Porec Rally 2005, Horvátország.
Szilágyi Jani Gergye Mercédesszel az oldalán egy N csoportos Mitsubishivel indul ezen a futamon. Cél a horvát N-es bajnoki cím, melyre jó esélye van még a magyar párosnak, hiszen ezen a futamon kívűl még egy verseny van hátra, amin lehet gyűjtögetni a pontokat...
Szilágyi Janit kérdeztem a versenyről:
Kezdjük az elején, hogy sikerült a felkészülés?
Nekem régi álmom volt, hogy Andrej Jereb-el egyenlő körülmények között versenyezhessek, hiszen nagyon jó pilótának tartom. Nagy név Ő abban a régióban.
Amikor megtudtam, hogy nevezett Ő is a Porec Rally-ra, akkor az még jobban motivált, hogy megfelelően felkészüljek a versenyre.
Új gumikat vettem, nagyon sokat tréningeztem.
Lejött Janika, segíteni pályát feldolgozni, lent volt Asi, autót beállítani és nagyon sokat segített Ő is. Maximálisan megpróbáltam felkészülni erre a derbyre.
A gépátvétel rendben lezajlott, a prológon (beleszámított az értékelésbe) nagyon vigyáztam az autóra, hiszen az a piactéren padkák között zajlott, inkább óvatosan, biztonságosan mentem rajta végig, nehogy gond legyen. Ennek köszönhetően 4 másodperccel jobb volt nálam Jereb.
Aztán vasárnap indult az igazi megmérettetés…
Az első gyorson kaptam 1 másodpercet, éreztem, hogy nekem még sok van benne. A másodikon víz volt, itt is lassan mentem még, kaptam is. Nagyon vigyáztam az autóra, nem vállaltam be.
Harmadik gyorson felborult az előfutó autó, azt kivették, majd újra mentünk egy kört ugyanezen a három gyorson.
Második kör?
Most már úgy döntöttem, hogy belevágok. Az elsőt nyertem 7 tizeddel, a másodikon majd 4-et adtam az Imprezásoknak, szintúgy a kör utolsó gyorsaságiján. Folyamatosan gyorsultunk, a következő körben is, ahol ugyanezeken a pályákon, de most már ellentétes irányban versenyeztünk, szóval itt is sikerült nyernem. Már csak 1 másodperc volt az előnye, mikor az utolsó kör előtti szervizbe értünk.
Odajött hozzám Jereb, Sebalj és még két horvát srác.
Versenyzői kupaktanács?
Nem tudom.
Jereb lila fejjel, a tolmácsnak ordítva mondta, hogy ez nem lehetséges, ami itt történik. Én nem mehetek olyan gyorsan, mint Ő a gyári Prodrive-os Subarujával. Azt mondta még, hogy az Ő autója egy 2005-ös fejlesztés, a kategóriában a leggyorsabb a világon és ő a legjobb pilóta.
Szó szerint idézem:" Én megvertem a Baumschlagert, pedig ő egy A-s Mitsubishivel ment, otthon megvertem Őt. Itt lakom nem messze, harminc kilométerre, fejből ismerem ezeket a pályákat, a határon autózom és mégis gyorsabb vagy! Ez az autó nem lehet N-es, amivel közlekedsz, de még csak nem is A-s, hanem egy gruppe B-s szörnyeteg"
Azt mondta még, hogy ez így nem működik és Ők ebbe rengeteg pénzt belefektettek és ezt nem hagyhatják, hogy ilyen autóval versenyezgessek, hiszen egy Evo VI-os nem lehet olyan gyors, mint az Ő Subarujuk, és ők mindent megtesznek annak érdekében, hogy én ezt a versenyt ne fejezzem be.
Miután Jereb befejezte a monológját, akkor jött Juraj Sebalj, aki ezen a futamon egy Citroen C2 S1600-al indult, és hasonló hangnemben ordítva mondta, hogy miért jövök én egyáltalán ide, elrontom a játékukat, tönkreteszem a bajnokságukat és nem is vagyok horvát. Tönkreteszem a bajnokságukat a csalós autómmal. Ő is megfogadta, hogy nem engedik meg, hogy ezt folytathassam.
Megdöbbentő amit mondasz…
Versenyzői pályafutásom alatt nagyobb diszkriminációval még nem találkoztam. Legalábbis ekkor még azt gondoltam…
Korábban milyen volt a viszonyod ezzel a két pilótával?
Korrekt versenyzőtársaknak ismertem meg őket, mindig megbeszéltük az időket, korábban nem éreztem ezt sosem. Azt mondhatom, hogy Sebalj-al is jó volt a viszonyom.
Teljesen váratlanul ért ez, lelkileg meg is viselt, hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem.
Asi ott volt a szervizben, mondtam neki mi történt, Ő már edzett az ilyenekben, tartotta bennem a lelket.
Azért nekivágtál a következő körnek, ugye?
Persze. Megfogadtam, akármi lesz, szeretném jól befejezni a futamot, és ha lehet jól megverni a két horvát pilótát.
Történt egy kis baleset…
Igen. Mivel tényleg nagyon siettem, egy helyen odavertem egy hatalmas kőhöz az autó bal első kerekét. De úgy férfiasan. Nem lett defekt, de a felni széttört, a bal eleje nem állt valami sudáran, hatalmas vibráció mellett tudtunk csak lejönni a gyorsról. Ami ott volt, az mind leszakadt. Éreztem, ha nem megyek le annyira szűkre, akkor felborulok, de ott volt az a kő, ami még a kartervédőt is széttörte.
Kimentünk így, 3 másodpercet kaptunk.
A futómű már nem volt az igazi, a következőn is kaptunk 4-et.
Az utolsó gyorsra felraktuk a lámpákat, de megfeledkeztem az elváltásjelzőről, ami ebben az autóban nem egy sima kis LED, hanem egy jó erős lámpa, elfelejtettem letakarni és olyan erősen világított a szemembe, hogy néha azzal kellett foglalkoznom, hogy eltakarjam ezt az egyik kezemmel, ha látni akarok valamit. Ráadásul ez egy igazán gyors szakasz volt, voltak részek, ahol folyamatosan égett…
Végülis 11 másodperccel lettem az abszolút második. Vagyis az idők alapján…
Mi történt ezután?
Az utolsó gyors végétől egy SEAT végigkísért, majd a szervizpark BE időellenőrzőben elkérték Mercitől a menetlevelet, de nem írtak rá semmit, hanem félreállítottak.
Odajött 8 ember, akik nekiálltak vizsgálni, méregetni az autó.
Aztán elkezdték az autó magasságát mérni egy (utána lemértük) 7,5fokos lejtőn állva.
Hoztak egy vasat, amivel mindig más eredmény jött ki, de megállapodtak a sok mérés középértékében, miszerint 14-16 milliméterrel alacsonyabb az autónk bal eleje. A jobb hátulja magasabb, a másik két keréknél kicsit alacsonyabb…
De hát az autónak lógott füle, farka, még a szerviz előtt voltunk.
A többieknek ment a szervizidejük, majd amikor ott végeztek mentek be a célba, ahol egyből átadták a díjakat is.
Mondták az autómra, hogy szabálytalan, menjünk be a versenyközpontba és ott várakozzunk. Közel egy órát várattak… Közben persze a barátaink, akik a célba vártak minket, hívogattak, hogy hol vagyunk.
Komment... Képzeljük el, ahogy a VB pilóta lejön az gyorsaságiról, araszol a szervizpark felé a kissé sérült autójával, majd a szervizpark ELŐTT az illetékes emberke kizárja a versenyből, mert hiányzik a hátsó lökhárítója, amit az utolsó gyors egyik kanyarjában elhagyott, vagy láttunk már olyat is ugye, hogy a versenyautó 3 keréken érkezett a szervizbe, mégsem zárták ki, hogy nem felel meg a szabályoknak.
Egy ilyen szervizpark előtti célzott ellenőrzés mindenre kiterjedhet, hiszen a szabályok, különösen a technikai szabályok betartása, betartatása kötelessége a versenyzőnek és a verseny tisztségviselőinek egyaránt. DE!, a nyilvánvaló sérülésből adódó hiányosságok pótlására lehetőséget kell adni, természetesen a versenyző szervizidejének terhére.
grf |
Nem volt a kezünkben semmilyen határozat, de a verseny díjkiosztóját megtartották, nélkülünk. Aztán a következőket írták le egy jegyzőkönyvbe - amihez nem engedtek tolmácsot hívni - hogy ugyan látják, hogy az autó sérült, de ahogy az autó ott áll, így nem felel meg az FIA homológlapnak… Ezt írjam alá és ismerjem el.
Nem akartam aláírni, mondtam, hogy vigyük be egy vízszintes helyre és gondolom megvannak ennek a mérésnek a megfelelő szabályai, az alapján mérjük meg újra.
Erre nem voltak hajlandóak.
Elmondtam nekik, hogy ezt nem tartom korrektnek, az autó bal eleje sérült, ez tisztán látszik. 10 perc múlva írtak egy másik papírt, melyben elismerik, hogy a bal elején valószínűleg a sérülés miatt alacsony magassága, de hogy az autó jelen állapotában nem felel meg a szabályoknak, ezért kizárnak a versenyből.
Vétlen szabálysértésnek könyvelik el, nyugodtan versenyezhetem tovább náluk, de az ezen a versenyen elért eredményemet törlik, hiszen az autóm így nem szabályos.
Voltak akik tanácsokkal tudtak segíteni?
Sokan hívtak, Grátz Feri, korábbi csapatvezetőm is.
Körbetelefonált és a magyar technikai bizottságból is azt mondták, hogy nekünk van igazunk, hiszen ezt a mérést a szervizpark után kellett volna megejteni, a szervizben még orvosolhattuk volna a balesetből adódó hibákat. Gondoljunk csak arra, mikor nem egyszer kerék nélkül vánszorognak be a VB-n a pilóták a szervizparkba… Ilyen miatt tudtommal még senkit nem zártak ki a szerviz előtt…
Mik a további fejlemények? Hogy tudtad ezt feldolgozni?
Még sehogy. Itt ülök és nézek ki a fejemből.
Természetesen mérgemben, mikor Jereb azt mondta, hogy Ő a határon megy, ennél gyorsabban nem tud, akkor mondtam neki olyanokat, hogy szomorú lehet, hogy nála ez a határ, hiszen én még nem mentem a határon, ráadásul nem is vagyok Magyarországon top pilóta, mit szólna, ha Asival, vagy Spicivel, Szabó Gergővel, Maticcsal kellene versenyeznie… Nem másodperceket, hanem fél perceket kapna gyorsonként…
Akkor mindenki csalós autóval megy?
Nem tudom, hogyan tovább. Azt sem tudom, hogy elinduljak e az utolsó futamon…
Most az N csoportos bajnoki címről van szó, igaz?
Igen, de még lenne esélyem megnyerni. De nem tudom érdemes e ilyen körülmények között.
Az abszolút bajnoki címet már korábban elvesztettem a saját hibámból, már nem is az hajtott. Ahogy a verseny előtt is mondtam, az N csoport győzelme lenne a reális cél.
Melyik autóval indultál?
Ez a Spici féle kategóriagyőztes top N-es Mitsubishi volt, amit a Pacotti cég készített fel a versenyre. Voltak olyan rendesek Angyalfyék, hogy már két nappal a verseny előtt lehozták az autót, tudtam lent tesztelni, beállítani a futóművet, amit ezúton is köszönök nekik!
Az autó nagyon jó volt és szabályos. Mindent megtettek azért, hogy korrekten tudjunk versenyezni, hiszen nekem is, nekik is ez presztízs, nem is adnának olyan autót, ami nem felel meg a szabályoknak.
Úgy hallottam, másnak sem volt fenékig tejföl ez a futam…
Angyalfy Karcsit ugyan engedték elindulni a WRC-vel, de kriminális volt, amit műveltek vele…
Nem kapott rajtidőket, ráengedték egy percre az előfutóra.
Volt olyan, hogy ott állt a rajtban, várta, hogy elrajtoltassák, háttal álltak neki, majd egyszer csak szóltak, hogy miért áll ott, hiszen már 20 másodperce mehetne…
Mit lehet ilyenkor tenni? A Szövetségen keresztül esetleg?
Nem tudom, de tényleg nem.
Csináltunk képeket, fellebbeztünk.
De igazából az bánt, ahogy azok az emberek odaálltak elém, ahogy sugárzott az arcukról, hogy eltökélték ezt a dolgot.
Szeretném megköszönni Janikának, hogy hajnalban leutazott, nagyon hasznos tanácsokat adott a pályák feldolgozásával kapcsolatban. Sokat profitáltam belőle.
És Asinak is, aki szintén lejött emiatt, segített a beállításoknál. Nagyon ért az autóhoz. Rengeteg "apróságot" átállítottunk a tanácsai alapján, ezek nekem nem jutottak volna eszembe, beállította úgy az autót, hogy nem úszott a hátulja.
Komment... Feltételezésem szerint egy versenyautón magasságot mérni kizárólag vízszintes területen, egy erre a célra kialakított, kalibrált (hitelesített?) eszközzel, a tengelycsonk közepén áthaladó függőleges vonal mentén lehetséges.
A Horvát szövetség emberei "csak" 4 helyen hibáztak az ellenőrzés során: A mérés idejében (a futómű helyreállítására nem adtak lehetőséget), helyében (lejtős felületen mérni?), a mérőeszközökben (1 vasdarab + egy mérőszalag), valamint az alkalmazott mérési módszer sem volt megfelelő.
grf |
Még most sem tudom felfogni, hogy egy általam tisztelt versenyző, a nagy Jereb odajön és azt mondja, hogy az Ő autója a legjobb, amit elfogadok, és hogy ő a leggyorsabb pilóta, sokkal gyorsabb, mint én és én csak csalhatok. Ez valamilyen szinten engem nagyon bánt.
Ugyanakkor nagyon bennem van, hogy le kellene menni Szlovéniába, hogy erről a kérdésről még beszélgessek vele… A PÁLYÁN!