A hétvégén megrendezett 14. Miskolc Rally-n újra bebizonyosodott, nem véletlenül népszerű a rally Magyarországon…
Hatalmas tömeg nyelte a port már pénteken a salakmotor pályán megrendezett prológon, hatalmas tömegek zarándokoltak a verseny helyszínekre és szintén hatalmas tömeg ünnepelte vasárnap délután a diósgyőri stadionban felállított céldobogóra érkező győzteseket.
De ne szaladjunk így előre, hisz a három napot nehéz lenne egy mondatba összegezni.
Péntek délután indult a verseny, a miskolci népkert salakmotorokhoz szokott speedway arénájában 8000 ember előtt mutatta meg magát a 106 versenyzőpáros. Ugyan a verseny végeredményébe nem számít bele ez az előzetes, de azért is hívják versenyzőknek az színes gyorskocsikban ülőket, hogy legalább presztizsből is, de nagy harcokat láthattunk a páros indítás előnyeinek köszönhetően.
Az estébe nyúló prológ győztese a Mitsubishi Lancerral és új navigátorral, Dalmady Viktóriával induló Asi (Aschenbrenner György) lett. Az utolsónak rajtoló Turi és Benik párharca már inkább a nézőknek szólt csak, akik a tűzijáték előtt még tombolhattak ahogy kedvenceik plussz körökkel jutalmazzák a pornyelést…
Szombaton kezdődött az igazi rally.
4 féle gyorsasági szakasz várta, hogy kétszer-kétszer végig robogjon rajta az Országos Rallye Bajnokság második futamára nevezett mezőny.
Elsőként a régi-új Bükkszentkereszt-Bükkszentlászló szakaszon kellett a lehető leggyorsabban végighajtani, ahol nem kevés szakadék, rengeteg fa és tomboló nézők láthatták, hogy Benik - Turán - Turi a sorrend. A következő sajókazai szakasz első háromja is ugyanezekből a nevekből rakható ki, de más leosztásban (Turi - Benik - Turán)
Az első kör végére, tehát 4 gyorsasági után már 12 másodperc volt az előnye Benik Balázsnak, Turi előtt és Turán Frigyes is csak 16.5 msp-vel volt lemaradva az elsőtől.
Délután fél 5-re ért be a mezőny az esti szervizbe, 8 gyorsasági szakasszal és 66 versenykilométerrel és az ehhez tartozó időeredményekkel.
A tények az esti parc fermébe álláskor:
Benik fél perccel vezet a prológ győztes Asi előtt, harmadik és negyedik a két Skoda Fabia WRC (Spitzmüller és Turi).
És ami mögötte van? Defektek, motorleállások, hatalmas esések…
Az első háromban autózó Turán Octavia WRCjének sajnos újból megállt a motorja, így megint várnunk kell egy versenyt, hogy megtudhatjuk, mennyivel tud jobb helyezést elérni Frici a WRCvel a tavalyi A8-as Mitsubishijéhez képest.
A nézőkedvenc, Ladából három gyémántos Lancerbe átülő Balázs Öcsi a felsőnyárádi cél fotócelláját és az ott lévő betonátjárót elsodorva kiállni kényszerült, hisz nem nagyon maradt futómű az Evo IX alatt.
Janika rendre 8. időket autózott a vadonatúj Peugeot 207 S2000 autóval, mégis a nap végén a 17. hely jutott neki, hiszen az utolsó gyorsaságin dupladefekt hátráltatta haladásban.
Herczig Norbiék ugyan egy kis motorerő hiányra panaszkodtak, de nagyon szépen terelték a gyönyörű Subaru Impreza WRC-ét, amit Janika autójához hasonlóan szintén most láthatott először hazai közönség. A kék autó szépen beállt a szervizbe, de onnan már nem tudott kijönni és Norbi már csak másnap tudta a pálya mellett mesélni a nézőknek, hogy a váltó adta meg magát.
Turiék negyven másodperc büntetést kaptak egy késésért és a szervizbe is a diósgyőri stadion előtt a navigátor, Tóth Imre tolta be az autót, ugyanis a benzinpumpa nem volt hajlandó üzemanyagot juttatni a motornak. Az a büntetés a második helyről tolta a negyedikre Turiékat.
Vasárnap szintén 8 gyorsasági és egy kis eső fogadta a megmaradt 82 párost.
A kis eső pont annyit jelentett, hogy őrült rohangálással és telefonálgatásokkal, találgatásokkal telt a reggeli szerviz, hiszen mindenki próbálta kitalálni, hogy milyen gumit rakjon fel az első 4 gyorsaságira.
Az döntött jól, aki a száraz felületre való slicket választotta, bár ha épp egy kis felhőszakadásban rajtolt el, akkor valószínűleg nem így gondolta, hisz életveszélyes ilyen gumival a vizes aszfalton közlekedni…
Benikék fél perces előnye megnyugtatónak tűnt, de mi az, ami megnyugtató a rallyban?
A céldobogó és a pezsgőzés talán…
A ford Focus WRC középső difije megadta magát, így Benik Balázsnak a "csak beosztani az előnyt" taktika inkább volt túlélési gyakorlat. Nem árulok el nagy titkot, a túlélés sikerült, nyert a néhány éve még itt Miskolcon egy hatalmas bukás után szinte újjászülető pilóta és navigátora.
Turiék fokozatosan felzárkóztak, napközben már újra másodikok voltak, mikor egy árokjárással újra kezdhették a másodpercek ledolgozását az utolsó körben.
A vasárnap másodikként induló Asiék vízcsöve nem akart tovább dolgozni, a pilóta próbálta megjavítani az autót, de kikésték a következő gyorsasági rajtját, így fel kellett adniuk a küzdelmet.
Hatalmas csatát vívott a második helyért a két Fabia WRC… A csata győztese Spitzmüller Csaba és Kazár Mikit helyettesítő Béres László lett, Turiék tudtak örülni a harmadik helynek és a vele járó pontoknak is.
Negyedik lett Érdi Tibor! Azért a felkiáltójel, mert igazából így kellett volna írni: Ifj. Érdi Tibor. A fiatal pilóta élete második WRC-s első osztályú futamán a csodálatos eredménnyel, szép kupákkal és méltán büszke apukával indulhatott haza.
Hideg Krisztián befáslizott csuklóval hozta be a Mitsubishijét az abszolút ötödik helyre, miközben úgy kellett autóznia, hogy a kocsin egy karcolás nem eshet, hisz nagyon szűkös a büdzsé…
Hideg ezzel nyerte az A8-as küzdelmet Botka Dávid és Trencsényi József előtt.
Az N4-ben hatalmas csata alakult ki és itt sem hiányoztak a drámák.
Az első nap végén Elekék 2 tized másodperccel álltak Szőllősi Péterék mögött.
Sikerült a második napra megfordítaniuk a helyezést, de a váltó megadta magát és a céldobogóra már csak az 5. fokozatot volt hajlandó elfogadni a szerkezet, és a pilóta átvette a kupát, de nagyon félt attól, hogy a verseny végét jelentő parc fermébe már nem fog tudni beállni… Végül ez sikerült és az N4 első három helyezettje: Elek István - Szőllősi Péter - Fenyvesi Gábor.
A Super1600-os bajnokságban nem volt nehéz Suzuki győzelemre fogadni, hiszen vasárnap már csak öt "mi autónk" rajtolt el és a papírforma szerint Bútor simán nyert a Swifttel, majd 50 másodperccel megelőzve csapat és márkatársát, Ollé Sasát. Harmadik lett Krózser Menyhért, aki ezúttal egy Ignissel próbált szerencsét. A kategória drámája még a verseny előtt játszódott, hiszen Kakusziék ugyan kikalapálták a Renault Cliojukat, amit sikerült egy külföldi versenyen átformázniuk, az autón még meg sem száradt szinte a festék, de a verseny előtti teszten a motor összeakadt és nem is tudott elindulni a kiskőrösi különítmény.
Ejtsünk szót a vasárnap, idén először bemutatkozó Rallye2 mezőnyéről is.
68 páros adta le a nevezését és a Rallye első osztály vasárnapi pályáin próbált eltalálni, ami nem is kis feladat, ismerve a magyar rallysokra oly jellemző kanyarlevágásokat, így aztán szegény másodvonalasoknak nagyon sokszor kellett azzal a ténnyel találkozniuk egy-egy kanyarhoz érve, hogy az előző nap felírt pályán az adott kanyarban minden van, csak tiszta útfelület nem… És nagyon nehéz üveggolyóval felszórt (érstd: kavicsfelhordásos) pályán végigtalálni…
Nem is sikerült mindenkinek, viszont a tavalyi bajnok hozta a papírformát és Szommer István nyert, második Puskádi és harmadik a korábban Suzukival versenyző Kurtos lett. Mind a három páros Honda Civic volánja mögött ért fel a dobogóra.
A méltán népszerű, turbós, lefújószelepes, négykerékhajtású autókat felvonultató F csoport győzelmét Bedőék szerezték meg a még mindig szép formájú Toyota Celica GT4-el, Niesz Ferenc Subaruval második, Eran Friedman pedig az új építésű Mitsubishi Lancer Evo VIII-al a harmadik lett.
Az első osztályú bajnokság állása az első két futam után:
1. Benik Balázs - Varga István - Ford Focus WRC - 45 pont
2. Turi Tamás - Tóth Imre - Skoda Fabia WRC - 42 pont
3. Hideg Krisztián - Kerék István - Mitsubishi Lancer Evo VI - 26 pont
4. Spitzmüller Csaba - Béres László - Skoda Fabia WRC - 20 pont
(nem hivatalos eredmény)
A bajnokság következő futama (egyben az első murvás verseny az idén):
Duna Rally (Székesfehérvár)
2007. május 25-27.