A tavalyi bajnokkal, Benik Balázzsal az idei esztendőről beszélgettünk:
Kicsit nehezebben indult az évkezdet,
mint ahogy talán a korábbi években…
Varga István bejelentette év végén, hogy visszavonul és talán ez is apropója lehetett annak, hogy Lukács József és az EURONICS megkeresett. Ezt a két nevet azért kell együtt említeni, mert úgy gondolom Lukács Józsi nélkül nincs a rallyban ez a cég, mint támogató, hiszen Józsi támogatója és Ő hozta be őket a rallyba.
Ez mindenféleképp lélegzetvételhez juttatott minket, hiszen az OMV és a Bomba! idén már nem támogat.
Az OMV 7 éven keresztül a fő támogatónk volt. Most érzem igazán, hogy ezek az erős alapok a korábbi években mennyire megkönnyítették a feladatomat. A tavalyi év végén szinte a nulláról kellett felépíteni mindent. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy minden kerek, hiszen egy ilyen főtámogatót nagyon nehéz pótolni.
Az elmúlt 7 esztendőben az általuk biztosított háttér elengedhetetlen része volt a sikereknek és ezért mindig is nagy köszönettel tartozom nekik. Az egész csapat mindig jó szívvel gondol vissza majd ezekre az évekre. Bízom benne,hogy idén még egy-két új támogatót sikerül szereznünk a csapat mellé.
Sajnos a gazdasági élet nehézségei is kihatnak a sportunkra. Teljes gőzzel dolgoztunk azon, hogy idén is rajthoz tudjunk állni. Volt olyan része a felkészülési időszaknak, amikor nem hogy a végét, de a közepét és még az elejét sem láttam a 2008-as esztendőnek és talán az elmúlt 7 évben most volt először, hogy úgy éreztem, hogy kilátástalan a történet.
Aztán jött a megkeresés Jositól és az EURONICS-től és nagyon várom már az egri futamot. Emberileg is jól kijövünk egymással. Lakva ismeri meg az ember a másikat és ez természetesen ugyanúgy érvényes rám is, nem csak rá, de az előjelek mindenképp jók.
A verseny előtt lesz valami teszt, ami nem az autóra vonatkozik, hanem inkább arra, hogy összeszokjatok az új navigátoroddal? Vagy már ezen túl vagytok?
Még előtte vagyunk ennek. Ettől függetlenül belső felvételekből már ismerem Josi navigálását és Ő is ismeri az én elvárásaimat. Elmondása szerint fekszik neki az, ahogy a kanyarokat feldolgozom és nekem is nagyon tetszik az Ő ritmusa, hanglejtése, ahogy navigál. Biztos vagyok benne, hogy rendben lesz ez is. De lesz majd olyan, mikor egy tesztpályán a versenyautóban úgymond kipróbáljuk egymást, de igazából ettől nem félek, hiszen amennyire megismertem Josit, feltalálja magát minden helyzetben, nagyon bízunk egymásban és remélem, hogy ez jó eredményekhez fog vezetni.
Milyen autóval indulsz idén?
Különböző fórumokon már sok mindent találgattak, amiken csak mosolyogni tudtam amikor megemlítették, hogy szó lehet arról, hogy 2006-os, esetleg 2007-es fejlesztésű autóval indulunk. Valójában végig arról volt szó, hogy ezzel az autóval egyáltalán rajthoz tudunk e állni és sikerül e megteremteni azt a keretet, ami szükséges ahhoz, hogy a 2008-as esztendőben versenyezni tudjak.
Már tavaly beláttam, hogy nem fogunk tudni újítani. Az autóm egy 2002-es gyártású, már év végén futott, de 2003-as évre fejlesztett Ford Focus WRC. Az első olyan Focusok közül való, ami hátul a nagy szárnnyal aerodinamikai módosításokat kapott a 2002-es autóhoz képest.
Idén semmiféle fejlesztést nem kapott az autónk, már csak azért sem, mert a homologizációs lap szerint ez tovább nem fejleszthető, sem elektronikában, sem motorerőben, sem hajtásláncban.
A karosszéria, a fényezés, a szerkezeti elemek felújítva. A motor már a vége felé jár, az első vagy a második verseny után fel kell újítatnunk, hiszen annyi kilométer lesz már benne, ami ezt szükségessé teszi.
2007-ben is nagyon kellett vigyáznunk az autóra, hiszen nem álltunk igazán jól tartalék alkatrészekkel és például a fehérvári futam is azon ment el, amikor egy defekt következtében olyan alkatrészek sérültek, amiket nem is tudtunk volna pótolni, ezért nem mentünk be a szervizbe.
Sajnos a fő elemek olyan drágák ezekhez a WRC-khez, hogy nem minden esetben tudtuk megteremteni a hátteret ahhoz, hogy mindig, mindenből legyen megfelelő tartalékunk.
Így kellett versenyeznünk, miközben tudomásul kellett venni, hogy ellenfeleink jókora technikai fölényben volt, az autó fejlesztéseit, valamint az alkatrészbázist figyelembe véve is. Volt, amikor komplett váltót, differenciálművet, futóművet raktak be.
Tisztában voltunk vele, hogy úgy kell autóznunk, ha nekünk megsérül az autónk, akkor ilyen komoly alkatrészcserékre nincs lehetőségünk. Kisebb hibákat tudtunk orvosolni, de tisztában voltam vele, hogy minél kevesebb hibával, ennek ellenére gyorsan kellett autóznunk, hiszen Tamásék nagyon jól versenyeztek, főleg aszfalton.
Másodpercek, tizedmásodpercek döntöttek, ami mind a nézők részére a látvány szempontjából, mind pedig számunkra a fejlődés szempontjából csak jó dolog. Azt gondolom ilyen kemény csaták alatt lehet igazán jól fejlődni.
Idén is hasonló lesz a felállás. Az autónk fő elemeit Bathó Zoli a tél folyamán a legjobb tudása szerint átnézte, amik szükségesek voltak, felújította. Biztos vagyok benne, hogy a BRTH idén is egy nagyon jól felkészített autót ad alánk, mint ahogy a korábbi években is tette. Sajnos a főbb alkatrészeink tartalékai továbbra sem állnak rendelkezésre, ezért továbbra is nagy odafigyeléssel kell autóznunk, hiszen például egy húszperces szervizben nincs idő egy váltót szétszedni, kompletten kellene cserélni, ha lenne… Ez sajnos nem áll rendelkezésünkre, ezért úgy kell versenyeznünk, hogy ne legyenek ilyen problémáink.
A mi autónk 2002 év végén már versenyzett autó, közel sem a legfrissebb fejlesztésű versenyautó a mai magyar mezőnyben, de talán az, hogy két éve már ezzel a kocsival versenyzek, az segíthet a jó eredmények elérésében az esetlegesen újabb fejlesztésű autók ellenében is. Minden beállításunk megvan az autóhoz, amit természetesen folyamatosan finomítgatunk, hiszen az ember vezetési stílusa is folyamatosan változik. Nem kell kitalálnunk az autót, már jól összeszoktunk.
A én úgy gondolom hogy az utóbbi évek legkeményebb küzdelmei várhatók WRC szempontból . Ahogy én számoltam, 10 körül lesz a WRC-k száma. Nem mi leszünk a legújabb autóval, de az elmúlt két év tapasztalatával ezt a hátrányt majd megpróbáljuk kiküszöbölni.
Örülök annak, hogy versenyzőtársaim tudtak újítani, fejlett technikákat tudnak felvonultatni, majdnem mindenki tudott egy picit fejleszteni. Azt gondolom a magyar bajnokság eddig sem volt sétagalopp… Kiváncsian várom, hogy mire leszünk képesek az 5-6 évvel korábbi fejlesztésű autónkkal.
Elképzelhető, ha minden jól összejönne, akkor év közben autót váltasz? Van ennek realitása, vagy egyáltalán tervben van ilyen?
Nagyon-nagyon kicsi erre az esély. Igazából messze nem ez a legfontosabb, nem ez foglalkoztat, hanem inkább az, hogy ezt az autót maximálisan el tudjam látni a megfelelő háttérrel. Felesleges olyan dolgokkal foglalkozni, ami elszakad a realitás talajától…
Soha nem mondom, hogy nem, mert történhetnek csodák, amik velem nem nagyon szoktak megtörténni.
De ha más autó lenne, akkor is csak Ford, ugye?
Természetesen! A Ford a szívemhez nőtt, nem is gondolkozunk másban.
Ez a második évünk, amit Ford támogatással versenyezhetünk, amit ezúton is köszönök!
Ez a két dolog, és az, hogy három abszolút magyar bajnoki címet szereztünk ezzel a márkával, ez önmagáért beszél.
Beszéljünk egy kicsit az egri futamról…
Nem ismeretlen a környék, a pályák…
Természetesen, ha máshogy nem, de etapon már minden útvonal ismerős.
Szerdán és csütörtökön kiderül majd, hogy milyenek mostanság.
Sűrű lesz a jövő hetetek… Bele fog férni minden?
Az autó felújítását viszonylag későn kezdtük el, mert amíg nem láttuk, hogy lehet valami az idei évből, addig nem dolgoztunk rajta.
Most volt Angliában műszaki vizsgán a Ford Focus WRC, ma jön haza, szombat és vasárnap matricázzuk és még rengeteg kis apró munka van az autón, hogy hétfőn vagy kedden ki tudjuk próbálni, kicsit tesztelni tudjunk. Szerda, csütörtök pályabejárás, pénteken gépátvétel és rajtceremónia, és két hosszú nap a szombati és vasárnapi versenynap.
De az elmúlt két hónapom már nagyon sűrű...
Minden nap, a hétvégéket is beleértve azon dolgozok, hogy minden összeálljon.
Rengeteg, sajnos javarészt sikertelen tárgyaláson vagyunk túl, aminek csak kis része volt sikeres, de ez erről szól, tisztában vagyok vele, hogy a mezőny nagy része hasonlóan áll. Vannak, akik rosszabbul, vannak, akik már korábban be tudták jelenteni, hogy összeállt a szezonjuk.
A mi évkezdetünk köszönhető legfőképp az EURONICS-nek, a Ford Hungáriának és azt gondolom, hogy itt az alkalom arra, hogy egy új támogatót is bejelentsek: a PROFI Élelmiszerhálózat belépett a támogatói körünkbe, amit nagyon szeretnék megköszönni.
Év közben még kell pótolnunk a hiányokat, de ott tudunk lenni az év elején és el tudunk rajtolni. Természetesen a korábbi támogatói körünk egy része továbbra is mellettünk áll.
Amikor az autó matricázása elkészül, az első fényképeken lesznek majd láthatóak, mint például az is, hogy a Budapest Bank továbbra is mellettünk áll.
Nagyon várom már az egri futamot és hogy újra találkozhassak a szurkolóinkkal és a rallyt szeretőkkel!