Turi Tomi ex-autója, Bútor Robi ex-navigátora, új csapat, új tervek… és hogy mindez hogyan is kapcsolódik Balogh Jani nevéhez, arról őt kérdeztem.

Mesélj, mi újság veled?
Készülünk gőzerővel, hiszen nem sok híja van már a rajtnak. A típus marad, az autó másik lesz, de továbbra is EVO IX-essel fogunk indulni a terveink szerint. Most érkeztünk a munka finisébe, pár dolog van még függőben, de már tényleg jól állunk. A terv, hogy ott leszünk Egerben és a bajnokság többi futamán is.
Ott leszel Egerben, de egy új csapattal?
A tavalyi autónk eladásra került, új autó után néztünk, és így kerültünk ehhez a csapathoz. Mindenképp olyan kocsit szerettünk volna, ami legalább annyira – de talán egy picit jobban is – ütőképes, mint a tavalyi volt. Körbenéztünk, és volt olyan elképzelés is, hogy esetleg a típuson is változtatunk, de igazából a lehetőségeinkhez mérten ez az, ami a legjobban kezelhető, így maradtunk ennél. Ez az a Mitsubishi EVO IX-es, amivel a tavalyi évben még Turi Tomi versenyzett. A csapatot jól ismerem, régi barátság fűz hozzájuk, és úgy fest a dolog, hogy ezzel most egy újabb fejezethez érkezett a kapcsolatunk, levizsgáztatjuk egymást, hogy a közös munkát hogyan tudjuk majd megoldani. A korábbi években egyébként dolgoztunk már együtt, ha az nem is ilyen jellegű kapcsolat volt. Mindannyian nagy reményeket fűzünk hozzá, és bízunk benne, hogy pozitív lesz ez a közös munka.
Új csapat, új autó… és a navigátor?
Igen, ezen a téren is lesz változás, mivel a tavalyi évet négy navigátorral az oldalamon teljesítettem, így most mindenképp arra törekedtünk, hogy a csapat teljességéhez igazodva ez a dolog is az legyen. Holczer Danival fogunk nekivágni a bajnokságnak, és a jelenlegi megbeszéléseink szerint ez az egész évben így is marad.
Nem túl merész ezt így év elején, közös munka nélkül kijelenteni?
Mindketten az egész évre vonatkozóan gondoljuk ezt a közös munkát, de nyilván az első futam után leülünk majd és megbeszéljük a tapasztalatainkat. Ez egy teljesen új felállás lesz, meg kell ismerjük egymást, össze kell szoknunk, és valóban majd azután tudjuk eldönteni, hogy tudunk-e együtt dolgozni, ha már legalább egy futamon túl leszünk. Nem olyan régen, egy este összeültünk és kielemeztünk néhány videót, egyrészt az ő munkáját megnézve, másrészt az én ténykedéseimet is nézegettük, hogy mit várhatunk egymástól. Megnéztük, átbeszéltük, hogy én milyen szemlélet alapján építek fel egy pályát és mikor, mit csinálok. Próbáljuk megérteni egymást, és én annak a beszélgetésnek a végén azt szűrtem le, hogy Dani egy nagyon rutinos navigátor és a versenyzői múltjából adódóan biztosan hozzá tud tenni ehhez a dologhoz, úgyhogy én azt mondom, hogy elméleti síkon mindenképp pozitív lesz a közös tevékenységünk.
Mit vársz az idei évtől?
Nagyjából tudjuk, hogy mire vagyunk képesek, és ha tényleg összeáll az, amit kitaláltunk egy versenyképesebb autóval, jobb paraméterekkel, több tapasztalattal, egy-két hibát kiküszöbölve, akkor biztos, hogy fogunk tudni javulni és stabilan menni az egész évben. N csoportban fogunk versenyezni és azon a csoporton belül mindenképpen ott szeretnénk lenni a top 3-ban. Ha a tavalyi egész éves teljesítményünket nézzük, akkor - az év végi kicsi bakit leszámítva - ennek a célnak az elérésére szerintem van esély. Sok tényezőn múlik persze, és sok minden új lesz az idén, amihez alkalmazkodni kell majd. Ha minden klappol és stabilan, jól felépítetten tudunk versenyezni, és mindezek mellé még szerencsénk is lesz, akkor van esélyünk arra, hogy ott legyünk az elejében.

Teszt, vagy verseny az első bajnoki futam előtt?
Szeretném, ha a teszt arról szólna, hogy a kocsi hozzám legyen igazítva, és ne nekem kelljen alkalmazkodni a beállításokhoz. Ez az egyik tényező egyébként, amiben én a fejlődési lehetőséget látom, és a célunk az, hogy mindenképpen javulni kell. Nem gondolkodunk versenyben, hanem egy-két alkalommal a lehető legjobban összerakott tesztet szeretnénk csinálni, mind a futóműre, mind a hajtásra nagy figyelmet fordítva, majd a futott kilométerek tapasztalataiból felépítkezve szeretnénk nekiállni ennek az egri versenynek. Az lenne persze a legideálisabb, ha a teszt mellé még egy teszt-versenyt is beiktathatnánk, de erre igazából nincs lehetőségünk, így marad a nagyobb lélegzetvételű teszt, ahol mind az autót, mind magunkat megpróbáljuk hozzáhangolni ehhez a szezonhoz.
Murván jókat szoktál menni…
Murvával kapcsolatosan, ha tudjuk a tavalyi - bükfürdői - teljesítményt nyújtani, ami egy sikeres verseny volt számunkra, akkor bizakodó vagyok, főképp, hogy idén három murvás verseny lesz. Tavaly a veszprémi versenyt elrontottam azzal, hogy a teszten összetörtem az autót és magamat is, így azok után az egy elég nehéz verseny volt számomra, nem tudtuk azt produkálni, amit elterveztünk, a kocsi sem volt ebből adódóan teljesen tökéletes és én sem. Még ezt követően is 4 hónap volt, mire a csuklóm helyrejött, így ez visszavetett rendesen a bajnokság hátralévő futamain is.

Szerinted az első futam után már látszani fognak az erőviszonyok?
Biztos, hogy az első két futam utáni pozíciónk fogja azt mutatni, hogy akkor hol is állunk, és mire van lehetőségünk. Rövid bajnokság lesz ez, ezzel a 6 futammal. Az elmúlt évre is jellemző volt már, hogy akár egy rossz mozdulatból adódó defekt végzetessé is tehet egy versenyt. Ez most ugyanúgy érvényes az egri futamra is, hiszen a versenykiírást nézve, biztos, hogy nagyon okosan kell beosztani az autót a pályákhoz, körülményekhez. Odafigyelve és jól felépítve kell menni. Érdekes lesz szerintem, mert mindenkiben benne lesz a "gyorsan menni akarás", amihez nehéz megtalálni az optimumot, hogy ne legyen adott esetben baj, és egyúttal a többiek se szaladjanak el. Az első versenynél mindig ez a fokozott várakozás van, főképp az első gyorsaságin, hiszen hosszú szünet után van először újra éles helyzetben a versenyző, még akkor is, ha előtte kisebb teszt-versenyen már autózott.
Tavaly év elején volt nagy kérdés, hogy mit tudnak majd futni a S2000-esek… idén mire számítasz?
Kíváncsi leszek, hogy a S2000-es autók a fejlesztéseknek köszönhetően mennyivel lesznek gyorsabbak. Már a tavalyi év során is látszott, hogy az ezekkel versenyző pilóták képességeiknek, ill. az autókhoz való alkalmazkodásuknak köszönhetően egyre gyorsabbak és ehhez most még párosul egy technikai fejlesztés is. A S2000-esek folyamatosan javulnak, így szerintem nekünk mindenképp a mi kategóriánkra kell figyelnünk, és olyanokkal kell versenyeznünk, akik hasonló autóval mennek, mint mi. Hogy alkalomszerűen tudunk-e meglepetést okozni? Majd kiderül, de szerintem, ha reálisan nézzük, akkor így kell megtalálnunk a helyünket.

Végezetül?
Ezek azok a dolgok, melyek várhatóak velünk kapcsolatban az idén, arra pedig kíváncsi vagyok, hogy milyen mezőnnyel fogunk találkozni Egerben. Biztos, hogy kemény lesz, mert eddig sem volt puha! Nekiszaladunk!
