Az ominózus orfűi gyorson történt sorozatos kicsúszások, borulások részesévé vált a dr. Varga Attila – Savanyu Roland páros is, akik az eltűnt gumizás miatt kialakult sodrós kanyarból az árokba csúsztak és itt véget is ért a verseny számukra. Dr. Varga Attilával beszélgettem a versenyt követően, aki a saját hibáját beismerve még további hibákra is megpróbálta felhívni a figyelmet.

Bár számotokra hamar véget ért a Mecsek Rallye, de azért mesélj!
Azt gondolom, hogy alapvetően mindig az a hibás, aki a kormányt tekergeti, de azért ez egy méltatlan történet volt! Nem mondanám, hogy egy "vakjancsi" voltam, én azt próbáltam autózni, amit a pályabejáráson felírtunk. Én azt is elfogadom, hogy balfékek vagyunk, na de hogy hat autó egymás után??? Az ominózus helyszínen huzigálták jobbra-balra az autókat, hogy elférjenek a pálya szélén... mint egy roncstelep, olyan volt! Mindenkinek magára kell vennie, hogy IRC rendezvényen, olyan szakaszon, ahol korábban rádiós pont volt, két rendező, két biztonsági őr, ott most gyakorlatilag senki! Az Orfűről kivezető kanyarról beszélek, ahol több száz ember és néhány részeg alak gyakorlatilag pillanatok alatt 6 autónak a versenyét tette tönkre. Az történt, hogy a pályabejáráson látottak szerint és a tényleges kigumizás szerint is ott lennie kellett (volna) két guminak, és ez alapján a verseny során tiszta aszfaltra számítottunk. Ráadásul egy hosszú kanyarról beszélünk, így az elején nem is látszik, hogy ott van-e a gumi, majd amikor beérsz a kanyarba tempózva, elkezded a tiszta aszfaltra való ívet, majd az elsőkerekes autóval ráfutsz erre a drazsészőnyegre, aztán se ide, se oda. Jól tükrözi ezt, hogy 5-6 autó futott rá erre és mind bevágódtak az árokba. Mi még úgy-ahogy megúsztuk, bár az első futómű odalett, a kasztnin is lesznek munkálatok, de volt akinek felgyulladt az autója, volt akié teljesen körbetört, és kisebb kategóriának a bajnoki címért küzdő első két helyezettje maradt ott. Nekem csak a térdem sérült, de voltak ott agyrázkódás-gyanús esetek is! Nem láttam róla utólag a videót és nem is igazán érdekel, mert én átéltem ezt az egészet.

Nyilván van ebben vezetéstechnikai hiba is, és nem szeretném, ha bárki úgy értené ezt az egészet, hogy én most megpróbálom másra hárítani a felelősséget! Hozzátartozik viszont, hogy a helyszínen több száz ember volt jelen, rallye-rajongók, olyan nézők, akik maguk is aktív versenyzők, csak itt nem indultak, majd jönnek oda hozzám és veregetik a vállam, hogy onnét – székben ülve - nézték ezt a történetet. Közben pedig egynek sem jutott eszébe, hogy a második-harmadik autótörés után legalább odaugorjon, lassítsa a mezőnyt, jelezze a veszélyt, ha már a rendező nem gondoskodott arról, hogy egy ilyen helyre egy rádiós pontot tegyen?!

Mi negyedikként estünk itt el, és a navigátorommal rögtön rohantunk, hogy az utánunk jövőknek jelezzünk, lassítsuk őket. Versenyirodára telefonáltunk, a versenyösszekötőt, versenyigazgatót hívtuk, hogy szóljanak már a rajtban - mert nincs a helyszínen rádiós pont - hogy nagy gáz van és legalább további károk ne legyenek. Mire mi ki tudtunk kászálódni, még további két autó összetört. A végén pedig majdnem engem és a navigátoromat lincselte meg a részeg tömeg, hogy elrontjuk a szórakozásukat azzal, hogy lassítjuk a mezőnyt és felhívjuk a figyelmüket a veszélyre. Nagyon-nagyon lehangoló, elszomorító volt ez az egész.

Az, hogy az ember kiesik, benne van a rallye-ban, mindig ott van a hibázás lehetősége, de az, hogy egy társaság, több száz ember orra előtt következmények nélkül megteheti azt, hogy elhordja a gumikat - amit később az erdőben meg is találtak - és ezáltal autókban több milliós károkat okozhat, az felháborító! Mindezt úgy, hogy a rendező semmit sem tehet, és nem tesz semmit a tömeg sem!
Volt ezen a helyen később egy olyan ismert versenyző, akiben volt annyi tisztesség, hogy ebből a részeg hordából egyet meg akart fékezni, amiből persze nem lett más, mint egy tömegverekedés.

Csalódott vagy?
Nem csalódott, hanem végtelenül szomorú! Ami az én hibám, az az én hibám, nyilván rosszul tekergettem a kormányt és azért estem ki, de az, hogy az egészre ilyen hangulat vetül, az nem ránk száll vissza! Tudom, hogy nagyon nehéz ma Magyarországon rallyeversenyt rendezni, de akkor csak az vállaljon ilyet, aki tudja vállalni a vele járó dolgokat!
Tudom, hogy a korábbi biztonsági tervben ez a kanyar milyen feltételekkel szerepelt, és ha ez biztosítás megvalósult volna most is, akkor is lehet elestünk volna, csak akkor azt érezném, hogy valamennyire vigyáznak ránk! Egyetlen rádiós pont nem volt ezen a helyszínen!
De példának ott van az ominózus farönkös eset, amire szintén azt tudom mondani, hogy nem kell erdőgazdasági utat kikérni, ha csak ilyen életveszélyes rönkökkel lehet rajta versenyt rendezni, azt kell mondani, hogy nem tudtuk ezt megszerezni és kész.

Még egyszer mondom: nem háborgok, végtelenül szomorú vagyok! Nem savanyú a szőlő, nem erről van szó, de bizonyára mások is hallották, ahogy az élmezőny versenyzői is szóvá tették, hogy hát emberek, ez nem az a pálya, amit mi a pályabejárás alkalmával megismertünk! Össze-vissza vannak a gumik! Hogy lehet ez? Azt gondolom, hogy legalább oda szükség lenne rendezőt állítani, ahová a gumikat helyezik, és kötelességük lenne a pályabejáráson megismert körülményeket biztosítani! Ez egy veszélyes üzem! Sok milliót áldozok és kockáztatok azért, hogy ott lehessek! Én most egy és egy pici gyorsasági után kifizetek egy teljes bérleti díjat és egy horribilis költséget arra, hogy megjavítsák a kocsit. A saját felelősségemet elismerem benne, de nagyon szívesen hallanám, hogy az, akire tartozik, szintén felemeli a hangját és azt mondja, hogy "bocsánatot kérek érte!". Nem kérek többet, mert nincsenek illúzióim! Ha beperelném és a káromnak a felét, mondjuk egy kármegosztással követelném a rendezőn, megnyerném a pert! De nincsen kétségem, hogy egy olyan egyesülettel szemben nyernék pert, akinek a valaga kilóg a gatyából! Lenne egy papírom és az életben nem lenni semmi esélyem arra, hogy ezt az összeget behajtsam rajtuk... de nem akarok a saját szakmámba vágni, bár én értek hozzá, és jó lenne, ha a rendező is értene a saját szakmájához és nem emlékezetből csinálnák a versenyeket!

Fel kell készülni rá, hogy egy ilyen rendezvénnyel együtt jár a megnövekedett nézőszám, vagy pedig akkor nem kell IRC futamot rendezni. Azt éreztem ebben az egészben, hogy méltatlan az egész! Egy külföldi futamon nem fordulhat elő az, hogy a néző hozzáférjen a pályához! Ezek a gumik a pálya részei... milyen rendezés az, ahol ehhez hozzáfér egy részeg néző? És milyen felfogás az a többiek részéről, hogy elnézik neki azt, hogy eldobja az erdőbe???
Mit tudnál még mondani erről a versenyről?
Egy csodálatos mezőny jött ide és egy csodálatos sportélményt lehetett volna kapni, hiszen jó volt velük egy mezőnyben autózni, jó volt a hangulat. Baromi jó verseny lehetett volna ez!
A versenynaptár-tervezetben a jövő évben is szerepel ez a futam, de én úgy vélem, hogy mire gondoljuk azt, hogy ezt meg tudjuk csinálni? Mindemellett persze kívánom, hogy sikerüljön!
Nagyon jól éreztem magam, amíg mehettünk és tudom, hogy minden kanyarban kell sóderre számítani, ez az én hibám volt. De akkor azért még mindig felmerül bennem, hogy akkor miért is kerül oda eredetileg az a két gumi? Egyébként sem egyszerű ez a kanyar, kifelé lejt, gonosz módon törik... nem véletlenül lehetett ez kigumizva. Ha ott nem esünk el, akkor is ugyanezt mondanám!

Végezetül?
Nagyon sajnálom, akik ilyen méltatlan körülmények között estek ki. De azok sem örültek ennek, akik benn maradtak, hiszen pár emberrel beszéltem erről, például Baracskai Zsolttal, aki sajnálkozik, hogy kiestek az ellenfelei és nem is tudta kihez viszonyítani magát, nem volt ki ellen versenyezni. Nem lekicsinyelni akarom az eredményeket, de mégsem ugyanaz versenyezni, ha nincs ellenfél, mint amikor 250 versenykilométer után 3,1 másodperccel veri meg valaki a teljes kategóriát. Ez senkinek nem jó, de ez van, most ez így sikerült!
Reméljük másként is lesz még ez!
Én is örök optimista vagyok! Remélem a vélemény alapján senki sem azt érzi, hogy én most borzasztó dühömben pocskondiáztam ezt a versenyt. Építő jellegű kritikának szánom inkább, és bár ezzel kapcsolatban sincsenek illúzióim, hogy ezt majd meghallgatják és odafigyelnek legközelebb. Tudom, hogy összetett dolog versenyt rendezni, ezer dologra kell egyszerre figyelni, de szerintem nem úgy kell csinálni, ahogyan ez Magyarországon zajlik. Nem egy embernek kellene mindent a kezében tartani, hanem sok ember csapatmunkájának az eredménye kellene, hogy legyen! Le kellene osztani a feladatokat jogosultságokkal, de ettől meg félnek, hogy más is belelát! De valamit valamiért!


a csapat támogatói:









