Petíció az élvezetes versenyekért, a versenyzőkkel nem törődő rendezés ellen!
Élünk-halunk a száguldásért, az autónkért, a versenyekért, a RALI-ért. Rengeteg munkánk fekszik a versenyautónkban, egy-egy versenyhétvégénkben és abban, hogy élvezni tudjuk ezt a sportot.
Megteszünk érte bármit. Pénzt ölünk bele, olykor nem alszunk, rengeteget dolgozunk. És mindezt miért? Hogy jó esetben egy hétvégén keresztül élvezhessük a gyümölcsét.
De most becsapva érezzük magunkat.
A következő versenyünkön, Gyöngyösön a tervek szerint majd' 200 kilométert kocsikázunk, és mindösszesen csak 45 kilométert szlalomozhatunk olyan szakaszokon, amik a "ralipálya" elnevezést még nagy jóindulattal sem érdemlik meg. A szőlőben derékszögekben elfordulni, és tizenhárom kilométer alatt kismillió lassítót kerülgetve eljutni a célig - ez nem az, amire mi vágyunk. Úgy meg főleg nem, hogy tudjuk a korábbi évek tapasztalata alapján: a környéken igenis nagyon sok jó versenypálya van. Ami nem mellesleg igenis megvehető egy hétvégére, hiszen a mi versenyünket követően is rendeznek például a Mátrában ralisprint versenyt.
Elkeserítő, hogy ilyen-olyan megfontolásból egyes versenyek szervezői elkérik ugyanazt a pénzt, mint a többi verseny rendezője, és majd 15-20 versenykilométerrel nyújt kevesebbet, mint a Rali-Túra többi rendezője, ez a rájuk nézve sem igazságos.
Félreértés ne essék: NEM a pénzzel van a bajunk: mi is ebben az országban élünk tudjuk, mi mennyibe kerül, csak azt érezzük, nem kapunk érte cserébe semmit. Az ózdi, salgótarjáni rendezőkkel beszélve felmerült, akár 3 gyorsasági ötlete is, 90 százalékunk áldozna is rá, de kapjuk meg érte azt az élvezetet, amiért anno elkezdtünk ralizni.
Vannak rendezők, akik emelni akarják a színvonalat, tartani a lépést a többi sorozattal, de olyan versenyek is vannak, amik évről évre rosszabbak. Ez senkinek sem lehet az érdeke. Ilyen pályákra vinni ezt a mezőnyt szerintünk nagyon megalázó... Ha szlalomversenyre akarnánk menni, oda adjuk le a nevezésünket. De mi a rali-túrát szeretjük. Ám úgy tűnik, hogy a rali-túra nem szeret minket…
Arra kérjük a vezetőséget, ne engedélyezzen ilyen versenyrendezést, mint ami előtt most állunk, és bírálja felül a rendezőt. Tiszteljen meg minket annyival, hogy tisztességes versenyrendezést követel a számunkra, és nem elégszik meg a minimummal.
Feltett szándékunk, hogy a következő, hasonló feltételeket kínáló rendezvényen nem nevezünk, így próbáljuk meg ellehetetleníteni a Rali-Túrához méltatlan rendezőket.
A RENDEZŐ, FÜREDI ANDRÁS VÁLASZA
Tisztelt versenyzők!
Ugyan leveleteket az RTE vezetőségéhez írtátok, de talán inkább nekem, és a többi rendezőnek szól. Nem kenyerem az internetes levelezés, és a lassan 10 éves rendezői múltam miatt a magyarázkodás sem, de bizonyos rendezői körök érdekében, a mai valós gazdasági helyzet és sportelőírások figyelembe vétele nélkül végzett hangulatkeltésre muszáj reagálnom.
Teszem ezt azért, mert közösek az érdekeink!!!
Talán meglepő, de mi rendezők - én is - élünk halunk a Rallye - ért!
Hónapokat dolgozunk hétvégéket áldozunk föl - veszünk el a családunktól, irreális, akár börtönnel is fenyegető felelősséget vállalunk fel - a ma már szinte biztos anyagi veszteségről nem is beszélve - azért, hogy létre jöjjenek a rendezvények, hogy életben maradjon a bajnokság, hogy ti mehessetek!
1.
A magyar útrendszert nem mi építettük, így igen csak nehéz beleférni a szabályok adta 200- 250 km. - limitbe. A gyöngyösi verseny össsztávja is a TI KÉRÉSETEKRE módosult, mivel a tavalyi évben több rendezvényen is nehezményeztétek a "felesleges" etap kilométerek hosszát ( Gyöngyös, Salgó, Komló), ennek is vele járója, hogy bizonyos szakaszok nem jöhetnek számításba.
A közúti szakaszok a Rallye típusú versenyek természetes alkotó elemei. Mivel az ország közúti hálózata adott, a jó etap kilométerű verseny érdekében csak kizárólag a kimagaslóan jó adottságokkal rendelkező 1 - 2 megyében kéne rendezni?
2.
Az előírásokhoz, igényekhez képest irreálisan alacsony nevezési díjakból biztonságosan nem lehet megrendezni már egy magas színvonalú versenyt, ezért szükséges a költségek csökkentése. Mivel a biztonsági elemekhez nem nyúlhat az ember ( megfelelő felszereltségű és személyzetű humán mentő, FIA licences technikai mentő, biztonsági személyzet stb.), ezért kénytelen a gyorsasági szakaszok számán, hosszán spórolni! Véleményem szerint inkább a hosszú távon is biztos lábakon álló rendezvényekre van szükség, mint egy - egy felcsillantott csoda rendezvényre, melyek aztán a maguk mögött hagyott tartozás és ígéret hegyekkel többet ártanak a sportnak, mint használnak.
Minden rendező szívesen vállalna akár 3 - 4 gyorsaságis rendezvényt is, de megfelelő anyagiak hiányában erről beszélni is illúzió. Ha a nevezési díjak a helyükre kerülnek, és végre a rendező nem egyetlen feladata az lesz, hogy hogyan ússza meg a versenyt nagyobb ráfizetés nélkül, akkor van alapja a fejlődésnek. A mai bevételek a szinten tartáshoz sem elegendőek.
3. A gyöngyösi verseny pályái:
Gyöngyöspata - Gyöngyöstarján, vagy ahogy mindenki nevezi, a szőlős: derékszögű kanyarok, keskeny út, helyenként dobál, egyesek szerint - már akik látták - teljesen olyan, mint a német VB futam. Van aki szereti, van aki nem.
Petőfibánya - Gyöngyöspata: 6 lassítóval lesz kevesebb, mint tavaly.
Janzer Gyuri volt túrás versenyző( Rallye OB.Renault Clio R3 ) 2007-ben ezt irta róla ( www.duen.hu sajtó anyagok berg matra_osszefoglalo 2007)
"A pályák világszínvonalúak voltak, és bár soknak ítéltem rajtuk a lassítók számát, még így is nagyon élvezetesen lehetett menni, főképpen azon a szakaszon, amelyik a hírek szerint utoljára a 70-es években szerepelt a rali programjában. Igazán örülök, hogy ilyen jellegű és vonalvezetésű szakaszokat is meg tudott szerezni a rendező. Ahhoz képest, hogy sok lassítóval találkoztunk, a Renault a hosszabbik szakaszon 5 alkalommal is leforgott"…
Tudom ez csak egy vélemény, de lehet, hogy igaza van.
Lehet, hogy túlzott a világszínvonalat illetően, de "megalázó pályáknak" nem nevezném egyiket sem, főleg az után, hogy sokaknak ma is csillog a szeme az első bukkan - sáros bal - jobban átélt kalandjaitól. A rallye attól rallye, hogy változatos útminőségen és nyomvonalon zajlik. Minden pálya más. Ezek ilyenek.
4. A leveleteknek valójában örülök, mert bár tartalma és megfogalmazása kicsit bántó, vagy helyenként sértő, de talán eléri célját, amely közös, és a valós problémáink ( pénzügyi, sportszakmai ) végre kinőnek az egymás között beszélgetünk - majd váll rándítva elfelejtjük - szintről.
Én, és a környék sportrajongói minden versenyzőt szeretettel várunk ugyanúgy, mint a korábbi években, és reményeink szerint egy jó hangulatú, sportértékkel megtöltött, biztonságos, de élménydús versenynek nézünk elébe, és ez a konfliktus nem széthúzást, hanem összetartást fog eredményezni!
Füredi András