Valahogy jól titkolta Hozmann Laci, hogy mire készül. Kevesen tudták, hogy épül az R3-as Clio, miközben a bajnokságban az Opel Astrá-val gyűjtögette a pontokat. A Komló Rallye nevezési listáján aztán odakerült a neve mellé az R3-as Renault Clio…
Idén minden versenyen elrajtoltál, de nem mindig sikerült célba érned. Mi volt ennek az oka? Hogy sikerült, milyen volt ez az év? Felemás év volt ez. Az elképzelésünk az volt, hogy a versenyek nagy részén a Clio-val megyünk, de elhúzódott az alkatrészbeszerzés és a kitt érkezése. Annyiban volt jó, hogy tét nélkül lehetett menni az Astra-val. Ebből adódóan sikerült időnként merészebbre az autózás. Az esések nem műszaki hibák miatt adódtak, hanem általában nem tervezett útelhagyások, ami miatt megsérült egy-két alkatrész, ami aztán kiálláshoz vezetett. Azt gondolom, hogy ez az év jó tapasztalatszerzés volt. Tavaly másodosztályban nagyon igyekeztünk, hogy megszerezzük a bajnoki címet, de mindig visszavettünk a tempóból. Idén úgy mentünk, hogy folyamatosan tudtunk gyorsulni. A bajnoki küzdelembe nem tudtunk beleszólni, de azért igyekeztünk pontokat gyűjteni. Azért indultunk A7-ben, hogy ha év közben sikerül autót váltani, akkor összeadódhassanak a pontjaink.
Ugyan, csak az év végére, de mégiscsak összeállt a Clio. Az Astra elég régi autó, nem tudja felvenni a versenyt az R3-as autókkal. Jó esetben 200 LE körüli, a Clio pedig 250LE. Óriási különbség, hogy ebben szekvenciális váltó van, teljesen más dimenzióban lehet vele autózni.
Miért pont a Clio-ra esett a választás? Mindenképpen egy igazi versenyautót szerettem volna, ami annak is épül, ez az R3-as kategória pedig pont erről szól. A jövő is ebbe az irányba megy el. Egyre több autó lesz ebben a kategóriában. Eleve csak a Honda meg a Clio jöhetett szóba. Tavaly béreltem ki a Mikulás Ralira Kőváry Barna Clio-ját. Sajnos csak egy gyorsot sikerült vele menni, de nagyon szimpatikus volt. A verseny után rendeltem meg a Reanult-tól ezt a kittet. Ez az idei evolúció, ez már egy fejlettebb technika, mint Barnáé. Amikor kibéreltem az autót Barnától, akkor megmutatta, hogy hogyan kezeli Ő az autót, illetve adott néhány javaslatot. Az idei eredményein látszik is, hogy nagyon sokat tudott előre lépni, ezzel fel is adta a leckét mindenkinek. Jó versenyek lesznek jövőre.
Mivel más ez a Clio, mint a Barnáé? A motor elég komolyan eltér, az egész hengerfej más és a főtengely is. Tulajdonképpen elég szélsőségesen elmozdultak az utcai változattól. Van egy utcai Clio Sport-om, az 200LE, és az is majdnem 8000-es fordulatig forog, nyilván ebből még többet kihozni, az komoly beavatkozást feltételez. Ezek a döntő különbségek az idei autóban. A motor, és annak a segédberendezései.
Volt egy komoly tesztetek, hogy sikerült? Milyen beállításokat próbáltatok? Jól sikerült. Voltunk egy napot az Euroringen, alapbeállításokat próbálni, és megszokni a sebességváltást. Másnap Királd melletti lezárt útszakaszon teszteltünk. Sokat segített Markovics Gyuri és Hadik Bandi, akik nálam sokkal jobban értenek a versenyautókhoz, úgyhogy a beállításokat megtalálni az ő munkájuk révén sikerült. Szerencsére pár apró hiba is kijött - eltört egy fékalkatrész - az autón, amik remélem már a versenyen nem fognak előjönni. Szerencsésen megúsztuk, mert csak negyvennel csúsztunk le az útról, és nem lett baja az autónak. Megjavítottuk, reméljük nem fog többször előfordulni. A gyári beállítások a Nyugat-európai aszfaltos ralik minőségére vannak kitalálva, nagyon jó minőségű utakra, szűkebb kanyarokkal. A tipikus magyar viszonyokra, ahol hosszabb ívű kanyarok vannak és gyenge a burkolat minősége, arra nem kifejezetten alkalmasak a gyár által megadott beállítások. Nagyon széles spektrumon lehet állítani az autót, ezért is van szükség egy professzionális segítségre, mert én még nem tudom önállóan megtalálni az optimális beállításokat. Amikor jó irányba állítjuk az autót, az rögtön meglátszik az időkön. Most elsődlegesen futóművet és féket állítottunk, de lehet még a végáttételt és a sper erősségét is állítani.
A teszt során mennyire sikerült összeszoknod, összebarátkoznod az autóval? Olyan az autó, mintha egy ágyúgolyón lovagolnék. Lényegesen gyorsabb, mint amire elsőre fel van készülve az ember. A kilométereken múlik minden, minden egyes kilométer után egyre kézenfekvőbb lesz. Azt gondolom, hogy pont azt a fejlődést lehet vele befutni, mint amit a Barna is produkált. Remélem sikerül azt a sebességet is elérni, ahol most ő tart. Az Euroringen, mikor elindultam az autóval, meglepően jóindulatúan viselkedett. De ez azt is mutatja, hogy az ember nagyon távol van a határértékektől, amiket el lehet vele érni.
Komlón mi a cél? Gondolom az elsődleges az, hogy tesztelitek az autót jövőre. A reális célkitűzés az volt, hogy az R3-as autókon kívül más ne verjen meg idén, amit általában sikerült is teljesíteni. Én annak örülnék, ha az R3-as mezőny közelébe tudnánk kerülni. Szeretnék tempóban gyorsulni az Opelhez képest, de mindenképpen a cél, hogy célba érjünk. A komlói pályák nem újak, egyedül a zobákpusztai, ahol nem versenyeztem még. Az orfűi körgyors, az árpádtetői illetve a mecsekpölöskei részek már ismerősek. Elég jó eredményeim voltak eddig ezeken a gyorsokon. Másodosztályban tavaly itt nyertük meg a bajnokságot. Életem első kategória első helyét is Mecsekpölöskén autóztam.
Igen népes kategória az A7, idén sem unatkoztunk, jövőre még izgalmasabb lesz, főleg, ha te is beállsz a Clio-s csapatba. Idén egész évben jellemző volt a Clio-k közötti csata. Mit gondolsz, jövőre te is beleszólsz ebbe a csatába? Nagyon szeretnék! Nyilván azon is múlik, hogy milyen versenyzők ülnek még át ebbe a kategóriába. Annak nagyon örülnék, ha dobogós helyre pályázhatnánk a jövő évben. Persze ehhez sok versenykilométer kell. Valahogy többet kell gyakorolnom, és ezt már év elején is így gondoltam, ezért indultunk a Szlovák bajnokságban is. Jövőre is ez lenne a program, hogy a magyar bajnokságon kívül máshol is induljunk, és sokat kell tesztelnünk, hogy előrébb tudjunk lépni.
Profi vitorlás vagy, indultál világversenyeken is… Gyerekkorom óta vitorlázom, az volt a fő sportágam mielőtt a ralizást elkezdtem. A tavalyi évben elég jól működött együtt a kettő. Hajóosztályunknak a kupáján, egy második helyezést tudtunk elérni a csapatommal és megnyertük a magyar bajnokságot is. Idén kevesebb időm volt rá, így csak egy harmadik helyet sikerült elérnem a vitorlázásban. Járművezetésről szól mind a kettő, még ha teljesen más is a meghajtás.