RTE összefoglaló Vigyorival
A versenyzői összekötővel, Vigyorival
2006-11-03
interjú • Pájer Ani
h i r d e t é s
Összes oldal:
765566069
Napi oldal:
14960
Jelenleg:
1077
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 2.futam után
1. Balassa Balázs
398
2. Suborits Péter
396
3.
Horváth Levente
380
4. Gönczi Dániel
370
5. Végh Krisz
337
6. Kasza Kristóf
322
7. Gách Bence
304
8. Bíró-Ambrus Roland
301
9. Somogyi Máté
291
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 4.futam,
a Rally Islas Canarias után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
109
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
66
3. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
59
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
58
5. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
57
6. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
44
7. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
39
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
19
9. Grégorie Munster
Ford Puma Rally1
16
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a 2.futam, a Rally Hungary után
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
44
2. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
37
3. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
4. R.Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
31
5. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
26
6. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
24
7. Jose Suarez
SKODA Fabia RS Rally2
22
8. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
19
9. Német Gábor
SKODA Fabia RS Rally2
17
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
66
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
56,5
3. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
53,5
4.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
52
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
40,5
6.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
35
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
33,5
8. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
9. Kovács Antal
Hyundai i20 N Rally2
19,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Hulmann Gábor
Lada VFTS
55
2. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
50
3. Hevesi Norbert
BMW E36
35
4. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
5. Hinger Dávid
Lada VFTS
28
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
23
7. Molnár Attila
Lada 2107
20
8.
Bencs Zoltán
Honda Civic
17
9. Petróczy Péter
Mitsubishi Lancer Evo IX
16
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
31
2.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
3. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
13
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
7
5. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
6,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
5
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
35
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
22
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
21
5. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
17
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
14
8. Simon György
Lada 2105
11
9. Borbély Nándor
Lada 2105
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Nagy István
Volkswagen Golf 1 GTi
30
2. Müller Roland
Lada VAZ 2101
27
3. Rácz Tibor
Lada 21011
25
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
30
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
27
3. Kulcs Márk
Lada 2107
25
teljes táblázat

Rácz Péter, akit mindenki Vigyoriként ismer, az RTE Versenyző Liga elnöke. A Liga feladatát két szóval le lehet írni: Versenyzői Érdekképviselet.
November 4-én, szombaton, a díjkiosztó előtt a versenyzői liga ülést tart, 11-től délután 4-ig, amikor is értékelik az idei évet, készülnek a jövő évre. Ennek apropóján beszélgettem Vigyorival.

- Hogy kerültél a Rali Túra környékére?
- Én is ugyanúgy, mint mindenki. Haverokkal kitaláltuk, hogy versenyezni kéne. Összeraktam egy kis Trabantot, ami nevetséges szinten volt a mostaniakhoz képest. Ez jó volt arra, hogy autózgassunk, és megszeressem ezt az autósportot. Aztán valahogy ott ragadtam. 14 éven keresztül folyamatosan versenyeztem, kisebb-nagyobb kihagyásokkal. Most már nem versenyzek, de az autósporthoz, motorokhoz közel maradtam, sőt, még gokart is van az életemben! :) Nagyon nagy szerencse, hogy itt maradhattam a Rali Túra környékén, mint sportszakmai vezető, mert ha jól megnézem, mindenki picit belehülyül, mikor abba kell, hogy hagyja a versenyzést.

- Hogy kezdted a versenyzői "összekötést", intézni a Liga dolgait?
- Ez az egész Túra régen ilyen "hallottad?" alapon ment. Leginkább Mezőtúr környékén voltak versenyek, és parkolókban aludtunk, mert nem tudtuk, hogy tényleg lesz-e verseny, reggel elviszik-e a rendőrök azt a vékony, hosszú fekete hajú fiút, aki szervezte az egészet, és akit Mészáros Ivánnak hívnak… :)
Ivánnal egyszer leültünk, és ahogy a fáma szól egy jó borozás közben elbeszélgettünk a jövőről, arról, hogy valahogy komolyabban akarja csinálni. Ott született meg például a címlista ötlete, hogy mindenki, akit érdekelhet, értesítést kaphasson a következő versenyről. De engem ez a verseny dolog, a háttér mindig is érdekelt. A versenyeink végén, mikor a többiek már hazamentek, én még odamentem a rendezőkhöz, megköszöntem a versenyt, és elmondtam, mi volt a jó, mi volt a rossz. Tehát tulajdonképpen ugyanezt csináltam, mint most, de akkor még csak önszorgalomból. Ebből az lett, hogy később, ha bármi volt, a versenyzőtársak szó szerint kilökdöstek, hogy "mondd meg nekik, Vigyor!". Aztán ez hivatalossá vált. Két évig csináltam amellett, hogy versenyeztem. Volt, hogy a kategóriák éppen vezető versenyzőit összehívtam a lakásomra. Ezek voltak az első majdnem hivatalos gyűlések, amik a versenyzők érdekeit szolgálták. Ezért lett ez mostanra Versenyzői Érdekképviselet. De később abbahagytam az autóversenyt, próbáltam másfelé terelni az életemet, de ez nem nagyon ment. :) Szerencse. Hogy anno Ivánnal beszélgettem a dologról, mert ő hívott, hogy jöjjek vissza vezetőnek, Úgyhogy 2 éve jöttem vissza.

- Hogy működik a Liga?
- Minden versenyen kapnak egy értékelőlapot a versenyzők, amelyen a verseny végén értékelhetnek. A pálya minőségét, hosszát, rendezést, etapokat, szervizt, átvételt, de elmondhatják a magukét is. Mint a suliban, 1-től 5-ig pontozhatják a részleteket, és tulajdonképpen ezekből áll össze a verseny végleges értékelése. Fontos, hogy milyen pontszámot kap egy verseny, mert a rendező egyrészt tanulhat belőle, javíthat a hibáin, ezen kívül megtarthat és fejleszthet jó dolgokat, másrészt ez egyfajta verseny közöttük, mert az a rendező, aki a legjobb pontszámot kapja az év során, a követező évben ő választhat elsőként időpontot a versenyének. Köztudott, hogy az időpont mennyire nagyon lényeges. Mert például július-augusztus a nyaralási hónapok, akkor tuti kevesebb nevezőre lehet számítani, de a téli kihagyás után többeknek viszket már mindenük ezért oda valószínűleg többen neveznek. De a Ligának - mint majd látni fogjuk az év értékelése során -, másban is fontos szerepe van. Összekötő kapocs a versenyzők és a rendezők, valamint az elnökség között, és ha kell, akár elmarasztaltathat egy sportbírót is…

- Na, akkor vágjunk is bele! Vegyük végig az évet. Az első verseny ugye a II. Rainbow Hóvirág Rally volt, Mogyoródon.
- Igen. Itt volt néhány probléma. Rögtön itt a legfontosabb: A szerviz nem az előírt talajú szervizpark volt. Süppedt, ezért nem lehetett autót emelni. Ez pedig nagyon fontos. Az sem kifogás, hogy szakadt az eső előtte, mert erre is fel kell készülnie a rendezőnek. A Ring szervize átlagon aluli volt, ezen változtatni kell. De írták a versenyzők, hogy például nem volt wc a szervizparkban. Probléma volt a gépátvétellel is, nagyon lassú volt, rengeteget kellett várniuk. Ezen kívül a Ring külsőn volt egy szakasz, ami igazi gumigyilkos volt, bár ez nem volt hosszabb, mint 800 méter. Talán mégis maradandó "élmény" volt ez a versenyzőknek, mert a verseny átlaga csak 3,7-es. Itt is megjegyezték, hogy hosszabb gyorsok kellenének - ez egyébként szinte minden versenyre jellemző volt. Összességében egy jó levezetett verseny volt, kifejezetten dicsérték a versenybírók, rendezők tevékenységét.

- Ezután a IV. Suzuki-Kaiser Ózd Rali következett.
- Itt két említendő dolog van. Egyrészt a díjkiosztó nagyon elcsúszott, de ezt ki kell hangsúlyozni, hogy ez nem a rendező hibája volt. A fő gond az itteni egyik sportbíró volt, aki össze-vissza rakosgatta a lassító gumijait. Hol szélesebb volt, és elfért ötödikben, hol összehúzta, és harmadikban is alig. Ez életveszélyes, ilyen nem lehet csinálni. Gyöngyösön a versenyzők aláírtak egy petíciót, és sikerült elérnie ezzel a Ligának, hogy azt a bizonyos sportbírót elmarasztalták, és elértük, hogy ő a Rali Túra versenyein soha többé nem dolgozhat.
Ezt leszámítva a verseny átlaga 4,2-es volt. Az etapok nem voltak túl hosszúak, a pályák vonalvezetése majdnem 5-ös lett, bár a minősége csak 4-es lett. A szervizparkkal nem volt gond. Szinte az összes megjegyzés arra a bizonyos lassítóra utal. A körgyors nagyon jó ötlet volt, de ezen a téren van még mit tanulni és tapasztalni, de újításnak remek volt.

- És mi a helyzet a következővel, az Eurocar 98 Mátra Rali-val?
A verseny átlaga 3,2 a versenyzők pontszámai alapján. Ami nagyon lepontozta a versenyt, az az átvételek helyszínének kialakítása volt, ami sajnos csak 3-as volt, a szervizpark értékelése is rettentően alacsony, csak 2,6-os. Volt, aki nullát adott a szerviznek. Ezen még az sem segített, hogy a pályák vonalvezetését 4 fölé értékelték a versenyzők. A pályák minőségét is kifogásolták, az értékelés szerint 3,2-es volt. Azt a szűk, szőlős pályát nem nagyon szerették a versenyzők, sokan írták is, hogy nem nagyon kéne erőltetni ezt a szakaszt… Az etapok nagyon hosszúak voltak, a két szakasz baromi messze volt egymástól. A mátrai pálya viszont nagyon jó volt a versenyzők szerint, igazi ralis pálya. A legérdekesebb, hogy a sportbírók és rendezők tevékenysége érte el a legmagasabb pontszámot, ez 4,3 lett. Összességében flottul megrendezett verseny, de szerencsétlenül megválasztott pályák, és szerviz. Legalábbis ezt tükrözi a versenyzők véleménye.

- Mit mondtak a Vectra-Line Rallye-ra?
- A salgótarjáni verseny átlaga 4,4-es lett. A pályák minőségét kifogásolták a versenyzők, ezt csak 3,9-esre értékelték. Az etapot kicsit hosszúnak találták, és a pályákat rövidnek. Minden más 4,7-es, 4,9-es. Összességében jó verseny volt. Ilyeneket írtak, hogy például "Kicsit hosszú az etap, de jó a verseny." "Több verseny km-t, kevesebb etapot." Szorospatak nagyon technikás, és elég rossz minőségű pálya volt, talán ez húzta le az értékelést. Megjegyzem, az itteni rendező az egyetlen, aki tőlem, mint Liga elnöktől kért javaslatokat, és amit kapott, meg is fogadta. Szerintem ez követendő példa, mert a konstruktív javaslatokat igenis meg kell fogadni.

- Ezután következett a VI. AVPLANET.HU Esztergom Rallye…
- Ez egy picivel előzi meg az előző salgótarjáni versenyt, ennek 4,45-ös az átlaga. Nem tudok rosszat mondani, a versenyzők az értékelő lapokon leginkább csak megköszönték. Itt volt sajnos az a szerencsétlen baleset, a versenyzők pedig tudomásul vették, hogy ez nem a rendezés hibája volt, hisz baleset előfordulhat. Persze azt meg kell jegyezni, amit több versenyző is mondott, hogy ott a kanyar előtt a fékút nagyon dobált, elemelkedett az autó, talán emiatt is történt a baleset. Precedensértékű az eset, és tanulni kell belőle, hogy azt a kanyart, vagy ilyen esetben azt a szakaszt jobban be kell lassítani, akár egy féllassítóval is, de valahogy muszáj. Ilyen komoly balesetre még nem is emlékszem a rali túra történetében. Ez a verseny sajnos erről lesz "híres", nem pedig arról, hogy egy majd' 4,5-ös átlagú verseny volt. Merthogy a pályák vonalvezetése 4,7-es, a minőségük 4,4-es lett.
A verseny maga jó volt, a baleset rossz fényt vet rá, de a versenyzők nem értékelték emiatt le. A rendezők és a bírók jól kezelték ezt. Ám itt azért globálisan meg kell jegyezni, hogy a versenyzőknek az edzésen tanúsított magatartásban van még mit tanulniuk. Számtalanszor előfordult már, hogy a pályabejárás alatt egy-egy versenyző után akartam menni, de csak, mint ember. De ilyenkor elszámolok 10-ig, és nem botrányozok. De sokkal-sokkal kulturáltabban kell viselkedniük.

- Az utolsó előtti verseny a BGSG Baranya Kupa volt…
- Az átlaga pedig 4,2 lett. Ez sem rossz. Ami levitte, az a szervizpark kialakítása volt. Nekem személy szerint tetszett, de a versenyzők olyanokat írtak, hogy nagyon sok volt a gumikra veszélyes vasdarab, és a csatornákon nem volt fedő. De ezen kívül volt 8-10 TOI TOI wc, volt büfé, és ha akart az ember, egy nagyon jó kis bázis tudott kialakítani magának. Talán annyi volt, hogy eléggé kieső helyen volt, de ez betudható annak a hatalmas karikának, amit meg kellett tennie egy körben a versenyzőknek. Az etapok ebből következően nagyon hosszúak voltak, ennek az értékelése csak 3,8-as lett. A prológról nagyon vegyesek a vélemények. Egyesek kifejezetten utálják, utálnak szlalomozni, nem azért ment raliversenyzőnek. Többen vannak, akik szeretik, mert rengeteg ember megcsodálja őket, elviheti a szponzort… A magánvéleményem az, hogy nagyon kéne minden verseny előtt.
Nagyon fontos itt megjegyezni, hogy itt történt az az eset, aminek nem szabadna többet előfordulnia. A versenyigazgató úgy zárt ki egy versenyzőpárost, hogy nem hívott össze felügyelőtestületi ülést, márpedig enélkül nem teheti ezt meg önhatalmúan. És ugyan az elnököt tájékoztatta a tervéről, de nem kellő körültekintéssel írta le az esetet szerintem, így Iván beleegyezett. De például én, mint a felügyelőtestület harmadik tagja, nem is tudtam esetről, csak amikor a versenyző mesélte a tréleren lévő autója mellet.
Hogy konkrét legyek, ez volt az a versenyző, akinek eltört a váltókarja, és a 13-as kulcs gömbölyű felét rátette a váltókarra. Az utolsó 500 métert így tette meg, de hogy elérje a kart, kikapcsolta az övét. És ezt vette észre - teszem hozzá, nagyon helyesen - a versenybíró a célban. Értesítette a versenyigazgatót, aki azonnal kizárta a párost. Szerintem ez nem egyezik a rali túra irányvonalával. Ilyen nem fordulhat elő többet. Kell az empátia is, mert nem az a lényeg, hogy minél szigorúbban, minél kockásabban, minél több versenyzőt kizárni. A versenyzők azért jönnek, hogy megtanulják ezt a sportot, megszokják, hogy szabályokhoz vannak kötve, de korbáccsal nem lehet megszerettetni velük ezt a sportágat, és ezt a bajnokságot.

- Ezután már csak az évadzáró futam volt, az I. Szendrő Rali van hátra.
- Az átlag 4,3-as lett. A pályák vonalvezetése 4,6, a minőségük 3,8, az átvétel helye 4,6, megjegyzem, ritka kulturált volt az átvételek környezete. Az etap-gyors aránya 4,2-es, a sportbírók is 4 fölött.  Az egyik gyors végén rögtön ott volt a szerviz, és nagyon jó kialakítású volt. A versenyt jónak értékelték, nincsenek megjegyzések, maximum olyanok, hogy "Jó volt a zárófutam.", "Köszönjük az RTE-nek a 2006-os versenylehetőséget." "Zsír." :) Volt egy nagyon szerencsétlen versenyzőpáros. Kétszer állították meg őket verseny közben. De mindkettőnél volt jegyzőkönyv - ez jól jelzi a sportbírók munkáját - így mindkét esetben jóvá tudtuk nekik írni az idejüket.



Összességében jó volt az évünk. Van min javítani bőven, de remélem, a Liga működésével egyre jobb és jobb versenyeket szerepeltethet az Egyesület, és remélem, a rendezők is egyre jobb versenyeket akarnak(!) majd rendezni. Most mindenesetre le kell ülni, és át kell beszélni a 2006-os évet. Erre lesz nagyon jó, hogy szombaton a díjkiosztó előtt összeülünk és elkezdünk készülni a jövő évre. Remélem minél többen eljönnek majd.

Ez a hír most jelenik meg 3889. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
05 06 07 08 091011
12 13 14 15161718
192021 22 232425
262728 29303101
020304 05060708

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k