Bár az idei évben elmarad a várva várt hazai IRC futam, a Mecsek Rallye mégis nagy eseményként jelenik meg, melyről a verseny rendezőjével, Jelen Istvánnal beszélgettem.
Nem túl biztató az idei kezdés, mennyi ma a valószínűsége annak, hogy megrendezésre kerül a Mecsek Rallye?
Azt mondhatom, hogy 100 %!
Milyen versenyre számíthatunk az idén?
A Mecsek Rallye az idei évben egyrészt Historic Európa Bajnoki futam lesz, másrészt pedig az Országos Rallye Bajnokság második fordulója.
Az időpontja megegyezik a korábban már ismertté vált júniusi első hétvégével?
Igen, ebben az időpontban kerül megrendezésre, csupán annyi módosítással, hogy kétnapos lesz a rendezvény, mely pénteken (június 1-jén), és szombaton (június 2-án) zajlik. Erre a módosításra azért volt szükség, mert ezen a hétvégén rendezik Nyirádon a Rallycross Európa Bajnokságot (2012. június 2-3.), így ezzel lehetőséget adunk a médiának arra, hogy arra a rendezvényre át tudjanak vonulni, ill. természetesen a nézők se maradjanak le róla.
Milyen programja lesz idén a Mecsek Rallye-nak?
Pénteken a Széchényi téren kezdünk egy rajtceremóniával, majd ezután a prológ következik. Nem megszokott módon, ezen a napon még két esti gyorsasági szakaszt is teljesít a mezőny, a kb. 15 km-es Áprádtető-Abaligetet, és a kb. 17 km-es Nyárásvölgy-Hetvehely szakaszt, így már az első nap 33 km versenytávja lesz a futamnak.
Hány gyorsasági szakasz kerül megrendezésre szombaton?
Összesen 6 gyors lesz, ami 3 pályán kerül lebonyolításra: Hetvehely-Nyárásvölgy (első napi fordítva, 18km), Orfű kör - Árpádtető (28 km), és az Alsómocsolád-Mecsekpölöske (14 km),
így ezzel a két nap alatt a verseny gyorsasági össztávja 153 km lesz.
Milyen mezőnnyel lehet számolni?
Egyelőre most még nehéz ezt megtippelni, így a Bükfürdő Rallye előtt! Én kb. 40 historic autóra számítok, az ORB mezőnyéből pedig nagyjából 50-60 versenyzőpárosra, legalábbis a mai recessziós világban - a mai hírek tükrében - nagyjából ilyen indulói létszámra lehet számítani.
Hatalmas siker és várakozás előzte meg a tavalyi IRC futamot, idén viszont elmarad…
A rendezvény sikeréhez Pécs város vezetésének igen pozitív hozzáállása és anyagi támogatása is döntően hozzájárult, amit ezúttal is köszönünk. Elismerés illeti a közreműködőket is, akik magukénak érezték a rangos eseményt, és mindent megtettek a színvonalas lebonyolításért. Mára mindenki előtt ismertté vált, hogy anyagi okai voltak a lemondásnak…
Gondolom nem ennyire egyszerű ez a tény, mi áll a háttérben?
A tavalyi verseny előtt két héttel sikerült megkötnünk a szerződést 50 millió Ft állami támogatásról, amely utófinanszírozású volt. Ez azt jelenteti, hogy a verseny után be kellett mutatnunk egy csomó dokumentumot, és amikor ezeket rendben találják, csak akkor fizetik ki a pénzt. Az 50 millióból 30-at még mindig nem kaptunk meg. Nem arról van szó, hogy nem akarják kifizetni, de még csak azt sem mondhatom, hogy nem állnak a legpozitívabban a rendezvényünkhöz a jelenlegi elszámolási rendszer ennyi időt vesz igénybe. Az idei évre is megvolt az ígéretünk, hogy megkapjuk ezt a támogatást, de ígéretekkel nem tudjuk kifizetni az Eurosportot, és a versenyzőket sem hagyhattuk bizonytalanságban. Ezért kellett lemondanunk az idei versenyt.
Szerepet játszott ebben az, hogy az MNASZ-nél – sokak meglátása szerint – a többi szakág került most előtérbe?
Ez egyszerűen badarság. Az MNASZ vezetése is rajta volt azon, hogy az IRC-futamot meg tudjuk rendezni, és Gyulay Zsolt (az MNASZ elnöke) is mindent megpróbált ennek érdekében.
Nagyságrendileg mennyivel kerül többe egy IRC futam, mint egy ORB futam?
Egy ORB futam 20-30 millió forintból megrendezhető, az IRC viszont (a nagyobb táv és a nagyobb infrastruktúra miatt) 50 millióból hozható ki, de ez még nem a végösszeget jelenti, hiszen ehhez jönnek még a járulékos költségek.
Mint például?
Az IRC futam jogdíja, a helikopteres közvetítés (bérlés és a személyzet költsége), belsőkamerák bérlése (az Eurosportnak például a magyar belsőkamerák sem feleltek meg, ezeket is bérelni kellett), műholdas közvetítő kocsi, személyzettel, utazással, szállással. Az IRC futamokon egy 18 fős állandó stáb dolgozik, az ő költségeik: szállás (legalább négycsillagos szállóban), repülőjegyek költsége, autóbérlés és üzemanyag költsége, tolmács, étkeztetés. Az Európa-kupa futam FIA bejelentési díja. Ha ezt mind összeadjuk, akkor 98,4 millióra rúg a számla, amelyhez még hozzá kell adni a verseny fent említett 50 millió forintos rendezési költségét. Így jön ki a kb. 150 millió forintos végösszeg.
Mennyi az esélye, hogy újra IRC futam lehessen a Mecsek Rallye?
Optimistán állok a dologhoz, és úgy vélem, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére is van rá esély, hogy egy év kihagyás után 2013-ban visszacsábítsuk az IRC-t Magyarországra!
Tehát akkor az óriási költségek ellenére is megéri ezt megrendezni?
Nézzük a tavalyi futamot! Pécs 30-40 km-es körzetében nem lehetett szállást találni. Az Observer által összeállított magyar médiamegjelenése egy kicsit elmaradt a várakozásoktól, de az Eurosport által küldött nemzetközi megjelenés sokszorosa volt a versenyre fordított költségeknek. A hazai turizmus rengeteget profitált a verseny résztvevői és az idelátogató szurkolók révén. Bízom benne, hogy sikerül előteremtenünk a pénzt a jövő évi futamra és újra pályázhatunk az IRC-re!
Mi is ezen szurkolunk, de már az idei évre is egy sikeres, problémamentes Mecsek Rallye-t kívánunk… amilyen az lenni is szokott!
Az interjúért köszönet: