A változáshoz idő kell
interjú az FIA Rally Bizottságának elnökével
2008-09-15
interjú • neomatsek
h i r d e t é s
Összes oldal:
808028232
Napi oldal:
402357
Jelenleg:
944
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine
BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
végeredmény
1. Bíró-Ambrus Roland
1218
2. Gönczi Dániel
1140
3. Csáki Ottó
1024
4.
Halmai Péter
919
5. Nagy Balázs
906
6. Rási László
905
7. Balogh Richárd
885
8. Kára Károly
883
9. Zsoldos Csaba
866
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 13.futam,
a Japan Rally után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
272
2. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
269
3. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
248
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
213
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
166
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
111
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
96
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
94
9. Oliver Solberg
Toyota Yaris GR Rally1
70
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a bajnokság végeredménye
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
154
2. Jon Armstrong
Ford Fiesta Rally2
148
3. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
131
4. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
104
5. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
6. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
60
7. Romet Jürgenson
Ford Fiesta Rally2
50
8. Mille Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
36
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a bajnokság végeredménye
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
141
2.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
127
3.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
116,5
4. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
98,5
5. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
94,5
6.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
78
7. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
51,5
8.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
48,5
9. Vida Szabolcs
Skoda Fabia R5
48
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a bajnokság végeredménye
1.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
105
2. Hulmann Gábor
Lada VFTS
67,5
3. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
74
4. Hevesi Norbert
BMW E36
63
5. Matics Mihály
Lada
59
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
55
7. Hinger Dávid
Lada VFTS
49
8. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
9. Tárkányi Sándor
Lada VFTS
34
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a bajnokság végeredménye
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
61
2. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
34,5
3. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
28
4.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
25
5. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
18,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
14
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
a bajnokság végeredménye
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
125
2. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
105
3. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
103
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
91
5. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
69
6. Völcsey Viktor
Peugeot 208 R2
63
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
50
8. Fenyvesi Péter
Lada 21013
47
9. Kerekes Bence
Lada VFTS
34
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
a bajnokság végeredménye
D korcsoport
1. Csukovics István
Lada 21013
87
2. Auszmann Gyula.
Polonez
77
3. Schneer László
Lada 21011
63,5
E korcsoport
1. Kelemen Csaba
Lada VFTS
95
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
82
3. Szombathelyi Péter
Lada VFTS
63
F korcsoport
1. Pehely Balázs
Honda Integra Type-R
47
2. Kaufmann M.
Toyota Celica
30
3. Bolya Tamás
Opel Corsa GSi
27
teljes táblázat

Beszélgetés Morrie Chandlerrel, az FIA Rally Bizottságának elnökével a világbajnokság jövőjéről, a várható változásokról.

Morrie Chandlernek nincs könnyű dolga. Egyrészt az új-zélandi világbajnoki futamért harcol, másrészt a bizottság elnökeként kell helyt állnia. A 67 éves volt pilóta 2006 eleje óta tölti be ezt a posztot, és már akkor is megmutatta, hogy ő bizony változtatni akar pár dolgon. Elnökként első intézkedéseinek egyike volt, hogy létre hozta a 2012 elnevezésű projekt csoportot, ahol többek között helyet kapott Armin Schwarz is. A csoport nem kisebb feladatot kapott, mint hogy kidolgozzon egy olyan koncepciót, amivel el lehetne kerülni a világbajnokság sokak által emlegetett hanyatlását. A széria újbóli felvirágoztatásához állandóságra van szükség, ebben most kivételesen egyetért mindenki a tisztségviselők, a gyártók, a versenyzők, de még a rajongók is. A kezdeti projektcsoportból az idők folyamán kivált egy kisebb társaság, mely a marketinggel, a reklámmal és a médiával kezdett el foglalkozni. Ez a társaság azóta magába foglalja a gyártók képviselőit valamint számos tévés és PR szakembert. Nem sokára Párizsban fognak összeülni Jarmo Mahonen, a finn világbajnoki futam főmenedzserének vezetésével, hogy új ötleteket dolgozzanak ki, és végre növeljék az elmúlt évek rossz mutatóit. Sajnos az alapvető reformokhoz idő kell. Idő, ami nincs. Ezt tudja Morrie Chandler is, aki szinte már csak a problémák megoldásának él, és egyszerre próbálja közös nevezőre hozni a gyártókat, a rendezőket és nem utolsó sorban a világszövetséget.

A rally világbajnokság arculata nem épp a legjobb. Miért van ez?
Én sokkal pozitívabban látom a világbajnokságot, mint teszi azt sok kritikus. Van egy rendes naptárunk, és futamaink négy kontinensen és van négy gyártónk, aki WRC-ékkel indul. Ez azért nem olyan rossz dolog. Ennek ellenére azért a részleteken még van mit javítani. Mindenek előtt kell egy stabil koncepció a jövőt illetően, és egy másik szintre kell helyezni a promóciót, alkalmazkodni kell a jelenlegi lehetőségekhez.

Mit jelent a stabil koncepció?
Nagyon egyszerű, egy olyan rendszert, amire mindenki a gyártók, a versenyzők, a rendezők és a rajongók is számíthatnak. Ehhez alapvető biztos pontok kellenek, mint mondjuk a szabályzat, a naptár és a reklám. Az elmúlt években ebből már sikerült megvalósítani egy s mást, és biztos vagyok benne, hogy a többi is sikerülni fog. Eredetileg 2012-től egy új korszakot akartunk elindítani, de túl nagy volt a nyomás. Így a rally világbajnokság már 2009-ben 12 futammal és kicsit átdolgozott arculattal mutatkozik, majd 2010-ben és 2011-ben jöhetnek a nagyobb változások.

Mi fog változni?
Rengeteg dolog. Manapság semmi nem megy egyik napról a másikra. Túl sok érdek játszik jelentős szerepet. Ha tehát valamin változtatni akarunk - tudatosan mondom azt, hogy javítani - akkor össze kell gyűjtenünk az összes adatot, ötletet majd mérlegelnünk, és ezekből egy új dolgot létrehozni, ami lehetőleg sok embernek tetszik. Csak egy vonzó szériának van jövője.
A szabályzat állandósága egyike a legfontosabb pontoknak. Az elmúlt 12 hónapban már sok folyamat indult el a jó irányba. De egy stabil koncepciót megbízható szabályokkal nem lehet egy nap alatt összedobni. Csak a gyártók tudják, hogy hogyan néznek ki a jövő autói, milyen technika lesz a nyerő, turbó, szívó, gáz vagy valami teljesen más. Hasonló volt a helyzet a marketing terén is. Először is meg kellett határozni, hogy kik adják a célközönséget, kiket kell elérnünk. A gyártóktól már kaptunk pozitív visszajelzéseket, és nem csak azoktól, akik aktívan részt vesznek a bajnokságban.

Mi a dolgok aktuális állása? Hogyan határozott az FIA?
Tavaly nyáron a németországi világbajnoki futam előtt egy két napos ülést tartottuk, ahol a gyártók képviselői is részt vettek. Az ottani ötletek közül végül rengeteg elhangzott az FIA októberi ülésén, ahol alaposan meg is tárgyalták azokat. Már akkor látszott, hogy nem mindenki elégedett a döntésekkel, gondolok itt többek közt a gyártókra. Maradjunk is az ő példájuknál, először ők maguk követelték, hogy csökkentsük a futamok számát, legyen csak 12, majd amikor a döntés megszületett máris jöttek reklamálni, hogy inkább legyen 14. Ez természetesen nem túl hasznos, de a világszövetségnél meghozott döntéseknél legalább 80 %-os az egyetértés a döntéshozók közt, és ez a fontos, a megfelelő konszenzus a sport érdekében. Amúgy pedig a 14 futamos naptár 2010-től újra téma lesz, így a gyártók érdekeit is próbálják minél inkább szem előtt tartani, tehát ők is megnyugodhatnak.

Vissza az eredeti kérdéshez, mi a dolgok jelenlegi állása?
Összefoglalva úgy, hogy mindenki kellően tud tervezni. A 2009-es naptár 12 futama megvan, Ciprus és Lengyelország is biztosan bekerült, valamint már megvannak a PWRC és JWRC futamai is. A technikai szabályokon egyelőre nem fogunk változtatni, majd 2010-ben valószínűleg egy átmeneti év fog következni. Ami még biztos, hogy 2011-től a WRC-ék bázisát a jelenlegi S2000-res autók adják majd. Már a részletekben is előrébb vannak, mint azt az eddigi sajtóközleményekben leírták.
Már azt is tudjuk, hogy nyolc szerelőnek két óra alatt át kell tudnia építenie egy S2000-res autót egy WRC-vé, és plusz két órát kapnak a hűtőrendszer beépítésére. Ezzel a technikusok már tudnak mit kezdeni. Sajnos vannak még olyan apróságok melyeket tisztázni kell, de az FIA technikusai folyamatosan dolgoznak ezeken, és megpróbálják a lehető legjobb megoldást megtalálni.

És mi a helyzet a központi kérdéssel, a marketinggel?
Jól állunk. Remélem mindenki tisztában van azzal, hogy az FIA nem fog azonnal egy marketingest kinevezni. De tény az, hogy az FIA utasította a bizottságait, hogy lassan fejezzék be az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat. Ez nem jelent mást, mint, hogy a napokban ezt a témát le fogják zárni és legkésőbb az októberi ülés után nyilvánosságra is fogják hozni a döntést. Pontosan ezért vagyok elégedett, nem csak a munkát illetően, hanem a világszövetség döntéseivel kapcsolatban is. Szerintem ez annak a jele, hogy kiállnak a rally sport mellett, és a helyes irányba történik a fejlődés.

Forrás: www.motorsport-aktuell.com

 

Ez a hír most jelenik meg 3768. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
151617 18 192021
222324 25 26 2728
293031 01 020304
05 06 07 08 09 1011
12 13 14 15 16 17 18
2025.12.27-28.

részletes infóink

2025.12.27-29.

részletes infóink

2025.12.30.

részletes infóink

2025.12.30.

részletes infóink

2026.01.02-04.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k