
Mindhárom divízióban legalább öt-hat a győzelemre is esélyes toppilóta és csúcstechnika, mindhárom divízióban magyar versenyző, akiért szoríthatunk és mindhárom divízióban izgalmas, kilincs a kilincs elleni csaták tucatjai - ezért feltétlenül érdemes lesz kilátogatni a hétvégi, június 4-e és 6-a között megrendezésre kerülő nyirádi Eb-futamra!
Divízió 1.:
A 2010-es ralikrossz Európa-bajnokság első három futama a csúcskategória tekintetében elsősorban azoknak a pilótáknak a remeklését hozta, akik a tavalyi évben is a végletekig kiélezett küzdelmet folytattak az Európa-bajnoki cím megszerzéséért.
Portugáliában és Franciaországban a tavalyi Eb-második svéd Michael Jernberg nyert, miközben a címvédő norvég Sverre Isachsen mindkétszer másodikként futott be mögötte. Az egy héttel a nyirádi Eb-t megelőző angliai versenyen aztán fordult a kocka: Isachsen magabiztosan nyert, miközben Jernberg betlizett, és csupán a 9. helyen végzett.

A másik legizgalmasabb párharc a Kenneth Hansen Motorsport csapat két versenyzője, a 14-szeres Európa-bajnok svéd Kenneth Hansen és fiatal pártfogoltja, az angol Liam Doran között bontakozott ki az eddigi három futamon. Nyirádra érkezve a házi rivalizálás abszolút döntetlenre áll: mindketten két dobogós helyezést felmutatva, egyaránt 11 pontos hátránnyal követik az éllovas Isachsent a bajnoki tabellán.
Ilyen előzményekkel érkezik tehát a divízió 1. mezőnye a nyirádi Eb-re - egy angliai megtorpanása után javítani vágyó Jernberggel, egy a ritmusba épp most belelendülő Isachsennel, és egy bivalyerős Hansen-féle csapattal, melyben a megfontolt rutin és a győzni tudás (Hansen), valamint az ifjonti hév és csiszolatlan tehetség (Liam Doran) tökéletes összhangot teremt egymással.

Rajtuk kívül pedig mindig érdemes odafigyelni a svéd bajnok Stig-Olov Walfridssonra, a norvég Európa-bajnok Ludvig Hunsbedtre, a francia Európa-bajnok Jean-Luc Paillerre, mindenidők legfiatalabb Európa-bajnokára, a tavaly a divízió 1/A kontinenselsőségét 17 évesen megszerző Mats Lysenre, valamint az MSE Ford két pilótájára, a svéd Andreas Erikssonra és a norvég Kjell Arne Smerudra. Az imént felsorolt versenyzőkben egy valami ugyanis közös: bármikor kijöhet nekik a lépés, és ha ez bekövetkezik, akár a győzelemre is esélyesek lehetnek valamennyien.
A külföldi sztárok mellett természetesen hazai versenyzőkért is szoríthatunk majd idén is, ha minden jól megy, az összes kategóriában. A divízió 1-ben az egyaránt többszörös bajnok Kotán Péter és Harsányi Zoltán próbálják majd felvenni a harcot az Európa-bajnoki mezőnnyel. A csúcskategóriában eddig minden évben bejutott legalább egy magyar versenyző a döntők valamelyikébe a nyirádi futamon, és remélhetőleg idén is sikerül majd erőn felül teljesíteniük honfitársainknak, és boldoggá tudják majd tenni a hazai szurkolókat.
Divízió 1/A:

A divízió 1/A-ban biztosan új nyirádi győztest avatunk idén, ugyanis a jelenlegi mezőnyből korábban még senkinek sem sikerült Eb-futamot nyernie a magyar versenyen. Nyirádra az orosz Timur Timerzsanov érkezik a bajnokság éllovasaként, aki hazánkban már vadonatúj, idei építésű Renault Cliójával áll rajthoz, amelyet a 2008-as nyirádi győztes finn Jussi Pinomäki csapata készített fel számára.

Mint említettük, korábbi nyirádi győztes idén nem lesz jelen a divízió 1/A mezőnyében, mindez a versenyautók tekintetében azonban már nem mondható el. A szintén orosz Ildar Rakmatulin ugyanis Pinomäki 2008-as Nyirádon győztes, később Európa-bajnok autójával áll rajthoz hazánk Eb-futamán is.
Mellettük egy harmadik orosz versenyző, a tavaly - az azóta kategóriát váltó Mats Lysen mögött - az Eb-tabella második helyén végző Eduard Leganov számít a mostani verseny fő esélyesének, bár mindenképpen a favoritok között kell említenünk a cseh Zdenek Cermakot is, aki egyrészről valamivel többször járt már a nyirádi pályán, mint legfőbb riválisai, másrészről kiváló lendülettel érkezik Nyirádra, mivel alig egy hete Angliában megszerezte pályafutása második Eb-futamgyőzelmét. Rá is mindenképp érdemes lesz tehát odafigyelni, csakúgy, mint a 18 éves norvég Andreas Bakkerudra, aki akár valami honfitársa, Lysen tavalyi teljesítményéhez hasonló bravúrral is bármikor előrukkolhat.
A többszörös magyar bajnok Bánkuti Gábor és a tavalyi országos bajnokság első két helyezettje, Majerszky Gábor és Ujházi Béla személyében három olyan magyar versenyzőért is szoríthatunk majd Nyirádon, akiknek egy kis szerencsével és egy kis "extrával" esélyük lehet egy döntős helyezés kiharcolására. Buzdítsuk őket is együtt a futamon, hiszen a közönség segítségére is szükségük van az erőn felüli teljesítményhez!
Divízió 2.:

Tavalyhoz képest rengeteget erősödött, és sokkal izgalmasabbá, szorosabbá vált a hátsókerekes versenyautók kategóriája. A címvédő és jelenlegi listavezető norvég Knut Ove Borseth mellett az ő tavalyi bajnok autójával versenyző Lars Oivind Enerberg, az egy éve még a csúcskategóriában száguldó, szintén norvég Ole Kristian Nottveit, továbbá az egy hete Angliában diadalmaskodó ír Derek Tohill, a belga Guino Kenis és a cseh Roman Castoral is egyaránt esélyesek lehetnek a nyirádi győzelemre.
Közülük Castoralra már csak azért is érdemes lesz odafigyelnünk, mert ő a nyirádi Eb-k történetének eddigi legsikeresebb versenyzője, 2006 és 2008 között ugyanis három alkalommal nyerte meg a régi divízió 2. nyirádi küzdelmeit. Ezzel együtt sem lesz persze egyszerű dolga a csehnek, mivel idén egy picinyke technikai lemaradásban van riválisaival szemben, de Nyirádon, egyik kedvenc pályáján talán ő is valóban beleszólhat a győzelemért folyó harcba.
Ha minden jól megy, idén a divízió 2-ben és így minden kategóriában lesz magyar versenyző a mezőnyben. Az egykori magyar bajnok Fodor György és segítői még jelenleg is gőzerővel, éjt nappallá téve dolgoznak azon, hogy elkészüljenek a vadonatúj, hátsó-kerékmeghajtású Peugeot-val, és így ott lehessenek a nyirádi futam startjánál. Reméljük, sikerül nekik, és mindegyik divízióban lesz magyar versenyző, akit a hazai szurkolók belehajszolhatnak egy jó eredmény elérésébe.
De mint az a fentebb írtakból kiderül, egy biztos: üresjáratra nem kell számítani a 2010-es nyirádi Eb-n, és mindegyik kategória parázs, kiélezett vas a vas elleni akciók tucatjait ígéri a szurkolóknak. Érdemes lesz tehát kilátogatni a verseny helyszínére! Szurkoljunk együtt a magyar versenyzőknek, és éljük át együtt ezt a felejthetetlennek ígérkező motorsportélményt!
a verseny programja