Az RSB első féléves értékelése
Az MNASZ Rallye Szakági Bizottságának 2010 első féléves beszámolója
2010-08-31
információ • duen
h i r d e t é s
Összes oldal:
763310433
Napi oldal:
47890
Jelenleg:
802
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 2.futam után
1. Balassa Balázs
398
2. Suborits Péter
396
3.
Horváth Levente
380
4. Gönczi Dániel
370
5. Végh Krisz
337
6. Kasza Kristóf
322
7. Gách Bence
304
8. Bíró-Ambrus Roland
301
9. Somogyi Máté
291
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 4.futam,
a Rally Islas Canarias után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
109
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
66
3. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
59
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
58
5. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
57
6. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
44
7. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
39
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
19
9. Grégorie Munster
Ford Puma Rally1
16
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
az 1.futam után
1. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
2. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
26
3. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
24
4. Jose Suarez
SKODA Fabia RS Rally2
22
5. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
20
6. Pepe López
Hyundai i20N Rally2
15
7. M.Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
13
8. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
11
9. Stefan Lefebvre
Hyundai i20N Rally2
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
35
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
25
3. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
24
4. Trencsényi V.
Skoda Fabia R5 Evo
21
5. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
19
6. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
17
7.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
13
8.
Vida Szabolcs
SKODA Fabia RS Rally2
11
9. Ifj.Fogarasi A.
Ford Fiesta Rally4
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Hevesi Norbert
BMW E36
35
2. Hinger Dávid
Lada VFTS
28
3.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
23
4. Molnár Attila
Lada 2107
20
5.
Bencs Zoltán
Honda Civic
17
6. Petróczy Péter
Mitsubishi Lancer Evo IX
16
7. Hulmann Gábor
Lada VFTS
15
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
2. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
10
3. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
7
4.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
5
5. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
0
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
35
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
22
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
21
5. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
17
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
14
8. Simon György
Lada 2105
11
9. Borbély Nándor
Lada 2105
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Nagy István
Volkswagen Golf 1 GTi
30
2. Müller Roland
Lada VAZ 2101
27
3. Rácz Tibor
Lada 21011
25
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
30
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
27
3. Kulcs Márk
Lada 2107
25
teljes táblázat

az_rsb_elso_feleves_ertekelese_1
Az MNASZ Rallye Szakági Bizottságának első féléves beszámolója


1. 2010. első féléves tervek

A Rallye szakág által összeállított 2010. évi versenynaptár az első félévben nem változott, a versenyek a tervek szerint, magas színvonalon, de csökkenő nevezői létszám mellett megrendezésre kerültek. Kivételt ez alól a Karpackie-Groupama Rallye Bükfürdő jelentett, melynek a központja Szombathelyről Bükfürdőre került át. Az ORB versenyei a tervek szerint bejelentésre kerültek a nem pontszerző CEZ naptárba is.

Az RSB, mint az MNASZ legnagyobb szakága, elkötelezetten törekszik arra, hogy az Országos Rallye Bajnokság lebonyolítása a lehető legnagyobb rendben történjen.
Ennek okán a Bizottság a sportszakmai, szervezési, lebonyolítási kérdéseken túl, a technikai kérdésekre is fokozottan figyelni igyekszik, hiszen a versenyek tisztasága egy technikai sportban alapvető kérdés kell, hogy legyen.
A 2010. évi RVSZ megalkotása során is fokozott figyelmet fordítottunk e kérdésekre. Hosszas viták során megszületett az Országos Rallye Bajnokságban elfogadható gépkocsik listája, az FIA Regionális Rallye bajnokságaival egyező módon kialakított A és N géposztályokkal, valamint az abszolút értékelésben ugyan nem szereplő, de bizonyos versenyzői szabadságot biztosító „S” és „P” géposztályokkal.

Az RVSZ mellékleteiben kifejezetten technikai jellegű előírásokat is megfogalmazott a Bizottság, remélve, hogy az egyértelműen megfogalmazottakat, egyértelműen lehet betartani és betartatni. Sajnálatos módon, eddig ez nem sikerült maradéktalanul. A Rallye Bizottság nagy elszántsággal kezdett bele a meglévő és új támogatók Rallye-ba történő bevonásába. Ezen a téren alul múlták az eredmények az elvárásokat, de a munka nem állt le, a lehetséges támogatókkal az egyeztetések folyamatosak.

2. Változások

Az előző pontban említett géposztályok kiírásán kívül és a Regionális Rallye Bajnokságok szabályai alapján történt módosításokon túlmenően, ismét kiírásra került a Murva Rallye Kupa, valamint az ORB-ben a Lada Kupa. A legfontosabb változás a Bajnokság kapcsán, hogy az, a 2010. évben nyílt a zóna országok versenyzői részére.

A változások érintették a Rallye Bizottság összetételét is, év közben lemondott Barna György és Kassai András, új tagként Kovács Sándor került kinevezésre. Megújításra került a Rallye2 munkacsoport melynek vezetője Kovács Sándor, tagjai: Géczy Tamás (VÖK), Komáromi Béla, Bereczki Norbert (versenyzői képviselő). A Rallye2 MCS megkezdte működését, a versenyeken érezhetően nőtt a nevezők száma, valamint létrehozták a www.rallye2.hu honlapot, mely naprakészen tájékoztatja a versenyzőket.

A Bizottság referenseket jelölt ki:
Biztonsági referens: dr. Széll Attila
Technikai referens: Kasza Péter

3. Sikerek, eredmények

Mindenképp sikerként könyvelhető el, hogy a naptárban szereplő versenyek maradandó sérüléssel végződő baleset nélkül, magas színvonalon megrendezésre kerültek. Kiemelkedő esemény a naptárban a 43. Allianz Rallye, mely az FIA Historic Rallye EB sorozat egyik futama is egyben.

Szintén siker, hogy a korábbi szakági sponzorok közül sikerült megtartani a Suzuki-t, a Spuri-t, az Iharos&Gollert, valamint új támogatóként csatlakozott a Maxx Energia ital, és egy új, gumiabroncsok forgalmazásával foglalkozó cég a Mariol s.r.o. is.

Kisebb nehézségek árán, de még mindig szól a Rallye Rádió a versenyek helyszínén, és idén is nyomon lehet követni a versenyautók mozgását a versenyirányításban a GPS szolgáltatás segítségével, melynek üzemeltetője idén egy szakmai pályázat útján került kiválasztásra.

A megvalósult szerződések kapcsán megemlítendő, hogy hosszú, de végül eredményes tárgyalások után elkészült és elfogadásra került a rendezői szerződés, melyet minden rendező elfogadott és magára nézve érvényesnek ismert el aláírásával.
Az Intéző Bizottság saját, új előírásait figyelembe véve, csak azok teljesülése után vette fel a 2010-es versenynaptárba az egyes versenyeket, ezért több verseny is csak késve került megjelenítésre.
Örvendetes, hogy az új szabályoknak köszönhetően az ismert nehézségek ellenére két importőri csapat is nevezett a bajnokságba.
Az újításoknak köszönhetően sokkal izgalmasabb lett a bajnokság és ez megnyilvánul a nézői látogatottságban is, a régi időket idéző tömeg élvezte a tizedmásodperceken múló küzdelmet a pályák szélén.

Hosszú távú együttműködést és jó kapcsolatot sikerült kialakítani az AMEI laborral, mely minden versenyt követően rövid határidővel vizsgálja meg a levett üzemanyag mintákat. Mindazonáltal határozott véleményünk, hogy az Elnökség - az RSB határozott elutasító határozata ellenére - E85-öt engedélyező döntése (a szezonnyitó futam előtt pár nappal) nem volt helyes.

4. Szakági versenyzői létszám alakulása (viszonyítva az előző évhez)

                        2006 2007 2008 2009 2010
Nevezői licenc     101 106   105    93     70
Arany licenc         14    12     10     8      17
A licenc               172  190  170   165    127
B+B3 licenc         170  157  155   122    118
N licenc               268  272  237   199    173
Historic licenc       15   15     20    22      19
ARK                       55   80    52    60      65


5. Szakági költségvetés

Az MNASZ sportszakmai bevételeinek közel 50%-a, a Rallye szakágtól folyik be.

6. Bírói munka értékelése

Kisebb hibáktól eltekintve, - melyek fő oka a kevés versenyen való részvétel – alapvetően megfelelő a bírói munka. Az említésre méltó eseteket az RSB az SBB-vel közreműködve vizsgálja ki.

7. Fennálló problémák

A Rallye szakág több megoldandó nehézséggel küzd. A legégetőbb probléma a versenyzők számának csökkenése, a kiváltó okokat csak részben lehet a nehéz gazdasági helyzettel magyarázni.

Javítani kell a versenyzők kiszolgálásán, rövidíteni, ésszerűsíteni kell az egyegy futammal kapcsolatos elfoglaltságok mértékét, mint például a pályabejárás, adminisztratív és technikai átvétel és magát a verseny időbeosztását. Lehetőség szerint egy ORB futamra fordítandó idő ne legyen hosszabb négy napnál, míg egy Rallye2 futam három napnál.

Javítani kell az ATB és az RSB közötti kommunikáción és együttműködésen. A Bizottság törekszik a versenyek tisztaságát, a technikai szabályok betartását ellenőrizni hivatott Technikai Bizottsággal való együttműködésre, bár sajnálatos módon, e törekvésünk általában félreértelmeződik. Ezt a problémát az új alapszabály hivatott rendezni.

Javítani kell az események média munkáján, egységesíteni kell az egyes események sajtófőnökének kötelezettségeit, vagy állandó stábot kell felállítani. Megfelelő média szabályzat nélkül, nem sikerült az autósporttal foglalkozó médián belüli anarchiát kezelni.
Javítani kell a nyomtatott médiában való megjelenésen, növelni kell a televíziós megjelenéseket.

Az év folyamán felmerült konkrét kéréseinkkel, kérdéseinkkel többször fordultunk a Szövetség vezetéséhez, sajnos ezekre érdemi választ, állásfoglalást a mai napig nem kaptunk.
Mindazonáltal, a Bizottság továbbra is a szabályok legteljesebb betartására, betartatására törekedve folytatja munkáját, mind a szervezés, mind a számonkérés tekintetében.

Kiemelt figyelmet kell fordítani az események beharangozására, ez nagyban befolyásolja a nézettséget.

8. Historic Rallye Bajnokság:

A londoni FIA historic szemináriumon, ami egyben a 2009-es bajnokság díjkiosztó gálája is volt, a Bizottság részéről Sándor István az MNASZ titkárság részéről Faluvégi Péter volt jelen.
A Historic Rallye Bajnokság az idén is az IHAROS és GOLLER elnevezést kapta igaz szerényebb támogatás fejében.
A tavalyi évben a Historic EB-re kandidáló futamként szereplő Mecsek Rallye az idén már teljes jogú versenye a Bajnokságnak. Az ehhez szükséges szabályok fordítása megtörtént és felkerült az MNASZ honlapján kialakított „Historic” menüpont alá.

Az ATB- vel többszöri egyeztetés után megállapodás született az egységes „HTP formátumú gépkönyvek kiállításra.
Az FIA részéről előzetes pályainspekciót tartottak 2010. június elején az októberi Mecsek Rallye-val kapcsolatban. Az FIA részéről John L.M. Hughes az FIA Historic munkabizottság elnöke és Emanuelle Baldacchini, versenyzői összekötő vett részt. A szövetség részéről Faluvégi Péter a leendő versenyigazgató, Sándor István leendő felügyelőtestület tag és Barna György vett részt. A versenyzőket Kövesdán András képviselte.

9. 2010. második féléves tervek, elképzelések

A szakág 2010. II. féléves és ezt követő időszakra vonatkozó terveiben az alábbi – legfontosabb – tervek szerepelnek:

• Az E-85 használatával kapcsolatos tapasztalatok alapján az üzemanyaggal kapcsolatos szabályozás módosítása.

• A Rallye2 Bajnokság irányításával kapcsolatos szakmai munka folytatása, az utánpótlás bázis erősítése

• A www.rallye2.hu élő adásának fejlesztése

• Versenyrendezési rendszer további reformálása, kompakt, egy hétvégét felölelő versenyek rendezése

• Nemzetközi kapcsolatok fejlesztése, a versenyek propagálása a külföldi versenyzők részére, nemzetközi sorozatokhoz való kapcsolódás

• Médiával való szorosabb kapcsolattartás, a szakág publicitásának növelése

• Az örvendetes nézőszám növekedés további fokozása, a nézők tájékoztatásának további javítása, és a szolgáltatás színvonalának növelése

• A rendezvények pályáztatása, új régiók bevonása, stabil versenynaptár összeállítása (tervezetten 3 murva, 4 aszfalt), augusztusi nyári szünet beiktatása, esetleg egy közeli, külföldi futam szerepeltetése az ORB naptárban.

10. Média tevékenység

Az RSB-nek, az alapszabály szerint, kifejezett médiafeladatai ugyan nincsenek, azonban megállapítható, hogy az események média munkájának színvonala változó, a sajtófőnökök (média felelősök) nem mindig tartják be a Média munkabizottság előírásait. Ezen a Média bizottsággal közösen javítani kívánunk. Sajnos vannak olyan média képviselők, akik visszaélnek az MNASZ média jogaival, jelentős anyagi bevételhez jutva, melyből sem a szakág, sem
a Szövetség nem részesedik.

A régi Média szabályzat megújításra szorul, az RSB minden segítséget megadott és megad az új Média Szabályzat elkészítéséhez.
Reméljük, az Elnökség mielőbb elfogadja a szabályzatot és rendeződhetnek a viszonyok.

Az új szabályzat bevezetéséből és annak betartatásának köszönhető bevételekből reméljük támogatni, megújítani az események média munkáját, megjelenési lehetőségeit.

Az elektronikus médiában való megjelenés emelkedett, jelenleg a következő országos televízió csatornákon látható rallye témájú műsor: M1, M2, Duna TV, Echo TV, Viasat 6, RTL Klub, Sport Klub, Hír TV, Sport TV, ATV, Hálózat TV, az Interneten olvasható honlapok és weblapok szinte megszámlálhatatlanok.

A tavalyi év kiemelkedő újítása, a Rallye Rádió, idén is sugároz élőben az éterbe a versenyek hétvégéjén, mely a helyszínen rádiókon ill. az Interneten is hallgatható. A Rallye Rádió még fejleszthető, kiaknázatlan lehetőségeket rejt.

Az írott médiában történő megjelenések terén nagy áttörést nem sikerült produkálni, bár előrelépés, hogy a Szövetségnek egy új országos megjelenésű partnere lett, az Autósport és Formula Magazin.

Az írott média megjelenés növeléséhez nagyobb anyagi források mozgósítására lenne szükség, de e téren a lehetőségek sajnos korlátozottak.


Budapest, 2010. 08. 27.
Dudás Gy. Kokó s.k.
Rallye szakágvezető

>> az eredeti állomány (PDF) letölthető innen <<

Ez a hír most jelenik meg 4243. alkalommal
címkék: RSB, értékelés, Kokó
Share |
7 verseny
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
141516 17 181920
212223 24252627
282930 01 020304
05 06 07 08 091011
12 13 14 15161718

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k