Viszontagságos éven van túl Ranga Peti. a Rallye Sprint Bajnokságban nem az elképzelései szerint alakultak a dolgok, épp ezért várta nagyon a Veszprém környéki megmérettetést. Pont egy éve vezette utoljára murván az EVO IX-es Lancert. A rövidke tesztet követően ugyan voltak benne kételyek a saját teljesítményét illetően, de vasárnap nagyon gyorsan felvették a ritmust.
Tavaly az abszolút hatodik, és az amatőr kategória első helyét szereztétek meg a Mikulás Rallye-n. Gondolom komoly várakozásokkal tekintettetek az ide futam elé! Nagyon-nagyon tetszett a verseny, igazából én egész évben azt vártam, hogy elinduljak a Mikulás Rallye-n, mert sokkal inkább élvezhető, mint egy Sprint verseny. Ezúton is szeretném megköszönni Topp Zoliék és Baumhakl Kornél segítségét, hogy részt tudtunk venni a versenyen. Így közös erővel tudtuk összehozni az indulást. Élményben többet adott, mint 3-4 Sprint verseny összesen.
Majdnem végig vezettétek a futamot, de ha csak két tizeddel is, a verseny végére Zsíros Gáborék lehajráztak benneteket. Nem akarok nagyképű lenni, de ha valaki csak az időeredményeket megnézi, akkor úgy tűnhet, hogy nagyon szoros volt a verseny. De mi belülről, az autóban ülve tudjuk, hogy mi történt. Az volt a baj, hogy két nagyot hibáztam mindkét hosszú Sólyon. A reptereken igazából nem nagyon tudtunk volna gyorsabban menni, mert ott annyira nem volt tapadás, hogy éreztem, sokat csúszkálunk és az időben nem volt jó.
Az első Sólyon az volt a baj, hogy a pálya felénél, a tízedik kilométernél felmásztunk egy partoldalra, s ott szétütöttük az autó bal hátulját, és lefordult a gumi. Tehát 10 km-t defekttel mentünk, így adtunk a Gabinak azt hiszem 9 másodpercet. Azt gondolom, hogy az egy jó idő lett volna. Eddig nem sikerült így mennem murván, mint ott. Nagyon tempós volt. A következő körben, megint csak Sólyon, sajnos az ötödik kilométernél háttal beestünk egy árokba. Ott leszakadt komplett kipufogó… Illetve megütöttük az autó hátulját. Onnantól kezdve gyorsasági program nélkül, szerintem 50%-on tudtunk autózni, de innen még 15 km vissza volt. Szerény becslések szerint körülbelül 30-40 másodpercet buktunk ezzel a két kalanddal. Nyilván az időnkből nem derül ki, de nyugodt vagyok, mert tudom, hogy a tempónk jó volt.
Nézted a licences versenyzők időeredményeit? Én annyira nem, Topp Gergely mondta mindig, hogy hogy állunk. Azt nem is tudtam, hogy abszolútban, hol tartunk éppen, csak a verseny vége felé. Én Turán Frici környékére vártam volna magunkat, ha nincsenek a hibák, de hát azokat én elkövettem, így kicsit rosszabb lett, de nem vagyok szomorú, mert gyorsak voltunk szerintem.
A gumiválasztás hogy sikerült? Nagyon hideg volt és arra számítottunk, hogy a puha Pirelli K6 gumik jók lesznek. Igazából nem is volt rossz, bár az aszfalton az is ugyanúgy csúszott, mint a keményebb. Viszont nagyon legyalultuk. Két gyors alatt úgy elfogyott, hogy a mintavastagságából fél centi ha megmaradt. Nem igazán volt más gumink, csak a zárt, de azt a második körre nem mertük feltenni, ezért a puhával mentünk. Az esést kicsit ennek is tudom be, hogy már nagyon kopott volt a gumi a második körben. Ott az idők sem voltak az igaziak. Próbálkoztam, de éreztük, hogy nincsen semmi tapadás és csak csúszkálunk egyik kanyarból a másikba. Igazán jó fékutakat sem tudtunk venni.
Az utolsó gyorsra pedig kénytelenek voltunk feltenni a zárt gumit. Addigra az már jó volt, a sok aszfalt miatt, meg nagyon kemény lett a murva estére. Azokra a körülményekre már jó volt.
2012-ben láthatunk benneteket még valahol? Jelen állás szerint én már nem versenyzek idén, Laci megy a sárga EVO VI-ossal a Rallye Sprint Gálán, ott a támogatókat fogja autóztatni.
Jövőre a Sprint szerintem biztos, még nem döntöttük el, hogy melyikünk fog menni. Egyelőre ennyi, majd meglátjuk, hogy, hogy alakulnak a dolgok.
Nyilván sokan megkérdezték már, mi is beszélgettünk róla, hogy szerintem te már kinőtted a Sprint bajnokságot. Persze ez az anyagiakon múlik, de nem szeretnél feljebb lépni? Olyan szempontból nőttük ki, hogy egy sprint versenysorozatban ugyanazok a pályák vannak. Én is megyek lassan 3 éve, maguk a gyorsasági szakaszok nem jelentenek kihívást, tudjuk őket fejből, a tréninget sem vesszük komolyan. Viszont az kihívás, hogy nagyon gyorsak az ellenfelek, 4-5 autóból szinte bárki, bármikor nyerhet. Nyílván én is fejlődnék, lépnék tovább, csak az ORB-ben nem tisztázottak a technikai szabályok, nem érzem tisztának a versenyt. A 10-15. hely környékén nem szeretnék menni, mert az igazi viszonyokat nem hiszem, hogy hűen tükrözik az eredmények. Meg költségvetésben is az egy jóval nagyobb tehertétel, mint a Sprintek. Ha lenne rá nagyobb támogatónk én inkább külföld felé venném az irányt.
Hogy értékeled a saját teljesítményeteket? Ez volt murván a harmadik versenyed, milyen volt Ranga Péter és Baumhakl Kornél a Mikulás Rallye-n? Kornél abszolút jól vizsgázott, semmi probléma nem volt vele. Tökéletesen csinálta a dolgát, meg volt köztünk az összhang az autóban. Rólam annyit, hogy én tavaly mentem a Mikulás Rallye-n, 70 km-et, előtte egy Sprinttel együtt összesen maximum 100-at, de pont egy éve nem ültem autóban murván. Pénteken teszteltünk 10 km-t, de megmondom őszintén, hogy teljesen mellette voltam a dolognak. Kicsit el is ment a kedvem, hogy nem fog menni. Aztán az első két szakaszon már próbáltam magam összeszedni, és a második Sólyra mondanám azt, amíg el nem estünk, hogy az tényleg az eddigi legjobb teljesítményem volt. Kornél szerint is rendben volt, az egy baromi jó idő lett volna, csak elrontottam sajnos. Úgy gondolom, ha tudnánk menni folyamatosan, akkor a tempó meglenne, s nem lenne baj a teljesítménnyel. Ezt még így nem igazán tudtuk megmutatni, hogy mire vagyunk képesek. Menni kéne folyamatosan. Kevés a rutinunk, nagyon keveset mentünk, főleg idén. A Sprinten is kiestünk többször, nincs bennem kilométer.
Végezetül, jövőre újra látunk benneteket a Mikuláson? Mindenkép! Zsiros Gabi idén kiegyenlített, most 1-1-re ál a párharcunk, ezt jövőre el kell döntenünk! 2013-ban revansot veszünk! :)
A Topp Cars Rally Team másik egysége - Szvatek Zsolt és Török Attila - is egy igen csak eseménydús futamon van túl. A Rallye Sprint Bajnokság idei ezüstérmes kettősének ez volt a harmadik Mikulás Rallye-ja, s bár rengeteg mindennel meg kellett küzdeniük, Zsolt nagyon élvezte a versenyt.
Mesélj, mi minden történt veletek az idei Mikuláson? Az első gyorsra mi egy puha gumit raktunk fel, gondoltuk, hogy a mínusz három, mínusz négy fokban jó lesz az az abroncs. Az első szakaszon egész jónak tűnt. A kategóriába harmadik időt futottuk és éreztem, hogy van még benne bőven. A második gyors végére azonban teljesen elfogytak, szinte slicc lett belőlük. A pálya közepétől pedig érthetetlen módon elfogyott az üzemanyagunk, a több kilométeres egyenesben, az aszfalton, rángatott az autó végig. A balos kanyarokban volt üzemanyagunk, a jobbosokban nem, holott tele tankoltuk az autót, nem értettük, hogy miért történt ez. Ennek tudható be az, hogy nem tudtunk jó időt menni. Ráadásul a kör végén 2 perccel korábban mentünk be az idő ellenőrzőbe, ami természetesen büntetést vont maga után.
A folytatás sem volt könnyebb számotokra… A szervízben raktunk fel új gumit, egy keményebb keveréket, a zárt mintázatút. Teszten ezzel mentünk és nem volt jó. A puhább sokkal jobban viselkedett, csak itt mások voltak a körülmények és féltem felrakni. Aztán nem volt más választásunk, mert már csak ez maradt.
A harmadik gyors elején azt éreztem, hogy bízhatok a gumiba, elég jó is volt, én követtem el sajnos két komolyabb hibát, ami miatt nem volt jó az időnk. Egyszer egy Bal 4-ben túlcsúsztam, leállt az autó, 10 másodpercet vesztettünk, mire elindítottam. Ennek tudatában próbáltam sietni, hogy behozzam a lemaradást, a betonos részen pedig negyedikben túlfordult az autó, megint meg kellett állnom és úgy tudtam csak tovább menni.
A negyediken, a körgyorson, az első kör végén fennakadt agázunk. A murváról egy bal derékszögben kellett kikanyarodni. Éreztem, hogy baj lesz, ezért ráfordítottam az autót, hogy ne orral ugorjunk be a szemben lévő partoldalba, s így a jobb hátuljával találtuk el azt. Ott is leállt az autó, újra kellett indítani. Onnantól kezdve rendszeresen fennakadt a gáz. Talán vákuumot szív, nem értjük. Csinálta már régebben is, kicseréltünk pár alkatrészt, utána megszűnt, de most újra előjött a probléma. Attól kezdve folyamatosan rugdosnom kellett a gázt, olyan volt mintha nagyon nagy ALS-szel mentem volna. Nem volt a szakasz végére fékünk sem, mert fognom kellett az autót, folyamatosan magától ment. Pedig a gumi jó lett volna, azt éreztem belülről.
Innentől kezdve nem sok értelme volt számunkra a folytatásnak, gondolkodtam is, hogy kimenjünk-e az ötödik gyorsra, mert nem bíztam az autóban. Megbeszéltük az Attilával és a folytatás mellett döntöttünk.
Aminek sajnos egy kiesés lett a vége. Az utolsó szakasz rajtjába szétment a fő áttételünk. Még el se rajtoltam komolyan, mégis lefogazta magát a főáttétel és kiállni kényszerültünk. Ennek ellenére nekem nagyon tetszik a Mikulás Rallye, szeretek murván menni, egyszer majd kiadja, ha lesz rá még lehetőségünk itt versenyezni!
A két pálya közül neked melyik tetszett jobban? Mind a kettő szuper volt. A második, a húsz kilométeres az azért, mert még soha nem mentem ennyit murván. Azért nagyon vártam már, hogy kiérjünk a betonra, mert mindkét alkarom annyira begörcsölt, hogy az egyenesben hol a jobb, hol a bal kezemet lazítottam ötödik voll gázon. Nagyon vártam már azt a részt, hogy tudjak kicsit pihenni.
Idén mentek még valahol? Netán Szilveszter Rallye? Lehet, hogy tudunk menni, de ez erősen kérdőjeles.
Gyakorlatilag három éve versenyzel, ennek dacára 2012-ben az abszolút második helyen végeztetek a Rallye Sprint Bajnokságban. Jövőre is marad a Sprint, vagy körül néztek egy másik sorozatban? Ezek a dolgok általában egy évre szólnak. Meglátjuk. Leülünk az Attilával, átbeszéljük a következő évet, hogy egyáltalán tudunk-e menni, ha igen, hogy tudunk versenyezni. Úgy gondolom, számunkra a Rallye Sprintnek van realitása és egy Mikulás vagy Szilveszter Rallye-nak, ha a költségvetésünk megengedi. Én ezzel is maximálisan elégedett lennék. Mi ezt teljesen amatőr szinten csináljuk, kevés időt tudunk rászánni. Az Attila nagyon elfoglalt a munkája miatt, én az autóval tudok foglalkozni, az nem gond, de többet kellene együtt ülni, hogy jól megértsük egymást verseny közben.