Az RTE versenyzőiről Miskolc Rally után, Vác Rally előtt
A Young & Partners Rali-Túra Bajnokság 2012. szeptember 29-30-án az utolsó futamához érkezik el, ami a III. PM Peugeot Vác Rally keretein belül fog helyet kapni. Az utolsó előtti futamnak augusztusban az I. Miskolc Rally adott helyet. Ennek kapcsán készítettem a miskolci futam kategória és kupa győzteseivel rövid interjúkat. A versenyzőket a miskolci élményekről és a Vácra való felkészülésükről kérdeztem.
Abszolút Bajnok - Vincze Márton:
"A verseny összességében tetszett, pozitív élményként éltem meg. A pályák VB-s színvonalúak voltak. Negatívumként a hosszas várakozást tudnám megemlíteni, illetve az egyik bükkszentkereszti gyors - ami a kedvencem volt - elmaradt, viszont a másik gyors rövidebb lett.
A verseny során az összes gyorsot sikerült megnyernünk. Így nem csak a miskolci futamon győztünk, hanem a 2012-es bajnoki címet is itt ünnepelhettük meg.
Az első gyors utolsó harmadánál utolértük a Nagy Matyit - aki az autó orrát neki csapta egy sziklának - és ez egy kicsit föltartott bennünket. A második gyors után talán 20-30 mp-es előnyeink voltak a többiekhez képest. Köszönhető volt ez a technikás pályáknak, kanyar- kanyar hátán sorakoztak és itt nem a lőerők, hanem a felkészültség számított.
Mindenképpen szeretnénk indulni a váci versenyen. Felkészítve várja az autónk a futamot. Úgy tudom, hogy ugyanazok a pályák várnak ránk, mint a tavalyi évben.
Ez lesz az első verseny az RTE-ben, ahol nem változnak a pályák, így erre kell a legkevesebbet készülnünk, hiszen pontos itinerünk van hozzá és megvannak a belső felvételeink is a pályákhoz, ami nagy előnyünkre szolgál. Igyekszünk majd itt is nyerni."
H4T - Ifj. Kiss László:
"Sajnos sokat kellett várni a miskolci futamon, de a pályák kárpótoltak. Bükkszentkereszt, Bükkszentlászló útjai igazi, vérbeli rali pályák, ahol nagyszerű volt versenyezni. Nagyon sajnáltuk, hogy kivették a bükkszenti pálya első felét, mert az egy igazán bevállalós rész volt.
Nagyon erős mezőny, jelentős számú Mitsubishi jött össze az abszolút versenyben. Itt volt mindenki, aki az RTE élvonalába tartozik.
A kategóriánkat sikerült megnyerni, de mi inkább az abszolút eredményre koncentráltunk, mivel szerettünk volna ismét az első háromban benne lenni. Az első pályán láttuk, hogy Velencei Ádámék kiestek, és az autójukat pont elénk rakták ki - nagy szerencse, hogy nem rohantunk bele vagy az autót kirakó nézőket nem ütöttük el. Elég veszélyes szituáció volt, és ezzel egy kicsit fel is tartottak minket.
Amikor pedig megtudtuk, hogy Nagy Matyiék defektet kaptak, onnantól kezdve csak be kellett osztanunk az autót és az erőnket. A célba érkezéskor éreztük is, hogy nem 100%-ot autóztunk ezen a versenyen.
A bajnokságban abszolút második helyen állunk, így számítani lehet a Váci futamon egy nagy csatára Velencei Ádámékkal. A kategóriában a pontokat számolgattuk és vigyáznunk kell, mert egy kiesés végzetes lehet, és akkor hiába nyertünk idén egy verseny kivételével mindent. Tehát ésszel kell mennünk.
Az autó tesztalkatrészekkel van összerakva, mert szeretnénk a váci futam előtt kipróbálni, és elképzelhető, hogy egy új futóművet is kapunk, amitől további gyorsulást várunk.
Vácon még soha sem versenyeztünk - a pályák nevei is ismeretlenek - így egy kis hátrányunk lesz azokkal szemben, akik itt már mentek. Igazi kőkemény csatára számítunk az utolsó versenyen, de már nagyon várjuk."
H3 - Sipos Zoltán:
"BAZ Rallysprint versenyein szoktunk csak indulni, RTE-ben nem. Az ötlet úgy jött, hogy a rallysprint is ugyanazon a napon szerepelt Miskolcon. Úgy gondoltuk, hogy kipróbálnánk a tudásunkat a rali-túrában is. Illetve az is sokat nyomott a latba, hogy így több gyorson tudtunk menni, mint a sprintben.
Nagyon kemény mezőny jött össze. Ha jól emlékszem összesen 13-an indultunk a kategóriában, amiből a nap végén az ötödik gyors után Nekem sikerült felállni a dobogó legfelső fokára. Ez nagyon nagy örömmel töltött el minket.
A pályák azok fantasztikusak voltak. Nekem régi nagy kedvenc a Bükkszentlászló, Bükkszentkereszt útjai. Már tavaly és tavaly előtt is mentünk rajta. Idén a kihordás már az első gyors után jelentős volt és inkább hasonlított murvás versenyhez ez a szakasz.
Gyarmati Arielékkel meccseztünk végig. Folyamatosan ment az adok-kapok. Volt olyan, amikor csak egy tizeddel vezettünk. De a negyedik gyorsasági előtti csak 1,6 tized volt az előnyünk. De szerencsétlen módon Arielék autójának leszakadt a kuplungja az ötödik gyorson, így nem tudták befejezni a versenyt.
Jövőre ha az anyagiak engedik, akkor Rali-túra. De most a Vác Rally kimarad és tovább folytatjuk a BAZ Rallysprint sorozatot."
H2 - Csomós Miklós, aki hétvégi sofőrként egyetemi tanulmányok mellett hozza a jó eredményeket:
"Az első két gyorsaságin egész jó időket jöttünk. Ezzel az előnnyel annyira elhúztunk a többiektől, hogy ezután, nyugodt tempóval csak be kellett osztani az erőnket. A pályák jók voltak, bár a bükkszentkereszti a felhordás miatt kevésbé tetszett. A rendezéssel volt egy-két gond. Régen indultam a BAZ sprintversenyeken és ott már hozzá szoktam a csúszásokhoz, de az RTE-ben ez nem megszokott.
A bajnokságban elvileg a harmadik helyen állunk, matematikailag még lehetünk bajnokok, de érzésünk szerint már nem sok esély van rá, mivel nem indultunk Tatabányán, Szendrőn pedig kiestünk.
Vácra megyünk, a kocsin nem tervezünk semmi változtatást. Mivel idén most megyünk először RTE-ben így minden pálya új volt nekünk, köztük Vác is az lesz. Jövőre is szeretnénk indulni a Rali-túrában, mert jó a szervezés, a légkör, és a mezőny. A kocsin szeretnénk újításokat, mert elég gyenge a többiekéhez képest."
N3 - Kondella Péter:
"Nem volt könnyű a miskolci verseny. Próbáltuk részletesebben felírni a pályát, jobban rákészülni. Az autón is csináltunk előtt egy-két javítást. Amilyen szerencsétlenül kezdődött a verseny általánosságban, nekünk olyan szerencsésen ért véget. A kategóriánkban csak mi nem kaptunk defektet. Ezt mázlinak lehet mondani. A vége felé már csak nagyon biztonsági autózást folytattunk. Mondhatni szinte megálltunk a pályán, csakhogy célba érjünk, hiszen pontszerzés miatt fontos volt a győzelem és a bajnokság vezető pozíciójának a megtartása. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy Hidegkúti Balázzsék kaptak egy kettős defektet az egyik gyorsaságin, így ők két perccel mögénk kerültek - ők a nagy riválisaink a bajnokságban. Végül Balázsék a harmadik helyen végeztek, mi pedig tovább tudtuk növelni az előnyünk a bajnokságban ezzel az első hellyel.
Új gumikat próbáltunk, de a defektverseny miatt, inkább visszaraktuk a régieket - ez meg is látszott negatívan az eredményeinken.
A verseny rendezését, szervezését kritikán alulinak mondanám. Sok tényezővel nem számoltak a szervezők - 40 perces csúszás volt már a parc ferméből való kiállásnál, autóbuszokat engedték fel sok autóval karöltve a pályára. Első gyors nekünk etap lett, második, harmadik és negyedik gyors lett csak mérve. Az ötödik gyorsot pedig törölték a nagyon sok csúszás és késés miatt. A hatodik gyorshoz pedig nagyon szerencsétlenül értünk oda, mert a fények már nem voltak erősek a lámpa pedig még nem eredményezett normális látási viszonyt. Este 9.05-kor volt érkezési időnk az esti zárt parkolóba. Eddigi rte versenyken nem sok olyan verseny volt, ahol 9 óra után lett volna a díjkiosztó, itt pedig csak 9 után érkeztünk be a parc fermébe.
A pályák és a nézői hozzáállás egyáltalán nem tetszett. Itt mindenki látványt vár el a versenyzőktől és a mérleg így nagyon egy oldalra billen. Mindenki menjen látványosan, mindenki menjen top autóval, és ennek megfelelően szórjuk tele kaviccsal a pályákat, mert ez nagyon poénos. Tudom, hogy a rali egy improvatív sport, de nem minden áron.
Most a bajnokságban vezetjük 8 ponttal a kategóriánkat, 5 ponttal az N abszolútot. Vácon pedig majd kiderül, hogy tudjuk-e ezeket a helyeket tartani. Az autó most egy nagyobb felújításon megy keresztül. Komplett motorfelújítást hajtunk rajta végre, valamint váltó és kuplung revíziót. Ez az autó 4 évvel ezelőtt lett csak felújítva. Mostanra éreztük azt, hogy a kocsi nagyon gyenge lett, és a váci futamon dobogós helyen kell végeznünk ahhoz, hogy bajnokok lehessünk. Jövő hétre derül ki, hogy mennyivel lesz erősebb."
N2 - Markó Gergely:
"Nem tudok pártatlan lenni a miskolci versennyel kapcsolatban, mert Üveges Gábor Nekem jó ismerősöm és barátom. Jó lehetett volna a rendezvény, de talán egy kicsit túlvállalta magát Gábor. Ez annak is köszönhető, hogy fentről kicsit ellenezték ezt a versenyt - ami már az első osztály törölt versenyénél kezdődött. Gábor becsülettel próbálta rendezni ezt az egészet, de bekavartak… :( Én ezt így érzem.
Mind a pályák és mind a rendezőség nagyon jók voltak. Bíztam is abban, hogy a helyi "hülye" előnyeit majd élvezhetem. És ez így is lett, hiszen a kategóriát megnyertük és galibák, kalandok nélkül tudtuk végig versenyezni. Többen mondták Nekünk, hogy miért kellett ennyire elverni a mezőnyt?! Én nem éreztem, hogy ennyire gyorsak lettünk volna, de lehet szerencsénk is volt, illetve bátrabban tudtunk menni a többiekhez képest.
A mezőny a túrához képest erős volt és a magyar ralihoz képest is sokan részt vettünk. De úgy érzem, hogy az RTE mezőny is kezd egy kicsit megcsappanni.
Vác rallyra mindenképpen megyünk. Az N abszolút bajnoki címének megszerzésére már csak matematikailag van esélyünk. Idén ezt sajnos többször elbénáztuk. Az első helytől elestünk, mivel volt a kizárástól kezdve minden, a lassító elvitelig. Az ezüstéremért viszont szeretnénk megmérkőzni a kategória társakkal."
N1 - Barna Krisztián:
"A pályák nagyon jók voltak, nagyon tetszettek, csak a rendezéssel voltak némi problémák. Az N1-ben nagyon biztató időeredményeket tudtunk elérni. Miskolcon és Esztergomban is sikerült nyerni. Vácon is tervezzük az indulást. Szeretnénk megnyerni itt is a kategóriát, hogy év végén az N1 második helye meglegyen.
Reggel a parc ferméből kijövet eltört az autó egyik benzincsöve, így örültünk hogy az első gyors etap lett. Aztán ezt a szerviz orvosolta és ezután minden 100%-os volt. Az első körön 40 másodperces előnyre tudtunk szert tenni, így ezt kellett beosztani a verseny további részére.
Az autóhoz még nem nyúltunk hozzá Miskolc óta. Tervezzük a váltó revízióját, és új fékeket fog kapni. Remélhetőleg mást nem kell majd rajta cserélni. A váci pályákat még nem ismerjük."
A3 - Ifj. Vizelli Károly:
"A Miskolc ralin nagyon jól éreztük magunkat. Ezek a pályák fantasztikusak, technikásak voltak. Sajnáljuk nagyon, hogy nem mehettünk a bükkszenti pályán egynél többször. A mezőny most végre erős volt, sokan indultunk. Ha ilyen maradna, nagyon örülnénk neki. Reméljük, hogy ez Vácon is így marad.
A Kondor- Dara párossal, Bodogánékkal, Kolencsikékkel végig ment az adok-kapok küzdelem. A bükkszenti pályán sikerült nagyobb előnyre szert tennünk. A másik gyorsaságin közel egyforma időket mentünk, sőt volt olyan, ahol időt vesztettünk. Az első kerekeseknek jobban feküdt ez a pálya.
A Vác ralit tervezzük, készülődünk teljes gőzzel. Várjuk a prológot is, már beszereztük hozzá a kisméretű gumikat is. Lehet majd gumifüstre számítani.
A bajnokságban az A3-as kategóriában jelenleg a második helyen vagyunk. Előttünk vannak Antalffyék 10 ponttal, így őket már nem nagyon lehet megelőzni. Utánunk pedig Kolencsikék 4 pont hátránnyal, így itt még bármi lehet. Vácon lehet számítani egy jó kis meccsre köztünk. A Lada kupában Bodogánékkal holt versenyben vagyunk, tehát ez lesz a döntő mérkőzés.
A váci pályán tavaly mentünk, de felidézésképpen majd előveszem a belső felvételeket."
A2 - Fodor Gábor:
"A várakozás miatt volt némi idegeskedés, de a pályák kárpótoltak. Jól sikerült, hiszen kategória győztesként végeztünk, pedig a bükkszentlászlói gyorson egy kanyart majdnem túlvállaltunk.
Szerencsére sikerült megúszni baleset nélkül.
Antal Zsolttal és Gönczölékkel csatáztunk a legtöbbet.
Vác rallyra készülünk, mivel két ponttal vagyunk csak lemaradva a bajnokság első helyétől. Az autót már készítjük a versenyre, épp most szedtük darabjaira. A váci pályákat már jól ismerjük,így inkább csak az autótól tartunk, hogy ne legyen vele gond."
H/Lada kupa - Ifj. Kerek György:
"Jól sikerült a miskolci futam. A bükkszentkereszti pálya volt, ami nekem igazán feküdt. Ez az eredményen is megmutatkozott, mert kategória első és második időket mentünk rajta. A másik gyors már annyira nem ment jól, de itt is igyekeztünk a legjobbat kihozni magunkból. Hála istennek itt nem volt semmilyen műszaki problémánk, mert ebben az évben eléggé sok gondunk akadt az autóval. A kategória társak is igazán jól szerepeltek, így küzdelmes volt a verseny. Az első gyors után sikerült kisebb előnyre szert tenni. A második gyorson az első öt autónak hiányzott egy lassítója, így időben jobbak voltak - de ezt a különbséget a verseny végére jóváírták. Az ötödik gyorsra nagyon számítottunk azért, hogy a lemaradásunkat behozzuk, és így megszerezzük a kategória második helyét.
A III. PM Peugeot Vác Rally nekünk helyi versenynek számít, ezért mindenképpen lehet ránk számítani itt. Próbálunk jól összpontosítani erre a futamra, hogy idén utoljára még el tudjunk érni akár egy kategória első helyet is. Az autónk most éppen szét van szedve, kisebb javításokat végzünk rajta. Reméljük minden rendben lesz vele.
Ezt az évet csak "tesztelésre" szántuk, megnézzük, hogy mit tudunk elérni ebben a kategóriában. Az autónkat minden verseny előtt és után fejlesztjük, javítgatjuk, igyekszünk minél jobbá, versenyképesebbé varázsolni. A jövőre nézve szeretnénk a "bajnoki címet" megpályázni, s reméljük sikerülni is fog."
Szokásosan a BAZ Megyei Rallysprint következő futamán is indulok. Nekünk ez a felkészülés. Pont a kategória társak sugallatára egy új márkát fogunk kipróbálok - a kis autók között állítólag ez a márka jobban szerepel. Majd ezek tapasztalataiból építkezve készülünk fel Vácra.
A tavalyi váci futam elég érdekesre sikerült. A prológon még részt vettünk. Aztán szombat este sikerült valami nagyon rosszat ennem, aminek nem sok jó lett a vége és inkább másnap haza jöttünk. Így csak a tavalyi Itinerünk maradt meg emlékbe."
STK kupa - Magyar Bence:
"Az STK kupa eredményünk nem olyan nagy dolog, hiszen egész évben főleg csak mi mentünk. Igazán jó dolgokat a Miskolc raliról nem tudok mondani, mert 7 gyorsasági helyett pont 3,5-et tudtunk csak menni a rövidítések és az elmaradt gyorsok miatt. Körülbelül ugyanazt tudom elmondani, mint ahogy a nagy többség. Ez lehetett volna az év legjobb versenye a pályák alapján. A véleményemet pedig elég részletesen leírtam a rallydream.hu-n.
A Vác ralin mindenképpen indulunk, hiszen hazai pálya. Én fóti vagyok, és nagyon tetszenek a pályák, a kedvenceim. Állítólag kijavítottak a hosszabb gyorson az úthibákat, így még jobb lesz. Egész évben ezt a versenyt várjuk a legjobban.
Vác után elég hosszú szünet jön, így tervezzük a szilveszter ralit is.
BMW kupa - Lángi Attila:
"Nekünk nagyon tetszettek volna ezek a pályák, ha nem szórakozzuk el. Nekünk ez nem volt tétverseny. Az év elejét sprintekkel kezdtük, majd átpártoltunk az RTE-be. Szendrőn indultunk, ami nagyon bulisra sikeredett, majd Miskolcon is indultunk, amit szintén bulinak, szórakozásnak tekintettünk. Közös hülyeségünk volt a Józsival, hogy az itiner felírását sajnos egy kicsit félvállról vettük. Amikor elindultunk az első gyorson, nem stimmelt az itiner és az ahol autóztunk. Gyorsan menni nem igazán tudtunk, így elég izgalmasra sikeredett a vasárnap. Ezzel együtt sikerült nyernünk. Viszont fontos megemlítenünk, hogy sajnos sokan nem értek célba ebben a kupában, szám szerint ketten.
Annyira nem volt nehéz megnyerni a kupát, de nem szeretném kisebbíteni az érdemünket. Nagyon jó, igazi rali pályákon mehettünk, bár volt néhány rész ahol a kelleténél kicsit több felhordás volt.
Vác ralin mindenképpen megyünk, sőt szeretnénk indulni a sprinten - a bajnokság miatt - és az RTE-ben is. Soha nem nézünk órát, ha már elől szerepelünk, nem hagyjuk veszni. Viszont jövőre a túrában tervezzük a hosszabb távú versenyzést .
A hétvégén teljesítette a kocsi azt, amire épült. Én ezt edzőautónak tartom, amin a barátaim tanulnak vezetni, bár ezt néha egy kicsit megsínyli. De össze fog állni a kocsi mire eljön az ideje, hogy a rajthoz álljunk vele Vácon.
A Váci pályákon még soha nem mentem egy métert sem. Majd elmegyünk, megnézzük a pályákat, hogy hogyan állítsuk be a futóművet. Feszített tempójú versenyre számíthatunk, szombat reggel edzés, déltől már verseny, este prológ, másnap ismét verseny. Közben nem hiszem, hogy lesz időnk állítgatni. De az elmondások szerint nagyon jó pályák ezek. Budapesthez nagyon közel van, így nem alszunk ott, bulis estékre most sajnos nem lehet számítani. :"
N-Kupa - Kovács "Puki" Zsolt:
"Összességében sajnos nagyon negatív élményekkel távoztunk a Miskolcról. A pályák jók lettek volna, de a rendező személye volt kérdőjeles számunkra. Sajnos a többi sprint futamából kiindulva ugyanolyanra sikeredett a szervezés, mint a többi eseményén. Nagyon elnyújtott volt az egész. És szerintem ez nem a túrához méltó színvonal. Este kilenckor gyorsot rendezni és éjfélkor eredményhirdetést - ez nagyon negatív számunkra. Maga a versenyzés viszont jól sikerült, számunkra jól jött ki a lépés. Megúsztunk defekt nélkül a történetet, és a kocsi is egyben maradt.
A kategóriánkban talán soha ennyi autó nem indult, mint Miskolcon. Igaz hamar el is fogytak - sokan defektet kaptak. Igaz nekem már az egyik pályán régről volt tapasztalatom, így mi más fajta gumikat használtunk (magasabbat). Talán ennek köszönhetjük az eredményt, amit sikerült elérnünk. Tapasztalatból mentünk, és kivárással autóztunk.
Vácra muszáj mennünk, mert N-kupa értékelésben, ha van egy kis szerencsénk a második helyet megszerezhetjük. Az első helyre már nem vagyunk esélyesek, az esztergomi fiaskó után és Szendrőn is egy defekt miatt csúsztunk le a dobogóról. De Vácon még az N- Kupa második vagy harmadik helyét megcéloztuk.
A karosszériás az autót még csak most fogja teljesen lefényezni - az esztergomi esés nyomait eltűntetni. Eddig csak matricázva volt. Motorikusan rendben van, a futóműve is, csak a karosszéria volt egy kicsit elcsúfulva. Sikerült egy pár gumit is vennünk az utolsó versenyre, és bízunk benne, hogy sikerül majd a mezőny elejébe mennünk majd."