KZ INVEST KUPA - 2024.jĂşnius 23. - DAKAR RING
Bútor Robi - Itt az idő a váltásra!
Két futam és egy nyilvános teszt... és még sok másról is szó volt!
2022-11-21
interjú • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
699116657
Napi oldal:
195318
Jelenleg:
3363
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

K&H SIM Liga powered by HUMDA
Hungarian Virtual
Dirt Rally 2.0 Championship 2023
a bajnokság végeredménye
1. Molnár Alex
1298
2. Kasza Kristóf
1284
3.
Fónagy Kristóf
1241
4. Martinák Balázs
1222
5. Martin Márkó
1215
6. Bíró-Ambrus Roland
1210
7. Budai Csaba
1188
8. Péntek Ádám
1093
9. Juhász Ferenc
1081
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a Szardínia Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
122
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
104
3. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
104
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
92
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
74
6. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
52
7. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
36
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
27
9. Esapekka Lappi
Hyundai i20 N Rally1
23
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 3.futam,
a Royal Rally of Scandinavia után
1. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
56
2. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
56
3. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
40
4. Oliver Solberg
SKODA Fabia RS Rally2
35
5. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
32
6. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
31
7. Mikko Heikkila
Toyota Yaris GR Rally2
28
8. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
27
9. Alejandro Cachón
Toyota Yaris GR Rally2
26
10. Csomós Mixi
Škoda Fabia Rally2 Evo
25
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
100
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
98,5
3. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
77
4.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
64
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
58
6. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
57,5
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
36,5
8. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
9. Ranga Péter
Skoda Fabia R5 Evo
30,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
66,25
3. Bodogán F.
LADA VFTS
54,5
4.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
52
5. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
50
6. Cseri József
LADA VFTS
37,5
7.. Hevesi Norbert
BMW E36
35
8. Prigyeni Péter
LADA 2107
34,5
9. Nagy Matyi
BMW E36
26,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
35
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
29
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
25,5
4. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
5. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
19,5
6. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
7. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
9,25
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
2. Baksai László
Lada VFTS
68,5
3. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
61,5
4. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
5. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
26
6. Hauck Zsolt
Lada 2107
21
7. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
19
8. Szetei Norbert
Peugeot 208
15
9. Balogh Lajos
Citroen C2 R2 Max
11
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1. Kovács Dominik
Opel Astra
59
2. Bíró Gergő
Opel Astra
44
3. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
4. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
5. Géczi László
Lada 2107
25
6. Bajusz Krisztián
Lada 2101
25
7. Krámpek Nándor
Lada 2107
24
8. Pete László
Lada VFTS
24
9. Kiss Zsolt
Suzuki Swift
19
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 2.futam,
a II.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
45
2. Nagy István
Volkswagen Golf
27
3. Müller Roland
Lada 2101
24
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
45
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
28
3. Hankó László
Lada 2107
26
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

butor_robi-itt_az_ido_a_valtasra_1

Bútor Robival beszélgettünk, hosszabban, mint gondoltuk, de talán érdemes végigolvasni...

Robi, júliusban ültél versenyautóban utoljára… de most év végén még két verseny is van, ahol láthatunk… 

Nagyon hiányzott már a versenyzés és a WRC! Veszprém volt az utolsó versenyünk, azóta nem ültem az autóban. Utána volt még egy kis időnk nyaralni, pihenni, de a szeptember, október, november kőkemény munkával telt, úgyhogy már nagyon hiányzik egy kis önfeledt kikapcsolódás.

butor_robi-itt_az_ido_a_valtasra_2

Most hétvégén a Santa Domenica Rally Show-n fogunk indulni Makai Gergővel. Ez egy születésnapi ajándék futam lesz Gergőnek, elismerés a VB-s munkájáért, valamint köszönet a sok segítségért, amit a TBR Racingért tett! Izgalmas kis hétvégére számítok.

Utána pedig Mikulás Rallye! Sajnos tavaly kimaradt, hiszen a teszten sikerült felborítani a C3 WRC-t. Szeretnénk bepótolni azt a versenyt. Természetesen itt már a Tagai Robi fog navigálni. Szeretnék nagyon gyorsan és látványosan menni!

butor_robi-itt_az_ido_a_valtasra_3

Azt tudni kell a veszprémi pályákról, hogy ilyenkor decemberben, ha jók a viszonyok és nem esik az eső, akkor a hideg, nedves talajon jóval gyorsabban lehet menni, mint nyáron a negyven fokban a porban, mert sokkal nagyobb a tapadás. Remélem, hogy szerencsénk lesz az idővel, nem úgy, mint tavaly, amikor már úgy voltam vele a borulás után, hogy nem is baj, hogy nem indultunk, mert az út és a látási viszonyok nem a legkedvezőbbek voltak a rallyezás-hoz!

És lesz újra nyilvános teszt is!
Így van! December másodikán, pénteken reggel nyolctól délig lesz a TBR Racing Mikulás tesztje, ahová szeretettel várunk mindenkit, akinek van hangulata és kedve eljönni. Ezen a teszten fogom vinni az ENEOS-TBR promóciós játék győzteseit, akik lehetőséget nyertek egy WRC J1-ben való autózásra. Valószínűleg a szokásos helyen, de a részletekkel még hamarosan jelentkezünk.

butor_robi-itt_az_ido_a_valtasra_4

Élvezni szeretném minden pillanatát mind a két versenynek és a tesztnek is, hiszen utána megint jön egy nagyobb szünet, amit jó sok munkával kell tölteni ahhoz, hogy jövőre ismét rajthoz tudjunk állni pár versenyen.

Nem szerepelsz a bajnokságban, de látod, hogy hogyan működik manapság a rally és milyen események veszik körül a ralis társadalmat. Te hogyan éled ezt meg?

Általában szomorúan és aggódva, mert látom, milyen a helyzet!

Mindenki tudja, hogy én az aktív pályafutásom nagy részét a rally fénykorában teljesítettem. 1998-tól indult el az a fajta technikai fejlődés és az a fajta szurkolói létszám csúcs, ami magas szintre emelte abban az időszakban ezt a sportot és ez talán 2010-ig tarthatott nagyságrendileg. Nekem pont ez a 10-12 év volt a legaktívabb, legsikeresebb korszaka a versenyzésemnek. Nagyon sokszor visszasírjuk ezt az időszakot! Gondolok itt az indulói létszámra, a versenyzők összetételére, egymáshoz való viszonyára és a versenyek hangulatára. Nem csak a két-három élmenő pilótáról szólt a verseny, hanem a kisebb kategóriákban is jó meccsek voltak. Emlékezz csak vissza az F2-esekre, ahol milyen jókat csatáztunk, de volt egy nagyon komoly N csoportos bajnokság is. A kisebb kategóriákban is ikonikus emberek versenyeztek-küzdöttek egymással.

butor_robi-itt_az_ido_a_valtasra_5

És beszélhetünk a másodosztályról is! Amikor 1994-ben először mentem Gerőfi Gabi barátommal 19 évesen az Esztergom Rallyen, akkor 317-es rajtszámmal indultunk egy N csoportos Suzuki Swifttel és ugye 201-től indult a Rally2… és voltak utánunk még legalább 50-en… Annyi autó volt, hogy azt hittük, sosem fogy el és ennyi párosból óriási feladat és élmény volt bajnokságot, de még csak egy futamot is nyerni. Előtte túrában is tudtunk menni, ott kezdtük, ami az alapja volt a rallyezásnak. 

Iszonyatosan hiányolom, hogy elfogytak a versenyzők, vagy ha vannak is, akkor nem tudják előhozni a versenyautójukat, csak költenek rá, simogatják és álmodoznak róla, hogy végre mehessenek valahol.

És a nézőszám… Mindig elmondom, hogy szerintem nézők nélkül nincs értelme ennek a sportnak. Nem tudod élvezni anélkül, hogy ne ismerjék el a tehetséged, a szorgalmad, a hozzáállásod. Nem az a lényeg, hogy tizedmásodperceket hozz egy gyorsaságin, hanem hogy másokat is szórakoztass ezzel, másoknak is élményt tudj okozni! Ezáltal a támogatóidnak be tudd bizonyítani, hogy igenis, Te sok embernek vagy a kedvence, sok ember szeretne olyan pólóba járni, olyan olajat használni, stb… Neked szurkolni! Hogy egy etalonná, egy példaképpé válj! Szerintem ezek a rali legfontosabb dolgai!

butor_robi-itt_az_ido_a_valtasra_8

Sajnos az elmúlt években iszonyatosan el lett ez hanyagolva, sőt szerintem már át is fordult… Nincs már kedve az embereknek elmenni a versenyekre. Sajnos a saját versenyzésem is hobbyvá vált és nem véletlenül. Ha nagyon akarnék, tudnék menni a teljes bajnokságban is akár a WRC-vel, akár Rally2-es autóval, de megmondom őszintén, eszembe sem jut nyolc versenyen keresztül ezt az egészet csinálni. Nagyon sok olyan embernek is elment a kedve, akinek ez az élete! Mert aki ezt komolyan csinálta és hosszútávon benne volt ebben gyerekkora óta, annak ez volt az élete és mindig is ez marad. Csak már van az a szint, amikor azt mondod, hogy na ezt azért már nem…

butor_robi-itt_az_ido_a_valtasra_6

A saját bőrömön tapasztaltam azt, hogy hiába hoztam ide egy ilyen autót, nemhogy segítséget nem kaptam a magyar ralisport vezetőitől, esetleg egy elismerő szót, sőt utána már inkább ellenségeskedésbe fordult ez át, mintsem támogatásba és ez nálam teljesen kiverte a biztosítékot. Nem tudom ezt sem üzletemberként, se sportolóként, de főképp nem az általam képviselt mentalitással feldolgozni, hogy miért kellett ezzel a projekttel, amit én kitaláltam és megvalósítottam úgy bánni, ahogy ez történt a háttérben, főképp annak tudatában, hogy előre bejelentettem, hogy kiállok minden versenyen a cél előtt, hogy senki érdekeit ne sértsem és ne lopjam el a showt! Volt többször is olyan pillanat, a második versenyen és utána is, hogy eladom inkább és soha többet nem ülök versenyautóba! Csak a nézők és a csapatom miatt nem csináltam ezt, mert úgy gondolom, hogy a szurkolóknak olyan pozitív pillanatokat tudtam/tudtunk okozni a teszteken, a versenyeken, ami manapság nagyon ritka a magyar ralisportban. De a vezetői oldalról nulla elismerés, óriási pofonok, nulla támogatottság és egyéni érdekek érvényesítése volt az, amit kaptunk. A VB győzelmünkről (ami eddig egyedülálló volt) meg nem is beszélek…..
Nem csak az engem ért sérelmek miatt (mert ez teljesen lényegtelen és személyes), hanem a fiatal generáció és imádott sportunk fennmaradása miatt az a véleményem, hogy Itt az idő a váltásra!!

Úgy érzed, hogy jó irányba tud elmozdulni a magyar autósport?

Véleményem szerint összeállt egy olyan csapat, egy olyan vezető irányításával, ami jobb irányt és lehetőségeket ad, mint amit az elmúlt 8-10 év adott. Mindenképpen váltani kell, mert adni kell egy új gárdának esélyt arra, hogy változás történjen! Az elmúlt nyolc évben rengeteg kérés érkezett a nézők, a versenyzők, a sportbírók részéről, hogy változtassanak bizonyos dolgokon, de nem történt semmi! A versenyek egyre gyengébb minőségűek a rendezés és a biztonság oldaláról is (tisztelet a kivételnek). Nincs sportbírói utánpótlás-képzés, a sportbírók nincsenek rendesen megbecsülve, nincsenek kifizetve. A nézők elszoktak, nincsenek szurkolók. A versenyzői létszám minimálisra csökkent, az utánpótlás haldoklik….Óriási hiányok-hiányosságok vannak!

 

Volt szerencsém idén a horvát VB futamon részt venni és nem akarom a magyar bajnokságot a VB-hez hasonlítani, de ne felejtsük el, hogy az is egy raliverseny, amit az FIA keretrendszerében rendeznek. Ott is emberek dolgoznak, ott is az alapvető szabályok ugyanazok. Azt a szervezési, biztonsági, logisztikai különbséget nem lehet leírni. És ezek apró dolgok, nem minden a pénzen múlik, mielőtt bárki azt kezdené el mondani, hogy jó, de mennyi pénz van egy VB-re… 

Ezeknek a dolgoknak a 90 százaléka nem pénz kérdése. Gondosság, szervezés, figyelmesség és akarat. Az, hogy odategye magát az, akinek ez a feladata. Ne csak azt nézze, hogy hány nevezési díj csippan a bankszámláján, hanem azt nézze, hogy az Ő nevével fémjelzett rendezvény az úgy csillogjon, hogy büszkén álljon oda a végén a tükör elé, hogy ezt megcsináltam. Igen, keresni kell rajta pénzt is, hiszen ingyen ne dolgozzon senki sem, de alkosson egy olyan tartalmat, hogy a versenyzők, a nézők, a sportbírók mindannyian elégedetten távozzanak és azt mondják, hogy: igen, van kedvem jönni a következőre is, igen, azért fogok minden nap két órával többet dolgozni, hogy a szeretett kis versenyautómat elő tudjam húzni egy hónap múlva is és ne úgy menjen haza mindenki, hogy minek is jöttem ide! Minden második gyors etap lett, persze már amikor a tréningen mentünk, akkor tudtuk, hogy ez etap lesz, mert alkalmatlan volt a pálya a versenyzésre, de valaki csak átvette… Nincsenek sportbírók csak három kilométerenként rossz rádió kapcsolattal, mi lesz, ha nagy a baj? Miért nincsenek kifizetve, nincsenek kiképezve, miért nem alszanak eleget? Miért nincsenek évek óta új pályák, miért lehet hetekig egyeseknek tréningezni? Óriási hibák vannak, amiket sorolni tudnék órákon keresztül.

butor_robi-itt_az_ido_a_valtasra_7

Nem akarok személyeskedni és neveket mondani, mert nem ez a dolgom, de egy biztos: kell ide egy új CSAPAT és fontos, hogy csapat, mert egy ember nem tud csodát tenni. Kell egy csapat, aki úgy érzi, hogy tenni akar ezért a sportért, a versenyzőkért, a nézőkért, a rendezőkért, a támogatókért… Rengeteg dologból áll ez össze, nagyon sok mindennek kell megfelelni és ez egy óriási feladat! Óriási, de nem elvégezhetetlen feladat/munka, hiszen ennél sokkal nagyobb dolgok is működnek a világon. Ha valakinek vannak vezetői tapasztalatai és tud csapatot építeni megfelelő emberekből, akkor ebből rövid időn belül lehet egy sokkal jobbat csinálni! Csak nagyon kell akarni!!

Azt gondolom, hogy senki nem várhatja azt, hogy holnaputánra óriási változások legyenek, még akkor sem, ha a Szujó Zoli által irányított CSAPAT megnyeri a választást. Rengeteg munka van, nagyon mélyről kell indulni, hiszen újjá kell építeni ezt az egészet. Időt kell adni nekik, de mivel nagy múltú, tehetséges emberek vannak benne, talán jobbá tudják tenni a dolgokat. 

Véleményem szerint a HUMDA, akkor fog tudni pénzt és energiát tenni a magyar autósportba, ha az MNASZ vezetősége is abba az irányba megy, amerre ők mennek. Fontos a magyar autósport szempontjából a Hungaroring is, valamint a többi szakág is. (persze, Én igazán csak a Rallyet látom) A gokartsportban például már elindult a támogatás/együttműködés és jönnek a nemzetközi sikerek is!

Mindenképpen ki kell lépni fiatal magyar versenyzőknek a rali EB-re! Ott van például a Csomós Mixi-Nagy Ati páros, akik fiatalok, tehetségesek és maximálisan tudják a magyar ralit képviselni. Biztos vagyok benne, hogy ŐK el tudnak jutni két-három éven belül egy WRC2-be is, ahol akár még a dobogóért is tudnak majd harcolni. Rajtuk kívül Rally4-es párost is indítani kellene az EB-n, hogy a másik komoly kategóriában is képviselje valaki Magyarországot! Ehhez persze rengeteg dolog kell, nagyon sok háttérmunka, komolyan felépített marketing kampány, nagy magyar cégek, akik a HUMDA koordinálásával és egy szakszerűen működő MNASZ keretei között létre tudják hozni számukra a biztos hátteret. Aki ezt nem érti, vagy nem tudja felfogni, hogy saját erőből nem lehet EB/VB címet nyerni/profi sportolóvá válni, annak el kell mennie egy komoly továbbképzésre. 

Egy „országnak” kell összefognia ezekért az emberekért, akik a magyar autósport kiemelkedő tehetségei, és szerintem nagyon sok, még fiatalabb „Csomós Mixi” is van, csak meg kell találni és segíteni kell Őket minden szinten! És persze nem csak az extra tehetségekről kell, hogy szóljon az élet, a „hobbistáknak” is biztosítani kell a megfelelő kereteket!! Szükség van egy Rallye 2-es és egy Rally 3-as bajnokságra, ahol a követelményeket az anyagi lehetőségek tükrében kell kialakítani/módosítani. Támogatni kell a rendezőket, hogy ezek a bajnokságok is működjenek, hiszen ezekből a bajnokságokból kerülnek ki a jövő abszolút Magyar bajnokai is!

Ez csak úgy valósulhat meg, ha minden egy kézben van és mindenki egy irányba evez és nem egymással szemben! Most kell összefogni és megtenni az utolsó lépést, talán az utolsó pillanatban!
 

Ez a hír most jelenik meg 12131. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
10 11 12 13141516
17 18 19 20 212223
242526 27282930
01 02 03 04 050607
08 09 10 11121314
2024.06.21-25.

részletes infóink

2024.06.23.

részletes infóink

2024.06.22-23.

részletes infóink

2024.06.22.

részletes infóink

2024.07.13-14.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k