Az elmúlt héten a felkészítés, a technika volt terítéken, lássuk most a versenyek egy pici, ám jelentős momentumát:
a gyorsasági szakaszok rajtját...
A rally versenyek gyorsasági szakaszán, nem a fotocella előtt elhaladó autó indítja el az órát, hanem un. ideális időben (egész percre) kell elrajtolnia a versenyzőnek.
Ezért a nem megfelelő rajtolási technika, a túl hosszú reakcióidő értékes másodpercektől foszthatja meg a versenyzőt, ami a végelszámolásnál, akár az első hely sorsát is eldöntheti.
Hogy is néz ki egy rajthely felállítása az idõmérés szempontjából? Adott egy vonal, ahova a rajtoltató bíró beállítja a versenyautót, ez a rajtvonal, a rajtvonal után pár centiméterre van a fotocella, ami rögzíti az elõtte elhaladó autó idejét, és egyúttal figyeli a korai rajtot is. Mivel ez a fotocella is az idõmérõ rendszer része, így az általa mért adatok is rögzítésre kerülnek. |
A rajtolási technikában a mai top autók már igen nagy segítséget nyújtanak a pilótáknak, hiszen a 90-es évek végén kifejlesztett és azóta általánosan elterjedt rajtprogramok óriási előnyt jelentenek.
De még mindig ott van az emberi tényező, a reakcióidő, valamint egy állandó érték, a tapadás.
Tehát az, hogy ki milyen gyorsan tud elrajtolni a fenti három tényező függvénye.
A három tényezőből kettőt tudunk befolyásolni, a rajtprogram beállítása általában a mérnök feladata, a versenyző az adott technika lehetőségeit kihasználva, próbál a lehető legrövidebb idő alatt elrajtolni, aztán ez vagy sikerül, vagy nem. Lássuk hogyan sikerült ez a művelet az Eger Rally első öt helyezettjének.
A táblázatban láthatjuk a versenyzők leggyorsabb (min.) és leglassabb (max.) rajtjának idejét, valamint az összes gyorsasági rajtidejének átlagát, a 15 gyorsasági szakasz összesített rajtidejét (ez egy számított érték!) és a végső sorrendet meghatározó időkülönbségeket.
A versenyző rajtideje és a tényleges elindulás közti időt a továbbiakban nevezzük rajtkészségnek.
ifj.Tóth meglehetősen "ráérősen" rajtolt, hiszen egyetlen esetben sem hagyta el a rajtot 1 másodpercen belül, ezt okozhatta a nem megfelelően beállított rajtprogram, de akár tudatosnak is elkönyvelhetjük, amennyiben a technika kímélése volt a cél.
A leglassabb rajtot Benik Balázs (11. gyors) produkálta, valószínűleg technikai okok miatt (lefulladt a motor, újraindítás?). A többi rajtja nagyon gyors volt, de ASI-t ő sem közelítette meg.
Turi Tomi minden gyorson egyenletesen, de ugyanúgy mint ifj.Tóth, kicsit "öregesen" rajtolt, érdemes lenne megnézni, hogy mi ennek az oka.
Herczig Norbi végig nagyon jól és gyorsan jött el a rajttól, átlagos rajtideje 0,69 sec.!
A leggyorsabb rajt 0,09 sec. (erre még Ben Johnson, alias "BigBen" is felkapná a fejét!!) és a legjobb átlagidő 0,30 sec. is Asi nevéhez kötődik, ezt megközelíteni sem tudta senki. Vajon ez a sok gyakorlás, vagy egy speciálisan kidolgozott rajtolási technika eredménye?
A gyorsasági szakaszon teljesített időnek egészen kicsi része az, amit egy rajtnál lehet nyerni, vagy veszíteni, de amikor ezeket az időket összeadjuk és egy teljes versenyt veszünk figyelembe, kiderül, hogy jelentős időkülönbségek lehetnek két versenyző között.
Valószínűleg nem kell sokáig kutatni az emlékeink között, hogy találjunk olyan versenyt, ahol az első hely sorsa 5 másodpercnél kisebb különbséggel dőlt el, ...ha megvan, akkor ennek tudatában értékeljük ennek az "apróságnak" a jelentőségét.
A kérdések és a következtetések kizárólag feltételezéseken alapulnak, kérem, hogy senki ne kezelje ezeket tényként.
A szükséges adatokat az START Autó Rally 2005 9 gyorsasági szakaszáról tudtam beszerezni, tehát minden számtan és következtetés ezekből az adatokból ered.
Külön köszönet a J-Group Fotoprint Kft. időmérő és értékelő csapatának, az adatokért.