
fotó : Pál Bence
Tavaly mindenki bánatára elmaradt, idén még nagyobb az építkezés a HungaroRingen, így azt lehetett tudni, hogy kerítésen belülre nem kerül a futam. Füredi Andrástól, a Szilveszter Rallye rendezőjétől tudtunk meg mindent, amit a kiírás megjelenése előtt a futamról tudni lehet.
Andris, mit tudunk a versenykiírásról?
Már van, beadtam a Szövetségbe, bízom benne, hogy nem találnak benne hibát, és minél hamarabb publikálhatjuk.
Tavaly elengedtétek ezt a versenyt, most kicsit még nehezebbek a külső körülmények…
2023-ban is szerettük volna megtartani, már volt előkészített szerződésünk és minden biztosnak látszott, aztán a felújítási munkák üteme napról napra megváltozott, akkor elindítottunk egy folyamatot külső pályák bevonásával, ahol engedélyezési problémákba ütköztünk. Kicsúsztunk az időből és nagy volt az esélye, hogy nem jönnek meg az engedélyek időben, így jobbnak láttuk lemondani.
Hogy áll most a helyzet?
Másfél hónappal hamarabb elkezdtem az ügyintézést, ami nem is volt baj, időben vagyunk.
A kiírás kész, a pályaengedélyek nagy része megvan, a rendőrségi beadványok elkészültek. Úgy gondolom, hogy minden rendben, nagyon remélem, hogy a nevezők is úgy gondolják, hogy ez egy jó futam lesz és akkor egy szerintem tök jó versenyt tudunk újra csinálni. Természetesen nem ugyanaz lesz, mint a korábbi évek Szilveszter Rallye-jai voltak, egyelőre nem is tud ugyanaz lenni, de valami hasonlót megpróbálunk összehozni.
Akkor mondd el, hogy lesz az idei!
A dátum a jól megszokott: december 27-28-29. Most ez pont úgy jön ki, hogy 29. vasárnap lesz.
A fóti Auchan lesz a verseny központja, szíve lelke, szervizparkja és még az egyik szakasz is ott lesz megrendezve.
December 27-én délután fakultatív átvételt fogunk tartani, ahol át lehet venni az itinert, meg lehet csinálni az adminisztratív átvételt és neki lehet állni pályát bejárni.
December 28-án, szombaton folytatódik a pályabejárás és reggel elkezdődnek a technikai átvételek Mogyoródon, a Ten-Line Kft. telepén, ahogy ez a korábbi években is volt.
Déltől a szokásos teszt, az Ecclestone úton, a benzinkúttól rajtolva. Déltől este ötig folyamatosan lehet majd itt menni és ahogy a korábbi években is megszokott volt, lehetőség lesz vinni barátokat, partnereket.
December 29, vasárnap a verseny napja, 7 szakasz szerepel az időtervben.

fotó : Pál Bence
Beszéljünk a gyorsasági szakaszokról, gondolom mindenkit ez érdekel elsődlegesen.
A Ring-külső lesz az egyik szakasz, ezt a szakaszt a tervek szerint négyszer kell majd teljesíteni a mezőnynek. Tudunk hamarabb kezdeni és bízok benne, hogy meg tudjuk csinálni a négy futamot. A klasszikus nyomvonalon 6,5 kilométeren: rajt a körforgalom után, elmegyünk a MOL kút mögött, majd ahogy régen is volt, a Jana kanyar is benne lesz. Felhívnám a figyelmet, hogy közvetlenül elé be kell tennünk egy lassítót. A gyorsasági végén a korlátos balkanyar a víztoronynál még benne van és a beíró az autósmozinál.

fotó : Pál Bence
A másik szakasz lesz az Auchan Rally Aréna. Tudom, elsőre ijesztőnek hangzik, hogy a parkoló egy részét használjuk, de semmiképp sem szlalomverseny lesz, nem bójákat kell kerülgetni és például mindjárt úgy kezdődik, hogy 300 végén egy féktávval kell elfordulni… Megnézte pár versenyző már a nyomvonalat és a helyszínt és mindenki úgy nyilatkozott, hogy egy dinamikus pályarajzot sikerült összerakni, amivel nagyobb autókkal is élvezetesen, látványosan lehet majd autózni és a nézők körbe, a dombról tudják végignézni az egészet, nem beszélve arról, hogy a szervizesek is láthatják a pályát, hiszen a szervizpark közvetlenül a pálya mellett lesz felállítva. Tényleg aréna hatása van a helynek, dombokkal van körülvéve, rengeteg nézőt el tudunk ott helyezni, akik biztonságban tudják belátni az egész pályát.

fotó : Pál Bence
Ráadásul ez körgyorsasági lesz, kétszer kell körbemenni és ez háromszor szerepel a verseny programjában. Az össztáv 35 versenykilométer. Nem sok, tudom, de meg kellett hoznunk ezt a kompromisszumos döntést, hogy vagy elmegyünk 70 kilométerre még egy másik gyorsasági kedvéért (ami nem nagyon tetszett tavaly senkinek, még az ötlet sem), vagy pedig itt körözünk.
Eddig sem volt nagyon hosszú a verseny, de talán az adottságai, a helyszíne, az atmoszférája kárpótolja a versenyzőket.
Nagy kérdés mindig az, hogy csak rendszámos autóval lehet indulni a versenyen, vagy Sprintes autók is nevezhetnek?
Mindig is törekedtünk arra, hogy Sprintesek is részt tudjanak venni és így van ez idén is. Nekik külön szervizpark kerül kialakításra, az autós moziban, ahogy ez régen is volt! Innen, felvezetéssel tudnak menni a Ring külső rajtjához, nyilván a célnál pedig be tudnak menni a szervizbe. A jelenlegi terv szerint ők kezdenek majd az Auchan Arénában, amikor ott lefutották a szakaszukat, akkor átköltözhetnek trélerrel Mogyoródra. Így kilométerben ugyanannyit tudnak menni.
A nevezési díjak hogyan alakulnak?
Korábban mindig annak a híve voltam, hogy egységes legyen a nevezési díj, de a mai trend nem ezt mutatja, így idén mi is kategóriánként különböző nevezési díjakat fogunk kérni. Differenciálva lett : a kisautók díja 89ezer forint lesz, van egy picit drágább a nagyobbaknak és az összkerekes autók nevezése kerül a legtöbbe, de az sem éri el a korábbi évek nevezési díját!
1600 ccm alatt kivéve R2, Rally4: 89.000 Ft
1600 ccm felett és R2,Rally4: 109.000 Ft
4 WD járművek: 129.000 Ft
Nekem tetszik a program, a szervizpark könnyen megközelíthető, az Aréna jól belátható és a Ring körül is lehet egy jót autózni.
Bízom benne, hogy a lehetőségekhez képest próbáltam a legjobbat összerakni. Remélem a versenyzők és a nézők is így fogják gondolni!
Fontos még: lesz belépő?
Jó kérdés! Az biztos, hogy az Auchannál, tehát a szervizparkban és az Aréna körgyorsaságijánál nem! A Ring külső próbáljuk kicsit tehermentesíteni a belépőjegy szedésével, hiszen sok hely nincs ott a nézőknek. Még nem látom pontosan, hogy hogyan lesz, de időben tájékoztatjuk a nézőket.
Emlékszem, amikor kikerült a programból a Ring külső egy része. akkor nagy volt a felháborodás, de a másik oldalról nézve, kezelhetetlen volt már a tömeg és ez veszélyeztette a rendezvényt is.
Ezt nagyon jól látod. Talán azzal, hogy berakunk elé egy lassítót, azt a kanyart is biztonságosabbá tudjuk tenni, de mindenképp szükség lesz a nézők közreműködésére is ahhoz, hogy a rendezvény gondmentesen megrendezhető legyen és minél kevesebb fennakadással lefusson.
Megkérek mindenkit, hogy amennyiben az úton szeretne ugrálni, akkor inkább ne jöjjön ki, mert a rendőrség biztosan le fogja állítani a versenyt, az első olyan alkalommal, amikor a nézők nem a kijelölt helyeken tartózkodnak!
Idén már volt pár verseny, ahol azt lehetett tapasztalni, hogy megváltozott a hangulat. Sajnos mi is végrehajtók vagyunk ebben, például Oroszlányban egy négyfős rendőri különítmény, drónnal felszerelkezve vett részt a versenyen. Ők figyelték az eseményeket és amikor úgy érezték, akkor leállították a szakaszt míg rendet raktunk, vagy ha úgy adódik, akkor befejezettnek is nyilváníthatják a futamot és mehet haza mindenki. Arra is volt példa idén, hogy őrizetbe vették azokat, akik nem tartják be az utasításaikat. Sajnos ide jutottunk.
Nyilván ez nem a nézők és nem a rendező hibája! Ez egy helyzet, nekünk is ezzel kell együtt élni és kérem a nézőket, hogy próbáljanak ennek megfelelni.
Közös érdekünk, hogy legyen verseny! Ha most így lehet, akkor inkább így, mint hogy ne legyen semmi…