
Mikko átigazolásáról
Pirosra cserélte a kéket. Megérte?
Ha az anyagiakat nézzük, biztosan nem járt rosszul a váltással, de ehhez fel kell dolgoznia, hogy a Montén már csak második versenyző lesz csapatánál. Nyilván eddig sem minimálbérért és néhány Fordos repipólóért tekergette a kormányt, azonban mint a profi sportolók mindegyikének, neki is gondolnia a kell a jövőjére. Mivel a Ford és az M-Sport közti szerződésről még mindig nem tudni biztosat, Malcolm Wilson sem sietett meghosszabbítani Hirvonen idén lejáró kontraktusát. Ez jól jelzi, hogy bármennyire is magabiztosan nyilatkozik Wilson a 2012-es Fordos szerződésről és annak meghosszabításáról, mégsem annyira biztos, hogy 2012-ben is gyári csapatként vesz részt a Ford a világbajnokságon. Hirvonen bármennyire is lojális szeretett volna maradni és tovább szolgálni addigi kenyéradóját, egyszerűen nem kockáztathatta meg, hogy szerződés nélkül marad. Ha tovább vár, könnyen megeshetett volna, hogy a Citroen igazol egy kisebb nevet, valakit, aki támogatni tudja a pirosaknál istenkirályként tisztelt Loeböt, ez egyébként nyilvánvalóan sokkal olcsóbb is lett volna Hirvonen megszerzésénél.

Kik jöhettek volna szóba? Sokan. Kik nem? Kevesen. Ha én lennék Quesnel helyében, azonnal Petterre gondoltam volna. Óriási reklámértéke lehetett volna, ha az összes – mindkét – még aktív világbajnok az én csapatomat erősíti. Szerintem viszont Petter nem vállalta volna be a második ember szerepét Loeb mögött semmi pénzért, hiába szeret panaszkodni, nem hiszem, hogy rá lenne utalva ilyesmire. Ha esetleg nem jön össze a 2012-es vb-szezon költségvetése, majd megy rallycrossozni Grönholm mellé. A Global Rallycross Championship sem épp nyugdíjasklub és ott szép fizut lebegtettek meg neki. Szóval szerintem ő a kevesek közé tartozik és ebből a halmazból csak Meeke, Sordo és természetesen Latvala jut eszembe.

Ki az az ambíciózus pilóta, aki tapasztalt résztvevője a világbajnokságnak, de nincs szerződése gyári csapattal, mégis visszautasít egy Citroenes szerződést. Szerintem nincs ilyen.
Nem felejthetjük el az új kihívást. Profi pilótaként Hirvonennek csak részsikerei voltak pályafutása során. Feltételezem, hogy mindennél jobban szeretne világbajnok lenni, ha azon múlna, hogy ezért az ördögnek kell adnia a lelkét, egy másodpercig sem hezitálna. Erről persze nem volt szó, csak egy Citroen-fejléccel ellátott papírt kellett aláírnia, hogy beülhessen egy olyan autóba, amilyennel a múltban rendszeresen elverték. Kihívás lehet számára 2012, egy minden eddiginél nagyobb kihívás. Tudja-e majd szorongatni Loeb-öt? Mi lesz Svédországban? És Finnországban? Csomó olyan kérdés járhat a fejében, hogy vajon azért nem jött még össze a világbajnoki cím, mert az ellenfél autója jobb volt, mint az enyém. Ez megszűnt, továbbra is egy embertől lehet elvenni a világbajnoki címet, de most ugyanolyan autóval és háttérrel versenyezhet, mint a raliisten. Persze azért mások is beleszólhatnak, de nem tudjuk, hogy Latvala kap-e gyári autót jövőre, nem tudjuk, mi lesz a Minivel és nem tudjuk, hová igazol Ogier.
A Citroen sajtótájékoztatóján az újságírók nem kegyelmeztek Olivier Quesnelnek, az első kérdések egyike volt, hogy szerinte milyen erényei vannak Hirvonennek, amivel kiérdemelte helyét a Citroen World Rally Team-ben. Quesnel válaszában egyszer sem hangzott el, hogy szerinte Mikko képes versenyeket nyerni és esélyes a világbajnoki címre. Előszeretettel hangsúlyozta ugyanakkor, hogy milyen megbízható pilóta a finn, hogy idén minden versenyen pontszerző helyen tudott zárni. Ebből egyértelműen kiderül, hogy továbbra sem lesz egyenlőség a pirosaknál, amíg Loeb versenyben van, ő az első számú. Emlékszünk még ugye, amikor Rautenbach tizenvalahány percet állt egy gyorsaságin, hogy Loeb meg tudja őt előzni és szerezzen egy(!) pontot.
Érdekes helyzet állhatott volna elő, ha Walesben esetleg Hirvonen lett volna a világbajnok és közvetlenül a világbajnoki cím megszerzése után bejelenti, hogy átigazol egy másik csapathoz vízhordónak. Persze volt már arra példa, hogy valaki újdonsült világbajnokként távozni akart csapatától. Richard Burns 2001-ben megnyerte saját és Anglia első világbajnoki címét a Subaruval, majd a Peugeothoz távozott. A Subaru földi helytartója akkoriban a Prodrive volt, de még David Richards is hiába fogadta fel a legjobb ügyvédeket, el kellett engednie Burns-t, igaz, anyagilag nagyon is jól jött ki az ügyből, mert Burns szerződése tartalmazott egy bekezdést, mely szerint, ha világbajnok lesz, akkor maradnia kell. Vajon Hirvonen szerződésében is szerepelhetett egy ilyen kitétel? Talán majd egyszer, ha valaki megírja, megtudjuk.
Mire számítsunk Hirvonentől jövőre? Becsületszavamra mondom, hogy nem tudom. Annyi mindent nem tudunk még a jövő évről, hogy teljesen felesleges lenne találgatni. Egy dolog azonban érdekes lehet. Ha jövőre is az utolsó versenyre marad a döntés, akkor az aszfaltspecialisták előnyben lesznek, hiszen a brit verseny helyett Katalóniában fejeződik be a szezon. Mikko nem várhat addig…
Egy kis statisztika a Citroen World Rally Team versenyzőiről:
Sebastien Loeb / Mikko Hirvonen:
Világbajnoki címek száma: 8 / 0
Futamgyőzelmek száma: 67 / 14
Dobogós helyezések száma: 103 / 51
Gyorsasági szakasz győzelmek száma: 808 / 212
Világbajnokságon szerzett pontok száma: 1281 / 745