Jan Kopecky és Filip Schovanek a legnevesebb külföldi versenyző, aki tiszteletét teszi a magyar szurkolók előtt a Mikulás Rallye-n.
Első magyar versenyük alkalomból kérdeztük Őket.
Kérdéseinkre Jan elfoglaltsága miatt a navigátor, Filip válaszolt, amit ezúton is köszönünk neki!
Mikor és hol hallottatok erről a versenyről és miért esett rá a választásotok?
Az első információkat és a meghívót a verseny rendezője adta át nekünk november 5-én, Vsteinben rendezett RallySprint eseményen. Ott elindult két fiatal magyar versenyző akikkel sokat beszélgettünk a Mikulás Rallye-ról csakúgy, mint a magyar versenyekről általában. 
Hogy miért? Ezen a hétvégén semmi dolgunk nem lett volna, soha nem versenyeztünk Magyarországon (de sok érdekes dolgot hallottunk már a magyar versenyekről), és ami a legfontosabb, ez egy murvás verseny lesz (talán havon és jégen)!
Mit hallottál eddig a magyar versenyzőkről és versenyekről?
A legfontosabb, hogy nagyszerű döntést hozott a magyar szövetség azzal, hogy továbbra is engedi versenyezni a WRC-ket, amihez mi is csak GRATULÁLNI tudunk!
A cseh döntés teljesen más volt... :-(
Nagyon sok cseh WRC versenyautót (Skoda, Ford, Toyota, stb) bérelnek magyar pilóták, amik így a magyar pályák igényeinek megfelelően kerülnek továbbfejlesztésre.
Természetesen sok információval rendelkezünk a magyar rallye fejlődéséről. Éppúgy megtalálható aszfalt, mint murva - ez egy nagyon jó lehetőség. Így a versenyzők mindenféle körülmények között tudnak fejlődni és tanulni. Mivel nálunk csak aszfaltos versenyek vannak, ezért azt kell mondjam, hogy jobbak a körülmények nálatok. A cseh versenyzőknek rendkívül nehéz beilleszkedni a világbajnoki sorozatba, mivel csak 3-4 igazi aszfaltos verseny szerepel a naptárban, a többi mind murvaverseny.
Nagyon jó emlékeim vannak Benik Balázsról, aki szintén cseh bérautóval (Ford Focus WRC - JM Engineering) indul. Volt szerencsénk egymás ellen versenyezni 2002-ban a "Semperit" Rallye-n. Vannak még hírek nálunk Turi Tamásról, Szabó Gergőről, Bútor Róbertről, Kis Ferencről…, de őket sajnos nem ismerem személyesen. Remélem élvezeteset tudunk majd autózni és beszélgetni a magyar versenyzőkkel.
A legtöbb magyar szurkoló nem bízik az elindulásotokban, mert éppen akkor kerül sor egy sprintversenyre Prágában…
Azt javaslom nyugodtan bízzatok az indulásunkban :)!
Prágában összesen kétszer indultunk (2001-ben velem, míg 2002-ben egy újságíróval ment Jan). A tavalyi verseny túlságosan is veszélyesnek látszott, nem igazán fért bele az elképzeléseinkbe. Alapvetően egy városi körpálya, nagyon sok nézővel és szűk utakkal. Ez igazából nem egy valódi rallye, csak egy show a város utcáin. A versenyzők nagyjából csak a nézők szórakoztatására autóznak, extra körökkel és hatalmas csúszásokkal. Ez egyáltalán nem jelent kihívást, de még csak feladatot sem a navigátornak, legtöbbször a média, a szponzorok képviselőit és VIP vendégeket autóztatnak. Talán egy kis reklámtevékenységnek felfogható, de másnak nem nagyon.
Miért az EVO VII-tel indultok?
Ez a Mitsubishi a csapatunk tulajdona (míg a Fabia WRC a gyári csapathoz tartozik). A Skoda Motorsport számára ez az év véget ért a Sosnova-i Cseh Bajnokok Tornájával, valamint a Monza MotorShow-val, innentől kezdve ők a jövő évre készülnek. Igazából szeretnénk tesztelni az új Matador murvagumikat, remélem az időjárás kegyes lesz hozzánk és nem lesz hó és jég.
Szólj néhány szót a Fabia projektről…
Igazából nem is tudom melyik Fabia projekre gondolsz, de szerintem a Fabia Kit Car-ra...
A Skoda Fabia Kit Car egy vadonatúj autó, ami az S1600 szabályai szerint lett megépítve.
Ugyan van egy kis probléma a motor homologizációjával, mert a Skoda Auto nem gyárt olyan motort ami alapja lehetne a homologizációnak. Minden egyéb alkatrész megegyezik a S1600 kategóriában használtakkal.
Mi voltunk (vagyunk) a fejlesztő és tesztcsapata ennek a versenyautónak ebben az évben. A tesztelés volt a fő feladat. Remélem nagyon jó kis autót sikerült összehozni.
Ha szeretnénk ezzel az autóval az S1600-as VB-n indulni, akkor még nagyon sok munka lesz előttünk. Így az első év után azt kell mondjam, hogy a Skoda Fabia Kit-car ütőképes versenyautó lehet a nemzeti versenyeken. Talán láthattok majd egyet jövőre Magyarországon…
Nagyon sok különböző eseményen láttunk már titeket versenyezni ebben az évben, hogy értékeled, tudtatok fejlődni?
A jó és profi versenyzőknek elég néhány km a verseny előtt (pl: teszt), de ha új az autó, akkor nehéz eredményt elérni, mert nincs hozzászokva a páros. Sajnos ezek a feltételei a profi rallyenak.
Felváltva használtuk a Fabia WRC-t, a Fabia Kit Car-t és a Mitsubishit, mindegyik autónak vannak előnyei és hátrányai. A legjobb természetesen a WRC, a technika csúcsa, a Kit Car nagyon érdekes autó - fejlesztési és tesztelési tapasztalatot adott nekünk. A Mitsubishi leggyengébb pontja az, hogy nem elég erős aszfalton, de laza talajon (murva, hó, jég) nagyon jól autózható és nem utolsó sorban relatíve olcsón fenntartható.
Ahogy a fejlődéseteket figyeljük, talán nem véletlen, hogy úgy érezzük, ott a helyetek a gyári Skoda csapatban... Talán jövőre?
:) Magam is hasonlót szeretnék!
De azt tudnod kell, hogy már idén is részesei voltunk a Skoda gyári csapatnak, de az talán nem is titok, hogy nem második, hanem igazából harmadik számú versenyzők voltunk. Gyári támogatással indultunk a Deutschland Rallye-n, ahol az utolsó gyorson estünk ki a 9. helyről, Korzikán ahol a 12. helyen értünk be, valamint szereztünk egy 8. helyet Spanyolországban és ezzel megszereztük első VB pontunkat. Remélem több WRC futamon el tudunk majd indulni jövőre.
Szólnál néhány szót a terveitekről?
Sajnálom, de semmi biztosat nem tudok mondani, a menedzserünk dolgozik a jövő évi lehetőségeinken. Talán közel vagyunk az álmainkhoz - talán elárulhatom… el akarunk indulni minden jövő évi futamon egy WRC-vel.
Nagyon szépen köszönjük a válaszaidat és nagyon várunk Benneteket! Jó versenyzést kívánunk!!
Köszönjük szépen!
Szeretnénk köszönteni a www.duen.hu oldal minden olvasóját!
Filip

fordította: JJ