Hosszú szünet után lassan újra felzúgnak a motorok és végre kezdetét veszi a hazai rallye bajnokság is, melynek több éves hagyományt követve, ismét Eger városa ad otthont. Lakatos Róberttel, a verseny főszervezőjével beszélgettem az évadnyitó futamról.
Kevesebb, mint egy hónap múlva már Eger Rallye, hogyan álltok az előkészületekkel?
Úgy gondolom, hogy teljesen időben vagyunk minden más előkészülettel is.
Milyen mezőnyre számítotok?
Erről azt hiszem, hogy még senki nem tud semmit. A licenc-kérelmeket ugyan le kellett adni az MNASZ-hez, de mivel ez utólag - pótdíj ellenében - később is kiváltható, így ez a szám sem mérvadó az első futam nevezői létszámát tekintve. Ha a tavalyi indulói létszámmal megegyező lesz idén is, akkor azt mondhatom, hogy valamelyest elégedettek vagyunk. A 2011-es év sem az álmok megvalósításának az ideje lesz, hiszen most is egy nagyon nehéz év elé nézünk, mi pedig próbáljuk ennek ellenére is az Eger Rallye színvonalát, rangját megőrizni, még ha kicsit szűkösebb keretek között is kell ezt most megvalósítanunk.
A sokak által kedvelt Dobó téri rajtceremónia azért nem marad el, ugye?
A rajtceremóniát mindenképp megrendezzük, hiszen Eger városa is partnerünk ebben, ez nem csak a rallyesport számára, hanem a város számára is egy neves esemény.
Máshol is került már megrendezésre rajtceremónia, de ekkora tömeget sehol máshol nem látni, mint a Dobó téren.
Miben rejlik a titok?
Azt hiszem, hogy ennek két oka van, az egyik mindenképp az, hogy az Eger Rallye évek óta évadnyitó futamként szerepel a bajnokságban, és egy hosszú téli szünet után itt találkozhatnak a szurkolók, rallye-t szerető emberek először a mezőnnyel. A másik ok pedig az, hogy Eger városa a Dobó térrel egy olyan helyszínt ad ennek az eseménynek, ami a többi bajnoki futam helyszínéhez képest is egyedüli.
A pályákban lesznek változások?
A korábbi évekből ismert gyorsasági szakaszokon zajlik majd a verseny, teljesen új szakaszok ugyan nem lesznek, de van olyan, amit úgy raktunk össze, hogy azon a nyomvonalon így még nem versenyzett a mezőny. 163 km gyorsasági össztáv lesz a futamon, két nap alatt teljesíti majd ezt a mezőny, és igyekeztünk hosszú gyorsasági szakaszokat betervezni a programba.
Sokan szoktak panaszkodni a pályák minőségére...
A magyar utakra úgy általában jellemző, hogy nem túl jó minőségűek, és valóban nincs ezzel másként Eger és környéke sem. Minden évben megpróbálunk ezen javítani, a Közútkezelő is a segítségünkre szokott lenni. Igyekszünk a minőségre törekedni a pályák kiválasztásánál, de nyilván lesznek rosszabb minőségű szakaszok és persze jobbak is.
Mi az a legfontosabb dolog, amit az Eger Rallye-val kapcsolatban elmondanál?
Nem is tudom! Talán az, hogy idén már a 8. alkalommal kerül megrendezésre, és mint tavaly, ezúttal is évadnyitó futama lesz a magyar bajnokságnak, a Rallye2-es és Historic bajnokságnak, a szlovák bajnokságnak és úgy tűnik, hogy az RTE bajnokságának is. Célunk, hogy a rendezvény eddig megszokott színvonalát fenntartsuk, 7 év munkáját nem szeretnénk elveszíteni, bármilyen is a jelen gazdasági helyzet. Bízunk benne, hogy lesznek még jobb és könnyebb évek, de ma ott tartunk, hogy idén még névadó szponzora sincs a rendezvénynek.
Mivel tudjátok ezt a kiesést kompenzálni?
Egy olyan dologgal, aminek azt hiszem, hogy a szurkolók nem fognak örülni. A korábbi évekkel ellentétben ezúttal nem csupán a szervizpark lesz belépődíjas, hanem maga a verseny is valószínűleg az lesz. Most már egyre inkább úgy tűnik, hogy ez nem csak egy-egy futamra lesz jellemző, hanem ez a rallye "sorsa" hazánkban is. Nem túl nagy összegű belépődíjat tervezünk, nagyjából a felét annak (azaz 5 euró körüli összeget), mint a sokak által nagyon kedvelt Wald4tel Rallye-n szoktak szedni a nézőktől.
Hogyan tudjátok ezt megoldani, ilyen természeti adottságú gyorsasági szakaszokon?
Valóban, ez rallye és nem a Hungaroring, de bízom abban, hogy akik ezt egy hétvégi programnak szánják és valóban sportszerető emberek, azok nem fogják sajnálni rá ezt az összeget, és a támogatásukat a rallyesport irányába kifejezik azzal, hogy megvásárolják a jegyet. Nem kanyaronként kell belépődíjat vásárolni, hanem a rendezvényre, tehát tényleg nem egy nagy összegről van szó. Aki valóban szereti a filmeket, az sem ingyen jár moziba. Tudom, hogy ezzel nem vagyok népszerű, de sajnos be kell látnunk, hogy a jövőben ez egyre inkább jellemző lesz a rallyesportra is épp úgy, mint más sporteseményekre is.
Tehát nem gyorsonként, vagy naponként kell belépődíjat fizetni, ugye?
A belépődíj az egész rendezvényre vonatkozik, egyszeri díj.
Egy kártyát adunk a nézőnek, rajta a verseny programjával és ennek megvétele tartalmaz biztosítást és ÁFÁt.
A szervizpark helyszíne nem változik?
A jól megszokott területen lesz a szervizpark, egy helyen az ORB, a Rallye2 és az RTE mezőnye.
Szoktál üzenni a nézőknek is...
Most sem tudok mást mondani, mint azt, amit minden évben hangsúlyozunk, hogy tartsák be a biztonsági előírásokat, figyeljenek, vigyázzanak egymásra, hogy ne csak egy balesetmentes évadnyitót, hanem egy balesetmentes bajnokságot tudjunk magunkénak az idei évben!