|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h i r d e t é s
|
Jó hír a magyar rali szurkolóknak! Bútor Robi újra versenyben! Igaz, nem hazai pályán, de a közelben, a horvát WRC futamon indul egy Peugeot 208 Rally4-es autóval, Tagai Robival, a TRT autójával és hazai, importőri támogatással. Robi, hogy indult el ez az egész, mi volt az első lépés? Az első gondolat, körülbelül három hete egy álmatlan éjszakán született. Teljesen véletlenül beugrott az agyamba, hogy el kéne indulni a horvát VB futamon egy Peugeot 208 Rally4-es autóval. Sajnos, elég lassan halad a WRC összeépítése és még nem látom pontosan, hogy mikor tudok újra versenyautóba ülni és igazából erős hiányom van már.
Valószínűleg ez indokolta, hogy megszülessen ez a terv, hogy még aránylag az év elején részt vegyünk a horvát VB futamon. Másnap reggel felébredtem, akkor még mindig meg volt ez a gondolat, nem nyelte el az éjszaka és az álom, úgyhogy neki is álltam annak, hogy összerakjam, megvalósítsam. Első körben felhívtam Balkányi Gyuri barátomat - aki a P Automobil Import Kft. az ügyvezető igazgatója - hogy támogatását kérjem ahhoz, hogy indulnánk egy Rally4-es Peugeot 208-al a horvát VB-n, magyar színeket és a Peugeot magyarországi importőrét képviselve. Pár napon belül szerencsére azt a választ kaptam Tőle, hogy tudnak partnerek lenni ebben. Utána következett Tagai Robi barátom, aki egyben a navigátorom is, vele is ismertettem ezt az ötletemet, és megkérdeztem őt is, hogy először is lenne ehhez kedve egyáltalán, másodszor tudna-e egy kis anyagi ráfordítást tenni annak érdekében, hogy ez megvalósuljon? Azt tudni kell, hogy ma egy ilyen versenyt összerakni nem egyszerű feladat, és nem várhatjuk el a Peugeottól sem, hogy a teljes költségvetését állja ennek a projektnek. Mind Robinak, mind nekem is be kell ebbe szállni, és mikor Robi azt mondta, hogy részéről rendben van, (persze sok időt nem hagytam neki :) ) és szívesen csatlakozik, akkor már csak az autó volt a kérdés. Az pedig egyértelmű volt innentől kezdve számunkra, hogy mindenképpen a Tagai Racing Technology-tól szeretnénk bérelni az autót. Hívtam Tagai Tomit, aki szintén egy nagyon-nagyon jó ajánlattal hozzájárult ahhoz, hogy ez össze tudjon jönni, és részt tudjunk venni ezen a futamon. Tehát gyakorlatilag, négyen raktuk össze ezt az egészet! Négy szereplős játék lesz ez, vagy inkább egy óriás feladat, főleg ebben a korban amiben mi vagyunk már. Azt gondolom, hogy 2013 volt az utolsó aktív évünk, és rengeteg idő telt el, amíg hobbistaként versenyeztünk, és most újra beleállni az egészbe, ráadásul egy világversenyen, ami a ralinak a csúcsa az mindannyiunk számára, egy óriási feladat, hogy ezt végig tudjuk csinálni a legelejétől a legvégéig. Adja megát a kérdés, és a választ igazából tudom, hogy miért Horvátország, mert szerintem az van a legközelebb, de akkor már miért nem a WRC-vel, azon túl, hogy esetleg nincs kész? Egyrészt, mert még tényleg nincsen kész és addigra nem is lesz :) Másrészt, mert megéreztem sajnos azt, hogy mekkora kárt lehet tenni egy rossz mozdulattal. Azt gondolom, hogy háromszáztíz kilométer VB-s gyorsasági, tíz féle pályán, amiből egyetlen egyen sem voltam soha, túl nagy feladat lesz ez így is három nap alatt! Két tréningből feldolgozni, a pályák minden buktatóját észrevenni, és azt versenytempóban elkerülni és megcsinálni hibátlanul, az akkora kihívás, hogy nemhogy a WRC-vel nem merek neki indulni, de még egy Rally2-es Skodával, vagy Citroënnel sem. Én azt hiszem, hogy itt az autó teljesítménye most a legkevésbé fontos. Úgy érzem, hogy bőven elég nekünk egy Rally4-es autó, mert annyi mindenre kell figyelni, hogy a WRC-vel esélyem sem lenne ennek nekiállni.
Valamint tudom magam hova tenni. Tehát, azt gondolom, hogy ennyi rutinnal, ami nekem van a WRC-vel, teljesen felesleges egy világbajnoki futamon elindulni, nem akarok magamból bohócot csinálni, meg kinevettetni sem szeretném magamat. Úgy gondolom, hogy tudom, hogy hol a helyem, éppen ezért választottam a Rally4-es autót. Én úgy érzem, hogy nekünk erre a versenyre ez az autó tökéletesen megfelel, és bőven elég lesz! Sok embertől hallottam mostanában, hogy nem ülnének vissza Rally4-es autóba, mondták ezt egy Rally2-es után, de én meg azt mondom, hogy én egy top WRC-ből is visszaülök egy ilyenbe, mert tudom, hogy így is óriási feladat lesz, és bővel elég ez az autó. Gondolom, hogy megnéztél néhány tavalyi felvételt, tényleg nem egyszerű; szűk és folyamatos aszfalt változások vannak, és mindenki azt mondta, hogy nagyon nehéz volt... Igen, megnéztem, és a tavalyi nyilatkozatokat is elolvastam, mindenki folyamatosan, minden gyors után azt mondta, hogy borzalmasan nehéz, borzasztóan bonyolult. Olyan pilóták, akik a világ élmezőnyét képezik és gyakorlatilag minden fajta pályán mentek már, de mivel ez volt az első VB Horvátországban, ezért aztán mindenkinek újak voltak a pályák, mégis egyöntetűen az volt a véleményük, hogy a világ egyik legnehezebb versenye! Hát én ebbe jól beleválasztottam, de hát kellenek a kihívások! :) Visszatérve az előző kérdésedre, több dolog miatt is választottam Horvátországot. Főként, mert a lehető legkevesebb időt fogja elvenni az életemből, ami nekem nagyon fontos, mert nincs szabad időm sajnos. A másik az, hogy nagyon közel van, ezáltal a költséghatékonysága, mind a bérleti díj, mind a csapat, mind a mi logisztikánk szempontjából a legideálisabb. Ennél olcsóbban VB-n indulni nem lehet. A harmadik verzió, ami szintén nagyon fontos, hogy a magyar szurkolók könnyen ki tudnak jönni a versenyre! Azt gondolom, hogy nem fogom tudni azt hozni a nézők szempontjából, amit szeretnének látni, de mindenképpen belekalkuláltam azt, hogy szurkolókból itt lehet a legtöbb, és ez nekem mindig fontos volt. Biztos, hogy nem fogok tudni látványra menni, mert egyszerűen a videókból ítélve annyira szűk az út, hogy elsőkerekes autóval szinte semmi látványt nem lehet csinálni, de itt úgysem Mi leszünk a főszereplők! Majd a WRC-k pótolják a látványt! A kaszkadőrködés helyett próbálok majd pontosan, percízen menni, megcsinálni a versenyt, a tíz különböző gyorsaságit! Mindenképpen ez a három tényező adta, hogy emellett a verseny mellett tettem le a voksomat, valamint az időpont, hogy most van, és a borulás óta nem ültem versenyautóban, szinte eltelt már vagy öt hónap. Egyszerűen azt gondoltam, hogy mindenképpen valami öröm és élményforrást be kell iktatni az életembe, mert az elmúlt öt hónapom azzal telt, hogy megpróbáljam a WRC-t újjáépíteni. Minden erőmet, energiámat, anyagi lehetőségemet megmozgatva azon dolgoztam, hogy újra rajtra kész legyen a WRC, de én úgy érzem, hogy legkorábban június-július környékén fogok tudni versenykörülmények között beleülni, az meg egyrészt még nagyon messze van, másrészt meg azt hiszem, hogy ha ez a VB futam jól sikerülne az nagyon nagy töltet lenne számomra, hogy van értelme csinálni, van értelme az egésznek. Volt egy futamod Peugeot 208 R2-vel, és ezzel az autóval pedig teszteltél már egyszer. Így van, a Hankook-nak volt egy gyári gumitesztje, ahol én voltam a Rally4-es pilóta és 150 kilométert mentem vele Cereden, úgyhogy az alapok megvannak. Ez egy nagyon-nagyon jó tanulóautó, nem véletlen a jelenlegi ranglétrán a második lépcső. A Rally5 lett az első lépcső, ami egy utcai autó pár fontos, de egyszerű versenyfelszereléssel, az a full kezdő autó és azután ez a második lépcső. Futómű, váltó és fék szempontból nagyon komoly versenyautó szinten van, de értelemszerűen lóerőben lehetne még benne egy kis plusz. Ha itthon versenyeznék vele, azt mondanám, hogy nagyon szeretnék még 30-40 lóerőt, hiszem egy szuper 1.6-hoz, egy kitcar-hoz képest azért egy gyengébb autó, de nekem erre a futamra tökéletesen elég lesz. Nagyon fontos, hogy új autó, most építi a TRT az autót éppen, és Vogel Adri fog vele menni az első magyar futamon, és a második versenye lesz a horvát VB. Ami olyan szempontból nagyon kedvező, hogy minden alkatrészében 100-150 kilométer lesz, tehát nagy eséllyel elkerül minket a technikai hiba. Továbbá nagyon bízom a TRT szaktudásában ás a VB-s tapasztalatában. Az még fontos, hogy ez egy teljesen top, utolsó specifikációjú mai autó, és az ellenfeleknek is ilyen lesz; Peugeot, Ford, Opel vagy Renault. Összesen négy féle Rally4-es autó van, de nincs még nevezési lista, nem tudjuk az arányokat. Igazából az a jó, ami velem eddig nem történt meg, mert ugye indultam már VB futamon régebben, Szardínián és RACC Rally-n, de mindig eggyel régebbi autóval mentem, mint a többiek. Amikor én Saxo-val ők C2-vel, amikor Ignis-vel a többiek Swifttel és C2-vel, úgyhogy azt kell, hogy mondjam, nem mentem még világ színvonalú futamon top autóval. Igaz, hogy ez most kisebb autó, de akkor is top autó, a ma elérhető legjobb versenyautó ebben a kategóriában, és nem pedig egy 2-3 évvel régebbi, mint a többieké. Itt egyetlen egy baj van, hogy én vagyok régebbi a többieknél, mert ugye azt is tudni kell, hogy ők huszonéves fiatalok, hatalmas tűzzel és elánnal, ugyanolyannal, mint ami bennem volt 20-30 éves korom között. Nem azért megyek, hogy megváltsam a világot, tudom magam ilyen szempontból is hova tenni. Azt gondolom, esélyünk akkor van a jó eredményre, ha rutinunkra, a higgadtságunkra, a megfontoltságunkra hagyatkozunk, mert az biztos, hogy nem tudok már olyan vadul menni, mint ahogyan a húsz éves gyerekek mennek, akiknek most ez az életük, hogy ők raliversenyzők legyenek, esetleg világszínvonalú raliversenyzők, és valaki kiválassza őket. Tehát ők a jövőjükért küzdenek, én pedig azért, hogy meg tudjak egy ilyen versenyt közel ötven évesen csinálni. Ettől függetlenül vannak ambícióim, nem akarok álszerény lenni. Milyen eredménnyel lennél elégedett? Nem láttam a nevezési listát, mert még nincsen, még mi is most csináljuk a nevezést. Körülbelül húsz autó lesz ebben a kategóriában, és ha az első egyharmadban tudnánk végezni, az nagyon nagy eredmény lenne, de ha az első felében, akkor sem fogok sírva fakadni. Reálisan, azt gondolom, hogy ott van a helyünk az első tízben, nem a legelső gyorsaságitól kezdve, mert bele kell jönni, el kell hinni. Biztos lesz olyan gyors, ami jobban fog tetszeni, mint a többi, mert mindenkinek van olyan, ami jobban illik a stílusához, jobban megmarad, szimpatikusabb még a világsztároknak is, nekem meg biztos. Bízom benne, hogy lesznek jó részidejeink, de amiben a legjobban bízok, hogy nem hozunk szégyent sem a támogatóinkra, sem a szurkolóinkra, se magunkra. Megpróbáljuk a lehető legügyesebben végig csinálni majd. Itthon lesz egy 50-80 kilométeres tesztünk, ami attól függ, hogy mennyire gyorsan tudok belelendülni, mennyire gyorsan találjuk meg a megfelelő beállításokat. Tehát az alapteszt az 50 kilométer, de tudunk rajta bővíteni. Még nem tudom a helyszínt és az időpontot sem, viszont ez most egy zárt teszt lesz, mert nagyon kevés időnk van és ez nem a showmankedésről szól, hanem ez egy abszolút felkészülési teszt a VB-re. Mindenképpen el fogunk menni a TRT-be, ha elkészült az autó egy technikai ismeretgyűjtésre is, hogy ha gyorsszerviz kell az autónak, vagy bármi olyan hiba van, amit mi meg tudunk csinálni, esetleg az autóban rendelkezésre álló alkatrész készletből, mert a VB-n kis alkatrész csomag is szokott lenni az autókban, hogy ne kelljen a legkisebb hiba miatt is feladni a versenyt, amit egy páros meg tud csinálni. Mindenképpen tovább képzem magamat egy kis gyorsszerviz verzióból is. Én bízom abban, hogy nagyon sok néző lesz. Sajnos ez a futam egyidőben van a Boldogkő Rallyval, de remélem, hogy lesznek magyar zászlók kint, ami gondolom, jó érzés mikor külföldön versenyez valaki. Mindenképpen. Sőt azt gondolom, még jobban eső érzés, mert egyébként az ember (mivel van EB és VB tapasztalatom is) ott nagyon egyedül érzi magát, és még jobban örül akár egy darab zászlónak is, vagy egy darab szurkolónak, aki odajön a szervizparkban, vagy ugrál a pálya szélén. Remélem, hogy nem leszünk egyedül, és megteszünk mindent annak érdekében, hogy egy szép eredménnyel zárjuk a futamot. Nem gondolom, hogy ez lesz életünk utolsó VB futama, de nagy feladat ezt összerakni is a mai helyzetben, nagy feladat megcsinálni is. Mindenképpen rajta volt a bakancslistámon, de nem tudom, hogy evvel kipipálom-e, vagy még jobban belehúzom magam abba, hogy még akár egy svéd ralit is életemben egyszer kipróbáljak.
Az eredeti gondolat, először három éve Svédországban született meg, csak utána mikor először megláttam, hogy jönnek hóban a húszévesek, akkor rájöttem, hogy azt el kell engednem. Élőben kívülről félelmetesen jöttek a fiúk és akkor úgy gondoltam, hogy ezt úgyse tudom megcsinálni, inkább hagyjuk. Remélem, hogy a horvátországi célban nem az lesz az álláspontom, hogy ez már nem nekem való. De természetesen tudom, hogy ez is benne van a pakliban és lehet a külföldi versenyzői karrieremre itt teszem rá a pontot és egyben a végét is. Próbálok, mint mindig, pozitív lenni és remélem, hogy nem így lesz, hanem borzalmas nagy örömmel és jó fáradtan, de boldogan fogunk majd hazajönni, aztán átülni a WRC-be!
Végezetül még egyszer köszönöm a lehetőséget a bizalmat és a támogatást a Peugeot magyarországi importőrének, a TRT-nek és Tagai Robi navigátoromnak, remélem nem okozok senkinek csalódást! Ez a hír most jelenik meg 7728. alkalommal
2022.04.21-24.
|
|
|||
h i r d e t é s
h i r d e t é s
asi, balogh jani, boroznaki tibi, bujdos miki, drift, duen, esztergom, evo, fabia, grepton, herczig norbi, itiner, king of europe, mafc, miskolc, mitsubishi lancer, murva, n4, rallyracing, rte, s2000, skoda, turi tomi, wald4tel, wrc
ausztria, autogrill, bajna, crash, csepel, drtrophy, duen, dunaharaszti, esztergom, etele, frici, gemer, miskolc, rally ob, rally vb, rallysprint, rigli, rozi64, salak, simontornya, szlalom, szombathely, teszt, toyota celica gts, zsiros
|
2024.03.30-04.01.
részletes infóink 2024.03.28-31.
részletes infóink 2024.03.30.
részletes infóink 2024.03.30.
részletes infóink 2024.04.12-14.
részletes infóink
s t a t i s z t i k á k |