Botka Endre lemondása
Az ideiglenesen kinevezett szakágvezető interjúja
2011-10-03
interjú • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
763460650
Napi oldal:
71500
Jelenleg:
893
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 2.futam után
1. Balassa Balázs
398
2. Suborits Péter
396
3.
Horváth Levente
380
4. Gönczi Dániel
370
5. Végh Krisz
337
6. Kasza Kristóf
322
7. Gách Bence
304
8. Bíró-Ambrus Roland
301
9. Somogyi Máté
291
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 4.futam,
a Rally Islas Canarias után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
109
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
66
3. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
59
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
58
5. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
57
6. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
44
7. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
39
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
19
9. Grégorie Munster
Ford Puma Rally1
16
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
az 1.futam után
1. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
2. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
26
3. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
24
4. Jose Suarez
SKODA Fabia RS Rally2
22
5. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
20
6. Pepe López
Hyundai i20N Rally2
15
7. M.Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
13
8. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
11
9. Stefan Lefebvre
Hyundai i20N Rally2
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
35
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
25
3. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
24
4. Trencsényi V.
Skoda Fabia R5 Evo
21
5. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
19
6. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
17
7.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
13
8.
Vida Szabolcs
SKODA Fabia RS Rally2
11
9. Ifj.Fogarasi A.
Ford Fiesta Rally4
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Hevesi Norbert
BMW E36
35
2. Hinger Dávid
Lada VFTS
28
3.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
23
4. Molnár Attila
Lada 2107
20
5.
Bencs Zoltán
Honda Civic
17
6. Petróczy Péter
Mitsubishi Lancer Evo IX
16
7. Hulmann Gábor
Lada VFTS
15
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
2. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
10
3. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
7
4.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
5
5. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
0
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
35
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
22
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
21
5. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
17
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
14
8. Simon György
Lada 2105
11
9. Borbély Nándor
Lada 2105
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Nagy István
Volkswagen Golf 1 GTi
30
2. Müller Roland
Lada VAZ 2101
27
3. Rácz Tibor
Lada 21011
25
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
30
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
27
3. Kulcs Márk
Lada 2107
25
teljes táblázat

botka_endre_lemondasa_2

Vége a WATT Országos Rallye Bajnokságnak és lemondott az RSB... Az ideiglenesen kinevezett, de most lemondott szakágvezetőt, Botka Endrét kérdeztük:

Megbízott szakágvezetőként vágtál neki az Eger Rallye-nak.
Az egri futam előtt lemondott a szakágvezetés és beugrottam, hogy el tudjuk indítani a 2011-es bajnoki szezont.

A futam előtt volt egy kis intermezzo, az MNASz-ben nem kívánatosnak ítélték az RTE mezőnyt a versenyen, de szerencsére ez megoldódott…
Sikerült megoldani a problémát. Egy kompromisszumos megoldással mindkét fél számára elfogadható versenyt rendezett Lakatos Robi.

Aztán a következő, miskolci futamon is szakágvezetőként szerepeltél és a verseny jól zajlott, pedig nem volt könnyű.
Tízen éve a Szövetségen belül dolgozom, több szerepkört megjártam már, de nekem is hozzá kellett szoknom a rallyhoz és versenyről versenyre egyre jobban átlássam és örülök, hogy Te is azt mondod már a kérdésfelvetésben, hogy jól sikerült a Miskolc Rally.
Az volt a feladatom, hogy probléma nélkül menjenek a versenyek és a versenyzők ne érezzenek meg abból semmit, hogy hatalmi válság és vezetőváltás volt.

Ezt a két szót tűzted ki a zászlódra: megegyezés, kompromisszum.
Szerettem volna és még mindig ezt szeretném, hogy a Rallye egy egységes társadalom legyen, úgy egységes, hogy legalább a 75%-a legyen egységes, hisz mindig vannak olyanok, akik más irányt látnának szívesen, de ha a többségnek jó valami, akkor azt a döntést kell továbbvinnünk és azt kell betartanunk.

A megegyezéshez két fél kell. Én hiába vagyok kezdeményező, ha a másik oldal előítéletei van irányomban, nem ismernek, csak rám nyomnak egy bélyeget. Azt gondolom megmutattam, hogy nem nekik volt igazuk…

Volt egy forró Veszprém Rallye-nk, ami a kevés induló ellenére is meg lett tartva, itt is együtt autózott az ORB a túra mezőnyével.
Sajnos a veszprémi pályák híresen autógyilkosak, ennek is tudható be a kevesebb nevező. Mindenképp kiemelném a vasárnapi gyorsasági szakaszokat. Szenzációs erdei pályákat sikerült megszereznie Robinak. Ha hasonló pályákon zajlik majd a következő évben is a verseny és talán a gyilkos sólyi szakasz kimarad, akkor talán még több nevező várható. Az jól látszik, hogy a rendezőknek muszáj a versenyzők kedvébe járni és így van ez többek között a pályák kiválasztásával is. Ha jövőre ezeket a pályákat újra megkapjuk az Elnökség ígérete szerint, akkor egy nagyon jó bajnokságot tudnánk jövőre megélni.

Itt jön elő az, amit folyamatosan hangoztatok: egységre kell törekedni a szakágvezetés, a rendezők és a versenyzők között. Közösen egy olyan versenysorozatot kell létrehoznunk, ami mindenkinek megfelel. Kevesebb nap, talán kicsivel kevesebb versenykilométer és remélhetőleg még több indulónk lesz és ebbe az irányba kellene lépni…

botka_endre_lemondasa_3

Mindketten kihagytuk a Bükfürdő Rallye-t, lehet azért, mert szinte hiba nélküli verseny volt. A versenyzők és a nézők is jól érezték magukat és mintha már egy kicsit abban a térségben is népszerűbb lenne a rally.
Egy kis időelszámoláson kívül nem volt semmi probléma, minden időben történt. A rendező mindenben támogatta a Vezetőséget is. Talán mondhatom, most már még inkább, hogy szerintem az év versenye volt…

Bükfürdőn volt egy Botka ügy, amit sikerült jól kimozognod, hiszen nem merült fel a Te neved az üggyel kapcsolatban, vagy ha igen, akkor Dudu ezt hátrányként hozta fel.
Sajnos tudtam, amikor elvállaltam ezt a pozíciót, hogy Dávidnak ez nem fog kedvezni, inkább hátrányára válik, ha a szakágvezető fiaként aposztrofálják.

Az esetről annyit, hogy csinált ott egy hülyeséget. Amikor egy versenyzőnek, aki tele adrenalinnal és pezseg a vére, azt mondják, hogy ’na, pakolj össze, takarodj haza!’, akkor azt nem viseli jó szívvel. Ott súlyos hibát vétettek emberek és kihozták a gyerekből azt, amit igazából nem szabadna, de sajnos megtörtént.
Én külön tudok választani dolgokat. Tudom, hogy mi az, hogy szakágvezetés és tudom, hogy mi az, hogy család és gyerek. De ez csak hozzáállás kérdése és azt tartom normálisnak és természetesnek, ha nem avatkozok ebbe bele.

Volt egy Arad Rallye-nk, amit még a verseny előtt sok negatív kritika ért, aztán a verseny percre pontosan lezajlott… Komoly erőpróbának tette ki a mezőnyt, hiszen új pályákon kellett autózniuk.
Iszonyatosan jó pályák voltak, nagyon elfáradtak a versenyzők a végére. Dávid azt mesélte, hogy kiszállt az autóból és remegett keze lába, de amikor ugyanezt mondja a navigátora is, akkor azt gondolom tényleg kiautózta magát a mezőny.

Az előzményekről azt kell tudni, hogy valóban sokan ellenezték, nem akartak indulni. A felsőbb vezetés is nyomást gyakorolt ránk, hogy ne engedélyezzük.
Mivel én arra tettem le a szavam, hogy ezt a hat fordulót mindenképp le kell bonyolítanunk és mindent el kell követnünk, hogy az Arad Rallye pártpolitikától függetlenül meg legyen tartva. És ebből mindenki azt vesz ki, amit akar. Nekem az volt a dolgom, meglegyen minden verseny, pontosan, időben, megfelelő szakmai szinten. És én ezt próbáltam végigvinni. Az Arad Rallye-n nagyon sok szakmai hiba volt, amiből tanulni kell és amiből tanulni lehet, de nagyon sok pozitívum is volt. Eredményes tárgyalásokat folytattunk az ottani rendezővel és szeretnénk jövőre is kimenni és szeretnénk, ha ők is jönnének a mi versenyünkre.

Mivel egyre kevesebben vagyunk országon belül, ezért nyitnunk kell. Még nem mondok neveket, de folynak a tárgyalások és  nem is vagyok meghatalmazva erre. A környező országok versenyzőit is ide kell csábítanunk Magyarországra…

Az évadzáró futam hab volt a tortán, hiszen nemzetközi sorozat részeként debütált a nagymúltú Mecsek Rallye. Szenzációs pályákon helyt állt a magyar mezőny nemzetközi szinten is.
Talán egy kicsit szakmai féltékenységből Jelen Úr túlvállalta magát és szerencsére az utolsó pillanatban sikerült rávenni Őt arra, hogy vonjon be segítőket, hiszen belátta, hogy senki sem akarja és nem is tudja elvenni tőle a dicsőséget. A rendezvény sokkal jobban sikerülhetett volna, ha egy hozzáértő csapat segítette volna már az elejétől a munkát és ez lehetett volna a rally ünnepe.
Jövőre mindenféleképpen úgy kell ezt az egészet lekoordinálni, hogy szakmai csoportok már jóval korábban felkészülnek. Fontos a megfelelő tájékoztatás, fontos a reklám, fontos a jó beharangozás.
A pályák adottak, az Elnökség betartotta az ígéretét, a támogatást megszerezte az anyagi terhek ellensúlyozásaként. Biztos vagyok benne, hogy jövőre csodálatos ünnepet ülhetünk újra a pécsi IRC futamon.

botka_endre_lemondasa_1

Vége a bajnokságnak és a napokban felröppent a hír: lemondott az RSB. Nem igazán értem, hogy mi van e mögött, segíts kérlek tisztábban látni!
Azt vállaltam az Elnökség előtt, hogy az éves bajnokságot lebonyolítom. Soha nem volt vágyam és nem akartam szakágvezető lenni, volt egy helyzet, amit meg kellett oldani és úgy éreztem, hogy meg tudom oldani. Talán elmondhatom, hogy amit vállaltam, azt becsülettel elvégeztem.
Ahogy korábban is mondtam, szükség van az egyezségre.
A rallynak az a legjobb, hogy olyan vezesse, akire mindenki hallgat. Ha olyan ember van, aki nálam jobban tudja csinálni, vagy nagyobb támogatottsága van, akkor csinálja ő.

Volt két választás korábban, ahol mindkétszer Cselényi Balázs ellenében indultál. Milyen a kettőtök viszonya?
Nekem a Balázzsal eddig is jó volt a viszonyom és ez nem változott idén sem. 1998 óta ismerem, egyidős a fiaimmal. Amikor elkezdtünk autocross-ozni, ő is ugyanolyan gyerek volt, mint Duduék. Sosem volt ellenséges viszonyom vele és azt tudom mondani, hogy jószerivel senkivel sem. Miért lenne? Nem innen kapok fizetést, ide csak teszek, nem veszek el semmit. Vannak talán ellenzőim, de ők nem ismernek engem, talán ezért. Sem Balázzsal, sem az Őt támogató csapattal ugyanúgy beszélgetek, sőt, szerintem idén több versenyt is ők mentettek meg, amit meg is köszöntem nekik. Egyáltalán nem ellenséges a viszonyunk, sőt szerintem barátinak mondható.

Sok tervről beszéltél… Mi lesz ezekből?
Én a rally szakág vezetéséről mondtam le, de ha megkérnek, hogy segítsek dolgokban, akkor én minden további nélkül segítek. Az elmúlt évben nagyon sokat tanultam, sok tanulságot vontam le. Beigazolódott, amit én évek óta mondok: változtatni kell!
Amíg a versenyzők nem érzik jól magukat egy versenyen, addig nem jól dolgoztunk!

Mit tanultál még?
Ezt már korábban is tudtam, de újra megerősödött bennem:
Nem az az okos ember, aki a hibákat felismeri, hanem az, aki a megoldásokat is megtalálja…

Ez a hír most jelenik meg 7098. alkalommal
címkék: Botka Endre, RSB
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
141516 17 181920
212223 24252627
282930 01 020304
05 06 07 08 091011
12 13 14 15161718

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k