Bioetanol a rallyban, itthon!
Hibjánék Fiestája
2008-06-03
interjú • Pájer Ani
h i r d e t é s
Összes oldal:
783862704
Napi oldal:
20629
Jelenleg:
743
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 6.futam után
1. Bíró-Ambrus Roland
1091
2. Balassa Balázs
1006
3. Gönczi Dániel
926
4. Rási László
824
5. Csáki Ottó
752
6. Somogyi Máté
732
7. Nagy Balázs
712
8. Varga Zalán
702
9.
Halmai Péter
692
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 10.futam,
a Rally Paraguay után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
198
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
191
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
189
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
180
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
150
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
88
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
71
8. Oliver Solberg
Toyota Yaris GR Rally1
58
9. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
56
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a 6.futam,
a Barum Rally után
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
122
2. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
111
3. Jon Armstrong
Ford Fiesta Rally2
81
4. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
76
4. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
5. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
60
7. Mille Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
42
8. Martins Sesks
SKODA Fabia RS Rally2
35
9. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
100
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
78,5
3.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
64
4. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
56,5
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
53,5
6.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
52
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
48,5
8. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
9. Ranga Péter
Skoda Fabia R5
22
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
74
2. Hulmann Gábor
Lada VFTS
64
3. Hevesi Norbert
BMW E36
63
4. Hinger Dávid
Lada VFTS
49
5.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
39
6.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
35
7. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
8. Molnár Attila
Lada 2107
20
9. Oroszi Zsolt
Mitsubishi Lancer Evo IX
17
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
46
2. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
17
3. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
16,5
4.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
5. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
10
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
a 2.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
70
2. Molnár Zoltán
Citroen C2
48
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
37
4. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
28
5. Baksai László
Lada VFTS
25
6. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
7. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
8. Lakatos Tamás
Peugeot 208 R2
17
9. Kerekes Bence
Lada VFTS
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
a 2.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
D géposztály
1. Rácz Tibor
Lada 21011
52
2. Auszmann Gy.
Polonez
37,5
3. Csukovics István
Lada 21013
30
E géposztály
1. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
52
2. Kelemen Csaba
Lada VFTS
44
3. Szombathelyi P.
Lada VFTS
36
F géposztály
1. Kaufmann M.
Toyota Celica
30
2. Oláh Zoltán
Seat Ibiza
27
3. Bolya Tamás
Opel Corsa GSi
25
teljes táblázat

Hibján Józsi jelen állás szerint az egyetlen olyan versenyző Magyarországon, aki bioetanollal hajtott kocsival versenyez az Országos Rali Bajnokságban. Hogy nincs is akkora hátrányban benzines társaihoz képest, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az N/3 második helyén tanyáz perpillanat. Tévhitekről, előnyökről és hátrányokról, beszélgettünk.

- Miért vágtál bele, hogy ilyen autóval versenyezz?
- Tulajdonképpen egy a cél: hogy versenyautóba üljek, és versenyezzek. Nyolc évig Ladáztam. Most az, hogy bioetanolos autóval megyünk tulajdonképpen szponzori kikötés volt. Nem sok választási lehetőségünk volt, hogy gyári E85-tel hajtott autót találjunk, de megleltük a Fordot és az M-Sportot, akik foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Gyárilag csak a Fiestát fejlesztették ki ilyen módon. Ez volt az egyetlen, ami bioetanolos, gyári és homológ volt, így ezzel versenyezhettünk tovább.

- Műszakilag milyen paraméterei vannak a Fiestátoknak?
- Ez egy N/3-as, 2000-es, szívómotoros és E85-öt tankolunk bele.

- Ez ugye azt jelenti, hogy az üzemanyag 85 százaléka bioetanol, 15 százaléka pedig benzin.
- Igen.

- Mennyiben kell átalakítani a kocsit, hogy E85-tel üzemeljen?
- Kezdem az utcai autóval. Tavaly Ladával mentem, és a tréningautónk szintén egy Lada volt. Már abba is E85-öt tankoltunk. Kicsit át kellett fúvókáznunk és a gyújtáson kellett változtatnunk, de az üzemanyagrendszert nem kell átalakítanunk. Ezzel mentünk több, mint 15 ezer kilométert. De van egy céges Suzukim, amivel már közel 30 ezer kilométert mentem, és azon abszolút semmit nem alakítottunk át, csak egyszerűen ezt tankoljuk bele. A hidegindítása kicsit problémás, de ilyenkor nyáron abszolút nem veszünk észre különbséget. Annyi, hogy olyan 10-12 százalékkal nagyobb a fogyasztása a kocsinak. De tökéletesen megy vele.

- Azt olvastam a bioetanolról, hogy bizonyos alkatrészeket károsíthat.
- Nézd, mi vettünk egy teljesen utcai Ford Fiesta ST-t. Az M-Sporttól rendeltünk kit-et hozzá. Mindent megkaptunk: bukócsövet, első-hátsó lökhárítókat, biztonsági öveket, tehát gyakorlatilag a teljes felszereltségét az autónak.
Ezen kívül pedig az E85 kit-et, ami azt jelentette plusz opcióban, hogy adtak hozzá négy injektort, nagyobbakat, a több üzemanyag eljuttatásához és a computer-t, ami a benzin-levegő keverékét korrigálja. Ennyit kaptunk hozzá gyárilag. Sem külön üzemanyagrendszert, sem külön dugattyúkat, tehát minden maradt széria. A gyár ennyi átalakítást ír elő. Sokan mondják, hogy saválló rendszer kell, de nem. Ami bírja a benzint, az bírja a bioetanolt is. Az a lényeg, hogy benzin és olajálló legyen. Az E85 nem rág szét semmit, nem tesz tönkre semmit. Ezt már hallottam én is, de nincs ilyen probléma a kocsival. Például a gyári műanyag tankunk is van, mivel az autó N-es, és annak sincs baja.

- Az utcai autódba is bioetanolt tankolsz?
- Igen, mi valóban környezettudatosságból is alapítottuk ezt az E85 Motorsport kft.-t. Az utcai autómba is E85-öt tankolok, amikor csak tehetem. Annyi a gond, hogy Magyarországon még ezt elég kevés helyen tehetem meg, mindössze három városban vannak ilyen kutak, de a jelen állás szerint ez a piac hamarosan bővülni fog. És Magyarország szempontjából hasznos lenne, ha elterjedne a bioetanol. Egyrészt, mert kukoricából évek óta többletet termelünk. Ebből ahelyett, hogy eladjuk külföldre, bioetanol gyáraknak, az üzemanyagot itthon kéne előállítani, hisz az alapanyag adott.

- Tehát kukoricánk van csőstől, hogy stílszerű legyek.:)
- Igen. :)
Nem beszélve arról, hogy szerintem még munkahelyeket is teremtene. Mi most ezen vagyunk, hogy minél több emberrel elfogadtassuk azt E85-öt itthon.

- A bioetanol energiaértéke jóval alacsonyabb, mint a benziné. Versenyzés közben mennyire érezhető ez az autón? A teljesítménye is kevesebb, vagy csak abban nyilvánul ez a tény meg, hogy többet fogyaszt az autó?
- Teljesítménymérő padon megmértük az autót benzinesen és bioetanolos hajtással is. Azt tapasztaltuk, hogy igazán magas fordulaton a benzineshez képest egy kicsi teljesítménycsökkenést vettünk észre, de olyan fordulaton, amit utcai forgalomban például nem is használunk. És olyan minimális, hogy belülről nem is veszi észre az ember. Alacsonyabb fordulaton viszont ugyanolyan a két üzemanyag teljesítménygörbéje.

- Ezek szerint az E85 miatt nem vagytok hátrányban kategórián belül?
- Talán csak annyiban, hogy ezek a Ford Fiesták gyárilag 180 lóerőig vannak húzva, nem is lehet erősebb. A többiek autója pedig kétszáz körül és fölött is van. Ennyi a hátrányunk, de ez sem a bioetanol miatt.

- Nem is lehetne ebből az autóból többet kihozni?
- Nem. Kérdeztük az M-Sportot, hogy nem lehetne valahogy nagyobb teljesítményt kicsikarni belőle, de azt mondták, hogy ők ezt így rakták össze, és ha változtatunk rajta, akkor már nem fog megfelelni az N csoport elvárásainak, magyarul nem lesz homológ az autó. Úgyhogy ezen nem változtatunk.

- Én még sosem láttam magát az anyagot. Hogy néz ki?
- Ugyanolyan, mint a benzin. Ez tulajdonképpen alkohol. Erjesztés után készül, kukoricából. Talán egy picit hamarabb elpárolog adott esetben az ember kezéről, mint a benzin. A szaga is hasonló a benzinhez, annyi az érdekes, hogy amikor ez ég, akkor olyan cefre szaga van. Ami viszont még érdekesebb, hogy a E85-től nem kormosodik a kipufogó, szinte ugyanolyan szép fényes, mint újkorában. Ebből is látszik, hogy az üzemanyag károsanyag-kibocsátása minimális.

- Még egy nagyon fontos kérdésről nem beszéltünk. Az üzemanyag-árakról.
- Jelentősen olcsóbb az etanol, mint a benzin: az E85 most olyan 220-225 forint között van.

- Még úgy is jobban jöttök ki belőle, hogy több kell belőle, tehát nagyobb az autó fogyasztása?
- Igen. A hivatalos adatok szerint 10 százalékkal fogyaszt többet az autó, ami nekünk is kijött, de még így is jobban megéri - anyagilag is. Olcsóbb és környezetkímélőbb - ez a lényeg.

Ez a hír most jelenik meg 5816. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
h i r d e t é s
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
010203 04050607
08 09 10 11121314
15 16 17 18 192021
222324 25 262728
293001 02 030405

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k