Markó Tibi épp a Jóban-Rosszban sorozat aktuális epizódján izgult, mikor sikerült az interjú miatt megzavarnom őt. A félórás beszélgetésünk során azért meggyőzött, hogy a Bükfürdő Rallye-val kapcsolatos ötleteit nem a szappanoperából merítette, és azt is igazolta újra, hogy csapatával együtt arra törekszik, hogy körülötte mindenki jól érezze magát! Volt olyan pillanat, amikor úgy éreztem, hogy Tibinek fogalma sincs arról, hogy milyen egy rallye-verseny Magyarországon, mert amiről ő beszél, az valami egészen, de teljesen egészen mást fog nyújtani idén is!

Nézegettem a versenykiírást, és felmerült bennem rögtön egy kérdés: átváltottál turizmus szakirányra? Elég sok szállásajánlót találtam a kiírás végén...
Lássuk be, hogy nem dübörög az autósport, és több lábon kell állni! :-) De most tegyük félre a komolyságot.... Visszakérdezek: olvastad ezek szerint azt a másik anyagot is, ami a kiírás "mellett" volt?
Azt hiszem, hogy arról lemaradtam, de mesélj!
Készítettünk egy másik anyagot is, melyet kifejezetten a versenyzőknek szántunk. Írtam egy levelet a szándékainkról, miszerint egy olyan versenyt szeretnénk rendezni, ami nekik is tetszik minden szempontból, ill. felsoroltam, hogy milyen plusz lehetőségeket próbáltunk meg összehozni nekik az ő érdekükben.
Bár korábban sem átlagos versenyeid voltak, most is hangsúlyt fektettél arra, hogy valami mást, valami pluszt is kapjanak a versennyel kapcsolatba kerülő személyek?
Csupán remélni merem, hogy aki ismeri az MRT versenyeit, úgy gondolja, hogy általában erre szoktunk törekedni, hogy a lehetőségeinkhez mérten kitaláljunk valami kis pluszt, ami nem feltétlenül nagy dolog, hanem inkább csak olyan, amitől az íze lesz más a sztorinak. Mint ahogy abban az említett anyagban is leírtam, szerveztünk kedvezményes szállásokat a versenyzőknek. A pályabejárást hétvégére tettük, hogy ne kelljen a munkából emiatt hiányozni, de ugyanakkor a rallye2-eseknek mégis lehetővé tettük, hogy a verseny előtt csütörtökön és pénteken járjanak be pályákat, ha nekik úgy könnyebb, hogy csak egyszer utaznak a helyszínre. Csinálunk tesztet, és idén sem maradhat el a verseny keretei között a Makitával közösen szerevezett autómosás. Bükfürdővel kötött szerződés alapján a versenyzők és a csapatok kedvezményes fürdőbelépőjegyet kapnak. Lesz prológ, 0 Ft-os belépővel. Megállapodtam egy étteremmel Bükfürdő központjában, hogy kinyitnak hajnalban és aprópénzért tudják reggeliztetni a versenyzőket és a csapatokat, azaz, ha lesz rá igény, reggel 5-kor is nekiállnak tojásrántottát készíteni. Szerveztünk még két külön helyen rallye-menüt, hogy vasárnap a túrások és az ORB-sek is tudjanak kedvezményesen étkezni. Péntek és szombat este egy-egy bulit szervezünk... És lesz két apró meglepetés is, amit még nem árultam el a versenyzőknek... de a versenyig maradjon ez meglepetés mindenki számára!

Tudják már a versenyzők, hogy milyen pályák lesznek?
Szeretném azt hinni, hogy nem! :-) Egyre nehezebb helyzetben vagyunk a különböző zöld hatóságok által támasztott egyre szigorúbb követelmények miatt, és ennek köszönhetően nyilván az erdészet is próbálja szűkíteni a mozgásteret az ésszerű határokon belül. Ha pedig egy-egy versenyző beszökik a versenykiírás megjelenését követően pályát bejárni, talán fel sem méri, hogy mekkora kárt okoz. Az idei évben is kellett erről beszélgetnünk az erdészekkel is, a vadászokkal is, hiszen ők is panaszkodtak, hogy hajnalban kint ülnek a lesen és érdekes módon jönnek az autók, holott még elég távol van a verseny...
És rájuk is lőnek a vadászok?
Azt nem mondom, hogy javasoltam... de ők jelezték, hogy segítenek. :-) Viccet félretéve, a versenykiírásban szerepel is, hogy az összes érintett terület erdészeti igazgatóságai és dolgozói, valamint az érintett területek vadásztársaságainak képviselői is részt vesznek a tiltott pályabejárás ellenőrzésén, a sportbírók és a Marco Racing Team stábján kívül. Bízom benne, hogy ez kellő visszatartó erővel bír majd, és akit elkapnak, az csúnya "ejnye-bejnyét" fog kapni.
Hangsúlyoznám, hogy nem azért, mert nekem ez a mániám, hanem azért, mert nem lehet "carpe diem" módon gondolkodni, időnként felül kell emelkedni az önös érdekeken és egy kicsit távolabbra kell néznünk az orrunk hegyénél. Nehéz dolog ez, és ezzel a problémával nem csak én küzdök, hanem a többi rendező is, de a murvás versenyek tekintetében ez mindig fokozottabban jelen van, mint az aszfaltos futamokat illetően, de tény, hogy ők sincsenek könnyű helyzetben.

Ne feszegessük, hogy pontosan hol zajlik majd a verseny, de mennyire biztosak az idei pályák? Előfordulhat olyan eset, mint tavaly, hogy az utolsó pillanatban módosítani kell a tervet?
Alapvetően optimista embernek tartom magam, és tanulva a tavalyi szerencsétlen helyzetből, amikor rajtunk kívülálló okok alakították úgy a verseny sorsát, ahogyan azt láttuk, próbáltam nagyobb hangsúlyt fektetni az előkészítés során minden egyes részletre. "Soha nem mondd, hogy soha" és ezt nem a pesszimizmus mondatja velem, de én nagyon remélem, hogy megfelelő precizitással jártam el.
Nem azért, mintha nem oldanád meg a felmerülő problémát...
De ne legyen erre szükség! Fél éve rakosgatom össze a dolgokat és már az elejétől fogva próbálok egy olyan koncepciót összerakni, ami mindenki számára elfogadható és beilleszthető a szabályrendszerébe, terveibe, lehetőségeibe.
Az MNASZ irányából fel vagy készülve a támadásra?
Támadásra??? Egy gondolatom lenne csupán az MNASZ-szel kapcsolatban. Elég szerencsétlenül alakult a helyzet. Az MNASZ saját gyermekei, azaz a rallye1 és természetesen a rallye2 is.
Adott volt – február óta – a bükfürdői verseny időpontja, és a „szülő” – ugyan egy remek lehetőséget kihasználva –, de rászervezett egy mostoha-, de nagytestvért is erre a nyaralásra a WTCC futam bevállalásával. Egy időpontban lesz a két rendezvény. Biztos, hogy megosztó lesz ez a kettősség. Az azonban nem alakult túl szerencsésen, hogy a Bükfürdő Rallye előtt 5 héttel kaptam hivatalos megkeresést ezzel kapcsolatban, és ami kissé meglepő volt, az az a felvetés, hogy rakjam más időpontra a versenyt.
Mikor került a versenynaptárba a két rendezvény?
Még év elején, mielőtt a hivatalos versenynaptár megjelent volna, előrébb rakattam a Bükfürdő Rallye-t, mivel kiderült, hogy pont a pünkösdi hétvégére esne a bejelentett időpont. A bükfürdőiek vették ezt észre, ők szóltak nekem, hogy ha lehet, akkor ne azon a hétvégén legyen a futam, mert a pünkösdi hétvégén egyébként is teltházasak a turisztikai egységek náluk. A hivatalos versenynaptár megjelenésekor már ezen az "új" időponton szerepelt a naptárban a verseny, majd egy hónappal ezelőtt került be a WTCC futam, ugyanerre az időpontra. WTCC ide, vagy oda, kértem, és remélem, hogy az MNASZ, mint szülő nem fog megfeledkezni a saját gyermekeiről.
A beszélgetésünk elején említetted, hogy lesz prológ is, nulla forintért...
Így van! Mármint a nézőknek nulla forint… A prológ megrendezésének lehetőségéért is egy nagy köszönömmel tartozom Büknek és Bükfürdőnek, mivel olyan szeretettel és tenni akarással állnak a verseny mögött, hogy az idei évben prológot is rendezhetünk, konkrétan Bükfürdő közepén. Rendhagyó esemény lesz, hogy a murvás verseny helyszínén aszfaltos prológot rendezünk, és érdekességként jegyzem meg, hogy a kiírásban piros betűkkel van kiemelve, hogy kizárólag murvagumival lehet menni a prológon. A pálya vonalvezetése is megvan már... kicsit driftes lesz!

Nem hinném, hogy egy interjúba minden beleférne, amit te ezzel a versennyel kapcsolatban el tudnál mondani, de kimaradt valami fontos?
Nagyon fontosnak tartom elmondani, hogy jelenleg is a verseny helyszínén vagyok, intézem az intéznivalókat, és ma túlkésőn értem vissza a szállodába és lemaradtam a vacsoráról, pedig nagyon-nagyon éhes vagyok!
Ebben most én nem tudok segíteni, de azt elárulhatnád, hogy mi motivál abban, hogy egy ilyen szintű, ennyivel több mindent nyújtó rendezvényt szervezz, amiért még a vacsorádat is feláldozod, ha úgy alakul?
Túlzásra nincs szükség! Azok a pluszok, amik jelen esetben rendelkezésre állnak azért nem eget rengetőek. Úgy érzem, hogy tavaly az a néhány apróság – a közös ebéd, autómosás - annyira jól sültek el, hogy a célban talán ennyi elismerő, pozitív nyilatkozatot még soha nem kaptam a versenyzőktől. Nyilván nem volt tökéletes a rendezvény, de a hibáival együtt is mindenki nagyon jól érezte magát és elégedettek voltak azzal, amit kaptak. Valami hasonlóra vágyom most is, ezt szeretném újra átélni! Az sem titok, hogy különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben nem engedhetjük meg magunknak, hogy rossz versenyt csináljunk. Kevés a versenyző, kevesen vannak, akik most talpon tudnak maradni, versenyezni tudnak. Nem akarjuk, hogy egy rossz rendezvény miatt még kevesebben legyenek! Szeretnénk, ha jövőre is, az után is és az után is eljönnének újra, ezt pedig csak úgy lehet, ha megfelelő módon kiszolgáljuk őket és elégedetten távoznak. Ennek köszönhetőek azok a pluszok, amivel próbáltuk a versenyzők helyzetét könnyíteni, ill. a komfortérzetüket javítani.
Valóban mindenki nagyon dicsérte már tavaly is ezt a futamot, akkor egyéb elfoglaltságaim miatt nem értem oda, de most ígérem, hogy ott leszek és személyesen is leellenőrzöm, hogy tényleg olyan jó-e! :-)
Érdekes, hogy egy véletlen helyzet miatt jutottam el Bükfürdőre. A verseny szervezése kapcsán akadtak nehézségeink. Tavaly januárban Büki Ernővel voltunk lent Vas Megyében egy hetet, hogy kitaláljuk, hogy lesz a 2010-es verseny. Mentünk keresztül-kasul erdőkön, hivatalokon, és az egyik hivatalban egy beszélgetés során került szóba Bükfürdő. Másfél óra múlva már a bükfürdői Polgármester, Horváth Lajos irodájában ültünk és már arról meséltem, hogy milyen jó lenne nekik, ha mi itt versenyt rendeznénk. Kicsit meglepődött, hisz’ nem nagyon volt fogalma arról, hogy ez mit takar valójában, és én is életemben először jártam Bükfürdőn. Mentünk egy kört a beszélgetés előtt Ernővel, hogy egyáltalán mit tud nyújtani a város, lenne-e helye a szerviznek, versenyirodának, stb. A Polgármester Úrnak ezek után – rögtön az első találkozáskor - már azt vázoltam, hogy hol lesz majd a szervizpark, és a többi fontos "egység". Azért mesélem most Ádámtól és Évától, mert szerintem ez is egyedülálló, hogy Bükfürdőn 300 méteres körön belül megtalálod a versenyirodát, szervizparkot, prológot, rajt és cél ceremóniát, és 1 km-es körzeten belül az összes szállást! Örülök, hogy rátaláltunk erre a helyszínre, és hogy engedélyezték az elképzeléseinket! Ennek a hozzáállásnak, Bük vezetésének, Németh Sándor Polgármester Úrnak és a TDM szervezetnek köszönhetően működhet most is így, ahogyan az majd 4 hét múlva zajlik!