A szombati autocross futam után másnap a rallycross évadzárón az amatőr versenyt meg kellett szakítani - a rendező visszafizette a nevezési díjakat - és a zóna futam döntője előzetes egyeztetések után, elmaradt. Budai Boglárka, a verseny rendezője mesélt őszintén az eseményekről:
Mi történt a múlt hétvégén Nyirádon?
2011 óta új tulajdonos csapata rendez Nyirádon Rallycross és Autocross OB-Zóna és EB-futamokat. A lehetőségek egy jó ideje azt az irányt mutatták meg, hogy közös Országos Bajnoki versenyeket - autocross és rallycross futamokat kell meghirdetni, mert csak így lehet előnyös mindkét bajnokság számára. Változó létszámú rallycross és autocross mezőny jön össze egy-egy ilyen hétvégére és bár mindig van nevezési zárlat, a pontos indulói létszám a helyszínen derül ki. A mostani verseny és az áprilisi - szintén közös verseny - időterve között az volt a lényeges különbség, hogy a pályát csak a nap végén alakítottuk át: szombaton autocross verseny volt, vasárnap rallycross. (Aki esetleg nem tudja, az autocross és rallycross pálya nyomvonala kb. 60%-ban közös, de a két pálya egyszerre nem használható, gumifalakat és tereléseket kell mozgatni legalább hat ponton a két pályára való átállás miatt.)
Egy ideje állandó igény mutatkozott az amatőr futamok rendezésére is és az amatőrök bevonásának szintén egyik legjobb lehetősége, ha az OB-val együtt rendezzük (hasonlóan jár el más rendező is, pl. Máriapócs, Dömsöd…).
Az eredeti időtervünk egy optimális esetet feltételezett, amit sajnos több tényező miatt sem tudtunk tartani: a helyszínen meg is jelent versenyzők száma, a szokásosnál jóval több mentés, a megnövekedett köridők hossza és a vasárnapi kései időterv beavatkozás. Talán az sem közismert, de minden versenyen van 10-15%-os nem várt lemondás, azaz van néhány olyan versenyzői, aki végül lemondás nélkül sem jön el a versenyre, kifejezetten igaz ez az amatőr versenyzőkre, ahol nagyobb szokott lenni a 'lemorzsolódás'. Ezen a versenyen szinte kivétel nélkül minden versenyző megjelent, alig volt lemondás nélküli otthonmaradó versenyző.
A nem létező 'mi lett volna' ha kérdés merül fel:
mi lett volna a jó megoldás a hétvégén?
Utólag a versenyigazgatóval együtt abban látjuk a felelősségünket a csúszás miatt, hogy szombat este nem alakítottuk át az időtervet. Az edzések számát/köridejét kellett volna redukálnunk és az amatőr verseny időtervét is át kellett volna szabni. Ha ez megtörtént volna, talán a teljes program lefut vasárnap. Minden érintett versenyzőtől ezúton is elnézést kérünk és megértésüket a versennyel kapcsolatban.
Mit lehet tudni a pálya minőségével kapcsolatban?
Sok kritika éri a pályát a nyári felújítással kapcsolatban. Az Autocross EB-előtt teljes pályatest-felújítást végeztünk a pályán, mivel a Rallycross EB után a felület nagyon kikopott, évek óta halogatott restanciát dolgoztunk le, amikor a pályafelújítás mellett döntöttünk. Több, mint 1000 m3 anyag került fel a pályára, a murvaréteg van, ahol 25-27 cm töltést kapott, de minimum 12 cm rétegben mindenhol fel lett töltve a pálya. Ahányszor kezeljük a pályatestet, hengereljük, a szemcse szerkezete mindig kisebb lesz, így a pálya kb. jövő év közepére fog ideális állapotba kerülni, olyanba, amilyet a Nyirádon évek óta versenyző pilóták és a nézők megszokhattak.
Van-e valamilyen üzenete a rendezőnek a hétvégével kapcsolatban?
A rendezőség elismeri a hibáját, melyet fontos tapasztalatként fog felhasználni a jövőben hasonló összetételű versenyek rendezése kapcsán. Nyirád egy közkedvelt technikás pálya nagyszerű versenyekkel és versenyzőkkel és lelkes nézőtáborral, hisszük, hogy ez a jövőben is így marad!
>> Brava képei a versenyről <<