport-aktuell.com

 

Ez a hír most jelenik meg 3749. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
05 06 07 08 091011
12 13 14 15161718
192021 22 232425
262728 29303101
020304 05060708

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k