A WarmUp Racing két pilótájával beszélgettem az idei évükről, a jövő évi terveikről és egy kicsit talán többről is...
Spitzmüller Csaba
Arról volt szó, hogy idén nem lesz rally, hanem csak Ferrarizás…
Év elején a Ferrari magyar gyári csapatához kerültem, ami nagyon nagy megtiszteltetés volt a számomra. Nagyon jól indult az évem, már az első teszten legjobb időket autóztam. Nagyon biztatóak voltak az eredmények, de aztán sajnos én nem tudtam tovább folytatni a szezont financiális okok miatt. Sajnáltam nagyon, hiszen jó kis sorozat a Ferrari Challange, azt gondolom nagyon sokat lehet ott tanulni minden téren.
Aztán a romániai rally bajnokság következett…
Igen. Az egyik főtámogatónk kérésére indultunk a román rallybajnokság futamain és az első kudarcot kivéve minden nagyon jól sikerült. Jó volt ez is, hiszen beleszagolhattam abba, hogy a magyarországi rallyzás után milyen is egy külföldi bajnokságban részt venni. Idegen pályákon kellett kevés tréningből autóznunk. Hatalmas kihívás és meglepő, de itt is helyt tudtunk állni.

Nagyon jól működnek ott a dolgok. Nyílván vannak ott is hibák, de összességében nagyon néző és versenyzőbarát az egész bajnokság. Nagyon jó légkörben zajlanak a versenyek, mondhatom ezt úgy, hogy igazából ugye idegenek vagyunk ott. Még ha nem is…
Pörgős jól megrendezett versenyek vannak és hihetetlen jó pályákon versenyeztünk. Nagyon sokan szurkoltak nekünk és üdvözöltek úgy, mint honfitársukat…
Azért mentél itthon itthon is…
Rövidre sikerült a versenyünk. Beült mellém egy - nyugodtan mondhatom - sztárnavigátor, aki minden nyalizás nélkül mondhatom, abszolút rászolgált a hírnevére. Nagyon jó navigátor és nagyon átlátja ezt az egészet, amit mi rallynak hívunk. Az elejétől a végéig képben van mindennel. És egyébként egész jól ki lehet vele jönni, mint ahogy gondoltam, annál sokkal jobban! A hírneve sokkal rosszabb… :) Ne mondjuk ki a nevét :)
Nem sikerült túl jól a verseny. Rossz beállításokkal mentünk, szenvedtünk. Tesztversenynek szántuk, tanultunk belőle.

Mik a tervek jövőre?
Ferrari Válint Tiborral, vagy rally, vagy hasonlóan változatos évet tervezel?
Építjük már a jövőt. Szó van a Ferrariról, hiszen a csapatnál várnak vissza. Nagyon drukkoltam Válint Tibinek, hogy meglegyen neki a bajnoki cím, megérdemelte volna. Ezúton is szeretnék neki gratulálni, üzenem, hogy ne csüggedjen, hiszen nagyon szép teljesítmény az, hogy egy abszolút profi üzletember elkezd versenyezni és a harmadik szezonjában már egy komoly kupasorozat bajnoki címéért tud harcolni. Azt gondolom minden tekintetben profi dolgokat csinál!
Rallyzni is szeretnék. Kategóriát és autót kell néznünk, de ehhez szükség lenne az RVSZ-re, hogy milyen szabályok között fogunk tudni itthon versenyezni. Szeretnék a román bajnokságban is teljes szezont menni és elhódítani a címet Szabó Gergőtől :), de a magyar bajnokság ugyanúgy inspirál.
Válint Tibor idén a kupasorozat második helyére érkezett.
De győzni szeretne!
Mesélj egy kicsit, hogyan kezdted?
Későn. 3 és fél éve kezdtem el versenyezni. Allessandro Lippi hívott meg a WarmUp csapatba. Akkor alakultak, ez volt az első évük. Szerették volna, ha magyar pilóta is indul a csapatban. Én úgy gondoltam, hogy beülök és már versenyző leszek, de természetesen ez nem így van. Mentem Burkus Egon Suzukijával a Suzuki Kupában. Ez volt az első versenyélményem. A következő évben mentem teljes szezont a Ferrari Challenge-ben.
Aztán egyre jobb eredmények jöttek.
Azt szoktam mondani, hogy beugrottam a mélyvízbe…
Nem igazán mértem fel, hogy mi is ez, amit autóversenyzésnek hívnak. Korábban nézőként, rajongóként és szurkolóként kívülről nézve minden egyszerűbbnek tűnt. Mint egyébként az élet minden más területén. Kipróbáltam milyen az autósport belülről. Természetesen az első versenyeken csetlettem, botlottam. Hamar rádöbbentem, hogy ezt komolyabban kell venni, nem annyira egyszerű, ahogyan én elképzeltem. Szépen lépdeltünk előre, az év utolsó versenyét sikerült megnyernem. Nagyon sokat tanultam az első évben is.

Jött a második év és jött a válság. Nagyban megnehezítette a dolgokat. A támogatók eltűntek, a szépen felállított költségvetés összedőlt. Tesztek nélkül kellett végigversenyezni ezt a szezont. Ekkor már Spici volt a csapattársam és az első közös versenyünk nagyon jól sikerült. Mindketten fent álltunk a dobogón. A harmadik versenyre már egyértelművé vált, hogy tudunk küzdeni akár még a bajnoki címért is. És tényleg meg lehetett volna az első hely is, de sajnos több technikai hiba is közrejátszott és végül második lettem a bajnokságban.
Látsz különbséget a magyar viszonyok és a külföldi viszonyok között? Miben lehetne itthon javulni?
Nagyon sok mindenen lehetne és kellene változtatni!
Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen rövid idő alatt több szemszögből is betekinthettem a hazai és a nemzetközi autósportba. Versenyzői, nézői valamint média és üzleti szempontból is vannak követendő tendenciák a magyar autósport társadalom számára.
A legeslegfontosabb a kapcsolat javítása a médiával. Az autósport önmagában a versenyről szól, de nem az az elsődleges célja, hogy a versenyzők egymást szórakoztassák, hanem a nézőkhöz kell szólni, a nézőket kell kiszolgálni. Ebben nagyon nagy előrelépési lehetőségek rejtőznek. Meg kell találni a kapcsolatot az autósport szerelmesei, az autóversenyzők és a versenyek között. És ehhez fel kell építeni egy jól működő kapcsolati rendszert.
Mindenki úgy szeret versenyezni, ha sok néző előtt teheti. A nézők szeretik az autóversenyeket Magyarországon.
Megfelelő kommunikációt kell teremteni a rajongók és az autóversenyzők között.
A megnövekedett nézőszám és a jelentős média megjelenés vonzóvá teszi az autósportot az üzleti élet számára is.
A másik nagyon fontos dolog, hogy a magyar autósportban lévő széthúzást kell megszüntetni. Mindenkinek egy az érdeke, remélhetőleg mindenki ugyanazt szeretné csinálni. Versenyezni szeretnének a versenyzők, jól érezni magukat, szórakoztatni versengésükkel a közönséget. Ki kell kapálni az ellentéteket, újra kell építeni, teljesen új alapokra helyezni a magyar autósportot, hogy mindenki jól érezze magát benne.
A harmadik nagyon fontos tényező az utánpótlás-nevelés.
Az átlátható utódnevelésre nagy szükség lenne. Most nagyon ad-hoc módon működik ez. Sokkal szervezettebben kell ennek működni. Segíteni kell azokat a tehetséges gyerekeket, akikben látunk fantáziát, akiknek a szülei nem bírják fedezni anyagilag. Szükség van egy profi üzleti életben is működő modell alapján a tehetségek nevelésére, segítésére. Kell lenni egy pályának, amit megmutathatunk a tehetséges srácoknak, egészen a gokarttól akár egy világbajnoki szereplésig. Átláthatóvá kell ezt a folyamatot tenni. Hiszek abban, hogy nagyon sok tehetséges fiatal van Magyarországon, aki erre képes, csak nincs ez megfelelően menedzselve.
Megvalósíthatóak ezek?
Vannak jó kezdeményezések, de össze kellene ezeket fogni és egységesebb keretbe foglalni. De ehhez az egészhez, hogy jól működjön, összefogás kell a szövetség tagjai részéről, semmi más.
Én hiszek ebben!