Orfű oda-vissza, átbeszélve
Markó Tibor interjú a futamról, a bajnokságról, a Sprintekről
2013-02-25
interjú • Susán Viki
h i r d e t é s
Összes oldal:
785699028
Napi oldal:
172593
Jelenleg:
1661
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 6.futam után
1. Bíró-Ambrus Roland
1091
2. Balassa Balázs
1006
3. Gönczi Dániel
926
4. Rási László
824
5. Csáki Ottó
752
6. Somogyi Máté
732
7. Nagy Balázs
712
8. Varga Zalán
702
9.
Halmai Péter
692
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 10.futam,
a Rally Paraguay után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
198
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
191
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
189
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
180
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
150
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
88
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
71
8. Oliver Solberg
Toyota Yaris GR Rally1
58
9. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
56
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a 6.futam,
a Barum Rally után
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
122
2. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
111
3. Jon Armstrong
Ford Fiesta Rally2
81
4. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
76
4. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
5. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
60
7. Mille Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
42
8. Martins Sesks
SKODA Fabia RS Rally2
35
9. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
135
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
99,5
3.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
92
4. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
71,5
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
71,5
6.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
65
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
48,5
8. Vida Szabolcs
Skoda Fabia R5
33
9. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
74
2.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
70
3. Hulmann Gábor
Lada VFTS
67,5
4. Hevesi Norbert
BMW E36
63
5. Hinger Dávid
Lada VFTS
49
6. Matics Mihály
Lada
40
7.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
39
8. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
9. Helgert Tamás
BMW E46 M3
22
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
61
2.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
25
3. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
22,5
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
20
5. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
18,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
14
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
105
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
77
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
70
4. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
69
5. Molnár Zoltán
Citroen C2
69
6. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
50
7. Völcsey Viktor
Peugeot 208 R2
48
8. Kerekes Bence
Lada VFTS
34
9. Fenyvesi Péter
Lada 21013
27
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
D korcsoport
1. Auszmann Gy.
Polonez
62,5
2. Csukovics István
Lada 21013
60
3. Rácz Tibor
Lada 21011
52
E korcsoport
1. Kelemen Csaba
Lada VFTS
74
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
52
3. Póczik Ákos
Lada 2105
52
F korcsoport
1. Kaufmann M.
Toyota Celica
30
2. Pehely Balázs
Honda Integra Type-R
30
3. Bolya Tamás
Opel Corsa GSi
25
teljes táblázat

 kihivas_es_csomagajanlat_orfure_3

Mondhatjuk, hogy a változások korát éli Magyarországon a rallyesport, melyről mindenkinek más és más meglátásai vannak, és melynek talán a legérzékenyebb pontja a sprintsorozatokat érintő módosítások.  Hamarosan kezdődik a szezon, pár hét és Orfűn már dübörögnek a versenygépek, így most a rendezővel, Markó Tiborral beszélgettem a déli régió, azaz a Rallye Sprint Bajnokság évadnyitó sprint futamáról és a bajnokságot érintő változásokról.

Milyen változásokon megy keresztül a Rallye Sprint Bajnokság?
Jelentős változásokon, ugyanis soha nem látott szabályozást terjesztett ki a Rallye Sportbizottság (RSB) a sprint versenyekre is. Nagyon rövid időszak alatt, nagyon nagy horderejű, meghatározó változások születtek és lépnek életbe. A pár héttel ezelőtti sprintes megbeszélésen jelentette be Pénzes Zsolt Szakágvezető úr a konkrét változásokat. Az RSB három részre osztotta fel az országot, északi, déli, és dunántúli régiókra. Ami azonban az újra szabályozás egyik legkeményebb része, hogy az RSB azt is megszabta, hogy az egyes régiókban 6-6-6 verseny kerülhet lebonyolításra. Az elmúlt évben, években, az északi régióban két sprint sorozat is üzemelt, így az MNASZ szigorú szabályozása ezt a területet, az itt élő, versenyzőket, rendezőket érinti leghátrányosabban. A kihirdetett elképzelések okán az érintett régióban két sorozatot "kell egybe olvasztani" úgy, hogy a versenyek száma az eddigi szám 40%-ra csökken.
Drasztikus változás! A legdrasztikusabb! Őszintén szólva, ezzel nem feltétlenül értettem egyet, ezért a megbeszélést követően javasoltam, hogy 6 helyett legalább 8-ra emelje meg az RSB a versenyek számát ebben a régióban. Tagadhatatlan, hogy a végső döntés joga az RSB kezében van. Mivel az "újítások" többeknek, több helyen okoznak fájdalmat, veszteséget őszintén remélem, hogy az RSB szilárd meggyőződése minden érintett számára meghozza a remélt pozitív változásokat a sportban.

Hogyan hat ki ez rátok, déliekre?
Bár többen másként látják, de a déli régió, azaz a Rallye Sprint Bajnokság számára is változást jelentenek az új szabályok. A legalapvetőbb, hogy az eddigi nyolc - kilenc verseny helyett, ami az elmúlt években jellemző volt - most 33 %-kal csökken a futamok száma és 6 fordulóra csökken ez a sorozat is.

Mikor értesültetek ezekről a változásokról?

Én sem tudtam hamarabb konkrétumokat, mint bármely más érintett az országban. Pénzes Zsolt Szakágvezető úr pár héttel ezelőtt ült le Balatonyi Árpáddal és velem, hogy a déli régió ügyeit megbeszéljük. Tudomásom szerint ekkorra Ő már túl volt a többi régióval folytatott első körös tárgyaláson. Őszintén sajnálom, hogy néhányan többet vélnek látni a dolgok mögött bizonyos kapcsolatok tekintetében, mint ami valójában van. A különböző fórumokon több hozzászóló is összeesküvés elméleteket gyárt, majd azokat tényként közli a nyilvánossággal: az RSB-ről, a különböző régiókról, rendezőkről. Szeretném megjegyezni, hogy sem a déli régió (Balatonyi Árpád, Markó Tibor), sem a dunántúli régió (Bognár Gábor + ARC) rendezőinek az égadta világon semmilyen - sem anyagi, sem más jellegű - érdekük nem fűződik ahhoz, hogy az ország más régióiban ki, hogyan, miként és hány versenyt rendez! Ilyen szempontból igaztalanul vádaskodik a sértettségében meggondolatlanul fogalmazó kritikus, aki a saját ügyében nem érintett szereplőkre vetíti ki dühét és elkeseredettségét.

kihivas_es_csomagajanlat_orfure_4

Aki nyitott szemmel és füllel jár találkozhatott már finoman szólva is megosztó személyekkel és véleményekkel a "sprint-kérdésben"…
Sajnos! Minden érintettet felháborított az, hogy akad olyan önmagát "raliversenyző - versenyszervező"-ként bemutató úriember, aki egy TV műsor - még ha elenyésző  nézettségű is - fizető(!) vendégeként kész tényként közöl a valósággal köszönő viszonyban sem lévő dolgokat, mert haragszik az egész világra - amit  elsősorban ő teremtett saját magának viselkedésével, tevékenységével.
Mára "elfogytak a hidak" a háta mögül, de még most is csak azt szajkózza, hogy a "századik" felsülésének sem Ő volt az oka, hanem "a mindenki más", mert összeesküdtek ellene.
Találós kérdés: Vajon ki lehet a hibás? Mindenki, vagy csak az az egy, aki rossz oldalon közlekedik az autópályán, szemben az összes többivel? Mindez szomorú, mert sehova sem vezet és a versenyzőknek, a sportnak nagyon nem használ. A sok és nagy horderejű változás bőven elég feladatot ad mindenkinek! Mi is a saját dolgunkkal, saját gondjainkkal vagyunk elfoglalva és nem azzal, hogy az ország másik felében vezényeljünk vagy szerepeljünk az érintettek helyett. Feladatunk akad bőven, hogy hogyan is alakítsuk át a sorozatot úgy, hogy az újabb szabályozás minden pontjának eleget tegyünk.

kihivas_es_csomagajanlat_orfure_1

Milyen egyéb változások lesznek a Rallye Sprint Bajnokságban?
Ez a sorozat a legrégebben működő hivatalos sprint sorozat. A múltja immáron több mint egy évtized. A '98-as kezdetek óta eltelt idő alatt a bajnokság olyan színvonalra emelkedett, ami több esetben is etalonnak bizonyult. Manapság ez azért jó, mert számunkra nem jelent akkora plusz terhet az új szabályok betartása, betartatása. Az új szabályokban előírtak 99%-a a Rallye Sprint Bajnokságban már működött eddig is, így a változásokat nem nulláról kell megugranunk. Az MNASZ RSB új előírásai elsősorban a biztonságot és a színvonalat hivatottak garantálni, egységesíteni az ország sprint versenyein. A változások sorában megtalálható a biztosításokkal kapcsolatos rendezőket és versenyzőket egyaránt érintő eredmény is, ugyanis az RSB-nek és Pénzes Zsolt Szakágvezető úrnak sikerült a biztosítási kérdéskörben is a dolgok végére járni, ami szerintem rendkívül komoly eredmény! A sprintversenyek történetében idén lesz először lehetőség - és egyúttal kötelezettség is -, hogy a versenyzők a versenyre vonatkozó felelősségbiztosítást kössenek. Ennek a hiánya volt eddig a sprintversenyek egyik hátulütője, hiszen ha egy versenyen nem adta ki a lépés valamelyik versenyzőnek, és ne adj'isten valami értékesebb műtárgy sérült, akkor azt saját zsebből (a rendezővel karöltve) kellett kifizetni, ám most már a biztosítás fedezi majd (de a versenyautóban keletkezett károkat továbbra sem fedezi, mert nem verseny casco-ról van szó!).  Az RSB elérte, hogy igen kedvező áron lehet (kell) megkötni ezt a felelősségbiztosítást, és idén is adott az extrémbiztosítás megkötésének lehetősége is, ill. ránk rendezőkre kötelezővé válik a rendezvény biztosítás megkötése, ami néhányunknak (rendezőknek) nem jelent újdonságot.

Szintén a rendezőket érinti, hogy sokkal szigorúbb és átláthatóbb technikai ellenőrzést irányzott elő a szövetség, ami azt jelenti, hogy egy alapvető technikai szabályzatot - az elvárható minimumot - is megfogalmazta a sprint technikai oldaláról, de szerencsére a sorozatok egy részének ez sem okoz problémát. Nem titok, hogy "adót" is kell fizetnünk mostantól, ugyanis az RSB elképzelései szerint úgynevezett "fejpénzt" szednek be a rendezőktől a nevezők számától függő összeggel, minden egyes versenyzőpáros után. Az RSB ígérete, hogy az ebből befolyó összeget a sprintversenyekre fogja költeni. Egységes lesz a mentő és rescue szolgálat is minden egyes sprintversenyen, amivel az RSB garantálni tudja, hogy megfelelően felszerelt és megfelelő szakmai tudás birtokában lévő szolgáltatók lássák el ezeket a feladatokat. A fentiek tehát mind kötelezőek, és a rendezőket érintő változások egy része előfinanszírozást igényel, ami nehezíti a dolgunkat. Az előfinanszírozás maga a garancia az RSB részére, hogy a dolgok megfelelően fognak működni. Az idei évben megvalósuló versenyeken ugyanúgy lesznek ellenőrzések, megfigyelői tevékenység a szövetség részéről (az idei évtől szakmailag felkészült delegáltakat ígért a Szakágvezető Úr, akik nem fél-informáltak és fontosak, hanem felkészültek és a rendezvényeknek, sportnak hasznosak lesznek), és amennyiben a mindenkori rendező nem tartja be a rá vonatkozó szabályokat, úgy kizárhatják a további versenyrendezési lehetőségből. Ezek az alapvető változások, melyek talán most nem is tűnnek olyan nagyon soknak, de eléggé szerteágazóak…

Az elmúlt években egyedülálló lehetőség volt a sprintesek számára a Baranya kupa. Idén nem része a naptárnak?
Baranya Kupa lesz, és aki szeretné, az idén is részese lehet! Az új szabályok szerint nem lehet része a bajnokságnak. Betartjuk a játékszabályokat, és nem szerepel a versenynaptárban. Ez azonban nem jelenti azt, hogy oda a lehetőség! Még dolgozunk a lehetőség részletein, de az MNASZ RSB-vel megkezdett megbeszéléseink nyomán egyértelművé vált, hogy ha picit más kondíciókkal is, mint eddig, de az érdeklődők egy "speciális" licence váltásával idén is indulhatnak a Rallye2 mezőnyében! Ugyan úgy több gyorsasági és esetleg prológ szerepel majd a programban augusztusban.

Versenyzői oldalról mi a legnagyobb változás?
A Rallye Sprint Bajnokságban a legnagyobb változás mindenképpen az, hogy 9 helyett 6 futam lesz, melyből hármat rendez a Balatonyi Rallye Team, és hármat a Marco Racing Kft.. E mellett a legnagyobb horderejű változás, hogy - MNASZ RSB szabályozásként - az idei évtől kötelező 32 mm-es szűkítővel kell felszerelni minden egyes feltöltős motorral szerelt autót (kivéve a dízel üzeműeket). Ami minden érintett (versenyző, rendező) számára a legnagyobb gondot jelenti, hogy az MNASZ RSB nagy mennyiségű változást írt elő nagyon rövid idő alatt. Csak ismételni tudom önmagam: remélem, mindez meghozza az óhajtott pozitív változásokat a sport minden területén.

Úgy tűnik elég sok kötelezettséget rótt "rátok" ezzel a szövetség, mi az, amit cserében kaptok?
Meghatározó, hogy a sprintversenyeket is a saját bajnoki rendszerébe tartozó versenyekkel együtt képviseli az RSB a különböző hatóságok, szervek előtt. Tehát az ORB, Rallye2 és a Historic körhöz csatlakozhatnak még az RTE, ill. a sprintversenyek, és ezek érdekeit is képviselni fogják, hogy elősegítsék, gördülékenyebbé tegyék a működést. Ez példaértékű újítás!

Mint például környezetvédelmi engedélyek megszerzésének ügyénél? Hogyan áll most az évadnyitó sprint, az orfűi verseny engedélye?
Úgy tűnik, hogy ismét megfogalmazódott a "zöld-hatóság" részéről a tavalyi Baranya Kupáról már ismert fenntartás. Hasonló területet érintettünk akkor és érintünk most az orfűi versennyel is. Móczár Péter (MNASZ alelnök) és Pénzes Zsolt (RSB vezető) gőzerővel dolgoznak a még fennmaradó kérdések tisztázásán, nem csak az orfűi, hanem az összes MNASZ által rendezett és engedélyezett rali jellegű verseny esetében.

kihivas_es_csomagajanlat_orfure_2

>> versenykiírás <<

És ha már Orfű…!
Az orfűi verseny az elmúlt hat évben "teszt-rallyeként" is szolgált, idén pedig ennek megfelelően újítottuk meg a nevét, A123 Teszt Rallye a Grepton Kupáért néven fut, ami magában hordozza a déli régió, azaz a Rallye Sprint Bajnokság idénynyitó futamát, és természetesen az elmúlt évekhez hasonlóan egy tesztlehetőséget a felsőbb kategóriák versenyezői számára.

Idén is egy pályán zajlik majd a küzdelem?

Ez is egy fontos kitétel volt a szövetség részéről a sprintek esetében, hogy a különböző osztályokat élesen el kell különíteni egymástól, így a sprintversenyek jellemzői közül a legmeghatározóbb, hogy kizárólag egy helyszínen lehet megrendezni, azaz egy pályát lehet használni (adott esetben akár két irányban, de közutas etap nélkül). A gyorsasági hossza nem haladhatja meg a 15 km-t, a gyorsaságik össztávja pedig az 50 km-t. A következő lépcső az RTE, ami már két gyorsaságis, és így tovább egészen az első osztályig.
Március 9-10-én az Orfű - Abaliget - Orfű szakaszon folyik majd a harc, az idei évben annyit újítunk, hogy lesz benne egy irányváltás. Nem oda - vissza - oda - vissza fogunk szaladgálni, mert így március elején lehet kicsit csúszósabb az út, eshet vízszintesen megint a hó, ami plusz feladatot jelenthet rendezői szempontból is, ezért egyszer fogunk irányt váltani. Háromszor fog az egyik, kétszer a másik irányba menni a mezőny, hogy azért változatosságot és még több kihívást tartalmazzon mindenki számára.

Mit nyújt ez a sprinteseknek?
A főszerepet! Hiszen ők a főszereplők! Ugyanakkor egy kitűnő lehetőséget, hiszen ez a rallye I. osztályából ismert gyorsasági szakasz egy része, a verseny pedig igen kis területen bonyolódik le. A Campingben kap helyet a szerviz, amitől a Rajt és Stop állomás is nagyon-nagyon közel helyezkedik el. Az elmúlt évekhez hasonlóan szeretnénk ismét pörgősen, jó ritmusban lebonyolítani a versenyt, de persze ehhez kell az is, hogy a versenyzők ne essenek-keljenek folyamatosan, amit megtiltani nem tudunk, szíve-joga mindenkinek. : Az irányváltással a sprintesekre is komoly kihívás vár, lesznek érdekes lejtők, fékutak, kanyarok…

…amiben tavaly sem volt hiány! :-) Mivel készültök a licenceseknek?
Egy komplett év eleji csomaggal, hogy összeköthessék a kellemeset a hasznossal. A verseny hétvégéjén egy kalap alatt tudnak intézni licencet, gépkönyvet és tesztet. A verseny időpontjához igazítva van lehetőség március 8-án (pénteken) délután fél 5-től - Pécsett, az ATI-ban - MNASZ szabályismereti vizsgát tenni (az időpontért köszönet Büki Ernőnek!). Egy nappal később, március 9-én (szombaton) szintén a pécsi ATI-ban (Hengermalom u. 4.) pedig az MNASZ ATB biztosít gépkönyvezési lehetőséget és egyébként pedig, március 9-10-én, Orfűn, az A123 Teszt Rallye a Grepton Kupért!
Ez tehát egy ilyen "3 in 1" csomag a licenceseknek. A versenyen természetesen őket is értékeljük! RTE és Rallye2-es licencesek a sprint mezőnybe van lehetőségük nevezni, a rallye I. osztálybeli ill. Historic licencekkel rendelkezőket pedig a licences kategóriába várjuk!

Az MNASZ vizsga és az MNASZ gépkönyvezés csak a licencesekre vonatkozik?
Félreértések elkerülése végett: a sprinteseknek az orfűi versenyen ill a Rallye Sprint Bajnokságban való induláshoz nem kötelező MNASZ minimum vizsgát (szabályismereti) tenniük és nem kötelező MNASZ Gépkönyvet csináltatniuk! Ezek csupán opciók, elsősorban azon felsőbb osztályokban (ORB, R2, His) versenyzők részére, akik ellátogatnak az orfűi nyitányra. Ami viszont a sprintes indulóknak kötelező: a Rallye Sprint Bajnokság Alapkiírásának ismerete és a Rallye Sprint Bajnokság Technikai szabályainak megfelelő versenyautó.

…akárcsak a búcsúban :) …
Körhinta ugyan nem lesz, de minden más igen. Szeretettel várunk mindenkit, amatőr-,és licence-s versenyzőket, csapatokat, nézőket és szurkolókat!

Én pedig remélem, hogy amilyen szép őszi napsütéses hétvégén zajlott a Baranya Kupa, legalább olyan kellemes tavaszi napfényben élvezhetjük ezt a versenyt!

Ez a hír most jelenik meg 8279. alkalommal
címkék: Sprint, Markó, MRT, Orfű
Share |
2013.03.09-10.
amatőr rally
A123 Teszt Rallye
Orfű
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
08 09 10 11121314
15 16 17 18 192021
22 23 24 25 26 27 28
29 30 01 02 030405
060708 09 101112

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k