
Újra Cselényi Balázsnak, az MNASZ Sportszakmai Alelnökének tettünk fel néhány kérdést:
Nem született meg későn a szabály az E85 használatával kapcsolatosan?
De a végső határozat nagyon későn született meg.
Az Intéző Bizottság határozata időben megjelent, hiszen még a licenckérelmek beadása közben volt, majd azt a pontos megfogalmazás helyett, a rallye szakág erős nyomására módosult.
Ez - véleményem szerint - nagy hiba volt, hiszen az első verseny egyre jobban közeledett. Az RSB szerint az általuk megkérdezett versenyzőknek csak nagyon kis része szerette volna ezt használni.
Az elnökség tagjai napirendre vették a kérdést, és az Alapszabály adta joguknál fogva véglegesítették az első kihirdetett határozatot, hiszen sok versenyző élt kifogással az IB második döntése ellen.
Az elnökség nem sportszakmai döntést hozott, hanem megvizsgálta a versenybenzinek beszerzésével, szállításával, tárolásával kapcsolatos kérdéskört, valamint az egyre fontosabb környezetvédelmi szempontokat.
Pontosak azok az információk, hogy az RSB vezetőjének szavazata is "IGEN" volt az első szavazáskor?
Lényegtelenek a szavazatok, hiszen az IB bizottsági döntést hoz, melyet mindenkinek el kell fogadnia az Alapszabály értelmében.
De valóban megváltozott az a szavazat :) …
Hétvégén meg is született az első E85-ös győzelem...
Véleményem szerint ezt a "történelmi győzelmet" ki kellene használni, és támogatókat szerezni a környezetbarát autósport számára.
Szükséges megjegyezni, hogy a versenyen több mint 20 autó viselte az E85 matricát a hátsó szélvédőjén. (Szlovák bajnokságban indulók és a historic versenyzők pedig nem is használhatták).
Az aggodalom, hogy ez a szabály megosztja majd a mezőnyt nem igazolódott be, hiszen rég láttunk már ilyen szoros küzdelmet hazai pályákon. Remélhetőleg a nézők, a támogatók is egyre nagyobb számban visszatérnek majd, ha ez a kiegyensúlyozott mezőny továbbra is ilyen versenyt vív a bajnoki pontokért.
Mi a véleményed arról, hogy az RSB összetétele gyakorlatilag folyamatosan változik, és nincs is meg az alapszabály szerinti kilenc fő?
Szomorú, hogy lassan egy éve alig telik el úgy hónap, hogy az RSB összetétele ne változna. Nem is tudom, hogy lehet így hosszú távú terveket és irányokat kijelölni. Remélhetőleg a versenyzők nem érzik majd ezt a belső háborút.
Reméljük egyszer a versenyzői társadalom képes lesz összefogni és vagy ezt a vezetést megerősíteni, vagy egy olyan vezetést megválasztani, akik az autósport jövője érdekében hosszú távon is képesek lesznek együtt dolgozni. Fáj ezt kimondani, de érzésem szerint sajnos ma nagyon sok döntést csak és kizárólag személyi ellentétek, és nem a versenyzők igényei irányítják. A versenyzők panaszai észrevételei nagyon kevés fórumon merülnek fel.
Mit gondolsz arról, hogy csütörtökön este még nem lehetett tudni ki lesz a R2 versenyzői összekötője?
Igen, ez is az egyik ilyen pont. A magyar rallybajnokságban a Rallye 2 mezőnyére kiemelt figyelmet kellene fordítani, hiszen létszámuk elég kevés, és hosszú távon nekik kellene biztosítani az utánpótlást.
Elkerülhetetlen lesz egyszer - az éppen aktuális vezetésnek - azt a megkerülhetetlen és első pillanatban mindenképp barátságtalannak tűnő lépést meghozni, hogy a 3 bajnokság versenyzőit egyforma arányban osszák meg, és a feljutás visszaesés szabályait betartsák. Gondolok itt arra, hogy a 100 fölötti RTE, a 40 alatti R2 és az ORB mezőnyét egyforma létszámokkal kellene versenyeztetni. Ezt pedig csak korrekt, betartott szabályokkal lehetne elérni.
Visszatérve, sajnálatos az, hogy a versenyzői összekötőt, aki a versenyzők gondjait-bajait kell, hogy megoldja egy versenyen, és a versenyvezetőséggel kell, hogy a kapcsolatot tartsa, azt a személyt az RSB hagyja jóvá, jelen esetben az RSB vezetője nevezte ki. Persze az összes költségét a rendezőre hárítva, de ez a dolog szempontjából mellékes. (Az egri versenyen a Rallye2 összekötője - Kovács Sándor az összes költségét maga állta! - a szerk.)
Úgy gondolom, (nem a versenyzői összekötőt megbántva) a versenyzők többet érdemelnek annál, mint csütörtök este egy végrehajtási utasításban megjelenő név és telefonszám. Sajnos az egész verseny folyamán nem jelent meg a fényképe az összekötőnek sehol, pedig ez ma pár perc alatt megoldható lett volna. Versenyzőknek maguknak kellene választaniuk egy olyan összekötőt, aki a vezetőséggel és a rendezőkkel is tud együtt dolgozni, nem pedig rájuk erőltetni valakit.
Lehetett üzemanyag mintavételt látni a szervizpark bejárata előtt, lehet tudni valamit a vizsgálatok eredményéről?
Sajnos az a mintavétel ismét a szövetség vezetésében dúló belháború egyik rossz lépése volt.
Valaki a szövetség vezetésének legfelsőbb szintjéről, megpróbálta irányítani a versenyen történő ellenőrzéseket, besározva ezzel az egész technikai bizottságot, és megpróbálta - vélhetően csak félreértésből - lejáratni a Technikai Bizottság vezetőjét.
Mivel a versenydokumentumok közé nem nagyon került dokumentum erről az eljárásról, és a mintavétel során több hibát is vétettek, így a Felügyelő Testület - teljesen szabályszerűen - nem vette figyelembe a mintavételt, és vasárnap a verseny végleges eredménylistáját hagyta jóvá.
Szomorú tény, hogy ezzel egy jó hangulatú versenyt sikerült elrontani.
Bízom benne, hogy ez az eset kivizsgálásra kerül, és mindenki levonja belőle a következtetéséket.
Ha emlékeink nem csalnak, hasonló mintavételek voltak már a Rallybajnokságban, de ott nem ilyen edényeket és nem ezt a lezárási módot használták.
Nem kívánok a részletekbe belemenni, remélem a következő versenyeken, hasonlóan formában, mint a múltban, szabályszerűen meg fog valósulni a mintavétel.
Ha már a hasonló vizsgálatoknál tartunk, történt tömegmérés is a versenyen, megoldódott már a tavalyi mizéria?
A komplett mezőny ellenőrzésre került, és érdekes módon senki nem kifogásolta meg a mérést, és nem kívánt fellebbezni, óvást beadni a méréssel kapcsolatosan.
Sajnos volt a megengedettnél könnyebb autó a mezőnyben, de most nem kavarnak akkora vihart a különböző bizottságok döntéseikkel, mint a tavalyi évben…
Hétvégén megkezdődik a Rallycross bajnokság.
Igen a Rabócsiringen a megszokott időpontban lesz az első verseny. A rendező és a szakág erőfeszítéseinek köszönhetően, remélhetőleg népes mezőnyt, és hatalmas küzdelmeket láthatnak majd az érdeklődök a pályán. A rallycross mezőny remélhetőleg teljes létszámban képviselteti magát a versenyen. Érdekesség lesz, hogy hosszú évek után ismét más szakágak meghatározó pilótái is megpróbálnak versenyre kelni a rallycross szakág versenyzőivel. Érdekes lesz amint, Kotán Péter, Harsányi Zoltán mellett ASI- aki a hétvégi Eger Rallyet nyerte - áll a rajtrácson egy Mitsubishivel.
Kárai Tamás is bemutatkozik a rallycross mezőnyében új szerzeményével, a tavalyi Autocross EB győztes Makarov, volt autójával. Remélve a többi kategória versenyzőivel közösen egy látványos jó verseny produkálnak a pályán.
Gyorsasági szakágban kötelező lesz a HANS használata, mit kell tudni erről a versenyzőknek?
A magyar bajnokságok közül elsőként gyorsaságiban lett bevezetve. A HANS megvásárlása mellett fontos tudni a versenyzőknek, hogy a bukósisakoknak is a HANS rögzítéséhez homológizált, és címkével jelzett rögzítő klipsszel rendelkező bukósisakot kell használniuk. Vannak gyárilag ilyennel felszerelt sisakok, vannak olyan sisakok amit utólag is fel lehet szerelni ilyen "kiegészítővel", és vannak olyan sisakok amiket a versenyzőknek le kell cserélniük. Természetesen a Technikai Bizottság bővebb információkkal is szolgál a versenyzőknek érdeklődés esetén.
Az év elején az MNASZ Intéző Bizottsága több beszállítóval tárgyalt és árajánlatok után sikerült egy nagyon kedvező árat kialkudni. Ennek a haszonélvezői a versenyzők akik jelentős engedménnyel tudják megvásárolni a HANS-ot.
Hol lehet információt szerezni ezen kérdéskörben?
A Technikai Bizottság ismert elérhetőségein, minden gépkönyvezésen és gépátvételen. Valamint április 2.-án pénteken a Lurdy házban az Autósport információs irodában, ahol vendég lesz Büki Ernő is, aki az Eger Rallyról (is) tud majd a kérdésekre válaszolni.
Mit szólsz a média akkreditáció körül kialakult helyzethez?
Sajnálatos, hogy az MNASZ Média Bizottsága év elején mindig nagy lendülettel nekikezd a munkának, majd év közben gyakorlatilag eltűnik. Mindenféleképpen fontosnak tartom a média bizottság munkáját, de a múlt héten kiadott listát nehéz lenne megmagyarázni. Remélhetőleg soron kívül rendezni fogják soraikat, és a média képviselői is elégedetten fognak tudósítani az autósport eseményeiről.
Köszönjük a válaszokat!
----------------------------------------
HELYESBÍTÉS!
Kedves olvasók! A kérdésekre feltett válaszaimban nem a R2 versenyzői összekötőjét kívántam bántani, és nem a költségeinek megtérítését kívántam kiemelni, hanem azt az elvet, hogy a kijelölést gyakorlatilag maga az RSB vezetője végzi, nem figyelembe véve a versenyzők, rendezők, illetve a versenyvezetőség óhaját.
Azt a tényt, hogy a költségeket a rendező viseli, senki nem kérdőjelezi meg, hiszen ez az RVSZ-ben leírt szabály.
Kedves Kovács Sándor – ha megbántottam volna – ELNÉZÉST KÉREK!
Cselényi Balázs