Az időmérés rendszere
Az időmérés rendszere
2006-04-07
információ • duen
h i r d e t é s
Összes oldal:
797511325
Napi oldal:
124278
Jelenleg:
1290
Regisztrált:
1
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 7.futam után
(JAVÍTOTT)
1. Bíró-Ambrus Roland
1324
2. Gönczi Dániel
1140
3. Rási László
1003
4. Csáki Ottó
969
5. Nagy Balázs
884
6. Varga Zalán
874
7.
Halmai Péter
868
8. Kárai Károly
864
9. Misik Attila
860
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 10.futam,
a Rally Paraguay után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
198
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
191
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
189
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
180
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
150
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
88
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
71
8. Oliver Solberg
Toyota Yaris GR Rally1
58
9. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
56
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a bajnokság végeredménye
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
154
2. Jon Armstrong
Ford Fiesta Rally2
148
3. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
131
4. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
104
5. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
6. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
60
7. Romet Jürgenson
Ford Fiesta Rally2
50
8. Mille Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. Simone Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
36
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
135
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
99,5
3.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
92
4. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
71,5
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
71,5
6.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
65
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
48,5
8. Vida Szabolcs
Skoda Fabia R5
33
9. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
74
2.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
70
3. Hulmann Gábor
Lada VFTS
67,5
4. Hevesi Norbert
BMW E36
63
5. Hinger Dávid
Lada VFTS
49
6. Matics Mihály
Lada
40
7.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
39
8. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
9. Helgert Tamás
BMW E46 M3
22
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
61
2.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
25
3. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
22,5
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
20
5. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
18,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
14
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
105
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
77
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
70
4. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
69
5. Molnár Zoltán
Citroen C2
69
6. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
50
7. Völcsey Viktor
Peugeot 208 R2
48
8. Kerekes Bence
Lada VFTS
34
9. Fenyvesi Péter
Lada 21013
27
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
D korcsoport
1. Auszmann Gy.
Polonez
62,5
2. Csukovics István
Lada 21013
60
3. Rácz Tibor
Lada 21011
52
E korcsoport
1. Kelemen Csaba
Lada VFTS
74
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
52
3. Póczik Ákos
Lada 2105
52
F korcsoport
1. Kaufmann M.
Toyota Celica
30
2. Pehely Balázs
Honda Integra Type-R
30
3. Bolya Tamás
Opel Corsa GSi
25
teljes táblázat

Jelen Istvántól, a J-GROUP Fotoprint Kft. vezetőjétől kaptunk egy leírást, melynek segítségével még jobban megérthetjük az időmérés folyamatát.
A J-GROUP Fotoprint Kft. végezte az egri futamon a mérést, és a szombathelyi, veszprémi és pécsi versenyeken is ők dolgoznak.
Valamint az Ő segítségükkel tudjuk a MAXX Speed Control sebességmérést végezni. (ami most Egerben sajnos elmaradt...)



Az időmérésről

Az időmérés a legkényesebb láncszeme egy verseny informatikai rendszerének. Nem fordulhat elő az az eset, hogy a versenyző végigmegy a pályán, és miután teljesítette, nem tudunk időt rendelni hozzá. Ezért az időmérés többszörös biztonsággal épül fel. Az előírások szerint egyszerre két független csatornán keresztül kell időt mérni.

Az első csatorna a fotocellán alapuló ún. gépi mérés. Gépi mérés ilyenkor a saját idejére induló versenyző rajtját figyeli egy fotocella (korai rajt, rajtkészség) és a célban szintén egy fotocella állítja meg a mérést. Ezzel a módszerrel akár 1/1000 mp. pontossággal is mérhetünk.
A másik csatorna a "kézi" indítású mérés. Az időmérő a rajt, ill. a cél vonalán helyezkedik el és az áthaladás pillanatában kézzel indítja, ill. állítja meg a versenyző időmérését. Egy gyakorlott időmérő 1/10 mp. pontossággal képes mérni a fotocellás méréshez képest.

A J-GROUP Fotoprint Kft. időmérő csapata 2005-től az alábbiakban ismertetett időmérési módszert használja az ORB egyes versenyein.

Rajt

A rajtoltatás időmérő eszközről történik, amely mindig az aktuális versenyidőt jelzi. Minden egész perckor a készülék jobb szélén lévő piros jelzőeszköz (lepke) zöldre vált 20 mp-en keresztül. Az áthaladást a rajtvonalra helyezett fotocella érzékeli, amelynek a kimenete az időmérő eszközhöz csatlakozik. Ha a rajtoló versenyzőpáros autója egész perc 0 és 20 mp között szakítja meg a fotocella fényét, a rajt hibátlan volt. Ha egész perc előtt, akkor korai rajtról beszélünk. Az időmérő eszköz 1/100 mp. pontossággal mér, tehát a rajt pillanatát is ilyen pontosan tudjuk detektálni. Minden rajt pontos ideje az időmérő eszközhöz csatlakoztatott nyomtatón is rögzítésre kerül, valamint az időmérő eszközhöz kapcsolódik egy kézi számítógép (PDA) is, amely szintén rögzíti elektronikus formában a rajtidőket.

A kezelőnek ezután csak a rajtszámot kell begépelnie, valamint a nyomtató szalagjára felírnia. A PDA ezt az idő-rajtszám adatot azonnal elküldi az értékelésbe, valamint a célban lévő számítógépre. A korai rajt tényét tehát az értékelésben lévő szoftver fogja megállapítani. A versenyző vagy csapatvezető számára az értékelésben pontos adatokkal (1/100 mp) szolgálhatunk minden rajtolásról, a rajt után 20 mp.-cel.

Cél

A célban három személy dolgozik, egy időmérő, egy számítógép-kezelő és egy jegyzőkönyvvezető.

A versenyzőpáros célba érkezésekor a célvonalon elhelyezett fotocella fényének megszakítása jelenti a célidőt. Itt a rallye szabályai szerint 1/10 mp pontossággal rögzítjük az időket egy erre szolgáló időmérő eszközzel. Az eszköz a mért időt a beépített nyomtatóra kiírja, valamint egy számítógép felé továbbítja. A számítógépen ebben az időben már rendelkezésre áll a versenyzőpáros rajtideje (egész percben). A kezelő beírja a rajtszámot, majd a számítógép kikeresi a rajtszámhoz tartozó rajtidőt és kiszámítja a teljesített időt.

Ezután a teljesített időt és a rajtszámot rádiókommunikációs vonalon továbbítja a stopban elhelyezett kijelzőre, ill. elküldi az értékelésbe GPRS kapcsolaton keresztül. Így a célba érkezés után kb. 20 mp.-cel az értékelésben megjelenik egy versenyzőpáros arra a gyorsra vonatkozó összes adata. A biztonság fokozása érdekében, a fotocella kimenetére két időmérő eszköz is csatlakozik, valamint a szabályok szerint itt is van kézi indítású mérés, tehát egyszerre két és fél csatornás független mérés van. Azért csak fél csatornás, mert fotocellából csak egy van, tehát ennek hibája esetén csak kézi eredmény van.
 
Értékelésről

Az értékelésben a program a kapott adatokat hihetőség-vizsgálatnak veti alá, hogy az esetleges rajtszámelírási hibák kiderüljenek, ill. egyéb figyelmeztetéseket is ad. Az alábbi ellenőrzéseket végzi a program:
• A versenyzőpáros átlagsebessége meghaladja-e a 130 km/h -t,
• Az előző szekcióban (ha volt) az adott páros teljesített ideje eltér-e a mostanitól nagyobb mint 1 mp/km mértékben,
• A páros a rajtsorrendnek megfelelő sorrendben ért-e célba,
• A párosnak volt-e az előző gyorson eredménye (ha ez nem az első gyors),
• Van-e korai rajtja a párosnak,
• A párost a különböző késései alapján ki kell-e zárni?

Ha elfogadható az eredmény, akkor az automatikusan felkerül a T-MOBILE hírközlő rendszerére, ahonnan wap-képes telefonnal, ill. a szervizparkban lévő T-MOBILE kivetítőn válik hozzáférhetővé a közönség számára. Ez kb. 20 mp. alatt megtörténik, tehát a célba érkezés után kb. 30-45 mp.-cel a  T-MOBILE rendszerében van a teljesített idő.

Ha a fenti kritériumoknak nem felel meg az eredmény, akkor nem kerül tovább, amíg az értékelésvezető meg nem vizsgálja és dönt a további teendőkről. Ilyenkor telefonon bekérjük a megfelelő helyekről az időmérő eszközök szalagjáról a kérdéses időket. Ez az oka annak, hogy egy páros ideje később jelenik meg a wap-on, ill. a T-MOBILE kijelzőn.
 

Az időméréssel és értékeléssel kapcsolatos gyakran ismételt kérdések
Kérdés: Nagyon jó/rossz időt futottam az előző gyorshoz képest. Ennyire nem lehetek jó/rossz!
Válasz: A célban a kapott időhöz kézzel rendelik hozzá a versenyző rajtszámát. Ha téves rajtszámot rendelnek az időhöz, pl. egyel előbbit vagy későbbit, akkor keletkeznek ezek a feltűnően jó/rossz eredmények, rallye-ban akár + - 1 perces eltérés. Nincs ok az aggodalomra, mert ez a következő befutónál kiderül és korrigálják. Az időmérő eszköz szalagjára az idő mellé felvezetik a rajtszámot is, valamint jegyzőkönyv is készül a kapott időkről.

Kérdés: Más időt írtak ki a gyors végén a kijelzőre mint ami később a listákon megjelent.
Válasz: Valószínűleg elrontották a rajtszám-hozzárendelést (ld. előző kérdés), vagy a számítógép hibájából kézzel vitték fel az eredményt és közben hibáztak. Amikor van egy lélegzetvételnyi idejük, akkor visszamenőleg ellenőrzik a kézzel bevitt adatokat az időmérő eszköz szalagjával és kiderül a hiba. Ebben az esetben érdemes megkeresni az értékelésvezetőt (Zidarics Zoltán) és tájékoztatást kérni. Ilyenkor mindig az időmérő eszköz szalagjáról keressük vissza a kérdéses időket és ha kell, javítjuk. Legkésőbb a menetlevelek bevitelekor kiderül a hiba.

Kérdés: Beértem a célba és nem írták ki az időmet a kijelzőre.
Válasz: Ez akkor szokott előfordulni, ha kommunikációs zavarok miatt a rajtból nem ért a célba a rajtidő, vagy a számítógép lefagyott menet közben. Ilyenkor amíg újra indítják, nincs kijelzés. Ez nem jelenti azt, hogy a versenyzőnek ne lenne ideje, hiszen az időmérés többcsatornás, csak azt, hogy később jelenik meg az ideje, amikor utólag kézzel felviszik az újraindítás alatt érkező időket. (A beíró táblára - a verseny szabályai szerint - a teljesített idő az előzőekben leírtaktól függetlenül felkerül.)


Jelen István
ügyvezető

Zidarics Zoltán
értékelésvezető

Sipos Gábor
időmérésvezető

Ez a hír most jelenik meg 7901. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
27 28 29 30 310102
030405 06070809
101112 13 141516
171819 20 212223
24 25 26 27282930
2025.11.07-09.

részletes infóink

2025.11.06-09.

részletes infóink

2025.11.07-11.

részletes infóink

2025.12.06.

részletes infóink

2025.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k