A sorozatok közül a Rallye Sprint Bajnokság kezd elsőként, március közepén. Az egyik szervezővel, Markó Tiborral beszélgettünk az idei évről, tervekről, újításokról, és az első versenyről, a RAPID MOTORS Kupáról.
- Néhány dolog változik idén, ami a szabályokat illeti. Mik ezek?
- Több, apró szabályváltozás mellett, talán a legfontosabbak a következők:
2008-tól teljesen nyílttá válik a bajnokság, így ha csak egy versenyen is indul, és pontot szerez a versenyző, automatikusan felkerül a ponttáblázatra. Szintén fontos változás, hogy eltöröltük a "minuszolás" intézményét, így minden lebonyolított verseny eredménye beleszámít az év végi értékelésbe. Örök probléma - minden bajnokságban - a lassító rombolás, és annak szabályozása. Ezen a téren visszatérünk az eredeti szabályhoz, azaz, ha a versenyző vétlen, nem kap büntetést, amennyiben viszont a ténybírói jelentés alapján megállapítható a szándékosság, jár az időbüntetés.

A bajnokság versenynaptára
- De nem csak szabályok változtak, hanem ahogy az elmúlt években, úgy idén is, új pályákra is számíthatnak a versenyzők, és természetesen a nézők…
- Igen, ráadásul nem is akármilyen pályákra! Több új helyszínünk lesz, mind-mind nagy múlttal rendelkező, kiemelt sportszakmai értéket képviselő igazi rali pálya. Kurd - Mekényes, egy Mecsek Rallye-s gyorsasági, amit talán dr. To Run Frigyes tett ismertté (nem kicsit esett ott Frici) egy egészen egyéni ritmusú, tempós aszfaltos gyors a maga 8 kilométerével, és aszfaltváltásaival kifejezetten izgalmas. Első ízben versenyezhet idén a Rallye Sprint Bajnokság mezőnye a híres-hírhedt Alsómocsolád - Kisvaszar közötti nyolc kilométeres, nagyon komoly erdészeti úton, júliusban. Aztán ott van Árpádtető, amit gondolom, nem kell senkinek különösebben bemutatni, a Mecsek Rallye-k egyik legismertebb pályája, itt két irányban fognak versenyezni. A Bakonya környéki utakat szintén a mecseki verseny tette ismertté, itt egy versenyen belül három pályát kell majd teljesítenie a mezőnynek, és végül, de nem utolsósorban itt az első verseny helyszíne Orfű, ami szintén a Mecsek Rallye egyik gyorsaként vált népszerűvé.
- Ha már az első versenynél tartunk: a verseny ideje? És mikor van a nevezési zárlat?
- A verseny hivatalos neve: Rapid Motors Kupa, és március közepén, 15-16-án kerül lebonyolításra. Az előnevezési zárlat március 10-e, de természetesen a helyszínen is lehet nevezni. Minden részlet megtalálható itt a duenhu-n, úgy mint: kiírás, nevlap, végrehajtási utasítás.

Rapid Motors Kupa
Orfű, 2008. március 15-16.
versenykiírás
nevezési lap
I.sz. végrehajtási utasítás
- Rövidesen rajtol az Országos Rallye Bajnokság is…
- Így van! Szándékosan választottuk ezt az időpontot (március 15-16.) az első versenyünknek, hiszen így az egri ORB verseny előtt, az "első" és "másod" osztályú versenyzők is tesztelhetik autóikat biztonságos, profi körülmények között. Az sem mellékes, hogy mindezt egy olyan pályán, ami nem ismeretlen számukra, hiszen a Mecsek Rallye-n versenyeztek már itt. A pálya minősége, és ez a verseny tökéletes lehetőség az aszfaltos beállítások kikísérletezésére.
- Vannak olyanok, akikről már most tudni, hogy ott lesznek?
- Igen, a főszereplő "sprintes" mezőnyön kívül lesznek például nagy autóink, gondolok itt WRC-re, N4-esre és R3-ra, akik látnak fantáziát ebben a teszt lehetőségben. És ha már a "nagyoknál" tartunk, engedd meg, hogy kiemeljem a Rallye Sprint Bajnokság mezőnyéből a tavaly életre hívott N csoportot. Az ötlet Balatonyi Árpitól (szintén a soroat szervezője) és Novák Tamástól származik. Ez az "N" nem összekeverendő a "nagyralis" "N" csoporttal! Sokkal inkább a '80-as évekre, elsősorban a Rallye2-re és a széria Ladákra kell gondolni! Már most látni, hogy nagyon komoly mezőny alakul az idei évben, olyan gyönyörű "N"-es autókkal, amikről enni lehet. Ahogy említettem, elsősorban a méltán népszerű Ladák alkotják a csoportot, de akadnak más típusok is. A komolyságra jellemző, hogy a csoportnak önálló Technikai szabályzata van, hogy az autók valóban "N"-esek legyenek, és már most is akad olyan csapat, akik a megjelenésre is nagy hangsúlyt fektetve egyforma "ruhába" öltöztették autóikat. Kellemes élmény lesz ez mindenkinek, versenyzőnek, nézőnek egyaránt, s főleg azoknak a nézőknek, akik még emlékeznek azokra a "békebeli időkre".
- Milyen minőségű, és merre kanyarog majd a pálya?
- A gyorsasági nagyon jó minőségű aszfalt felületű. Orfűről indulnak, Remeterét irányába, majd egy jobbossal tovább Abaligetre, aztán ismét Orfűre, ahol még a belterületen is kocsiznak egy kicsit, így teszik meg a nyolc kilométert, és a strandnál lesz a vége a gyorsnak. Öt gyorsasági szakasz szerepel a programban, nem fogunk unatkozni, abban biztos vagyok!
- Győzz meg! Miért érdemes 2008-ban a Rallye Sprint Bajnokságot választani?
- Remélem, hogy az elmúlt közel tíz esztendő megfelelő referencia. A sorozat több szempontból is úttörő szerepet töltött be a rali első lépcsőjeként. Szintén a komoly múltnak köszönhetően garantáltan a legerősebb "amarőr"(?) mezőnnyel számolhat az a versenyző, aki a versenyeinken elrajtol. A pályákat - a versenynaptárt - talán nem kell külön kommentálnom, a helyszínek magukért beszélnek. Akit a versenyzésből csupán a serlegszerzés könnyű lehetősége érdekel, az csalódni fog. Aki viszont azért versenyez, mert szereti az első rangú pályákat, a színvonalas versenyeket, és az egy-egy helyezésért, pontokért, és ha úgy alakul, természetesen a serlegekért folyó sportszerű és kiélezett küzdelmet, idén is otthonra talál ebben a sorozatban.