LÓERŐK ÉJSZAKÁJA - 2025.06.14. - Tököli reptér - START 15:00
Az eltűnt gumi nyomában
dr. Varga Attila nem háborog, de szomorú
2011-09-15
interjú • Susán Viki - RallyRacing
h i r d e t é s
Összes oldal:
770141394
Napi oldal:
88785
Jelenleg:
990
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 3.futam után
1. Suborits Péter
586
2. Gönczi Dániel
556
3. Végh Krisz
541
4. Bíró-Ambrus Roland
481
5. Kasza Kristóf
475
6. Csáki Ottó
444
7.
Somogyi Máté
440
8. Rási László
434
9. Nagy Balázs
426
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
az 5.futam,
a Rally Italia Sardegna után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
133
2. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
114
3. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
113
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
108
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
83
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
63
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
44
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
31
9. Grégorie Munster
Ford Puma Rally1
18
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a 3.futam, a Rally of Scandinavia után
1. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
2. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
57
3. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
48
4. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
47
5. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
40
6. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
7. E.Brynildsen
Toyota Yaris GR Rally2
31
8. Mile Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
28
9. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
26
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
66
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
56,5
3. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
53,5
4.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
52
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
40,5
6.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
35
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
33,5
8. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
9. Kovács Antal
Hyundai i20 N Rally2
19,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Hulmann Gábor
Lada VFTS
55
2. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
50
3. Hevesi Norbert
BMW E36
35
4. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
5. Hinger Dávid
Lada VFTS
28
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
23
7. Molnár Attila
Lada 2107
20
8.
Bencs Zoltán
Honda Civic
17
9. Petróczy Péter
Mitsubishi Lancer Evo IX
16
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
31
2.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
3. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
13
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
7
5. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
6,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
5
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
35
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
22
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
21
5. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
17
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
14
8. Simon György
Lada 2105
11
9. Borbély Nándor
Lada 2105
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Nagy István
Volkswagen Golf 1 GTi
30
2. Müller Roland
Lada VAZ 2101
27
3. Rácz Tibor
Lada 21011
25
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
30
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
27
3. Kulcs Márk
Lada 2107
25
teljes táblázat

Az ominózus orfűi gyorson történt sorozatos kicsúszások, borulások részesévé vált a dr. Varga Attila – Savanyu Roland páros is, akik az eltűnt gumizás miatt kialakult sodrós kanyarból az árokba csúsztak és itt véget is ért a verseny számukra. Dr. Varga Attilával beszélgettem a versenyt követően, aki a saját hibáját beismerve még további hibákra is megpróbálta felhívni a figyelmet.

az_eltunt_gumi_nyomaban_6

Bár számotokra hamar véget ért a Mecsek Rallye, de azért mesélj!
Azt gondolom, hogy alapvetően mindig az a hibás, aki a kormányt tekergeti, de azért ez egy méltatlan történet volt! Nem mondanám, hogy egy "vakjancsi" voltam, én azt próbáltam autózni, amit a pályabejáráson felírtunk. Én azt is elfogadom, hogy balfékek vagyunk, na de hogy hat autó egymás után??? Az ominózus helyszínen huzigálták jobbra-balra az autókat, hogy elférjenek a pálya szélén... mint egy roncstelep, olyan volt! Mindenkinek magára kell vennie, hogy IRC rendezvényen, olyan szakaszon, ahol korábban rádiós pont volt, két rendező, két biztonsági őr, ott most gyakorlatilag senki! Az Orfűről kivezető kanyarról beszélek, ahol több száz ember és néhány részeg alak gyakorlatilag pillanatok alatt 6 autónak a versenyét tette tönkre. Az történt, hogy a pályabejáráson látottak szerint és a tényleges kigumizás szerint is ott lennie kellett (volna) két guminak, és ez alapján a verseny során tiszta aszfaltra számítottunk. Ráadásul egy hosszú kanyarról beszélünk, így az elején nem is látszik, hogy ott van-e a gumi, majd amikor beérsz a kanyarba tempózva, elkezded a tiszta aszfaltra való ívet, majd az elsőkerekes autóval ráfutsz erre a drazsészőnyegre, aztán se ide, se oda. Jól tükrözi ezt, hogy 5-6 autó futott rá erre és mind bevágódtak az árokba. Mi még úgy-ahogy megúsztuk, bár az első futómű odalett, a kasztnin is lesznek munkálatok, de volt akinek felgyulladt az autója, volt akié teljesen körbetört, és kisebb kategóriának a bajnoki címért küzdő első két helyezettje maradt ott. Nekem csak a térdem sérült, de voltak ott agyrázkódás-gyanús esetek is! Nem láttam róla utólag a videót és nem is igazán érdekel, mert én átéltem ezt az egészet.

az_eltunt_gumi_nyomaban_1

Nyilván van ebben vezetéstechnikai hiba is, és nem szeretném, ha bárki úgy értené ezt az egészet, hogy én most megpróbálom másra hárítani a felelősséget! Hozzátartozik viszont, hogy a helyszínen több száz ember volt jelen, rallye-rajongók, olyan nézők, akik maguk is aktív versenyzők, csak itt nem indultak, majd jönnek oda hozzám és veregetik a vállam, hogy onnét – székben ülve - nézték ezt a történetet. Közben pedig egynek sem jutott eszébe, hogy a második-harmadik autótörés után legalább odaugorjon, lassítsa a mezőnyt, jelezze a veszélyt, ha már a rendező nem gondoskodott arról, hogy egy ilyen helyre egy rádiós pontot tegyen?!

az_eltunt_gumi_nyomaban_2

Mi negyedikként estünk itt el, és a navigátorommal rögtön rohantunk, hogy az utánunk jövőknek jelezzünk, lassítsuk őket. Versenyirodára telefonáltunk, a versenyösszekötőt, versenyigazgatót hívtuk, hogy szóljanak már a rajtban - mert nincs a helyszínen rádiós pont - hogy nagy gáz van és legalább további károk ne legyenek. Mire mi ki tudtunk kászálódni, még további két autó összetört. A végén pedig majdnem engem és a navigátoromat lincselte meg a részeg tömeg, hogy elrontjuk a szórakozásukat azzal, hogy lassítjuk a mezőnyt és felhívjuk a figyelmüket a veszélyre. Nagyon-nagyon lehangoló, elszomorító volt ez az egész.

az_eltunt_gumi_nyomaban_3

Az, hogy az ember kiesik, benne van a rallye-ban, mindig ott van a hibázás lehetősége, de az, hogy egy társaság, több száz ember orra előtt következmények nélkül megteheti azt, hogy elhordja a gumikat - amit később az erdőben meg is találtak - és ezáltal autókban több milliós károkat okozhat, az felháborító! Mindezt úgy, hogy a rendező semmit sem tehet, és nem tesz semmit a tömeg sem!

Volt ezen a helyen később egy olyan ismert versenyző, akiben volt annyi tisztesség, hogy ebből a részeg hordából egyet meg akart fékezni, amiből persze nem lett más, mint egy tömegverekedés.

az_eltunt_gumi_nyomaban_4

Csalódott vagy?
Nem csalódott, hanem végtelenül szomorú! Ami az én hibám, az az én hibám, nyilván rosszul tekergettem a kormányt és azért estem ki, de az, hogy az egészre ilyen hangulat vetül, az nem ránk száll vissza! Tudom, hogy nagyon nehéz ma Magyarországon rallyeversenyt rendezni, de akkor csak az vállaljon ilyet, aki tudja vállalni a vele járó dolgokat!
Tudom, hogy a korábbi biztonsági tervben ez a kanyar milyen feltételekkel szerepelt, és ha ez biztosítás megvalósult volna most is, akkor is lehet elestünk volna, csak akkor azt érezném, hogy valamennyire vigyáznak ránk! Egyetlen rádiós pont nem volt ezen a helyszínen!

De példának ott van az ominózus farönkös eset, amire szintén azt tudom mondani, hogy nem kell erdőgazdasági utat kikérni, ha csak ilyen életveszélyes rönkökkel lehet rajta versenyt rendezni, azt kell mondani, hogy nem tudtuk ezt megszerezni és kész.

az_eltunt_gumi_nyomaban_5

Még egyszer mondom: nem háborgok, végtelenül szomorú vagyok! Nem savanyú a szőlő, nem erről van szó, de bizonyára mások is hallották, ahogy az élmezőny versenyzői is szóvá tették, hogy hát emberek, ez nem az a pálya, amit mi a pályabejárás alkalmával megismertünk! Össze-vissza vannak a gumik! Hogy lehet ez? Azt gondolom, hogy legalább oda szükség lenne rendezőt állítani, ahová a gumikat helyezik, és kötelességük lenne a pályabejáráson megismert körülményeket biztosítani! Ez egy veszélyes üzem! Sok milliót áldozok és kockáztatok azért, hogy ott lehessek! Én most egy és egy pici gyorsasági után kifizetek egy teljes bérleti díjat és egy horribilis költséget arra, hogy megjavítsák a kocsit. A saját felelősségemet elismerem benne, de nagyon szívesen hallanám, hogy az, akire tartozik, szintén felemeli a hangját és azt mondja, hogy "bocsánatot kérek érte!". Nem kérek többet, mert nincsenek illúzióim! Ha beperelném és a káromnak a felét, mondjuk egy kármegosztással követelném a rendezőn, megnyerném a pert! De nincsen kétségem, hogy egy olyan egyesülettel szemben nyernék pert, akinek a valaga kilóg a gatyából! Lenne egy papírom és az életben nem lenni semmi esélyem arra, hogy ezt az összeget behajtsam rajtuk... de nem akarok a saját szakmámba vágni, bár én értek hozzá, és jó lenne, ha a rendező is értene a saját szakmájához és nem emlékezetből csinálnák a versenyeket!

az_eltunt_gumi_nyomaban_7

Fel kell készülni rá, hogy egy ilyen rendezvénnyel együtt jár a megnövekedett nézőszám, vagy pedig akkor nem kell IRC futamot rendezni. Azt éreztem ebben az egészben, hogy méltatlan az egész! Egy külföldi futamon nem fordulhat elő az, hogy a néző hozzáférjen a pályához! Ezek a gumik a pálya részei... milyen rendezés az, ahol ehhez hozzáfér egy részeg néző? És milyen felfogás az a többiek részéről, hogy elnézik neki azt, hogy eldobja az erdőbe???

Mit tudnál még mondani erről a versenyről?
Egy csodálatos mezőny jött ide és egy csodálatos sportélményt lehetett volna kapni, hiszen jó volt velük egy mezőnyben autózni, jó volt a hangulat. Baromi jó verseny lehetett volna ez!
A versenynaptár-tervezetben a jövő évben is szerepel ez a futam, de én úgy vélem, hogy mire gondoljuk azt, hogy ezt meg tudjuk csinálni? Mindemellett persze kívánom, hogy sikerüljön!
Nagyon jól éreztem magam, amíg mehettünk és tudom, hogy minden kanyarban kell sóderre számítani, ez az én hibám volt. De akkor azért még mindig felmerül bennem, hogy akkor miért is kerül oda eredetileg az a két gumi? Egyébként sem egyszerű ez a kanyar, kifelé lejt, gonosz módon törik... nem véletlenül lehetett ez kigumizva. Ha ott nem esünk el, akkor is ugyanezt mondanám!

az_eltunt_gumi_nyomaban_9

Végezetül?
Nagyon sajnálom, akik ilyen méltatlan körülmények között estek ki. De azok sem örültek ennek, akik benn maradtak, hiszen pár emberrel beszéltem erről, például Baracskai Zsolttal, aki sajnálkozik, hogy kiestek az ellenfelei és nem is tudta kihez viszonyítani magát, nem volt ki ellen versenyezni. Nem lekicsinyelni akarom az eredményeket, de mégsem ugyanaz versenyezni, ha nincs ellenfél, mint amikor 250 versenykilométer után 3,1 másodperccel veri meg valaki a teljes kategóriát. Ez senkinek nem jó, de ez van, most ez így sikerült!

Reméljük másként is lesz még ez!
Én is örök optimista vagyok! Remélem a vélemény alapján senki sem azt érzi, hogy én most borzasztó dühömben pocskondiáztam ezt a versenyt. Építő jellegű kritikának szánom inkább, és bár ezzel kapcsolatban sincsenek illúzióim, hogy ezt majd meghallgatják és odafigyelnek legközelebb. Tudom, hogy összetett dolog versenyt rendezni, ezer dologra kell egyszerre figyelni, de szerintem nem úgy kell csinálni, ahogyan ez Magyarországon zajlik. Nem egy embernek kellene mindent a kezében tartani, hanem sok ember csapatmunkájának az eredménye kellene, hogy legyen! Le kellene osztani a feladatokat jogosultságokkal, de ettől meg félnek, hogy más is belelát! De valamit valamiért!

az_eltunt_gumi_nyomaban_8

 
apa_kocsit_hajt_7

a csapat támogatói:

amig_jo_addig_lesz_javulas_is_1



amig_jo_addig_lesz_javulas_is_2



amig_jo_addig_lesz_javulas_is_3




amig_jo_addig_lesz_javulas_is_4



amig_jo_addig_lesz_javulas_is_5




amig_jo_addig_lesz_javulas_is_6



amig_jo_addig_lesz_javulas_is_7



amig_jo_addig_lesz_javulas_is_8



amig_jo_addig_lesz_javulas_is_9



amig_jo_addig_lesz_javulas_is_10

Ez a hír most jelenik meg 7286. alkalommal
Share |
2011.09.09-11.
Intercontinental Rally Challenge 2011
CANON 45. Mecsek Rallye
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
020304 05060708
0910 11 12 131415
16 17 18 19202122
23 24 25 26272829
300102 03 040506

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k