Gáll Csaba pályafutása hatodik historic rally Európa bajnoki futamát teljesítette. Navigátora ezúttal Laboncz László volt. A fiúk a kis Opellel, ahogy Ők nevezik a "durvával" befurakodtak a Porsche 911-esek, Fiat 131-esek közé. A százhuszonnyolc elrajtolt versenyautóból a huszonegyedik helyen fejezték be a versenyt.
Csabi! Mesélj a szigetről!
Olaszország mellett egy kis sziget Elba. Talán Napoleonnal kapcsolatban ismerjük leginkább, ide száműzték. Picit nagyobb a sziget, mint Budapest, hatalmas hegyei vannak, ezer méter felettiek. Hihetetlen utak vannak, ritmusosak, változóak, ilyen adottságok mellett pedig vétek nem raliversenyt rendezni.
Akkor minden évben egyszer visszaállítják az órát és historic rally versenyt rendeznek?
Igen! Nagyon komoly mezőny gyűlik össze, hiszen amellett, hogy historic rally EB futam, Olasz historic bajnoki futam is. Idén harminc induló volt az Eb futamon és kilencven kilenc az olasz bajnokságban. Csak Porsche 911-esből volt harminckilenc darab. Négy Lancia Stratos, hat Fiat 131 Abarth, négy darab Ascona 400-as. Ezek csak a nagy autók emellett a sok Kadett Coupék, Ford MK1-egyesek, kettesek. Renault Alpinok, öt gruppe 2-es Ascona mint az enyém. Lotusok, Lanciák, Alfák. Szédületes volt látni a parc-fermében a százhuszonnyolc hibátlan toppos öreg vasat.
Milyen jellegűek voltak a pályák és hány darab?
Összesen hat különböző pálya volt. A leghosszabb a "Monte Perone" volt tizenhét kilométeres amin négyszer mentünk át. A legrövidebb az egyik éjszakai gyors az "Acquaviva" ez mindössze három egész kilenc kilométeres volt, ezt csak egyszer teljesítettük. Ezek mellett a többi szakaszok átlagosan tizenhárom kilométer körüliek voltak. Szinte a sziget összes útját használtuk az összekötő etapokkal együtt. Nagyon élvezetes, ritmusos szakaszok voltak. Föl a hegyre a szűk úton, kívül szakadék, belül melletted a hegy! Javarészt egyautónyi az út, kívül belül magas padkával. Aztán a hegy tetején bele a ködbe, és onnét le a hegyről, a szűk úton, ami nagyon meredeken lejt. Rengeteg kanyar volt, a Monte Peronén több mint négyszáz!
Hogy bírta a versenyautód?
Meglepően jól! Bár az elején rám hozta a szívbajt! Ahogy csütörtök este mentünk a szállásról a rajtdobogóra, hatalmas csattanás a difiből, …na, mondom ilyen nincs lefogazott a difi! Egy métert nem tudtunk menni, felgyújtom!
Nem volt mese telt az idő fel kellett állni a rajtceremóniához, ott álltunk a dobogón játszották le nekünk a himnuszt és arra gondoltam, na, szép! Lehet, hogy le sem tudok gurulni a dobogóról. "Balsors, akit régen tép" . Aztán elrajtoltunk ,és kibírta az első gyorsot, a másodikat, majd az összeset!
Egyébként gumik a fékek, és a lengéscsillapítók nagyon fogytak. Végére az egyes és a kettes fokozat szinkronja eltűnt a váltóból. A difink is a végét járta a verseny végére, de kibírta a gép, amire nagyon büszke vagyok!
A rendezés milyen volt?
A pályákon a szakasz rajtja előtt és után tíz perccel lehetett még közlekedni, tudtak nyugodtan mozogni a nézők. Egy percet sem csúszott a verseny, rengeteg baleset volt bent a pályákon ebből mi semmit sem éreztünk a verseny zajlott tovább. Egyetlen egy etap sem volt. A rendezők nagyon segítőkészek voltak, állandóan jöttek és kérdezgették, hogy érezzük magunkat, szükségünk van-e valamire.
Milyen tempót kellett menni?
Én szeretek bekezdeni, szeretek az első gyorson átmenni. Itt nehézséget okozott az, hogy Laboncz Lacival először az első szakaszon ültünk együtt versenyautóban… amin éjszaka fél tizenegykor tök sötétben rajtoltunk el! De Laci egy nagyon jó navigátor és felvette a ritmust az elején, én úgy nyomtam az autómnak, amit az adott pályán tudott és én bemertem vállalni. Összességében a verseny folyamán végig a saját határomon autózva vezettem.
Hogy végeztetek?
A hivatalos végeredmény szerint a nagy abszolútban a huszonegyedik helyen. Az EB értékelésben az abszolút kilencedik és a D/3-as kategória második helyén. A negyedik legjobb nem Olasz páros voltunk a nagy abszolútban.
Ha figyelembe vesszük, hogy legalább ötven kétszáz lóerő feletti versenyautó rajtolt el akkor ez kiváló! Hogy képzeljük el a mezőnyben versenyzőket, inkább az idősebb korosztályhoz tartoznak a versenyzők?
Értem, értem! Ezt sokszor megkapom, hogy az öregek ellen könnyű versenyezni... Él itthon az emberekben egy olyan, hogy a histo eb-n, járókeretes kivehető protkós vén trottyok autókáznak és integetnek a nézőknek az autóból a pályákon…A mezőny fele korombéli harmincas, negyvenes fiatal versenyző. És az idősebb generáció sem vall szégyent, elég csak példának említsem Valter Jansen-t aki félelmetes Porschéjával iszonyat tempót megy!
A verseny végén kaptál egy kis ízelítőt, hogy milyen egy igazi Ascona 400-as…
Igen! Egy szálláson laktunk az olasz Marco Bartelli-vel aki egy eredeti Opel Ascona 400-assal versenyez. Azzal az autóval, amivel Tony Fassina 1982-ben Rally Európa Bajnoki címet nyert, amivel később versenyzett a világbajnokságon. Amikor tehettük az autója körül lófráltunk. Marco esténként a szálláson velünk nézegette a belső kameránkat, dumázgattunk, tetszett neki, ahogy versenyzünk, figyelgette az időinket.
Szombat este kihoztuk a versenyautót a parc-ferméből, készülődtünk, pakolásztunk a hazamenetelhez. Megjöttek Marco-ék is. Jött, hogy hagyjam abba a pakolászást és jöjjek azonnal. Mondtam, hogy muszáj pakolni, mert reggel korán megyünk haza. Erre mondta, hogy ha most nem megyek, egy életre megbánom.
Odahívott az autójához és mondta, hogy megyünk egy karikát vele! Én mentem a jobb oldalra és kinevetett! Gyerek! A baloldalra ülj, mondta! Érted vezethettem az eredeti 400-ast! Odaadta!
Milyen érzés volt?
Erős, játék volt vezetni az enyémhez képest, nagyon jól állt az úton, volt rajta fék, leforogta magát egy pillanat alatt! Ááá! Nagyon komoly vas! Ezek ellen versenyeztünk? Kérdeztem magamban. Folyamatosan vigyorogtam, és Marco is. Nagyon jó kis köröket mentünk! Megköszöntem neki, mondtam, hogy életem legnagyobb álmát váltotta most valóra! Mondta, hogy tudja, és örül neki! És Ő köszöni, hogy mentem az autójával és büszke rá, hogy vezettem a kocsit, jó sofőrnek tart!
Nem lehetett mindennapi élmény!
Hát nem volt az! Órákig nem tértem magamhoz!
Folytatás?
Komlón megpróbálok rajthoz állni, ha sikerül felkészíteni az autót. Egyébként már a jövő szezonra készülök. Itthon szeretnék menni egy teljes bajnokságot. Hogy mivel és milyen kategóriában azt nem tudom, de autót szeretnék váltani.